شماره تماس: 984191011210+

فرآیند CRM چیست و مراحل اصلی CRM کدامند؟

فرآیند CRM

با درک بهتر مخاطبان خود، نه تنها می توانید تجربیات و خدمات بهتری ارائه دهید، بلکه می توانید محصولات بهتری نیز ایجاد کنید. شما می توانید با یک فرآیند CRM خوب به همه آنها دست یابید. دو چیز است که هر کسب و کاری برای پایداری و رشد به آن نیاز دارد: محصولات یا خدمات عالی و مشتریان راضی. البته گفتنش راحت تر از انجام دادن آن است اما غیر ممکن نیست. حقیقت این است که هر کسب و کاری باید برای جذب، تبدیل و حفظ مشتریان خود تلاش کند. بنابراین فرآیندهای اصلی CRM که از قبل ابداع شده وجود دارند که هدفشان دستیابی به آن است.

یکی از این فرآیندهای کلیدی که می توانید در شرکت خود پیاده سازی کنید، فرآیند مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM است. این نرم افزار از یک طرف، به شما کمک می کند تا بفهمید مخاطب شما چه می خواهد و چه نیازی دارد. از سوی دیگر، کمک می کند که بفهمید چگونه باید این نیازها را بهتر از رقبای خود برآورده کنید.

CRM چیست؟

نرم افزار CRM چیست؟ مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) فرآیندها، فناوری و استراتژی هایی است که یک کسب و کار برای جذب و جذب مشتریان جدید و حفظ و توسعه مشتریان فعلی استفاده می کند. هنگامی که معنای CRM را بررسی می‌کنیم، اغلب بر روی عناصر فنی تمرکز می‌کنیم، مانند پلتفرم‌ها یا نرم‌افزارهایی که باید مورد استفاده قرار گیرند.

این تعریف شامل فرآیندها و استراتژی ها می شود. همچنین فرآیندها باید بهینه شوند تا امکان استفاده مؤثر و یکپارچه سازی راه حل فناوری CRM شما فراهم شود. افراد شما برای استفاده و بهینه سازی سیستم CRM به طور کلی به آموزش نیاز دارند. به طور کلی، این سه عنصر یک استراتژی CRM را تشکیل می دهند که با اهداف سازمانی گسترده تر شما همسو و پشتیبانی می کند:

  • فناوری
  • پرسنل
  • فرآیند

فرآیند CRM چیست؟

فرآیند CRM چیست؟

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) استراتژی است که یک سازمان برای ایجاد و حفظ روابط مثبت با مشتریان موجود و مشتریان بالقوه خود اجرا می کند. هدف فرآیند CRM ایجاد آگاهی و وفاداری از برند، بهبود روابط خدمات مشتری، کمک به حفظ مشتری و افزایش فروش است.

فرآیند CRM شامل مدیریت داده های مشتری، تجزیه و تحلیل اطلاعات و تولید گزارش برای به دست آوردن بینش است. CRM تمام جنبه های عملیات مرتبط با مشتری مانند فروش، بازاریابی و خدمات مشتری را پوشش می دهد. و از آنجایی که CRM به شدت به داده ها متکی است، سازمان هایی که از این نوع فرآیند استفاده می کنند به نرم افزار اختصاصی نیاز دارند. سیستم CRM به شرکت‌ها کمک می‌کند تا پایگاه‌های اطلاعاتی مشتریان خود را سازماندهی کنند، گزارش‌هایی درباره انواع فعالیت‌های مشتری تولید کنند و آن داده‌ها را در واحدهای سازمانی به اشتراک بگذارند.

نکته مهم

سیستم CRM به شرکت‌ها کمک می‌کند تا پایگاه‌های اطلاعاتی مشتریان خود را سازماندهی کنند

به طور خلاصه، یک استراتژی CRM کامل، ابزارهای تکنولوژیکی و استراتژی های بازاریابی سنتی، مانند تقسیم بندی مشتری و کمپین های مخاطبان هدف را برای حفظ روابط با مشتریان ترکیب می کند. هدف ایجاد و حفظ تعامل شخصی با مشتریان است. در حالی که نرم افزار CRM داده های لازم برای اجرای استراتژی مذکور را جمع آوری می کند.

چرخه فرآیند CRM چیست؟

برای درک مراحل فرآیند CRM، باید چرخه عمر مشتری را درک کنید. این یکی از اولین مفاهیمی است که شما به عنوان یک نماینده فروش یاد می گیرید تا بفهمید چگونه یک فرد به یک مشتری وفادار تبدیل می شود. چرخه CRM شامل فعالیت های بازاریابی، خدمات مشتری و فروش است. این کار با گسترش و جذب مشتری شروع می شود و در حالت ایده آل به وفاداری مشتری منجر می شود. پنج مرحله کلیدی در چرخه CRM وجود دارد:

  • رسیدن به مشتری بالقوه
  • جذب مشتری
  • تبدیل
  • حفظ مشتری
  • وفاداری مشتری

فرآیند CRM همان گام‌های ملموسی است که یک سازمان باید انجام دهد که به مصرف‌کنندگان کمک کند تا در چرخه یادگیری درباره برند شرکت و در نهایت تبدیل شدن به مشتریان مجدد، شرکت کنند. با توجه به چرخه عمر مشتری، می دانیم که اولین مرحله چرخه CRM، به حداکثر رساندن دسترسی با سرنخ ها است. در عمل، دسترسی استفاده از پلت فرم CRM شما برای ایجاد آگاهی از برند از طریق کمپین های بازاریابی هدفمند است. هر مرحله در چرخه عمر مشتری با یک مرحله عملی در فرآیند CRM مطابقت دارد. نکته اصلی این است که بدانید آن مراحل چیست و چگونه آنها را اجرا کنید.

5 مرحله در فرآیند CRM چیست؟

مراحل اصلی CRM شامل پنج مرحله اصلی است که یک تلاش مشترک بین بخش های بازاریابی، فروش و پشتیبانی است. برای کمک به درک نحوه عملکرد هر تیم با یکدیگر، نحوه عملکرد هر مرحله را در عمل توضیح خواهیم داد. ما نه تنها نحوه تکمیل هر بخش از فرآیند را با ابزار CRM بلکه مسئولیت هر مرحله را نیز توضیح خواهیم داد.

مرحله 1: ایجاد آگاهی از برند

فرآیندهای اصلی CRM

اولین قدم برای جذب مشتریان جدید، معرفی آنها به کسب و کارتان است. تیم بازاریابی معمولا این وظیفه را از طریق تعدادی از اقدامات به ترتیب زیر انجام می دهد:

1- شناسایی مخاطبان هدف: بازاریابان برای شناسایی جمعیت هدف، علایق، کانال‌های ارتباطی ترجیحی، پیام‌هایی که بیشتر به آن پاسخ می‌دهند و به چه پیامی اهمیت می‌دهند، تحقیقاتی را انجام خواهند داد.

2- تقسیم بندی مخاطبان هدف: پرسونای مخاطب برای تقسیم مخاطبان هدف برند به گروه های مشابه بر اساس علایق یا جمعیت شناسی مشابه ایجاد می شود. این به بازاریابان کمک می کند تا تشخیص دهند که کدام نوع از افراد بیشتر به مشتری تبدیل می شوند و کمپین های آنها باید چه کسانی را هدف قرار دهند.

3- ایجاد کمپین های بازاریابی برای جمعیت هدف: تست‌های A/B و اتوماسیون بازاریابی می‌توانند برای تشخیص اینکه چه چیزی موثر است و چه چیزی مفید نیست، برای ایجاد کمپین‌های منحصربه‌فرد برای بخش‌های مشتری منحصربه‌فرد مانند رسانه‌های اجتماعی یا ایمیل، و ایجاد استراتژی‌هایی برای جذب سرنخ استفاده می‌شوند.

CRM مشارکتی

وقتی نوبت به تکمیل این مراحل می رسد، یک راهکار CRM انبوهی از اطلاعات است. این ابزار می تواند الگوهایی را در سرنخ ها و مشتریان گذشته نشان دهد تا به تیم های بازاریابی تصویر واضحی از مخاطبان هدفشان بدهد. فراتر از درک شباهت ها در جمعیت شناسی، بازاریابان همچنین می توانند یادداشت های فروش را در فناوری CRM خود تجزیه و تحلیل کنند تا بفهمند که چه چیزی در گذشته منجر به تبدیل شده است. با درک آنچه که با سرنخ ها طنین انداز شده است، بازاریابان برای ایجاد کمپین های موثر مجهزتر می شوند.

مرحله 2: به دست آوردن سرنخ

مدیریت چرخه ارتباط با مشتری

دومین مرحله از مراحل اصلی CRM در فرآیند مدیریت ارتباط با مشتری، جذب سرنخ است. معرفی نام تجاری خود به یک مشتری بالقوه تنها آغاز فرآیند CRM یا مدیریت چرخه ارتباط با مشتری است. از آنجا، شما باید آنها را تشویق کنید تا در مورد کسب و کار شما بیشتر بدانند و با آن درگیر شوند.

بسته به نحوه ساختار شرکت شما، این مرحله کسب سرنخ می تواند مسئولیت تیم بازاریابی یا فروش باشد – یا هر دو. به عنوان مثال، تیم بازاریابی شما ممکن است بازدیدکنندگان وب سایت را تشویق کند تا ایمیل خود را با CTA ثبت نام در خبرنامه یا یک هدیه به اشتراک بگذارند. از سوی دیگر، فروشندگان می توانند از سیستم CRM خود برای راه اندازی گفتگوی زنده در سایت شما استفاده کنند. با استفاده از این ویژگی، تیم شما می تواند فعالانه با مشتریان بالقوه ای که در وب سایت شما قرار می گیرند، ارتباط برقرار کند.

مرحله 3: تبدیل سرنخ به مشتری

تا این مرحله شما با موفقیت با سرنخ های خود درگیر شده اید و آنها به برند شما علاقمند هستند. اکنون زمان آن است که این سرنخ ها را به مشتری تبدیل کنید.

برای انجام این کار، افراد تیم فروش ابتدا باید در شناسایی میزان علاقمندی سرنخ ها و به ویژه اینکه آیا به اندازه کافی برای خرید علاقه مند هستند یا خیر، مهارت داشته باشند. یک نرم افزار CRM در اینجا نقش بسیار مفیدی خواهد داشت. داده های تاریخی حاصل از فروش موفق گذشته را می توان برای شناسایی معیارهای صلاحیت سرنخ استفاده کرد. این معیارها را می‌توان به‌عنوان «ویژگی‌ها» به ابزار امتیازدهی CRM شما اضافه کرد تا به نمایندگان کمک کند فرصت‌های با بیشترین احتمال فروش را شناسایی کنند.

اگر به نظر می رسد که سرنخ ها احتمالا خریدی انجام دهند، افراد تیم فروش باید بتوانند آنها را بیشتر پرورش دهند و اعتماد خود را به اندازه کافی برای تبدیل ایجاد کنند. یکی از راه‌های انجام این کار این است که افراد، مطالعات موردی، مقالات پژوهشی و سایر منابعی را که ممکن است بر تصمیم سرنخ ها تأثیر بگذارد، به آنها ارسال کنند.

اعضای تیم فروش همچنین باید از سیستم CRM خود برای تنظیم یادآورها و وظایف برای پیگیری سرنخ های علاقمند استفاده کنند. به هر حال، مطالعات نشان داده است که «63 درصد از مصرف‌کنندگان قبل از اینکه واقعا شرکت را باور و به آن اعتماد کنند، باید 3 تا 5 بار پیام شرکت را بشنوند». از داشبورد CRM خود استفاده کنید تا به شما کمک کند پیگیری کنید تا مطمئن شوید هیچ فرصتی از دست نمی رود.

نکته مهم

اعضای تیم فروش همچنین باید از سیستم CRM خود برای تنظیم یادآورها و وظایف برای پیگیری سرنخ های علاقمند استفاده کنند.

مرحله 4: ارائه خدمات برتر به مشتریان

چهارمین مرحله از مراحل اصلی سی آر ام در مدیریت چرخه ارتباط با مشتری (فرآیند سی آر ام)، ارائه خدمات بهتر به مشتریان است. تا این مرحله، شما با موفقیت سرنخ خود را به مشتری تبدیل کرده اید. این عالی است! اما فرآیندهای اصلی CRM با تبدیل سرنخ به مشتری به پایان نمی رسد. برای رشد به عنوان یک شرکت، باید مشتریان خود را حفظ کنید. چگونه آن مشتری را نگه می دارید؟ با ارائه خدمات عالی و پشتیبانی از مشتری.

طبق گزارشTrends Experience Customer 2023 ، خدمات مشتری بزرگترین عاملی است که وفاداری مصرف کننده به یک برند را تعیین می کند. برعکس، خدمات ضعیف به مشتریان می تواند برای شما هزینه داشته باشد و بر شهرت شما تأثیر منفی بگذارد. تیم‌های پشتیبانی باید بتوانند پشتیبانی برتر را در هر زمان، هر کجا و هر طور که مشتریانشان انتظار دارند، ارائه دهند.

حدود 49 درصد از مشتریان می گویند که توانایی حل سریع مشکل شان، مهمترین جنبه یک تجربه خوب خدمات مشتری است. با ابزارهای CRM، عوامل پشتیبانی می توانند به راحتی به اطلاعات قبلی مشتری که برای حل سریع یک تیکت نیاز دارند دسترسی داشته باشند. ویژگی‌های CRM به عوامل پشتیبانی این امکان را می‌دهد که نه تنها پشتیبانی همه‌کانالی را ارائه کنند، بلکه آن مکالمات را در یک نمای واحد و یکپارچه مدیریت کنند.

با نرم افزار CRM مناسب، نمایندگان شما اطلاعات مشتری و منابع مورد نیاز خود را برای حل سریع و بدون دردسر مشکلات مشتری در اختیار دارند. این امکان تجربه ای بدون استرس و کارآمد را هم برای مشتری و هم برای نماینده پشتیبانی فراهم می کند.

CRM عملیاتی

مرحله 5: افزایش فروش

آخرین مرحله از فرآیند مدیریت ارتباط با مشتری یا فرآیندهای اصلی CRM، افزایش فروش است. وقتی به مشتری بازگشتی فکر می کنیم، تصور می کنیم یک خریدار به طور مداوم به همان کسب و کار باز می گردد تا محصولاتی را که می شناسد و دوست دارد بخرد. اما راه کلیدی دیگری وجود دارد که مشتریان فعلی ارزش ارائه می‌کنند؛ با ارتقاء به محصولات گران‌تر.

چگونه مشتریان را متقاعد می کنید که محصولات خود را تغییر دهند؟ توصیه‌های شخصی‌شده از طریق ایمیل ابزاری عالی برای شروع است. می توانید از CRM خود برای سازماندهی مشتریان در لیست های هوشمند بر اساس سابقه خرید مشابه استفاده کنید. سپس می‌توانید قالب‌های ایمیل سفارشی ایجاد کنید که انتشارات محصول مرتبط را به یکباره برای کل لیست مشتریان ارسال می‌کند. به این ترتیب، می‌توانید مطمئن باشید که معاملات یا نسخه‌های تبلیغاتی که ارسال می‌کنید به دست افرادی می‌رسد که احتمال خرید آنها وجود دارد.

اگر کسب‌وکار شما مبتنی بر خدمات است، ممکن است از طریق تماس‌های اعلام حضور، فرصت‌های فروش جدید را پیدا کنید. یادآورهایی را در CRM خود تنظیم کنید تا به طور مرتب با مشتریان مکرر تماس بگیرید و از آنها بپرسید که چگونه هستند و آیا راهی وجود دارد که بتوانید خدمات خود را بهبود بخشید. ممکن است نیازهای آنها از آخرین باری که صحبت کردید تغییر کرده باشد و ممکن است برای فروش مجدد آماده باشند.

با فرآیند سی آر ام، چرخه عمر مشتری دیگر انتزاعی نیست. CRM مناسب شما را قادر می‌سازد تا یک تجربه شخصی‌شده و آگاهانه ایجاد کنید که به‌طور طبیعی، مشتریان را از طریق کاریز فروش شما هدایت می‌کند.

مراحل فرآیند CRM چیست؟

مراحل فرآیند CRM

اصول CRM یک فرآیند است، بنابراین شامل مجموعه ای از مراحل خاص است. با این حال، قبل از اینکه بتوانیم وارد آن شویم، ابتدا باید چرخه عمر مشتری را درک کنید. چرخه عمر مشتری فرآیندی است که در آن مشتریان بالقوه چندین مرحله را طی می کنند. با آگاهی مشتریان بالقوه از یک محصول، سپس خرید، و در نهایت تبدیل شدن به مشتری وفادار یک شرکت (در یک سناریوی ایده آل) شروع می شود.

فرآیند چرخه عمر مشتری شامل پنج مرحله است:

  • دسترسی
  • کسب سرنخ
  • تبدیل به مشتری
  • حفظ مشتری
  • وفاداری

فرآیند چرخه عمر مشتری مراحلی را که مشتری در حین پیشرفت در قیف فروش برمی‌دارد، تشریح می‌کند. مزیت بزرگ این است که به تیم های بازاریابی، فروش و خدمات مشتری یک نمای کلی از سفر مشتری می دهد. همچنین زمینه های بهبود را برجسته می کند. (بالاخره، شما می خواهید تجربیاتی به مشتری ارائه دهید که مشتریان را در هر مرحله خوشحال می کند).

اولویت اصلی در CRM

چگونه این فرآیند در استراتژی CRM قرار می گیرد؟

به بیان ساده، فرآیند CRM یا همان چرخه CRM مفهوم چرخه عمر مشتری را می گیرد و آن را عملی می کند. گام‌های عملی را که یک سازمان باید بردارد تا بالقوه‌ها را در مراحل چرخه عمر مشتری بردارند، دیکته می کند. به طوری که آنها در واقع در مورد یک شرکت، محصولات و خدمات آن اطلاعات کسب می کنند و در نهایت مشتریان وفادار (یا حتی حامیان برند) می شوند. هر یک از پنج مرحله چرخه عمر مشتری دارای یک مرحله مربوط به فرآیند CRM است.

مشابه چرخه عمر مشتری، فرآیند CRM یا چرخه CRM تلاش مشترک تیم های بازاریابی، فروش و پشتیبانی مشتری است. بیایید هر مرحله را با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار دهیم و ببینیم چگونه می توانید آنها را برای ایجاد یک فرآیند مدیریت ارتباط با مشتری موثر اجرا کنید.

1. دسترسی: ایجاد آگاهی از برند

آگاهی از برند اولین مرحله از چرخه CRM است. وقتی برای اولین بار با کسی ملاقات می کنید، معمولا خود را معرفی می کنید و کمی از خود به او می گویید. وقتی با یک مشتری بالقوه تماس می گیرید، همین کار را باید انجام دهید. این اولین مرحله در فرآیند CRM یا مدیریت چرخه ارتباط با مشتری است. در مورد جلب توجه مشتری بالقوه، این کار از طریق تلاش ها و کانال های بازاریابی خاص مانند رسانه های اجتماعی یا تبلیغات آنلاین است.

تیم بازاریابی با تحقیق در مورد مخاطب هدف و ایجاد پرسونا به این مرحله نزدیک می شود. یعنی ایجاد یک نمایه تخیلی از یک مشتری ایده‌آل که از جمله با پیشینه فردی (سن، جنسیت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی)، موقعیت جغرافیایی، رفتار خرید و علایق او مشخص می‌شود. بینش های مفید زیادی وجود دارد که تحقیقات مشتری می تواند به همراه داشته باشد. هرچه بیشتر در مورد مخاطبان خود بدانید، می توانید ارتباطات مناسب تری ایجاد کنید تا در مورد برند خود به آنها بگویید.

اگر مخاطبان شما از چندین پرسونا تشکیل شده اند، ایده خوب این است که آنها را گروه بندی کنید. به این ترتیب می‌توانید تلاش‌های بازاریابی خود را با اولویت‌ها و علایق بخش خاص تنظیم کنید. شما می توانید یک گام فراتر در یادگیری بیشتر در مورد مخاطبان خود بردارید و تست های A/B را راه اندازی کنید تا بفهمید کدام یک از کمپین های بازاریابی شما برای یک بخش خاص بهتر عمل می کند.

نکته مهم

اگر مخاطبان شما از چندین پرسونا تشکیل شده اند، ایده خوب این است که آنها را گروه بندی کنید.

در این مرحله از مراحل اصلی CRM، نرم‌افزار CRM معمولا داده‌هایی را در مورد سرنخ‌های گذشته و فعلی شما، به عنوان مثال، رفتار مرور، نقاط لمسی در تلفن همراه، کلیک‌ها و غیره جمع‌آوری می‌کند. برای سفارشی کردن کمپین های بازاریابی و شروع ایجاد روابط با مخاطبان به آن نیاز خواهید داشت.

2. کسب: به دست آوردن سرنخ

بعد از مرحله مقدماتی، نوبت به آشنایی بیشتر با یکدیگر می رسد. در این مرحله از مدیریت چرخه ارتباط با مشتری، تیم های بازاریابی ویا فروش، مشتریان بالقوه را از طریق کانال های ارتباطی ترجیحی خود درگیر می کنند. اینها می‌توانند پست‌های رسانه‌های اجتماعی، روش‌های جذب سرنخ در سایت به عنوان مثال، فرم‌های ثبت نام، گفتگوی زنده یا ربات‌های گفتگو باشند.

CRM تحلیلی

از آنجایی که از چندین کانال ارتباطی استفاده خواهید کرد، سعی کنید پیام های خود را تکرار نکنید. باید به خاطر داشته باشید که به دلیل ترجیحات مخاطبان خود از رویکرد همه کاناله استفاده می کنید. بنابراین، لحن و متن پیام های شما نیز باید به سمت پرسونای خاص باشد. از هر کانالی که استفاده می کنید، مطمئن شوید که ارتباط شما سریع و به موقع است.

در طول تعامل با مخاطبان، سرنخ های شما داده های آموزنده زیادی تولید خواهند کرد. در حالت ایده آل، شما می خواهید آن را در یک سیستم CRM ذخیره کنید و از آن برای بهبود ارتباطات و نقاط تماس خود استفاده کنید.

3. تبدیل: تبدیل سرنخ ها به مشتریان

در حال حاضر، شما موفق شده اید اطلاعاتی را در مورد مشتریان خود به دست آورید. شما می دانید که آنها به چه چیزی نیاز دارند و مشتریان نیز می دانند که چه چیزی می توانید به آنها ارائه دهید. در مرحله سوم از فرآیند CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری، شما پاداش کار سختی را که در مراحل قبلی انجام داده اید، دریافت می کنید. به عبارت دیگر، زمان آن رسیده است که سرنخ های تازه به دست آمده خود را به خریدار تبدیل کنید.

با این حال، تبدیل سرنخ به مشتری یک شبه اتفاق نمی افتد. این اثر تلاش ترکیبی تیم های بازاریابی و فروش است. بازاریابی از طریق بازاریابی محتوای شخصی و اتوماسیون بازاریابی منجر به تبدیل شدن به سرنخ ها می شود. در حالی که اعضای تیم فروش باید به طرز ماهرانه ای میزان گرم یا سرد بودن سرنخ را ارزیابی کنند تا بتوانند بیشتر روی کسانی تمرکز کنند که تمایل بیشتری به خرید دارند.

دسته بندی مشتریان در CRM

در مورد سرنخ های سرد، شما با حفظ ارتباط منظم و شخصی به پرورش سرنخ ادامه می دهید. اگرچه تبدیل سرنخ های سرد بسیار سخت تر است، اما همچنان می توانید محتوایی را که علاقمند هستند به آنها ارائه دهید. مثلا: نظرسنجی ها، کتاب های الکترونیکی، مقالات وبلاگ، خبرنامه های ایمیلی، پخش وب و پادکست، دموی محصول، مطالعات موردی و غیره. محتوا و ارتباطات شخصی شده بسیار ارزشمند است. بر اساس نظرسنجی Freshworks، حدود 80 درصد از خریداران زمانی که برندها تجربیات شخصی مشتری را ارائه می دهند، تمایل بیشتری به خرید دارند.

4. حفظ: پشتیبانی مشتری با کیفیت ارائه دهید

در مرحله قبل، شما خریداران جدید را به سختی به دست آورده اید. اکنون، شما نمی خواهید روابط جدید شما پایان یابد و با مشتریان خود خداحافظی کنید. کاملا برعکس، شما می خواهید آنها را حفظ کنید و روابط را ادامه دهید. اما این کار را چگونه انجام می دهید؟ البته از طریق پشتیبانی مشتری بی عیب و نقص.

اگر مشتریان بدون زحمت با خدمات مشتری تعامل داشته باشند، احتمال خرید مجدد محصول یا خدمات 94 درصد بیشتر است.

گارتنر

بنابراین نکته اصلی این است که پشتیبانی مشتری نقش بزرگی در حفظ مشتری دارد. نه تنها به شما کمک می کند از کوچک شدن پایگاه مشتری خود جلوگیری کنید، بلکه تعداد شکایات عمومی مثلاً در رسانه های اجتماعی را کاهش می دهد. ناگفته نماند که یک تبلیغ شفاهی بد می تواند باعث فرار مشتریان فعلی شما و دور شدن مشتریان بالقوه از شما شود.

چه چیزی خدمات مشتری را بی عیب و نقص می کند؟ جدا از یک رویکرد حرفه ای، مشتریان به پاسخ های سریع اهمیت می دهند. چه از طریق رسانه های اجتماعی، ایمیل یا تلفن. عامل مهم دیگر ایجاد توازن بین تلاش های واکنشی و پیشگیرانه است. 54 درصد از مدیران خدمات مشتری اعلام کردند که فعالیت اصلی خود برای سال 2022 تغییر از خدمات واکنشی به خدمات پیشگیرانه است.

یک نگرش فعال به جلوگیری از مشکلات قبل از وقوع کمک می کند و تعداد شکایاتی را که تیم های خدمات مشتری باید با آنها رسیدگی کنند کاهش می دهد. می‌توانید با جدیدترین ابزارها، مانند گفتگوی زنده، ربات‌های گفتگو، و محتوا مثلا سؤالات متداول، آموزش‌ها، مقالات وبلاگ تلاش‌های پیشگیرانه‌تری را به سازمان خود وارد کنید.

بهترین نرم افزار CRM ایرانی

5. وفاداری: افزایش فروش و فروش مجدد

حفظ مشتریان و تبدیل آنها به خریداران مجدد یک مسأله مهم در فرآیندهای اصلی CRM است. متقاعد کردن مشتریان به خرج کردن بیشتر داستان دیگری است. اما این چیزی است که شما در واقع می خواهید. مرحله نهایی فرآیند مدیریت ارتباط با مشتری در مورد معرفی محصولات یا خدمات گران تر (یا مرتبط) شما برای افزایش فروش و فروش مجدد است.

افزایش فروش یک استراتژی فروش است که برای متقاعد کردن مشتریان فعلی به خرید محصولات یا خدمات مشابه اما گران‌تر در مقایسه با خرید اصلی استفاده می‌شود. نمونه‌ای از فروش بالا می‌تواند به مشتری پیشنهاد کند تا حساب اصلی خود را به یک طرح اشتراک ممتاز ارتقا دهد.

از سوی دیگر، هدف فروش مجدد، به حداکثر رساندن ارزش یک خرید واحد با پیشنهاد محصولات یا خدمات مکمل است. به عنوان مثال، زمانی که شخصی یک گوشی هوشمند می‌خرد، فروشنده ممکن است یک قاب محافظ و یک گارانتی ارائه دهد در حالی که مشتری هنوز در ذهنیت خرید است.

در این مرحله نیز یک نرم افزار CRM بسیار مفید خواهد بود. این نشان می دهد که مشتریان شما در گذشته چه چیزی خریده اند و آنها را بر اساس سابقه خریدشان گروه بندی می کند. این به شما این امکان را می دهد که کمپین های بازاریابی ایمیلی شخصی سازی شده ایجاد و ارسال کنید که شامل مجموعه ای از محصولاتی است که خریداران شما احتمالا به آنها علاقمند هستند.

چرا CRM مهم است؟

فرآیند سی آر ام به تنهایی، همراه با سیستم CRM مناسب، واقعا می‌تواند به شما در بهبود تجربه مشتری ارائه شده توسط شرکت تان کمک کند. در حقیقت، یک نرم افزار سی آر ام یک فرآیند ضروری برای یک فریلنسر، کارآفرین انفرادی، شرکت استارتاپ یا یک شرکت بزرگ جهانی است. چرا؟ دلایل زیادی وجود دارد که چرا فرآیند CRM باید برای یک کسب و کار مهم باشد. در اینجا مواردی است که یک فرآیند CRM می تواند برای شما انجام دهد:

  • درک بهتر مخاطبان را ارتقا می دهد.
  • بخش بندی دقیق تر را فعال می کند.
  • رضایت و حفظ مشتری را بهبود می دهد.
  • ارتباط سریعتر را تشویق می کند.
  • تلاش های بازاریابی را بهینه می کند.
  • عملکرد کسب و کار را به حداکثر می رساند.

خلاصه

با بکارگیری و پیروی از یک فرآیند CRM مناسب، می توانید تجربه مشتری بهتری را در هر مرحله از چرخه حیات مشتری ایجاد کنید. رمز موفقیت، شناخت و درک خوب مخاطب، پیش بینی نیازهای آنها و ارائه پشتیبانی سریع و درجه یک است. CRM یک فرآیند مشارکتی است، بنابراین تیم های پشتیبانی، فروش و بازاریابی شما دست به دست هم خواهند داد تا خریداران جدید را به دست آورند و حفظ کنند. اگر می خواهید خدمات خود را تا حد امکان شخصی سازی و بدون اصطکاک انجام دهید، ممکن است بتوانیم به شما کمک کنیم.

با ما تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل کنید تا ضمن مشاهده رایگان دمو CRM کاواک، بدانید برنامه های سفارشی چگونه می توانند در سفر CRM به شما کمک کنند.

درخواست رایگان دمو CRM کاواک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در مطالب کاواک

کاواک در شبکه‌های اجتماعی

شاید دوست داشته باشید

درخواست پروپوزال