نرم افزار CRM در صنعت بیمه به کاربران این امکان را میدهد که افزایش سرنخها را سازماندهی کنند و هر سرنخ در قیف فروش در نهایت به مشتری خریدار تبدیل میشود. امروزه تقاضا برای خدمات بیمه همچنان در حال افزایش است و این موضوع به شرکت های بیمه هشدار می دهد. زیرا شرکتهای بیمه باید بتوانند پیشرفت کنند و بستههایی را ارائه دهند که نه تنها به نفع آنها، بلکه به نفع مشتریان شان نیز باشد.
افزایش تقاضا بر نیاز شرکت ها تاکید می کند که بتوانند به طور سیستماتیک مشتریان احتمالی را جمع آوری کرده و آنها را با طرحی معرفی کنند که رضایت مشتری و حفظ مشتری را تضمین کند. اینجاست که نرم افزار CRM برای شرکت های بیمه اهمیت خود را نشان می دهد.
ثابت شده است که CRM بیمه چرخه فروش شرکت را کوتاه می کند و اثربخشی کمپین های بازاریابی را افزایش می دهد. آنها در درجه اول بر جمع آوری داده ها و اطلاعات از خود مشتریان تمرکز می کنند و از آنها برای تجهیز تیم فروش به دانش مورد نیاز برای رسیدگی موثر به منافع مشتریان خود استفاده می کنند.
مدیریت اطلاعات مشتری در بخش بیمه بسیار ضروری است زیرا هر مشتری می تواند نیازهای متفاوتی داشته باشد و ممکن است از خدمات متفاوتی بهره مند شود. داده هایی مانند مهلت پرداخت ها، ذینفعان، و سایر نگرانی های مربوط به خدمات بیمه ای خریداری شده آنها ممکن است در طول زمان ردیابی دشوار باشد.
با بارگذاری بیش از حد اطلاعات، شرکتها و آژانسهای بیمه ممکن است برای افزایش مشتریان خود با جستجوی سرنخها و چشماندازهای بیشتر مشکل پیدا کنند، که ممکن است منجر به رکود رشد شود. این اضافه بار ممکن است منجر به کاهش عملکرد، خدمات ضعیف به مشتریان و شهرت بد شرکت شود. به همین دلیل است که سی آر ام در صنعت بیمه بسیار ضروری است.
CRM چیست؟
یک نرم افزار CRM تمام دادههای جمعآوریشده مشتری، از جمله اطلاعات تماس، تعامل با نمایندگان شرکت، خریدها، درخواستهای خدمات، داراییها، و قیمتها/پیشنهادها را جمعآوری میکند، پیوند میدهد و تجزیه و تحلیل میکند. سپس این سیستم به کاربران اجازه می دهد به آن داده ها دسترسی داشته باشند و بفهمند در هر نقطه تماس چه اتفاقی افتاده است. از طریق این درک، یک نمایه کامل مشتری ایجاد می شود و یک رابطه محکم با مشتری ایجاد می شود. برای آگاهی بیشتر در مورد CRM، مقاله نرم افزار CRM چیست؟ – راهنمای کامل را مطالعه کنید.
نرم افزار CRM در صنعت بیمه چیست؟

CRM در صنعت بیمه یا مدیریت ارتباط با مشتری در بخش بیمه، یک ابزار نرم افزاری است که شرکت های بیمه برای مدیریت تعاملات با مشتریان فعلی و بالقوه استفاده می کنند. این سیستم به شرکت ها کمک می کند تا داده های مشتریان را ردیابی کنند، سرنخ ها را مدیریت و ارتباط با مشتریان را خودکار کنند. ویژگی های کلیدی یک سی آر ام بیمه شامل مدیریت تماس، ردیابی سرنخ، اتوماسیون بازاریابی، مدیریت خط مشی، مدیریت خسارت و گزارش و تجزیه و تحلیل است.
یک سیستم CRM نمایندگی های بیمه می تواند به شرکت های بیمه کمک کند تا خدمات مشتریان خود را بهبود بخشند، رضایت مشتری را افزایش دهند و فعالیت های فروش و بازاریابی خود را به طور موثرتری مدیریت کنند. CRM در صنعت بیمه باید به کارگزاران بیمه این امکان را بدهد که ارزش مشتری را اندازهگیری کنند و درک خدمات مشتری را بهبود بخشند و در عین حال هزینههای خدمات را کاهش دهند.
یک نرم افزار CRM ویژه دفاتر و نمایندگی های بیمه، کل گردش کار بیمه را خودکار و ساده می کند. ورود دادهها و نیاز به حمل پوشههای فیزیکی را حذف میکند و به کارکنان بیمه اجازه میدهد از زمان خود به طور مؤثرتری استفاده کنند. CRM برای خدمات بیمه هم چنین به آژانس های بیمه کمک می کند تا وظایف مناسب هر افراد را خودکار کرده و به آنها اختصاص دهد، سرنخ ها و مطالبات خود را سازماندهی کنند.
نقش CRM در بخش بیمه چیست؟
یک سیستم CRM در صنعت بیمه می تواند یک شرکت را نسبت به سایر رقبایش برتری دهد. در بهبود حفظ مشتری و افزایش فروش بسیار مهم است. همچنین تضمین می کند که تمام داده ها و اطلاعات مربوط به یک مشتری در اختیار شرکت بیمه است تا بتوانند با مشتریان بالقوه و موجود تعامل شخصی داشته باشند.
ابزارها و ویژگی های نرم افزار CRM معمولی شامل گزینههایی برای برقراری تماس تلفنی با مشتریان بالقوه با استفاده از یک پلت فرم متمرکز، عملکردهای ایمیل برنامهریزیشده، امتیازدهی سرنخ و ویژگیهایی برای مدیریت اطلاعات تماس مشتریان است. اینها ویژگی هایی هستند که به شرکت های بیمه کمک می کنند تا روابط بهتری با مشتری برای رشد آن ایجاد کنند.
ابزارهای CRM همچنین دارای ویژگی هایی مانند اتوماسیون بازاریابی هستند که به شرکت های بیمه کمک می کند تا هزینه ها را کاهش دهند زیرا نیاز به استخدام کارمندان بیشتر برای کارهایی مانند برقراری ارتباط با مشتریان و بررسی پاسخ های آنها را کاهش می دهد. CRM نمایندگی های بیمه هم چنین به مدیریت کمپین های بازاریابی کمک می کند. این نرمافزار هم چنین میتواند به کاربران کمک کند تا مطمئن شوند که کمپینهای آنها طبق برنامه کار میکنند.
چالش های بخش بیمه بدون نرم افزار CRM
همان طور که قبلا اشاره کردیم، صنعت بیمه یک بازار رقابتی است و نمایندگان بیمه هنگام کار با مشتریان، با مشکلات بی شماری برخورد می کنند. به صورت روزانه، یک نماینده یا کارگزاری بیمه با رقابت زیاد، مشکلات داده های پراکنده، گردش کار ناکارآمد، تولید سرنخ بسیار سخت و بسیاری از مشکلات دیگر مواجه است. در اینجا بخشی از چالش های بخش بیمه را بیان کرده ایم.
1. رقابت نزدیک وجود دارد
2. فرآیند فروش پراکنده است
3. گردش کار ناکارآمد مانع از درآمد می شود
4. تولید سرنخ دشوار است
5. نمی توانید مشتریان خود را حفظ کنید
6. تجربه مشتری مداری ضعیف است
برای غلبه بر چالش ها، اکثر کسب و کارها به سمت سیستم های CRM ویژه دفاتر و نمایندگی های بیمه متمایل هستند. مطالعات نشان داده است که پیاده سازی یک سیستم CRM در شرکت های بیمه برای درآمد آنها بسیار مفید بوده و بهره وری را بهبود بخشیده است.
کاربردهای نرم افزار CRM در شرکت های بیمه

CRM ها به نفع همه تیم های فروش هستند، اما ابزارهای خاص CRM می توانند روند فروش شرکت های بیمه را به روش های منحصر به فردی بهبود بخشند. کاربرد CRM در صنعت بیمه شامل موارد زیر است:
1- تولید سرنخ
آژانسهای بیمه به روشهای قابل اعتمادی برای تولید و واجد شرایط بودن سرنخها قبل از شروع فرآیند فروش نیاز دارند. CRM ها برای تولید و ردیابی فرم های هدایت وب سایت، بازاریابی ایمیلی و تلاش های تبلیغاتی برای دسترسی آژانس ها به مخاطبان بزرگ تر بسیار ارزشمند هستند.
2- مدیریت سرنخ
یافتن سرنخ تنها مرحله اول است. در حالت ایده آل، شما مجبور نیستید سرنخ های خود را از طریق کاریز فروش تحت فشار قرار دهید، اما متأسفانه، خریداران فوری نادر هستند. بیشتر مشتریان بالقوه نیاز به کمی پرورش دارند تا آنها را به فروش نهایی برسانید. ابزارهای مدیریت سرنخ CRM به کارگزاران بیمه، تصویر کاملی از مشتریان خود و جایگاه آنها در مسیر فروش می دهد.
3- مدیریت تماس ها
هرچه اطلاعات بیشتری در مورد سرنخ یا مشتری داشته باشید، درک مشکل آنها، جلب توجه به نیازهای آنها و در نهایت فروش آسان تر است. ابزارهای مدیریت تماس CRM در صنعت بیمه به شما امکان می دهند اطلاعات مشتری و نشانگرهای رفتار را ذخیره کنید.
4- گزارش و تحلیل
گزارش های داده ها و پیش بینی ها ابزارهای ضروری برای صنعت بیمه هستند. آنها نه تنها بینشی از وضعیت بازار ارائه می دهند، بلکه به شما کمک می کنند KPI ها، اهداف فروش و موفقیت های فعالیت را ردیابی کنید. نرم افزار مدیریت بیمه معمولا برخی از این موارد را ردیابی میکند، اما CRM صنعت بیمه جامعتر و در نتیجه بسیار ارزشمندتر است.
مهم ترین ویژگی های CRM برای شرکت های بیمه کدامند؟
صنعت بیمه به شدت مشتری محور است. در نتیجه، به منظور رقابتی ماندن، شرکت های بیمه باید تمرکز قابل توجهی را بر روی برآورده کردن نیازهای رو به رشد مشتریان آگاه از فناوری داشته باشند. در چنین مواردی، اهمیت جمع آوری و پردازش خودکار داده ها برجسته تر می شود. CRM برای نمایندگی های بیمه به انجام این کار به راحتی کمک می کند. نرم افزار CRM در صنعت بیمه، کار شرکت ها و کارگزاران بیمه را سادهتر میکند و آنها را قادر میسازد تا حجم زیادی از دادهها را مدیریت کنند، مشتریان احتمالی را بیابند و بهطور یکپارچه آنها را به مشتری وفادار تبدیل کنند.
شرکت های بیمه باید قابلیت های CRM را در حین ارزیابی سیستم های مختلف در نظر بگیرند. درک ویژگی های CRM بیمه، بیمهگران را قادر میسازد تا بفهمند چرا این نرمافزار نقش محوری دارد. در ادامه به برخی از مهم ترین ویژگی های نرم افزار سی آر ام در صنعت بیمه اشاره می کنیم:
1. پایگاه داده ادغام شده
نرم افزار CRM، پایگاههای داده را یکپارچه میکند و تمام اطلاعات مربوط به مخاطبین، سفارشها، تراکنشها، تعاملات قبلی، جزئیات خطمشی، درخواستها و غیره را متمرکز میکند. این امر مدیریت دادهها را ساده میکند.
2. تولید گزارش های خودکار
یک سیستم CRM در صنعت بیمه می تواند گزارش های سفارشی را به صورت منظم، با کمترین مشارکت انسانی و احتمال خطای کمتر، تهیه کند. این ویژگی، تصمیم گیری سریع تر و استراتژیک را امکان پذیر می کند و به پر کردن شکاف بین علت و معلول کمک می کند.
3. همگام سازی دستگاه
این ویژگی نرم افزار سی آر ام در صنعت بیمه به ارائه دهندگان خدمات بیمه امکان می دهد تا سیستم را در چندین دستگاه مانند تلفن های هوشمند یا تبلت ها همگام کنند. این به کاربران اجازه می دهد تا از هر دستگاه سازگار به اطلاعات به روز مشتری دسترسی داشته باشند.
4. اعلان و تقویم
CRM برای نمایندگی های بیمه را می توان به گونه ای پیکربندی کرد که آنها را در مورد جلسات، رویدادها و وظایف اساسی آینده مطلع کند. کاربران میتوانند جلسات یا تماسها را برنامهریزی کنند و یادآورها و اعلانهای خودکار مربوط به رویدادها یا وظایف آتی را تنظیم کنند.
5. تخصیص سرنخ
بهترین CRM برای مدیریت بیمه، سرنخ ها و مشتریان را طبقهبندی میکند و بر این اساس، سرنخها را به نمایندگان فروش یا نمایندگیهای ذیصلاح اختصاص میدهد تا تبدیلها را افزایش دهند.
6. گردش کار
CRM در صنعت بیمه یک پلت فرم خودکار را فراهم می کند که در آن بیمه گران می توانند وظیفه ای را تعیین کنند که در زمان مقرر اجرا می شود.
7. سازماندهی جلسات
بهترین نرم افزار CRM به کاربران امکان می دهد جلسات آنلاین را از خود برنامه سازماندهی کنند. کاربران به راحتی میتوانند قرار ملاقات ها را برنامهریزی کنند و جلساتی را برگزار کنند و یادآوریهای خودکار را برای آنها تنظیم نمایند.
جدای از ویژگی های ذکر شده در بالا، بهترین CRM برای شرکت های بیمه باید توانایی ساده سازی فرآیندهای مربوط به فروش، بازاریابی و خدمات مشتری را داشته باشد. این ویژگی باید کار کارگزاران و نمایندگی های بیمه را در انجام وظایف معمول خود بدون هیچ گونه مغایرتی آسان کند.
نکات مهم در انتخاب نرم افزار CRM برای شرکت های بیمه

مسأله مهم این است که CRM بیمه مناسبی را انتخاب کنید که تمام نیازهای شما را برآورده کند. سرمایه گذاری در یک CRM برای هر کسب و کاری ضروری است، اما سرمایه گذاری در یک CRM خوب چیزی است که همه درباره آن بدانند.
تمام الزامات و نیازمندی های اعضای تیم خود را در نظر بگیرید و بررسی کنید که آیا CRM که به آن توجه کرده اید، می تواند آنها را برآورده کند یا خیر. برای هر نماینده بیمه، سازماندهی داده ها و رسیدگی به مشتریان یک اولویت است، بنابراین یک CRM در بیمه انتخاب کنید که در این جنبه ها عالی باشد.
برای سادهتر کردن فرآیند انتخاب شما، نکات زیر را ذکر می کنیم. در خرید نرم افزار CRM، اطمینان حاصل کنید که به این نکات توجه می کنید.
- چشماندازها و اهداف خود را بنویسید
- مقرون به صرفه و مقیاس پذیر
- دارای ویژگی های قابل تنظیم
- پشتیبانی سریع و موثر
- سازگاری با تلفن همراه
- امکانات CRM
- امکان مشاهده نسخه دمو
- تجربه کاربری ساده
- پیاده سازی راحت
- شناخت نیازهای کسب و کار
- مطالعه انواع مختلف CRM
- بررسی ویژگی های نرم افزار
- در نظر گرفتن هزینه های اجرا
- تحقیق درباره فروشنده
- آزمایش نرم افزار