شماره تماس: 984191011210+

انواع تحول دیجیتال و فناوری هایی که به آنها قدرت می بخشند

بسته به شرکت و صنعتی که در آن فعالیت می کنید، انواع تحول دیجیتال ممکن است متفاوت باشد. تحول دیجیتال در دهه اخیر به شدت مورد توجه بوده است، اما انگیزه ترکیب فرآیندهای دیجیتال و فیزیکی با تجربه مشتری هرگز قدرتمندتر از امروز نبوده است. بهبود کارایی و سودآوری محرک های کلیدی برای همه انواع تحول دیجیتال بوده است. بقای کسب و کار و تاب آوری سازمانی به اولویت های اصلی در تغییر رویکرد سازمان ها به آینده تبدیل شده است. بیش از 75 درصد از مدیران، تحول دیجیتال را برای موفقیت سازمان خود بسیار مهم‌ می دانند.

«هیچ چیز به اندازه تحول دیجیتال کسب و کار ما اولویت ندارد…» این عبارت را هر روز در گفتگو با مدیران می شنویم. دلایل واضح است: فناوری های دیجیتال راه های جدیدی را برای ارائه ارزش به مشتریان، تغییر چشم اندازهای رقابتی و تغییر اقتصاد اساسی بازارها امکان پذیر می کنند.

چرا برخی شرکت ها تحول دیجیتال را محدود می دانند؟

در این زمینه، تعجب آور نیست که بدانید اکثر شرکت ها هنوز تحول دیجیتال را بسیار محدود می بینند. اول این که، تحول دیجیتال یکپارچه نیست. انواع تحول دیجیتال برای کسب و کارها وجود دارد: فرآیند کسب و کار، مدل کسب و کار، دامنه، فرهنگی/سازمانی و تحول ابری. ما اغلب می بینیم که شرکت ها فقط بر روی فرآیند یا تحول سازمانی متمرکز شده اند. عدم پرداختن به هر پنج نوع از انواع تحول دیجیتال مشکلاتی را برای کسب و کارها باقی می گذارد.

دوم، ماهیت چند بعدی تحول دیجیتال است. به این معنی که اجرا باید یک کار تیمی باشد، که نه تنها مدیر ارشد اطلاعات (CIO) یا مدیر ارشد دیجیتال (CDO)، بلکه مدیریت واحد استراتژی تحول دیجیتال و کسب و کار را نیز شامل می شود و باید به طور گسترده توسط آن حمایت شود.

سوم این که مدیران بسیاری از شرکت ها به اشتباه معتقدند که تحول دیجیتال باید با تحول فرهنگی/سازمانی آغاز شود. آموزش نوآوری، چابکی و دیجیتالی بودن سازمان در واقع مهم است، اما ما شاهد موفقیت بیشتر در میان شرکت هایی هستیم که ابتدا طرح های تحول کسب و کار را دنبال می کنند.

تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال شامل فرآیند بکارگیری فناوری های مبتنی بر کامپیوتر در محصولات، فرآیندها و استراتژی های یک سازمان است. این که از چه فناوری های دیجیتالی استفاده می شود، نحو پیاده سازی آنها، و اهداف این پیاده سازی می توانند در شرکت های مختلف متفاوت باشند. اما همه فعالیت های تحول دیجیتال با هدف بهبود نتایج تجاری با استفاده از فناوری دیجیتالی مدرن انجام می شوند.

یک دستورالعمل تحول دیجیتال می تواند شامل جنبه های متفاوتی باشد. از یک سو، این شامل تحول دوباره در همه جنبه های سازمان است، مثل زنجیره تامین، جریان های کاری، مجموعه مهارت های کارکنان، خود محصول، نحوه تعامل مشتریان با سازمان، و ساختار سازمانی. دستورالعمل های محدودتر می توانند شامل استفاده از فناوری دیجیتال برای بهبود یک فرآیند، محصول یا خدمات تجاری خاص، کاهش هزینه ها، یا حل یک مسأله تجاری خاص باشند.

اهداف تحول دیجیتال

چرا تحول دیجیتال اهمیت دارد؟

دیجیتالی سازی جامعه در نیمۀ دوم قرن بیستم شروع شد و در اوایل قرن 21 شتاب گرفت. این کار منجر به تغییرات فرهنگی در سراسر جهان شد، و نسل جدیدی از مشتریان علاقه مند به دنیای دیجیتال، به کشف و برقراری ارتباط با جهان از طریق یک دستگاه دیجیتال پرداختند. در این محیط، کسب و کارها باید به نحوی خود را تطبیق بدهند که برای مشتریان جذاب شوند و بتوانند به زبان آنها صحبت کنند.

برای بسیاری از شرکت ها، این فناوری های جدید باعث منسوخ شدن محصولات شان شده اند، و بنابراین ممکن است رقبایی که از آنها چالاک تر بوده و درک بیشتری از فناوری دارند، از آنها پیشی بگیرند.

فناوری های نوظهور باعث شده اند که مدل های تجاری جدیدی امکان پذیر شوند، مشتریان تجربه مشارکت بیشتری داشته باشند، محصولات و خدمات ابتکاری بیشتری ارائه شوند، نوآوری های دیگری به وجود بیایند، و شرکت ها از تحولات دیجیتالی برای حفظ رقابت خود استفاده کنند. به علاوه، سرعت تحولات دیجیتالی در حال افزایش است.

انواع تحول دیجیتال را نمی توان به یکباره در شرکت ها ایجاد کرد. سازمان ها باید ذهنیت و فرهنگ توسعۀ مداوم را به وجود بیاورند، سیستم ها و خدمات خود را با سرعت بیشتری تطبیق دهند، و به صورت مداوم از فناوری و دستورالعمل های جدید برای مطابقت بهتر با انتظارات مشتریان استفاده کنند.

5 نوع از انواع تحول دیجیتال

5 نوع از انواع تحول دیجیتال

فرصت های قابل توجهی توسط فناوری های جدید ایجاد می شود، اما شرکت هایی که تحول را به روشی چند بعدی به رسمیت نمی شناسند و دنبال نمی کنند ممکن است موقعیت خود را از دست بدهند. در اینجا 5 نوع از انواع تحول دیجیتال با جزئیات بیشتر آورده شده است.

1- تحولات فرآیند کسب و کار

نوآوری فرآیند کسب و کار یکی از انواع تحول دیجیتال است که می تواند نحوه عملکرد داخلی شرکت ها را تغییر دهد. این می تواند بر دسترسی کارکنان به فناوری جدید و استفاده از آن برای فعالیت های روزانۀ خود تاثیر بگذارد. این تحولات شامل خودکارسازی فرآیندهای دستی و افزایش سرمایه گذاری ها در زمینۀ بازاریابی و R&D با جمع آوری داده های جدید و استفاده از آنها در تصمیمات تجاری است.

کاهش هزینه یکی از اهداف کلیدی تحول در فرآیند کسب و کار است. سایر اهداف آن شامل کاهش زمان بازاریابی، بهبود کیفیت محصولات و خدمات، بهبود تجربۀ مشتریان، و بهبود تصویر برند هستند.

2- تحولات مدل کسب و کار

تحول مدل کسب و کار اغلب شامل بخش استراتژیک یک سازمان برای بررسی روش های جدید انجام کار است، به طوری که فراتر از روند شناخته شده در صنعت باشد. این بر نوآوری و «تفکر خارج از چهارچوب» برای بهبود خروجی یک کسب و کار متمرکز است.

این نوع تحول از انواع تحول دیجیتال می تواند مدل های کسب و کار را به نحوی تغییر دهد تا از آنها برای محیط دیجیتالی جدید استفاده شود. این کار نیازمند مد نظر قرار دادن نحوه عملکرد کسب و کار اصلی در صنعت است.

3- تحول در حوزه فعالیت

تحول در حوزه فعالیت سومین نوع تحول از انواع تحول دیجیتال است و به معنای فرا رفتن از مرزهای قدیمی بازارها و قابلیت های یک برند است. برای مثال، آمازون به عنوان یک خرده فروش آنلاین «خدمات وب آمازون» را راه اندازی کرد، که اکنون بزرگ ترین ارائه دهنده خدمات رایانش ابری جهان با چندین میلیارد دلار درآمد است. آمازون از ظرفیت های موجود (مراکز داده بزرگ و پیشرفته) استفاده کرد و آنها را به فرصت جدیدی تبدیل کرد که یک بازار کاملا جدید را به وجود آوردند.

این پتانسیل برای تحول در حوزه فعالیت در صنایع زیادی مشاهده شده و تحت تاثیر کاربرد فناوری هایی مثل هوش مصنوعی، انواع جدید فناوری های موبایل و اینترنت اشیاء قرار گرفته است.

4- تحول فرهنگی

از انواع تحول دیجیتال در سازمان ها، تحول فرهنگی است. این نوع تحول دارای یک مولفه فرهنگی است که نقش مهمی در موفقیت در دستورالعمل تحول دیجیتال دارد. برای بسیاری از سازمان ها، این تحول می تواند چالش برانگیز باشد. تحولات دیجیتال باید با آموزش برای کارکنان موجود آغاز شوند، تا اطمینان حاصل شود که همه آنها، پتانسیل فناوری جدید را برای بهبود کسب و کار، گسترش مشارکت داخلی، و ایجاد روش های جدیدی برای مشارکت دادن مشتریان را درک کرده اند.

بکارگیری فناوری و ایجاد فرآیند نوآوری مداوم، نیازمند نیروی کاری است که بتواند خود را با تغییرات تطبیق بدهد و مشتاق به یادگیری و توسعۀ مداوم باشد. این مهارت ها و ظرفیت ها برای ادغام فناوری در تار و پود یک شرکت و تحول فرآیندها، مدل های کسب و کار، محصولات و ارتباطات ضروری هستند.

تحول دیجیتال در کسب و کار

5- تحول ابر

فرآیند تحول ابر به سازمان ها در انتقال سیستم های اطلاعات به محیط های رایانش ابری کمک می کند. این کار می تواند به صورت های مختلفی باشد. مثلا یک شرکت می تواند فقط برنامه های کاربردی خاص، داده ها یا خدمات را منتقل کند، و بخشی از زیرساخت اولیه را حفظ کند، یا کل زیرساخت را به محیط ابر منتقل کند.

یک بعد دیگر تحولات ابر در مالکیت است. برخی از سازمان ها در ابر عمومی نفوذ پیدا می کنند، یک مرکز داده شخص ثالث که توسط یک ارائه دهنده ابر اداره می شود. سایرین زیرساخت رایانش ابری را در داخل سازمان خود راه اندازی کردند، که به عنوان یک ابر خصوصی شناخته می شود. بسیاری از کسب و کارها این دو مدل را با هم ترکیب می کنند تا مدیریت ابر هیبرید زیرساخت را به وجود آورند.

تحول ابر یکی از انواع تحول دیجیتال است که مزایای زیادی را به همراه دارد که شامل اشتراک گذاری و ذخیره کارآمدتر داده ها، زمان ارائه به بازار سریع تر، و افزایش مقیاس انعطاف پذیری سازمانی بیشتر است. در عین حال، این می تواند چالش های سازمانی اساسی را به همراه داشته باشد، که شامل نظارت، امنیت، و کنترل هزینه است.

محرک ها و فناوری های تحول دیجیتال کدامند؟

فناوری های تحول دیجیتال

فناوری های کلیدی که در انواع تحول دیجیتال به تحول دیجیتال در شرکت ها کمک می کنند عبارتند از:

رایانش ابری

به سازمان ها این امکان را می دهد که به سرعت و با هزینه کم به منابع محاسباتی، نرم افزار پیشرفته، به روزرسانی های جدید و عملکردها دسترسی داشته باشند. سازمان ها به جای آن که چند هفته و چند ماه برای راه اندازی منابع منتظر بمانند، می توانند از هر نقطه ای در جهان از محیط ابر برای دسترسی به منابع از طریق اینترنت استفاده کنند.

IT تجاری سازی شده

به سازمان ها امکان تغییر در تمرکز سرمایه گذاری ها و منابع انسانی را از زیرساخت به نوآوری ها می دهد، که ارزش زیادی را برای مشتریان فراهم کرده و سبب متمایز شدن سازمان در بازار می شود.

پلتفرم های موبایل

امکان کار از هر نقطه ای در جهان را در هر زمانی فراهم کرده، و دسترسی سریعی به منابع شرکتی دارد. پلتفرم های موبایل اساسا آنهایی هستند که به نرم افزارها و خدمات اجازه می دهند روی دستگاه ها اجرا شوند. نمونه هایی از پلتفرم های موبایل عبارتند از Palm، BlackBerry، iPhone، Android و Windows Mobile.

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی (AI)

برای سازمان ها اطلاعات هوشمندی را فراهم می کند که سبب تصمیم گیری صحیح و سریع تر می شود. این فناوری به اطلاع رسانی زمینه های استراتژیک مختلفی مثل بازاریابی، فروش و توسعه محصول کمک می کند.

اتوماسیون

سازمان ها را قادر می سازد تا وظایف تکراری را به ماشین ها محول کنند تا منابع انسانی، زمان بیشتری برای بهبود بهره وری و کارایی خود داشته باشند.

واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)

دسترسی به خدمات را از راه دور و به شکل بازی فراهم می کند، به طوری که به مشارکت بیشتر کمک شود.

دستگاه های اینترنت اشیا (IoT)

داده ها را برای اطلاع رسانی به خدمات AI فراهم می کند، که سبب اتوماسیون و شخصی سازی بهتر می شوند.

فناوری بلاک چین

تحولی را در کل چشم انداز فناوری ایجاد کرده، و به غیر متمرکز سازی در صنایع متعدد کمک کرده است. پردازش پرداخت ها از طریق لِجرهایی (دفتر کل) انجام می شود که تراکنش ها را به صورت ناشناس انجام می دهند و ابتدایی ترین حالت کاربردی هستند

همه این فناوری ها در انواع تحول دیجیتال توسط کسب و کارهای سراسر جهان برای ارائه خدمات و تجربیات منحصر به فرد مورد استفاده قرار می گیرند. استراتژی های تحول دیجیتال به سازمان ها کمک می کنند که با این سرعت تغییرات بالا سازگار شوند، فناوری های مربوطه را شناسایی کنند، و آنها را در مقیاس مناسب و طبق بودجه پیاده سازی کنند.

مزایای تحول دیجیتال

موارد کاربردی انواع تحول دیجیتال و نمونه های صنعتی

برخی از اهداف تحول دیجیتال در کسب و کارها عبارتند از:

– بهبود تجربه مشتریان: استفاده از اصول تحلیلی برای ایجاد تجربیات محتوای غنی تر و برقراری روابط عمیق تر با مخاطبان در چند کانال.

– بازاندیشی درباره زیرساخت محاسباتی: از یک مرکز داده فیزیکی به یک پلتفرم ابر منتقل شده و به توسعه، بهبود نهایی و کاهش زمان ارائه به بازار کمک می کند.

– بهبود مشارکت داخلی: استفاده از ابزارهای مشارکتی مثل کنفرانس ویدیویی، مدیریت فعالیت های آنلاین، و پلتفرم های پیام رسانی برای تقویت بازدهی کارکنان.

– بهبود دسترسی پذیری محتوا: اکثر کسب و کارها برای فعالیت های داخلی خود و یا به عنوان بخشی از فعالیت های مشتریان بر محتوا متمرکز می شوند. تحولات دیجیتال می توانند این محتوا را به صورت های جدیدی از طریق جستجوی شرکت و پلتفرم های تحویل جدید قابل دسترسی کنند.

در ادامه مثال هایی ارائه می شوند که نشان می دهند تحولات دیجیتال چه نقشی در سازمان در بخش های مختلف صنعت دارند:

1- تولید

اینترنت اشیا (IoT) می تواند با نگهداری مبتنی بر پیش بینی و بهبود فرآیند، اثربخشی و بازدهی را افزایش دهد، و بنابراین سبب کاهش زمان توقف ماشین و اتلاف وقت می شود.

2- خرده فروشی

فناوری دیجیتال از دستگاه های دیجیتالی، کانال ها، و پلتفرم ها برای بهبود تجربه مشتریان استفاده می کند. برای مثال، بسیاری از خرده فروشان تجربه خرید را از فروشگاه های فیزیکی به وب سایت و برنامه های کاربردی وب تغییر داده اند.

چت بات ها، هوش مصنوعی، و تحلیل داده پیشرفته به خرده فروشان این امکان را می دهند که توصیه های شخصی خود را ارائه کنند. فناوری دیجیتال نیز سبب مشارکت بیشتر در تجربیات درون فروشگاهی می شود.

3- بخش درمان

صنعت درمان محدوده ای از ظرفیت های دیجیتالی را معرفی می کند که می توانند خدمات پزشکی را به خدمات بیمار محور و مبتنی بر ارزش تبدیل کنند. برای مثال، بسیاری از ارائه دهندگان خدمات درمانی قرارهای ملاقات پزشکی مجازی و پرونده های درمانی الکترونیکی شبکه ای (HER) را ارائه می کنند. ظرفیت های دیجیتالی نه تنها برای بیماران، بلکه برای ارائه دهندگان خدمات و پرداخت کنندگان هم مفید هستند، و در عین حال هزینه های ارائۀ خدمات را کاهش می دهند.

4- شهرهای هوشمند

با ترکیب زیرساخت فیزیکی موجود با فناوری های دیجیتالی، شهرهای هوشمند دیجیتالی کارآمدتر شده اند، و این برای شهروندان کیفیت زندگی بالاتری را فراهم می کند. برای مثال، شهرهای هوشمند می توانند مسائل زیست محیطی را در نظر گرفته و آنها را حل کنند، حمل و نقل عمومی را بهینه سازی کنند، و سبب ارتقای مشارکت و همکاری شهروندان از طریق ابزارهای دیجیتالی شوند. شهرهای هوشمند از فناوری هایی مثل سنسورها، هوش مصنوعی، و تحلیل ویدیویی استفاده می کنند.

نتیجه

یک استراتژی تحول دیجیتال موفق، سازمان ها را ملزم می کند تا اهداف دیجیتالی خود را برای ایجاد همسویی سازمانی گسترده تعریف و بیان کنند. در ابتدا، ارزیابی بلوغ دیجیتالی و آمادگی سازمان برای تغییر برای مشخص کردن قابلیت ها و شایستگی های حیاتی مورد نیاز بسیار مهم است.

همان طور که سازمان شما انواع تحول دیجیتال را در نظر می گیرد، استراتژی های ممکن برای مدل کسب و کار و درآمد جدید را برای ایجاد مزیت رقابتی برای صنعت در نظر بگیرید. با تمرکز بر ایجاد ارزش برای هر دو طرف – و همچنین برای شرکت خود- از طریق نوآوری های تکنولوژیکی، طراحی را بر اساس نیازها و خواسته های نوظهور مشتریان و ذی نفعان خود ارزیابی کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در مطالب کاواک

کاواک در شبکه‌های اجتماعی

شاید دوست داشته باشید

درخواست پروپوزال