نرم افزار مدیریت مشتری یا همان نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، نرم افزاری است که از آن برای مدیریت بهینه ارتباط با مشتریان استفاده می شود. نرم افزار crm به دلیل تأثیر زیادی که در رشد سازمان و امکان مدیریت بهینه سازمان دارد، امروزه مورد استقبال کسب و کارها قرار گرفته است. برای صاحبان و مدیران کسب و کار، CRM بخشی روزانه از برنامه آنهاست. اما نرم افزار CRM چیست؟ در واقع CRM همان نرم افزار «مدیریت ارتباط با مشتری» است که توسط کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیریت ارتباط با مشتری چیست؟
نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری؛ هر نوع ابزار، استراتژی یا روندی است که به سازمان ها کمک می کند تا داده های مشتری را بهتر سازماندهی و قابل دستیابی کنند. در دنیای تجارت امروزی مدیریت روابط کسب و کار با مشتریان به روندی پیچیده تبدیل شده است. اکنون، برای رقابت در هر صنعتی، شما به یک سیستم قابل اعتماد ساخته شده بر روی نرم افزار CRM نیاز دارید.
نرم افزار CRM چیست؟ نرم افزار سی آر ام، پلتفرمی است که بخش های مختلف سازمان شما را از بازاریابی تا فروش و خدمات مشتری یکپارچه می کند و یادداشت ها، فعالیت ها و معیارهای کارکنان هر بخش را در یک سیستم منسجم سازماندهی می کند. هر کاربر دسترسی آسان و مستقیم به داده های مشتری در زمان واقعی مورد نیاز خود دارد.
این امر نه تنها امکان ایجاد هماهنگی بی نظیر در بین تیم ها و واحدهای سازمانی را فراهم می کند، بلکه این امکان را برای سازمان فراهم می کند که چیزهای بسیار عادی را به مشتریان خود ارائه دهند. این را با عملکرد محدود سیستم های قدیمی مقایسه کنید. متوجه خواهید شد که شما سیستمی در اختیار دارید که می تواند انقلابی در ارتباط شما با مشتریان تان ایجاد کند.
نرم افزار مدیریت مشتری می تواند با سازمان و کسب و کار شما رشد و توسعه یابد. بنابراین هر شرکتی، صرف نظر از اندازه، می تواند از یک سیستم مبتنی بر نرم افزار CRM بهره مند شود.
39 درصد از شرکت هایی که از سیستم CRM یکپارچه استفاده کرده اند، داده های خود را به عنوان یک مزیت رقابتی یا یک دارایی استراتژیک تلقی می کنند. با استفاده از سیستم CRM، اکثر شرکت ها افزایش قابل توجهی در سرنخ، درآمد فروش و نگهداری مشتری دارند.
استفاده از نرم افزار مدیریت مشتری (CRM) به شما کمک می کند ارتباط بهتری با مشتری های کسب و کار خود داشته باشید. به کمک نرم افزار سی آر ام می توانید اطلاعات مشتری ها را نگهداری کنید، به سوابق همکاری خود با آنها دسترسی داشته باشید، درخواست هایشان را بهتر پیگیری کنید و به سادگی برای گروه های مختلف آنها ایمیل یا پیامک ارسال کنید.
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) یک فناوری یا بهتر بگوییم یک برنامه برای مدیریت مشتریان و مشتریان بالقوه است. هدف برنامه CRM ساده و مشخص است: «بهبود روابط تجاری».
یک سیستم CRM به شرکت ها کمک می کند تا با مشتریان شان در ارتباط باشند و البته؛ این ارتباط ساده و راحت باشد.
کارکردهای نرم افزار مدیریت مشتری
1- تبدیل سرنخ به مشتری
برای جذب هر مشتری بالقوه (سرنخ) هزینۀ زیادی می دهید. اما آیا مشتری شما بالفعل هم میشود؟ نرم افزار مدیریت مشتری میزان تبدیل مخاطب به مشتری را افزایش می دهد! این همان فرصت های فروش است که نباید آنها را از دست بدهید.
2- نگهداری اطلاعات مشتری
آیا اطلاعات کسانی که در ۳ سال اخیر از شما خرید کردهاند و یا نکردهاند را دارید؟ این اطلاعات مثل یک معدن طلاست. معدن طلایی که با CRM به آن دست پیدا می کنید.
3- حفظ مشتریان فعلی
شاید یک مشتری راضی شما را معرفی نکند. اما قطعا یک مشتری ناراضی از شما به بدی یاد خواهد کرد! با یک CRM قوی از کیفیت خدمات و رضایت مشتری ها مطمئن خواهید بود.
پس از استفاده از نرم افزار CRM چه اتفاقی خواهد افتاد؟
– پیگیری منظم فروش
مشتری بالقوه (به شکل خودکار یا دستی) وارد CRM شده و تا زمان تعیین تکلیف (موفقیت یا شکست) در پنل کارشناس است.
– تحول در همکاری تیمی
تیم شما می توانند به همدیگر وظیفه اختصاص دهند، از فعالیت های همکاران مطلع شوند، روی یاداشت های آنها کامنت بگذارند و …
– صدور و ارسال فاکتور
فقط چند کلیک ساده (کمتر از 30 ثانیه) تا ارسال پیش فاکتور یا فاکتور از طریق ایمیل / فکس فاصله دارید!
– تصویری گویا از سازمان
گزارش های دقیقی از بازیگران اصلی کسب و کار شما (فروش، محصولات، کارمندان، مشتریان و منابع تبلیغاتی) در اختیار شما قرار می گیرد.
نرم افزارهای CRM، ابزار هوشمند و تکنولوژیک مدیران سازمان ها هستند تا به کمک آنها تمام اهداف سازمانی با سرعت و دقت بالا به صورت سیستماتیک و برنامه ریزی شده محقق شوند. این نرم افزارها ابزاری برای درک وضعیت فعلی سازمان و برنامه ریزی برای آینده آن بوده و به طور معمول شامل ماژول های متنوع ارتباط با مشتری، خدمات پس از فروش، خرید و فروش، انبارداری، اتوماسیون اداری، مدیریت فرایندها و … می باشد.
مزایای استفاده از نرم افزار مدیریت مشتری چیست؟
مزایای فراوانی در استفاده از نرم افزار مدیریت مشتری وجود دارد که فراتر از تسهیل عملیات روزانه کسب و کار می باشد. نرم افزار CRM نه تنها به کسب و کارها کمک می کند که اطلاعات شان را ذخیره و تغییرات آنها را دنبال نمایند، بلکه منجر به توسعه فروش در طولانی مدت نیز خواهد شد. در زیر به بخشی از مزایای استفاده از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری اشاره می کنیم:
– صرفه جویی در زمان
– صرفه جویی در هزینه
– بازاریابی و تبلیغات موثر
– افزایش راندمان و بهبود عملکرد
– افزایش فروش و مدیریت کامل سازمان
کاربردهای نرم افزار مدیریت مشتری
1- واحد فروش
2- بازاریابی و تبلیغات
3- وفادارسازی مشتریان
4- ذخیره سازی اطلاعات مخاطبان
5- اتوماسیون اداری
6- تحلیل اطلاعات و گزارشگیری
ویژگی های یک نرم افزار CRM خوب چیست؟
1- کاربری آسان
2- قابلیت سفارشی سازی
3- قابلیت یکپارچگی و هماهنگی با سایر نرم افزارهای سازمانی
4- قابلیت مدیریت کامل چرخه های کاری (BPMS)
5- دسترسی از هر مکان و در هر زمان با هر هدستگاه
6- امنیت کامل اطلاعات
منبع: www.salesforce.com
ترجمه و ویرایش: مجتبی حافظ زاده