CRM برای استارت آپ ها چیست؟
CRM مخفف عبارت مدیریت ارتباط با مشتری است. CRM برای استارت آپ ها نوعی نرم افزار است که به کسب و کارهای نوپا کمک می کند اطلاعات تماس خود را مدیریت، روند فروش را ساده و بهره وری و رشد را افزایش دهند. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ از نرم افزار CRM برای مدیریت حجم عظیم مشتریان خود استفاده می کنند. اما CRM فقط برای کسب و کارهای بزرگ با جامعه بزرگی از مخاطبین نیست.
استارت آپ ها (Startups) یا شرکت های نوپا نیز از نرم افزار CRM سود زیادی خواهند برد. بسیاری از ویژگی های CRM برای به حداکثر رساندن دسترسی به درآمد و سود، نیروی انسانی و زمان یک کسب و کار طراحی شده اند و به شرکت های جوان و نوپا اجازه می دهند کارهای بیشتری را با کمترین هزینه انجام دهند.
چرا استارت آپ ها به CRM نیاز دارند؟
فایل های اکسل، مشتریان به دست آمده از فعالیت های ایمیلی و سیستم تلفن؛ مجموعه ابزارهایی هستند که استارت آپ ها برای اجرای فروش روزانه خود از آنها استفاده می کنند. استفاده روزانه از همه این ابزارها در یک روز پرمشغله می تواند تیم فروش شما را خسته کند و بهره وری آنها را کاهش دهد. برای اینکه یک استارت آپ چابک بماند و سریع حرکت کند، نمایندگان فروش به جای استفاده از چندین ابزار، به یک ابزار واحد نیاز دارند که اساسا به آنها زمان بیشتری برای فروش می دهد. CRM برای شرکت های نوپا آن ابزار قطعی است.
نرم افزار CRM برای استارت آپ ها یا CRM شرکت های نوپا مخاطبین شما را ذخیره می کند، به شما امکان می دهد تماس برقرار کنید، کمک می کند ایمیل ها را ارسال و ردیابی کنید، گزارش هایی تولید می کند و دید واضحی را به فرآیند فروش شما ارائه می کند. این بدان معناست که در حالی که تیم فروش شما بر روی نهایی کردن معامله بعدی تمرکز می کنند، شما می توانید روی تثبیت و توسعه استارتاپ خود بیشتر تمرکز کنید.
CRM برای استارت آپ ها – آنچه باید به دنبال آن باشید
الزامات و نیازمندی های CRM استارتاپ با نیازمندی های یک شرکت متفاوت است. مهم است که به عنوان یک شرکت نوپا باید بدانید که در CRM شرکت های نوپا به دنبال چه ویژگی هایی باید بگردید. مواردی که باید مد نظر قرار دهید به قرار زیر است:
راحتی در استفاده
به دنبال یک رابط کاربری راحت و یک تجربه کاربری بصری باشید. برای بهترین نتیجه، سه تا چهار مورد از بهترین نرم افزار CRM برای استارت آپ ها انتخاب کنید و برای مشاهده نسخه دمو یا آزمایشی ثبت نام کنید. نظر اعضای تیم فروش خود را در مورد هر یک از نرم افزارها جویا شوید و با نرم افزاری که بیشتر دوست دارند پیش بروید.
توان مالی
در مورد برنامه های قیمت گذاری نرم افزار CRM برای استارت آپ هایی که مشخص کرده اید، مطالعه کنید. به شدت مراقب هزینه های پنهان باشید. برخی از موارد رایج عبارتند از افزونه ها، پیاده سازی، ادغام و پشتیبانی.
عملکردهای مناسب
با مطالعه دقیق آنچه نرم افزارهای مختلف CRM در طرح پایه خود ارائه می دهند، شروع کنید. اگر طرح پایه به طور جدی فاقد ماژول های کاربردی است از آن صرف نظر کنید. اگر نرم افزار CRM برای استارت آپ مورد نظر پس از تطبیق آن با موارد استفاده، برای شرکت شما مناسب به نظر می رسد، عالی است، بنابراین آن را باید انتخاب کنید.
اتوماسیون
در محیط پر سرعت یک استارتاپ، ممکن است فروشندگان شما همیشه نتوانند بسیاری از کارهای دستی مانند فعالیت های روزانه، جستجوی فروش، ثبت تماس و موارد دیگر را انجام دهند. بنابراین، به دنبال CRM برای استارت آپ هایی باشید که می توانند از طریق اتوماسیون به این وظایف سر و سامان بدهند تا فروشندگان شما بتوانند بهره وری بیشتری داشته و صرفا بر فروش تمرکز کنند.
مقیاس پذیری
کسب و کار نوپای شما ممکن است در حال حاضر کوچک باشد، اما این وضعیت برای همیشه یکسان نخواهد ماند. هنگامی که کسب و کار شما رشد می کند، فروشندگان، سرنخ ها و مخاطبین بیشتری خواهید داشت و برای تطبیق با رشد آن به ویژگی های بیشتری نیاز خواهید داشت. بنابراین، به دنبال CRM برای استارت آپ هایی باشید که همراه با رشد شرکت شما قابلیت توسعه داشته باشند.
پشتیبانی
تصور کنید یک CRM برای شرکت های نوپا انتخاب کنید و سپس متوجه شوید که این شرکت ارائه کننده نرم افزار CRM به مشتریانی با درآمد بالاتر پشتیبانی ارائه می کند. سیار مهم است که فروشنده ای را انتخاب کنید که بدون توجه به برنامه ای که انتخاب می کنید، پشتیبانی با کیفیت و دائمی را برای شما فراهم کند.
یک نرم افزار CRM کدام مشکلات استارت آپ ها را حل می کند؟
در اینجا برخی از مشکلات رایجی که استارت آپ ها با آن مواجه هستند آورده شده است که نرم افزار CRM می تواند به رفع آنها کمک کند:
داده خیلی زیاد: بهترین CRM برای استارت آپ ها ابزارهای قدرتمندی را برای جمع آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل داده های مشتریان فراهم می کند و تضمین می کند که تمام این اطلاعات ارزشمند از بین نمی رود.
زمان کافی نیست: اعضای تیم فروش معمولا با محدودیت زمانی مواجه می شوند. به جای استخدام پرسنل بیشتر، استارتاپ هایی که از سیستم CRM استفاده می کنند، کارهای بیشتری را بدون دست با استفاده از اتوماسیون نیروی فروش می توانند مدیریت کنند.
درس نگرفتن از اشتباهات: با گزارش ها و تجزیه و تحلیل های CRM، می توانید ببینید که موفقیت ها و تصمیم های نادرست گذشته شما کجا بوده است. استارت آپ هایی که می دانند اشتباهات شان چه بوده و چرا اتفاق افتاده است، می توانند سازگار شوند و بازسازی کنند، و CRM به ارائه داده های سخت برای ایجاد این تغییرات کمک می کند.
چالش های استفاده از CRM برای استارتاپ ها
استارت آپ هایی که از CRM استفاده می کنند احتمالا در این مسیر با چالش هایی مواجه می شوند. برخی از اعضای تیم ممکن است تغییر روش پیگیری فعالیت های خود و ذخیره اطلاعات تماس خود را دشوار بدانند. برخی ممکن است از یادگیری یک پلت فرم جدید ناامید شوند.
برای جلوگیری از بروز این مشکلات و تبدیل آنها به مشکلات بزرگ تر، مطمئن شوید که تیم شما طیف کاملی از مزایای استفاده از CRM را درک می کند. تیم هایی که از نظر ذهنی برای پذیرش یک ابزار تجاری جدید آماده هستند، نسبت به تیم هایی که آماده نبوده یا مردد هستند، بازده بیشتری از آن سرمایه گذاری خواهند داشت.
چالش دیگری که استارت آپ ها در استفاده از CRM با آن روبرو هستند، پشت کنار گذاشتن برخی از نرم فزارهای کاربردی است که استفاده می کردند. کارکنان با پلتفرم های خاصی راحت تر کار می کنند و کنار گذاشتن آن نرم افزارها، در واقع دور انداختن دانش کارکنان در مورد این نرم افزارها است. خوشبختانه، بسیاری از نرم افزارهای CRM قابلیت یکپارچگی با دیگر نرم افزارها را ارائه می کنند.
چگونه CRM مشکلات استارت آپ ها را حل می کند؟
مشکلات استارتاپ ها متفاوت است. برخی از بزرگ ترین مشکلات در مراحل اولیه زمانی که استارت آپ ها با کمبود نقدینگی سعی می کنند به سرعت با یک تیم کوچک رشد پیدا کنند، به وجود می آیند. در ادامه برخی از مشکلاتی که به کمک نرم افزار CRM استارت آپ حل می شود ذکر می کنیم:
کارایی گردش کار را افزایش می دهد
یک CRM برای شرکت های نوپا می تواند به شما در استانداردسازی گردش کار در سراسر سازمان کمک کند. CRM ها تمام داده های کسب و کار شما را در یک پلتفرم سازماندهی می کنند و یک نمای کلی و جامع از قیف فروش شما ارائه می دهند.
دیگر برای سازماندهی وظایف و تکالیف، نیازی به استفاده از فایل اکسل و … ندارید. CRM برای استارت آپ تمام داده های شما را متمرکز کرده و فرآیندهای دستی را از طریق اتوماسیون گردش کار حذف می کند. در نتیجه، می توانید کارایی را در سراسر سازمان خود افزایش داده و به بهره وری بیشتری دست یابید.
مسئولیت پذیری را افزایش می دهد
فرآیندها و سیستم ها برای رشد یک استارتاپ بسیار مهم هستند. یک CRM برای استارت آپ ها، سیستم ها و فرآیندهای توزیع شده را به هم متصل می کند. با استفاده از داده های تاریخی، گزارش های سفارشی و ابزارهای تحلیلی به شما امکان می دهد وظایف را کنترل، بر عملکرد نظارت و میزان موفقیت را اندازه گیری کنید. مسئولیت پذیری بیشتر در بین بخش ها منجر به عملکرد بهتر می شود.
ارتباطات را ساده می کند
CRM ابزاری عالی برای استارت آپ هایی است که به دنبال بهبود ارتباطات با مشتریان احتمالی، مشتریان و حتی کارکنان درون سازمان هستند. CRM ها می توانند با ردیابی تعاملات خریدار در کانال ها به بهبود حفظ مشتری کمک کنند. وقتی تیم های شما در تمام بخش ها می توانند فوری به داده ها دسترسی داشته باشند، مشتریان مجبور نخواهند بود منتظر پاسخ باشند. شما می توانید بهره وری کارکنان را افزایش دهید و تجربه مشتری را به طور همزمان بهبود بخشید.
پیش بینی فروش را بهبود می بخشد
پیش بینی فروش تاثیر مستقیمی بر درآمد کسب و کار شما دارد. ابزارهایی مانند اکسل نمی توانند آنطور که یک CRM برای استارت آپ می تواند، در ردیابی فصلی، تغییرات بازاریابی و ترجیحات مشتری به شما کمک کنند. CRM برای شرکت های نوپا داده های تلفیقی شناسایی روندها و پیش بینی رفتارهای آینده را آسان می کند. پیشبینی مشکلات و اجرای استراتژی ها برای اصلاح دوره می تواند تأثیر مثبتی بر فروش، بهره وری کارکنان و رشد کسب و کار شما داشته باشد.
چگونه بهترین نرم افزار CRM برای استات آپ انتخاب کنیم؟
برای یافتن بهترین نرم افزار CRM برای استارتاپ، ابتدا با در نظر گرفتن نیازهای خود شروع کنید. آیا فقط ماژول های خاصی وجود دارد که به دنبال آن هستید یا یک نرم افزار همه کاره را ترجیح می دهید؟ برای مثال، اگر فقط به دنبال ماژول های فروش مانند ماژول فرصت های فروش، مدیریت مشتریان، و مرکز تماس هستید، ممکن است انتخاب یک نرم افزار CRM انعطاف پذیر ارزشش را داشته باشد.
در مرحله بعد، اولویت های خود را در نظر بگیرید. اگر سهولت استفاده برای شما مهم ترین عامل است نرم افزار با کاربری ساده را در نظر بگیرید. البته فراموش نکنید که به قیمت فکر کنید. برای استارت آپ های با کمبود نقدینگی، انتخاب ارزان ترین گزینه می تواند مد نظرتان باشد. قانون طلایی انتخاب یک CRM این است که بتواند با رشد کسب و کار شما همگام شود. سایر مواردی که هنگام خرید نرم افزار CRM باید مد نظر قرار دهید عبارتند از:
- راحتی در استفاده
- مقرون به صرفه بودن
- اتوماسیون
- ادغام ها
- امنیت
- پشتیبانی
- سازگاری