تجربه مشتری رستوران چیزی بیش از آن چیزی است که روی میز اتفاق می افتد. رستورانهایی که تمام این تجربه را در یک نرم افزار CRM برای رستوران ها به ارمغان میآورند، پایگاهی پر از مشتریان آگاه، درگیر و وفادار میسازند. هر مشتری که در کسب و کار شما خریدی انجام می دهد، 60 درصد احتمال دارد که تبدیل به خریدار مجدد شود. این یک آمار امیدوارکننده است، به خصوص برای صاحبان رستوران ها. به هر حال، تصور کنید که اگر از هر پنج مشتری سه مشتری برای بار دوم یا سوم به رستوران شما بازگردند، چه اتفاقی می افتد؟
با این حال، ایجاد چنین رابطهای به این معنی است که رستورانها باید حتی پس از پایان تجربه سرو غذا روی ذهن مشتریان تمرکز کنند. دستیابی به مشتریان جدید 6 تا 7 برابر گرانتر از حفظ مشتریان قدیمی است. حفظ مشتریان نه تنها در ایجاد یک برند سالم مفید است، بلکه باعث تقویت درآمد یک رستوران نیز می شود. برای ایجاد یک استراتژی حفظ مشتری قوی و موثر، به ابزارهایی مانند نرم افزار CRM در رستوران نیاز دارید.
CRM چیست؟
اولین موضوع دانستن این مسأله است که نرم افزار CRM چیست؟ CRM مخفف «مدیریت ارتباط با مشتری» است. CRM یک راهکار نرم افزاری است که به شرکتها کمک میکند تا تمام جنبههای تجربه مشتری را سازماندهی کنند و به مدیر اجازه میدهد بفهمد چه کسی بازدید کرده، چه چیزی سفارش داده، و چگونه میتواند آنها را برای بازگشت دوباره با بازاریابی و تبلیغات عالی ترغیب کند. برای آگاهی بیشتر در این زمینه مطالعه مقاله نرم افزار CRM چیست؟ – راهنمای کامل را پیشنهاد می کنیم.
نرم افزار CRM رستوران چیست؟
به دست آوردن مشتریان جدید هدف مستقیم هر تاجری است، اما باید به خاطر داشته باشید که در این مسیر، مشتریان فعلی را حفظ کرده و به آنها انگیزه بدهید. حتی اگر برنامه بازاریابی سنجیدهای دارید که شامل برنامههای وفاداری مختلف میشود، به یاد داشته باشید که شبکههای اجتماعی، رسانهها و پیشنهادهای تخفیف تأثیر زیادی در به دست آوردن مشتریان جدید و بالقوه دارند.
یک نرم افزار CRM در رستوران راهی برای تقویت استراتژی بازاریابی شما است و تنظیم شایسته آن به شما کمک می کند تا مخاطبان هدف خود را پیدا کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید. سیستم مدیریت ارتباط با مشتری رستوران نرمافزاری است که رستورانها برای جمعآوری دادههای مشتریان خود به منظور ارائه خدمات شخصی و ارسال پیشنهادات بازاریابی هدفمند از آن استفاده میکنند. رستوران ها معمولا از CRM برای جمع آوری اطلاعات مهمان استفاده می کنند، مانند:
- جزئیات تماس: معمولا زمانی که مشتری به برنامه وفاداری رستوران میپیوندد یا رزرو میکند جمعآوری میشود.
- تاریخچه تعامل: گزارشی از سفارشات، رزروها و تعاملات مشتری با تبلیغات.
- ترجیحات مشتری: از جمله ترجیحات غذایی (وگان، گیاهخواری، و غیره)، آلرژن ها (سویا، گلوتن، لبنیات، و غیره)، غذاهای مورد علاقه (کیک شکلاتی، اسکاچ روی سنگ و غیره) و ترجیحات روی میز (غرفه، رویه بالا، فضای باز جدول و غیره).
- تاریخ های قابل توجه: تولدها و سالگردها می توانند به اطلاع رسانی پیشنهادات خدمات و بازاریابی کمک کنند.
برخلاف CRMهایی که برای صنعت رستوران در نظر گرفته نشدهاند، CRM برای رستوران ها و فست فودها بهطور خاص برای ادغام با بقیه ابزارهای موجود در رستوران شما طراحی شدهاند. این بدان معنی است که یک CRM یکپارچه برای رستوران ها می تواند داده ها را با سیستم POS، برنامه وفاداری، سیستم رزرواسیون و موارد دیگر به اشتراک بگذارد.
چرا رستوران ها به نرم افزار CRM نیاز دارند؟
دانستن سلایق، خریدها، نیازها و حتی عادات مشتریان خود عاملی حیاتی در جذب مشتریان جدید و حفظ آنهاست. یک نرم افزار CRM برای رستوران ها و کافه ها برای یک رستوران اولین قدم برای دستیابی به این هدف است. مدیریت ترجیحات مشتریان به این معنی است که شما همیشه از آنچه مشتری شما دوست دارد و یا دوست ندارد آگاه خواهید بود. به علاوه شما می توانید درک کنید که مشتریان شما دوست دارند چه چیزی را در کار کافه شما تغییر یا بهبود دهند. همچنین، شما همیشه ایده هایی برای بهبود کسب و کار خود خواهید داشت.
این داده های مفید به شما کمک می کنند رستوران خود را با موفقیت اداره کنید و فرآیندهای خدمات را برای سود بیشتر تنظیم کنید. سیستم های CRM برای رستوران ها و فست فودها می توانند دارای ویژگی های مختلفی باشند که رایج ترین آنها عبارتند از:
- اطلاعات شخصی مشتری مانند نام، ایمیل، تلفن، آدرس، تولد، آلرژی، محدودیت های غذایی و موارد دیگر را جمع آوری و ذخیره کنید.
- ردیابی بازدیدهای مشتری و سابقه سفارش در پروفایل مشتری، از جمله تاریخ بازدیدهای قبلی و …
- ارسال پیامها و پیشنهادات ایمیل هدفمند بر اساس اطلاعات شخصی مشتریان
برخی از CRM ها امکانات دیگری دارند، اما مهم است که CRM برای رستوران شما اصول اولیه را به خوبی انجام دهد یعنی به شما امکان دسترسی آسان به پروفایل متشری را می دهد تا بتوانید از داده ها در خدمات و کمپین های بازاریابی استفاده کنید. در اینجا چند نمونه آورده شده است:
- دادههای مشتری را در مجموعه خود جمعآوری و ادغام کنید
- رفتار مشتری و عادات غذایی وی را بهتر درک کنید
- تجارب مشتری شخصی سازی شده بیشتری ایجاد کنید
- برنامه وفاداری رستوران خود را بهبود بخشید و اطلاع رسانی کنید
- فرصت های بیشتری برای بازاریابی ایمیلی و پیامکی هدفمند ایجاد کنید
7 راه برای افزایش فروش رستوران با استفاده از CRM
رستوران هایی که با استفاده از استراتژی نرم افزار CRM موفق هستند، چه کوچک و چه بزرگ، دو کار را فوق العاده خوب انجام می دهند. آنها با انتخاب نرم افزار CRM مناسب که برای برآورده کردن اهداف آنها طراحی شده است، شروع می کنند. علاوه بر این، آنها به دنبال امکانات بیشتری برای افزایش فروش خود با استفاده از آن هستند. در ادامه، به 7 راه برای افزایش فروش رستوران با استفاده از CRM می پردازیم.
1- نرم افزار CRM مناسب را بخرید
در صنعت پویای امروزی که انتظارات مشتریان به طور پیوسته در حال افزایش است، استفاده از نرم افزار CRM برای رستوران ها و کافه های مناسب پایه و اساس افزایش فروش رستوران شما با استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری در رستوران است. این یک انتخاب نیست، بلکه یک نیاز ضروری برای رسیدن به موفقیت است.
یک CRM به خوبی پیادهسازی شده میتواند یک تغییر دهنده بازی باشد تا به شما در افزایش تعامل مشتری، دستیابی به دادههای حیاتی مشتری و در نهایت افزایش فروش کمک کند. بهترین نرم افزار CRM برای رستوران ها، یک راهکار CRM یکپارچه است که شما را قادر می سازد تا به طور موثر تمام جنبه های روابط با مشتری خود را مدیریت کنید.
2- ایجاد وفاداری مشتری با برنامه های وفاداری موثر
طبق مطالعه هاروارد، حتی افزایش 5 درصدی در کسب و کار می تواند درآمد یک رستوران را بین 25 تا 95 درصد افزایش دهد. در عین حال، دستیابی به مشتری برگشتی یکی از چالش برانگیزترین اهداف یک رستوران است. خوب، این واقعا میتواند با برنامههای وفاداری مؤثر برای افزایش حفظ مشتری و بازگشت مجدد وی برای خرید دوباره به دست آید.
3- پایگاه مشتریان خود را گروه بندی کنید
همه مشتریان شما یکسان نیستند و رفتار با آنها می تواند منجر به از دست رفتن فرصت ها شود. بنابراین، شما به یک رویکرد بازاریابی متفاوت برای انواع مختلف مشتریان نیاز دارید. این را می توان با بخش بندی یا گروه بندی مشتری با جمع آوری داده ها از خود CRM انجام داد.
CRM کاواک، بهترین نرم افزار CRM برای رستوران ها، دارای قابلیتهای تقسیمبندی مشتریان است که میتوانید از آن برای دستهبندی پایگاه مشتریان خود بر اساس معیارهای مختلف، مانند جمعیتشناسی، ترجیحات، رفتارهای خرید و دفعات بازدید استفاده کنید. هم چنین میتوانید با استفاده از این بخشبندی کمپینهای بازاریابی شخصی و مرتبط ارسال کنید که میتواند نرخ تعامل و تبدیل را به حداکثر برساند.
4- ارتباط مستقیم با مشتریان را حفظ کنید
ارتباط موثر با مشتریان، ستون فقرات هر استراتژی موفق نرم افزار CRM در رستوران است. پیشنهادهای شخصی، تبریک تولد، به روزرسانی رویدادهای خاص، یادآوری وفاداری و غیره، برخی از راه های رایج برای حفظ ارتباط با مشتریان از طریق کانال های بازاریابی هستند.
سی آر ام برای رستوران ها شما را با ابزارهای ارتباطی مؤثر چند کاناله مانند SMS، WhatsApp، Push Notifications و غیره مجهز میکند تا به شما کمک کند به طور مستقیم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. می توانید کمپین های پیامکی را مستقیم از CRM ارسال کنید و همچنین آنها را مطابق با بازه زمانی دلخواه خود برنامه ریزی کنید.
5- از تجزیه و تحلیل داده های مشتری استفاده کنید
نظرات آنلاین و بازخورد مشتریان نقش بسیار زیادی در شکل دادن به شهرت یک رستوران دارد. CRM برای رستوران و فست فود به شما امکان می دهد تا بررسی ها و بازخوردهای پلتفرم های مختلف را در زمان واقعی نظارت کرده و به آنها پاسخ دهید. رسیدگی سریع به نگرانی های مشتری و تایید بازخورد مثبت نشان دهنده تعهد شما به رضایت مشتری است. علاوه بر این، این تعاملات بینش ارزشمندی را در زمینههایی که رستوران شما میتواند بهبود یابد، ارائه میکند و به شما کمک میکند خدمات خود را اصلاح کنید.
6- نظرات و بازخورد مشتریان خود را دنبال کنید
یکی از بزرگترین مزیت های داشتن نرم افزار CRM در رستوران این است که به صاحبان رستوران اجازه می دهد نظرات و بازخوردهای مشتریان خود را در یک مکان دنبال کنند. از بررسی های آنلاین گرفته تا پیشنهادات، نرم افزار CRM برای رستواران ها تمام بازخوردها را متمرکز می کند و بینش های ارزشمندی را در مورد اولویت ها و نگرانی های مشتری ارائه می دهد.
7- داده های مشتریان را در یک مکان جمع آوری کنید
در صنعت رستوران بسیار رقابتی امروزی، توانایی جمع آوری داده های مشتری برای موفقیت بسیار مهم است. این به رستوران ها کمک می کند تا بینش عمیق تری در مورد رفتار مصرف کننده به دست آورند و روابط بلندمدت با مشتری و کمپین های بازار شخصی را تقویت کنند.
نرم افزار قدرتمند CRM رستوران و کترینگ، فرآیند را با متمرکز کردن داده های مشتری از منابع مختلف در یک پلتفرم واحد و جامع ساده می کند. از جزئیات تماس و تاریخچه سفارش گرفته تا بازخوردها و ترجیحات، به طور یکپارچه همه اطلاعات را سازماندهی و تجزیه و تحلیل می کند.
ویژگی های کلیدی نرم افزار CRM رستوران
عملکرد اصلی نرم افزار CRM برای رستوران ها یک پایگاه داده از مشتریان است که در آن داده های مشتری جمع آوری و ذخیره می شود. اما اکثر سیستمهای نرمافزار CRM عملکردهای بیشتری را برای کمک به مدیریت روابط با مشتری ارائه میکنند. عملکردهای اصلی سیستم CRM برای رستوران و فست فود شامل موارد زیر است:
1. لیست مشتریان
2. سابقه مشتری
3. کمپین های بازاریابی
4. گزارش
5. یکپارچگی
ملاحظات کلیدی در انتخاب نرم افزار CRM برای رستوران ها
هنگام انتخاب سیستم CRM برای رستوران ها یا CRM رستوران و کترینگ خود چه چیزی باید بدانید؟ نرم افزار CRM به طور گسترده در تمام صنایع تجاری و خدماتی استفاده می شود و تعداد زیادی در آنجا وجود دارد که به انواع مختلفی از کسب و کارها در اندازه های مختلف خدمات می دهد. با در نظر گرفتن این موضوع، اجازه دهید به برخی از ملاحظات کلیدی هنگام انتخاب و خرید نرم افزار CRM نگاه کنیم:
- هزینه نرم افزار
- امکانات CRM
- امکان مشاهده نسخه دمو
- تجربه کاربری ساده
- انعطاف پذیر باشد
- پیاده سازی آن راحت باشد
- شناخت نیازهای کسب و کار
- مطالعه انواع مختلف CRM
- بررسی ویژگی های نرم افزار
- در نظر گرفتن هزینه های اجرا
- تحقیق درباره فروشنده
- آزمایش نرم افزار
با همه چیزهایی که بحث کردیم، واضح است که بهترین نرمافزار CRM برای رستوران ها با جمعآوری دادههای قوی از طریق یکپارچهسازی و توانایی تقسیمبندی آن دادهها جهت بازاریابی هدفمند، برای کسب و کار طراحی شده است. انتخاب سی آر ام مناسب برای کسب و کار شما نیاز به تفکر دارد و به شرایط خاص شما بستگی دارد. اما به یاد داشته باشید که در مورد موارد زیر هم فکر کنید:
- بودجه
- اندازه کسب و کار
- اهداف تجاری
- قابلیت استفاده