نرم افزار ERP به تکامل خود ادامه می دهد بنابراین ERP برای فروش و بازاریابی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. امروزه فروش و بازاریابی برای برندها بسیار مهم است و وقتی این را با قدرت یک سیستم ERP ترکیب کنید، امکانات بی پایانی در اختیار شما و تیم فروش تان است.
بازاریابی قبل از این یک استراتژی پیشرو برای رشد سازمانی بود. این امر با تبلیغاتی که همواره پلی برای رسیدن به مخاطب بوده است، پشتیبانی می شود. با این حال، هنوز کار زیادی برای انجام وجود دارد زیرا پروژه های بازاریابی همیشه در برآورده کردن برنامه موجود موفق نیستند. اینجاست که نرم افزار ERP می تواند مفید واقع شود، بازاریابی سیستم ERP برای فروش و بازاریابی می تواند استراتژی های فروش و بازاریابی را بهبود بخشد.
ترکیب ERP و بازاریابی مزایای قابل توجهی را ارائه می دهد که هر کارمند را قادر می سازد نقش فعالی در موفقیت بازاریابی شرکت داشته باشد. نرم افزار مدیریت فروش و بازاریابی ERP هم چنین به برنامه جاه طلبانه شرکت برای جلوتر از رقبای خود ماندن کمک می کند. این مقاله به برخی از مزایای کلیدی متمرکز کردن، همسوسازی و خودکارسازی تلاش های بازاریابی شما با راهکار ERP می پردازد.
چرا تیم فروش شما به ERP نیاز دارد؟
تیم فروش شما از یکپارچه سازی، سازماندهی و ابزارهایی که یک ERP فروش و بازاریابی ارائه می دهد، بهره خواهد برد. اما مهم ترین نکته این است که به فروشندگان شما کمک خواهد کرد تا معاملات بیشتری انجام دهند. ERPها، مخصوصا ERPهایی که سیستم های CRM یکپارچه دارند، برای بهبود عملکرد فروشتان و در نهایت افزایش سود شما حیاتی هستند. این نوع نرم افزارها در واقع ERP برای فروش و بازاریابی هستند که در امر فروش شرکت ها موثر خواهند بود.
ERPهایی که سیستم های CRM یکپارچه دارند، برای بهبود عملکرد فروشتان و در نهایت افزایش سود شما حیاتی هستند.
دلایلی که برند شما باید از ERP برای فروش و بازاریابی استفاده کند
1- داشتن بینش دقیق
ERP ها مملو از بینش دقیقی هستند که قبل از بازاریابی محصول خود باید در مورد آنها بدانید. یک سیستم ERPبرای فروش و بازاریابی می تواند به شما در شناسایی حوزه های کلیدی که ممکن است نادیده گرفته اید کمک کند. وقتی صحبت از سیستم های ERP تحت وب می شود، شما داده هایی را دارید که از بخش های متعدد به یک سیستم نرم افزاری مرکزی وارد می شوند. داده های بخش هایی مانند حسابداری، تولید، زنجیره تامین، فروش و منابع انسانی (HR) به یک پایگاه داده مرکزی وارد می شود.
2- فراتر از انتظارات مشتری
با استفاده از داده های ارزشمند ERP، مشتریان خود را با اطلاعاتی که در مورد نیازهای تجاری آنها می دانید، شگفتزده خواهید کرد. این جزئیات را می توان هنگام تعامل با مشتریان از طریق تلفن، در طول جلسات حضوری، ایمیل های معمولی و سایر اشکال ارتباطی که ممکن است داشته باشید استفاده کرد. همه این مثال های ذکر شده به مشتریان شما نشان می دهند که تجربه آنها از برندتان را بسیار جدی می گیرید و شرکت شما مایل است فراتر از آن عمل کند تا آنها احساس خاص بودن کنند.
3- گزارش های جامع
داشتن این همه داده غنی عالی است، اما اگر نتوانید آن را درک کنید، برای کسب و کارتان مفید نخواهد بود. گزارش جامع نرم افزار مدیریت بازاریابی کسب و کار شما را تشویق می کند تا به روشی یکپارچه فکر کند و همکاری بیشتر بین همکاران را تقویت می کند.
سیستم های نرم افزاری ERP تحت وب مزایای زیر را ارائه می دهند:
– گزارش فروش در زمان واقعی در طول فصل فروش عمده
– گزارش همزمان موجودی در تمام پلتفرم های فروش آنلاین
– گزارش جامع انجام سفارش و عملکرد
– گزارش عملکرد نماینده فروش
این داده های آنی به شما امکان می دهد بدانید چه چیزی کار می کند و چگونه می توانید پیشرفت کنید.
بهبود فروش با ERP فروش و بازاریابی
برای بسیاری از افراد، سیستم های ERP برای فروش و بازاریابی ابزارهایی هستند که برای جلوگیری از اسراف منابع، مدیریت موجودی، کنترل فرآیندهای تولید و سایر فعالیت های پشتیبانی مورد استفاده قرار می گیرند. با اینکه این ویژگی ها برای بهینه سازی وطایف بسیار مهم هستند، ولی بسیاری از کسب و کارها نمی دانند که سیستم های ERP آنها قدرت افزایش فروش و بازاریابی را نیز دارند.
امروزه شرکت های پیشرو و نوآور رویکرد متفاوتی را برای پیکربندی دیجیتالی خود اتخاذ می کنند و سیستم های ERP برای فروش و بازاریابی را برنامه ریزی می کنند تا در زمینه کسب و کار مفیدتر واقع شوند. شرکت ها به تازگی به استفاده استراتژیکی از سیستم های ERP روی آوردند تا استراتژی های فروش و بازاریابی خود را بهبود دهند. در ادامه به چگونگی بهبود ارائه خدمات با بهره بردن از امکانات نرم افزار مدیریت بازاریالی ERP خواهیم پرداخت.
استفاده از داده های ERP برای بهبود فروش و بازاریابی
نرم افزار ERP فروش و بازاریابی مدرن یک منبع داده اولیه برای استراتژی های فروش و بازاریابی (به طور عمده قیمت گذاری و خدمات مشتری) است. اما بسیاری هنوز از این نرم افزار برای ارائه خدمات مستقیم به مشتری استفاده نمی کنند، و خریدهای انجام شده از طریق کانال های داخلی سود کمی را به همراه دارد. بسیاری از شرکت های پیشرو به جای انتظار برای وقوع یک تقاضا از سوی مشتری، در پی این هستند که نرم افزار ERP برای فروش و بازاریابی آنها چگونه می تواند فرصت های تجاری جدیدی برای آنها ایجاد کند.
در ادامه یک مثال برای توضیح این موضوع آمده است؛ یک تولیدکننده بعد از بررسی سیستم، به این موضوع پی می برد که در سال گذشته سفارش های خرید توسط یک مشتری وفادار، هر سه ماه یکبار انجام شده است. اکنون زمانی از راه می رسد که شرکت باید احتمال انجام مجدد این سفارش، به همراه بسیاری از سفارش های دیگر را در نظر بگیرد و تغییراتی را در زمان بندی و ظرفیت تولید خود برنامه ریزی کند. با اینکه، مشتری فعلی هنوز سفارشی را ثبت نکرده است.
با دسترسی به این داده ها، بخش فروش از قبل تاریخچه سفارشات را ثبت کرده و از فرصت استفاده می کند. بازاریابان به این آگاهی دست خواهند یافت که چه زمانی و چگونه با مشتریان وفادار ارتباط برقرار کنند. مهم تر اینکه، این موضوع احتمال خرید کردن مشتری از جای دیگر را کاهش خواهد داد. پس بخش فروش این شانس را خواهد داشت که قیمت گذاری مناسبی انجام دهد تا تصمیم خریدار را به نفع تولید کننده متمایل کند. این تنها یک نمونه ساده از بهبود فروش به کمک نرم افزار مدیریت فروش و بازاریابی ERP است.
چگونگی تحقق بخشیدن به بهبود فروش از طریق ERP
متأسفانه، بسیاری از شرکت ها هنوز برنامه خاصی برای استفاده از داده های ERP توسط بخش روابط با مشتری ایجاد نکرده اند. ممکن است کاربران فروش و بازاریابی از راه دور، به داده های ERP برای فروش و بازاریابی دسترسی نداشته باشند یا مجبور باشند از داده های محدود موجود در سیستم قدیمی و فعلی شرکت استفاده کنند.
برخی از شرکت ها این موانع را قابل توجیه می دانند، اما برای افزایش عملکرد فروش و بازاریابی می توان به راحتی از این موانع عبور کرد. حتی زمانی که بخش ارتباط با مشتری به داده های ERP دسترسی دارند، مدیران فروش تمایل دارند دامنه استراتژی خود را بر سهم بازار متمرکز کنند، در حالی که بهترین راه حل در داخل سازمان است. مدیران فروش باید به تاریخچه حساب ERP نگاه کنند و روابط بین شرکت و مشتریانی را بهبود بخشند که در اکثر فروش های انجام شده سهیم بودند.
بسیاری از شرکت ها هنوز برنامه خاصی برای استفاده از داده های ERP توسط بخش روابط با مشتری ایجاد نکرده اند.
برای افزایش سهم بازار، استفاده از داده ها برای ساده کردن تاریخچه حساب، تجزیه و تحلیل تقاضا، تمایلات فصلی و عدم انطباق با بازاریابی، روش منطقی تری است. موقعیت یابی، توزیع، قیمت گذاری و روابط عمومی برای تسخیر بازار به طور مدبرانه ساختاربندی می شوند.
داده های ERP فروش و بازاریابی می توانند محصولات را در بخش های جدید قیمت گذاری کرده و آنها را در موقعیت های مختلف قرار دهند و بخش های دیگری برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان فعلی ساختاربندی شده اند. هم چنین، ادغام بین بازاریابی و ERP، پیش بینی ها را به تولید ارتباط می دهد. مدیران عملیات پس از این می توانند برنامه ریزی و ظرفیت بالقوه را بهتر پیش بینی کنند.
استراتژی های قیمت گذاری
از واریانس داده های ERP می توان به منظور سنجش کشش بازار و تشویق تیم های فروش به تعیین قیمت پایه استفاده کرد. این فرآیند به فروشندگان فضای بیشتری برای تغییر قیمت نسبت به موقعیت های منحصر به فرد هر مشتری می دهد. به همین ترتیب، این استراتژی به شرکت اجازه می دهد تا قیمت های بالاتر را افزایش دهد و در عین حال در بازار رقابت باقی بماند. این مزیت افزون، فضایی برای یک مذاکره سالم برای فروش فراهم خواهد کرد. این سیاست قیمت گذاری توانایی تیم های فروش برای جواب گویی به نیازهای فعلی مشتری را بهبود می بخشد، که همین نشان دهنده هدف کلی شرکت است.
داده های ERP برای فروش و بازاریابی قیمت گذاری جدید را به صورت موردی پیشنهاد می دهد. برای یک شرکت مدرن با در نظرگرفتن این تنظیمات ERP، درآمد می تواند به طور قابل توجهی افزایش یابد. این امر شرکت ها را وادار می کند تا روابط بین فروشنده و مشتری و دسترسی به محصولات را بهبود بخشند و در بازار رقابت پیشی بگیرد. با کمک این ارزش به وجود آمده می توان به افزایش قیمت گذاری و بهبود بخشیدن به حاشیه هزینه ها پرداخت.
یکی دیگر از پرطرفدارترین استراتژی های قیمت گذاری که در تجارت مدرن بیشتر از پیش مشاهده می شود، استفاده از داده های ERP برای تسریع تهیه و تامین و ارسال سفارش در همان روز انجام سفارش است. کاربران از راه دور باید به موجودی، اطلاعات حمل و نقل و گواهی های منطبق شده دسترسی داشته باشند تا بتوانند به راحتی به تغییرات ناگهانی ایجاد شده در بازار واکنش نشان دهند.
افزودن این نوع قابلیت ها و ویژگی های نرم افزار ERP، به فروش اجازه می دهد تا سفارشات در زمان واقعی انجام شوند. دسترسی به داده های حساب کاربری، محیطی را برای فروش پیشنهادی محصولات، خدمات و ضمانت های جدید ایجاد می کند. ERP برای فروش و بازاریابی هم چنین می تواند با سرعت بیشتر قراردادهای قیمت را در زمان واقعی در مسیر پروسه دریافت تایید پیش ببرد تا دریافت امضای تاییدیه در همان روز به راحتی انجام شود.
مزایای ERP برای فروش و بازاریابی
1- عملکرد بهتر فروش
یک CRM یا نرم افزار مدیریت فروش و بازاریابی تمام اطلاعات فروش شما را در یک مکان متمرکز می کند، به این معنی که تیم فروش شما می تواند تمام حساب ها، سرنخ ها، فرصت ها و ارتباطات را در یک سیستم مدیریت کند. این یعنی دیگر در حین پروسه فروش اطلاعات از بین نمی روند و هیچ معامله یا فرصتی نیز از دست نمی رود.
زمانی که اطلاعات در مورد یک سرنخ یا مشتری به خوبی مستند شوند حس اعتماد و احترام در مشتری به وجود می آورد. همین امر ارتباطات و افزایش شانس انجام معامله با یک مشتری جدید، یا احتمال افزایش خرید و یا فروش مجدد به مشتریان موجود را بهبود می بخشد.
نکته اصلی این است که یک تیم فروش با سازماندهی بیشتر و به کمک یک پروسه فروش مدیریت شده بهتر، منجر به افزایش تعداد معاملات انجام شده توسط تیم فروش شما خواهد شد که در نهایت منجر به افزایش سود برای شرکت شما خواهد شد.
2- افزایش رضایت مشتری
نرم افزار مدیریت فروش و بازاریابی CRM تنها یک ابزار ارزشمند مختص مشتریان بالقوه نیست. بلکه ابزاری ارزشمند برای مدیریت رابطه شما با مشتریان فعلی است. با داشتن اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان خود، می توانید با آنها به طور منظم و موثرتر ارتباط برقرار کنید، که منجر به ایجاد یک رابطه قوی تر خواهد شد. هم چنین می توانید با سرعت بیشتر و به راحتی به سوالات مشتریان در مورد سفارشات فعلی پاسخ دهید و سطح خدمات به مشتریان خود را بهبود بخشید.
زمانی که بخش پشتیبانی از مشتری، قوی باشد و ارتباط با مشتری به خوبی آموزش داده شده باشد، مشتری معمولا سطح رضایت و وفاداری بیشتری خواهند داشت. این امر به معنی احتمال تکرار بیشتر خرید آنها از شما خواهد بود.
نتیجه نهایی
کسب و کارها چگونه می توانند از چنین عملکرد گسترده ای استفاده کنند؟ موثرترین راهکار، ایجاد یکپارچگی بین سیستم CRM و سیستم ERP است که یک نرم افزار مدیریت بازاریابی یکپارچه به وجود می آید. هنگامی که ERP با CRM هماهنگ می شود، بخش های بازاریابی و فروش می توانند به راحتی در ساختار کمپین های پرورشی با یکدیگر همکاری کنند، سفارشات مجدد را خودکارسازی کنند و سایر فرآیندهای حیاتی را با کارایی بیشتری انجام دهند.
تیم های فروش و بازاریابی می توانند به راحتی به داده های دقیق تری از ERP برای فروش و بازاریابی دسترسی پیدا کنند تا استراتژی های موثری ایجاد کنند و کنترل بیشتری بر حساب های کمتر داشته باشند و به آنها قدرت بیشتری برای انجام فروش بیشتر می دهد.
سیستم Kavak تمام این امکانات را برای شما فراهم می کند. راهکار یکپارچه سازی شده شرکت ما می تواند ERP فروش و بازاریابی را به صورت یکپارچه با CRM به عنوان نرم افزار مدیریت بازاریابی به شما عرضه کند تا یک سازمان کارآمدتر و شفاف تر داشته باشید.
آیا علاقه مند هستید که بدانید چگونه ERP برای فروش و بازاریابی می تواند در سازمان شما مستقر یا ادغام شود تا استراتژی های فروش و بازاریابی را بهبود بخشد؟ همین امروز با کارشناسان ERP ما تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل کنید.