نرم افزار ERP برای رستوران ها سیستمی است که تمام جنبه های یک رستوران را در یک واحد منسجم ادغام می کند. این سیستم امکاناتی مانند مدیریت موجودی، ردیابی سفارش و گزارش مالی را ارائه می دهد. ERP رستوران می تواند به رستوران داران کمک کند تا کسب و کار خود را به طور موثرتری مدیریت کنند و سودآوری را بهبود بخشند. نظارت بر کسب و کار بزرگ ترین مشکلی است که صاحبان رستوران ها دارند. استفاده از نرم افزار ERP در رستوران یا اتوماسیون رستوران برای راه اندازی رستوران خود بهترین کار است، زیرا حضور در هر مکانی برای نظارت بر عملیات غیرممکن است.
ERP چیست؟
ERP نوعی نرم افزار است که به شرکت ها در مدیریت و خودکارسازی فعالیت های تجاری حیاتی برای عملکرد بهینه کمک می کند. نرم افزار ERP با هماهنگ کردن جریان داده بین فعالیت های تجاری یک شرکت، یک منبع واحد از حقیقت ایجاد می کند و عملیات را در کل سازمان ساده می کند. عملکردهای مالی، زنجیره تامین، عملیات، کسب و کار، گزارش، تولید و منابع انسانی یک سازمان همگی می توانند در یک پلتفرم ادغام شوند.
در مقاله نرم افزار ERP چیست؟ مزایا و ویژگی های آن کدامند؟ درباره این نرم افزار بیشتر بیاموزید و بدانید که چرا داشتن نرم افزاری که بتواند نیازها و خواسته های شما را برآورده کند و به شما کمک کند تا سازمان انعطاف پذیرتر و موثرتری را اداره کنید مهم است.
ERP برای رستوران چیست؟
نرم افزار ERP برای رستوران ها و صنعت رستوران داری را میتوان به عنوان نرمافزار مدیریت جامع رستوران نامید که جنبههای مختلف عملیات رستوران را ادغام و مدیریت میکند. این نرم افزار شامل مدیریت موجودی، برنامه ریزی منو، مدیریت دستور غذا، پایگاه داده مرکزی مشتریان، سیستم نقطه فروش (POS)، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، تجزیه و تحلیل مالی و مدیریت کارکنان و بسیاری از عملکردهای دیگر است.
راهکار ERP رستوران یا سیستم مدیریت رستوران شامل یک پلت فرم متمرکز است که بخش ها و فرآیندهای داخل یک رستوران را با هم هماهنگ می کند. عملیات را ساده می کند، کارایی را افزایش می دهد و بهره وری کسب و کار را بهبود می بخشد. بهعلاوه، عملکردهای کلیدی را خودکار و بهینه میکند و دسترسی به اطلاعات در زمان واقعی را فراهم میکند و تصمیمگیری آگاهانه را تسهیل میکند.
هدف اولیه نرم افزار ERP برای رستوران ها چیست؟
به طور کلی هدف اصلی نرم افزار ERP برای مدیریت مجموعه رستوران سه مورد زیر است:
1- با سادهسازی فرآیندها، کارایی را بهبود می خشید و بار نیروی کار را آزاد می کند
2- برای صرفه جویی در وقت و هزینه، اتوماسیون را به عملیات رستوران اضافه می کند.
3- داده ها را در سراسر کسب و کار به اشتراک می گذارد.
اشتراک گذاری بهتر داده ها مساوی با تصمیم گیری بهتر است که منجر به سودآوری بلندمدت می شود. این کار به نوبه خود فرصت هایی برای رشد ایجاد می کند.
چالش های پیش روی رستوران ها کدامند؟
تقاضا، نیروی کار و مدیریت موجودی چالش های اصلی در صنعت رستوران هستند. صاحب شغل رستوران بودن نوعی سبک زندگی و شغل تمام وقت است و این یک فشار دائمی برای غلبه بر آن چالش ها برای جلوگیری از مشکلات جدی است. در زیر به برخی از مهم ترین چالش ها و مشکلات صنعت رستوران داری اشاره می شود:
- مشتریان بی علاقه
- هدر رفت موجودی و انبار
- کاهش درآمد
- مشکلات کارگری مداوم
- مدیریت تامین کننده
- تغییر عادات مشتری
- مدیریت حقوق و دستمزد
- استراتژی های بازاریابی رستوران
- افزایش قیمت مواد غذایی
- مدیریت ناکارآمد
- سود خرده فروشی پایین
- افزایش هزینه های متغیر و عملیاتی
- معیارهای عملیاتی
چرا رستوران ها به سیستم مدیریت رستوران نیاز دارند؟
کار رستوران گاهی اوقات می تواند طاقت فرسا به نظر برسد و مجموعه وسیعی از چالش ها را برای مالک و کارکنان ایجاد کند. یک سیستم مدیریت رستوران به انجام وظایف زیر کمک می کند:
– مدیریت اقلام منو و صورتحساب های فروش
– بهبود تجربه کارمندان با کاهش کارهای دستی
– پردازش سریعتر سفارشات
– رضایتمندی مشتریان با ارائه تخفیف و پاداش وفاداری
– بررسی موجودی و اعلام هشدار در صورت کاهش آن
– دسترسی امن و ایمن به داده ها از هر کجا و در هر زمان
– بینش عملی از طریق گزارش های واقعی
مهم ترین قابلیتهای ERP رستوران کدامند؟
نرم افزارهای ERP ویژه رستورانها، بیش از هر چیز دیگری، باید به کارکنان در ارائه سریعتر خدمات به مشتریان و افزایش سودآوری رستوران کمک کنند. ERP در رستوران، مانند دیگر کسب و کارها، باید قابلیت ثبت صورتحساب ها را داشته باشد. در ادامه به برخی از مهم ترین قابلیت هایی که یک سیستم اتوماسیون رستوران یا ERP برای مدیریت مجموعه رستوران داشته باشد، در سه بخش ذکر کرده ایم:
1- خدمه رستوران
خدمه رستوران بیشترین ارتباط را با مشتریان دارند و این ارتباط بهطور مستقیم بر کسب و کار تاثیرگذار است. خدمه رستوران عبارتند از پیشخدمت، کمک پیشخدمت و مهماندار که نخستین رابط کاربری ERP آنها یک صفحه لمسی جهت ثبت سفارشات است. امکانات مهم مورد نیاز آنها شامل موارد زیر است:
- ثبت سفارش
- سفارشی سازی سفارشات
- تکمیل سفارش
- رزرو میز
- انتظار در صف
- وضعیت کمک پیشخدمت ها
- انعطاف پذیری در پرداخت
2- کارکنان آشپرخانه
کارکنان آشپزخانه سفارشات غذا را آماده کرده، موجودی مواد غذایی و بسیاری از کارهای مهم پشت صحنه را مدیریت می کنند. نرم افزار ای آر پی برای رستوران باید سفارشات را به ایستگاه های کاری مختلف ارائه کند تا کارها بر اساس یک جدول مشابه انجام شوند. بدین ترتیب، زمانی که سفارش یک میز بهطور کامل آماده میشود، ای آر پی رستوران پیشخدمت را آگاه می کند. امکانات مهم در این بخش شامل موارد زیر است:
- سفارشی سازی سفارش ها
- مدیریت دستور پخت
- مدیریت منو غذایی
- دریافت رسید از تأمین کنندگان
3- مدیریت کسب و کار
امکانات و قابلیت های مهم نرم افزار ERP برای رستوران ها در این بخش شامل موارد زیر است:
- گزارش فروش
- گزارش حضور و غیاب
- وفاداری مشتریان
- بهره وری
- پیشگیری از سرقت
- بازخورد
نحوه انتخاب بهترین ERP برای مدیریت مجموعه رستوران چیست؟
انتخاب بهترین ERP برای رستوران ها می تواند کار دشواری باشد. شما یک سیستم ERP برای مدیریت موجودی رستوران می خواهید که داده های قابل اعتماد و دقیق را در اختیار شما قرار دهد، همچنین سیستمی که استفاده و مدیریت آن آسان باشد. شما سیستمی می خواهید که رضایت مشتری را بهبود بخشد، سودآوری را افزایش و عملیات را در کسب و کار شما ساده کند.
قبل از تصمیم گیری، تمام ویژگی های ارائه شده توسط فروشندگان مختلف را در نظر بگیرید، مانند قابلیت های مدیریت موجودی، اتوماسیون سفارشات خرید، عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری، گزینه های سنجش زمان کار، ابزارهای کاهش هزینه، ویژگی های گزارش، و ابزارهای تجزیه و تحلیل جامع داده ها.
با کمی تحقیق و مقایسه، باید بتوانید یک راهکار ERP بیابید که همه اینها را در بسته ای با کاربری آسان برای کمک به مدیریت بهتر کسب و کار رستوران شما فراهم کند. در اینجا چند نکته وجود دارد که رستوران دارها باید قبل از خرید نرم افزار ERP برای رستوران ها باید به دنبال آن باشند:
1. اتوماسیون
2. قابلیت دسترسی
3. امنیت داده ها
4. مدیریت مالی متمرکز
5. خدمات مشتری
6. رابط کاربر پسند
7. ثبت زمان فعالیت ها
8. تجزیه و تحلیل فعالیت ها