شرکت های فعال در صنعت حمل و نقل و لجستیک، از حمل و نقل کالا گرفته تا مسافر، همه با مشکلات و چالش هایی در کسب و کار خود مواجه هستند. این شرکت ها برای حل چالش ها و مشکلات شان به نرم افزار CRM در صنعت حمل و نقل احتیاج دارند. با وجود همه تغییراتی که باید با آنها مقابله کرد – که به نظر می رسد هر روز افزایش می یابد – چگونه است که شرکت های موفق راه خود را پیدا می کنند، و فرصت های جدیدی ایجاد می کنند؟
CRM برای صنعت حمل و نقل چیست؟
یک CRM برای صنعت حمل و نقل و لجستیک به شما این امکان را می دهد تا با ساختاردهی داده ها و به اشتراک گذاشتن بینش های عملی، عملیات تجاری خود را ارتقاء دهید. CRM برای شرکت های حمل و نقل می تواند در بهبود سرعت و کیفیت روابط با مشتری کمک کند. CRM برای شرکت های حمل و نقل می تواند برای این شرکت ها بسیار مهم باشد زیرا تمام داده ها را در یک مکان نگه می دارد و به جلوگیری از خطاهای دستی یا سایر مسائل مرتبط با اطلاعات کمک می کند.
سازماندهی بسیاری از بخش ها در شرکت حمل و نقل می تواند بسیار دشوار باشد. داده های اضافی و غیرمفید منجر به از دست رفتن محموله ها، تاخیر در پرداخت و خدمات ضعیف به مشتریان می شود. همه این مشکلات را می توان با نرم افزار CRM برای صنعت حمل و نقل برطرف نمود.
چه برای ردیابی پیشرفتی که در ارتباط با مشتریان بالقوه خود انجام می دهید، یا برای اندازه گیری عملکرد کسب و کارتان، و چه برای ردیابی وضعیت شرکت حمل و نقل خود، با یک CRM در صنعت حمل و نقل با استفاده آسان و کاربری راحت می توانید اطمینان حاصل کند که بینش عمیق تر و واضح تری نسبت به خود دارید در حالی که عملکرد کلی کسب و کار، سرعت، کارایی و کیفیت تعامل با مشتری را نیز بهبود می بخشد.
نرم افزار CRM چیست؟
CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری به استراتژی هایی اشاره دارد که کسب و کارها برای مدیریت تعاملات و داده های مشتری از آنها استفاده می کنند. با یک سیستم CRM می توانید تجربه مشتری را در کل چرخه حیات مشتری سازماندهی، مدیریت، پیگیری و بهبود بخشید. سیستم CRM به شما کمک می کند ارتباطات را خودکار کنید، فرآیندها را ساده و روابط قوی تری با مشتری ایجاد کنید.
3 تغییر چشمگیر در صنعت حمل و نقل و لجستیک
1- تحول دیجیتال
بهینه سازی فرآیند، کارایی، سرعت و زمان بندی کارها، به معیارهایی کلیدی برای برجسته شدن شرکت های حمل و نقل و لجستیک در بازار تبدیل شده است. چندین تحول دیجیتالی وجود دارد که صنعت حمل و نقل امروز شاهد آن است. اولین و مهمترین مورد، ظهور هوش مصنوعی (AI) و نقش هوش مصنوعی در نرم افزار CRM و به ویژه نقش CRM در صنعت حمل و نقل و نیز یادگیری ماشینی است که به شرکت ها کمک می کند تا از انبوهی از داده های بدون ساختار عبور کنند و الگوها و بینش هایی تولید کنند که به بهبود عملیات آنها کمک می کند.
مورد دوم در دسترس بودن ابزارهای ردیابی است که به ردیابی محموله از یک مرکز تولیدی تا تحویل نهایی کمک می کند. سومین مورد، افزایش سریع تعداد ارائه دهندگان3PL (third-party logistics) است که به کنترل هزینه ها و نیز کاهش هزینه های سربار کمک می کند. و در نهایت، گسترش وسایل نقلیه و ربات های خودران، شرکت ها را قادر می سازد تا حمل و نقل را مدیریت کنند.
2- تازه واردان بازار و مدل های کسب و کار جدید
در ارتباط تنگاتنگ و نزدیک با اختلالات دیجیتال در صنعت، زیربخش لجستیکی که با رقابت بالایی روبرو است، ارائه دهندگان3PL هستند. به همان اندازه که تقاضا دارند، تعداد زیادی از تازه واردان در بازار با فناوری های بهتر نیز وجود دارند که برای سهم بازار می جنگند.
3- تغییر انتظارات مشتری
می توان آن را یک واکنش زنجیره ای نامید. امروزه، شرکت ها در فضای تولید موظف هستند نیازهای مشتری را درک کنند و سرعت ورود به بازار خود را فعالانه افزایش دهند. این موضوع به نوبه خود به این معنی است که شرکت های لجستیک در سراسر جهان باید اطمینان حاصل کنند که محموله ها سریع تر تحویل داده می شوند و عملیات آنها انعطاف پذیرتر، شفاف تر و مقرون به صرفه تر است.
در این میان چرا انتظارات مشتری اولویت دارد؟ با رقابتی شدن صنعت حمل و نقل، در حالی که قیمت های مقرون به صرفه، تحویل به موقع و پذیرش داده ها می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا رقابتی بماند، چیزی که واقعا آن را متمایز می کند، توانایی آن در ارائه خدمات با کیفیت است، خدماتی که وفاداری مشتری را ایجاد می کند.
ویژگی های نرم افزار CRM برای شرکت های حمل و نقل
وقتی در مورد CRM برای شرکت های حمل و نقل صحبت می کنیم، بهتر است بدانیم که چه ویژگی هایی برای این نرم افزار جهت مدیریت بهتر شرکت حمل و نقل و لجستیک ضروری است.
پردازش خودکار داده ها
هدف اصلی هر سیستم CRM خودکار کردن فرآیندهای دستی معمول است. بنابراین یک ویژگی پردازش خودکار داده برای نرم افزار CRM لجستیک ضروری بوده و ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- پردازش درخواست ها، که به کارکنان شما کمک می کند تا درخواست های مشتری را برای هر یک از خدمات لجستیکی جمع آوری و پردازش کنند.
- تخصیص وظایف، که ممکن است به مدیران شما کمک کند تا روی کارهای حیاتی تر کسب و کار تمرکز کنند. هم چنین می تواند معاملات بسته نشده را به کارکنان یادآوری کند.
- مدیریت سفارشات، که تضمین می کند مشتریان همیشه می توانند به شما دسترسی داشته باشند و پاسخ های سریع دریافت کنند.
بهینه سازی فرآیندهای بازاریابی
بهینه سازی فرآیندهای بازاریابی ویژگی بسیار موثر CRM در صنعت حمل و نقل است. این نرم افزار به شما امکان می دهد ایمیل های بازاریابی در مورد معاملات جدید را برای مشتریان خود ارسال کنید. هم چنین امکان پیگیری مشتریان را فراهم می نماید و این احساس قوی را در مشتری ایجاد می کند که برقراری ارتباط با شرکت شما آسان و راحت است.
پیش بینی رشد درآمد
از آنجایی که اکثر سیستم های CRM حمل و نقل باید بتوانند از مزایای فناوری برای پردازش داده ها استفاده کنند، ممکن است بخواهید روی رشد درآمد پیش بینی شده نیز حساب کنید. این نوع نرم افزار مدیریت حمل و نقل به شما امکان می دهد یاد بگیرید چه بازه زمانی برای کسب و کار شما سودآورتر خواهد بود یا چگونه می توانید شرکت خود را به درآمد بیشتری برسانید.
روند پیگیری
سیستم CRM برای شرکت های حمل و نقل و لجستیک قادر است فرآیندهای فروش را ردیابی کند. به این ترتیب، نه تنها شما را در مورد معاملات تمام نشده مطلع می کند، بلکه گلوگاه های گردش کار شما را نیز به شما نشان می دهد. CRM در صنعت حمل و نقل برای شرکت های حمل و نقل هم چنین می تواند دریابد که کدام نوع از مشتریان سودمندترین هستند و سپس فرآیند ردیابی سرنخ ها را خودکار می کند، زیرا می دانید برای کسب سود بیشتر با چه کسی تماس بگیرید.
نیازمندی های صنعت حمل و نقل برای نرم افزار CRM
صنعت لجستیک و حمل و نقل شامل بسیاری از فرآیندهای تجاری پیچیده مانند ارتباطات، توافقنامه ها، تصویب بودجه، آماده سازی سفارش، بسته بندی، انبارداری، ردیابی و غیره است. بهینه سازی هزینه و خدمات سریع دو هدف اصلی صنعت حمل و نقل و لجستیک هستند. این عوامل به تعامل بین متخصصان مختلف از کارمندان حسابداری و خدمات مالی گرفته تا کارکنان فنی و مراقبت از مشتری بستگی دارد.
CRM در صنعت حمل و نقل چگونه کار می کند؟
راهکارهای CRM به شرکت های حمل و نقل کمک می کند تا هزاران سفارش را به طور موثر پردازش نموده و توزیع را در سراسر کشور سازماندهی کنند. از سرنخ های مشتری جدید گرفته تا الزامات زنجیره تامین و ردیابی مشتری، CRM برای صنعت حمل و نقل همه چیز را ساده می کند.
- اطلاعاتی مانند ساعات انبار و الزامات بسته بندی را برای هر مشتری ثبت کنید
- یک نمای کلی از سوابق ارتباطات مشتری دریافت می کنید
- با ابزارهای مورد استفاده در صنعت لجستیک یکپارچه شوید و اتوماسیون گردش کار ایجاد کنید
- یادآوری های جمع آوری، به روزرسانی های پیامک و ردیابی تحویل را به طور خودکار انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که هر مشتری می داند کالاهایش کجا هستند.
مراحل پیاده سازی CRM در صنعت حمل و نقل
به طور حتم پیاده سازی نرم افزار CRM در صنعت حمل و نقل یکی از سخت ترین کارهایی است که این کسب و کارها با آن روبرو هستند. انتخاب و پیاده سازی یک راهکار CRM مناسب که اطلاعات مورد نیاز افراد را در زمان مناسب در اختیارشان قرار دهد مشکل است. چالش های پیاده سازی CRM قابل توجه هستند و بیشتر کسب و کارها این فرآیند را با برنامه ریزی کافی شروع نمی کنند. مراحل پیاده سازی CRM در صنعت حمل و نقل به صورت زیر است:
1- ایجاد تیم پیاده سازی
2- ایجاد برنامه مدیریت تغییر
3- پیش بینی بودجه
4- آغاز اجرا و راه اندازی
5- آموزش کارکنان
چرا CRM برای صنعت حمل و نقل ضروری است؟
با ظهور تجارت الکترونیک، بسیاری از شرکت های لجستیک باید در زمینه خدمات به مشتریان رقابت کنند. امروزه تعامل با مشتریان تنها به منظور برآورده کردن درخواست های آنها و یافتن بهترین نرخ حمل و نقل نیست. با یک CRM برای شرکت های حمل و نقل و لجستیک، این شرکت ها می توانند با این چالش ها مقابله کنند. علاوه بر این، نرم افزار CRM به سازماندهی فرآیندها و وظایف پیچیده، ساده کردن گردش کار و افزایش بهره وری نیروی کار کمک می کند.
با سی آر ام در صنعت حمل و نقل؛ در زمان، انرژی و منابع صرفه جویی کنید. این راهکار برای کسب و کارهای کوچک و متوسط به طور یکسان ایده آل است. CRM روابط مشتری را با عملکرد تعاملی افزایش می دهد که به شما کمک می کند تا مشتریان بالقوه را به دست آورید، روابط بلندمدت با آنها ایجاد کنید و معاملات سودآور انجام دهید.
CRM چگونه می تواند به صنعت حمل و نقل کمک کند؟
صرف نظر از صنعت، هیچ کسب و کاری نمی تواند بدون توجه به مدیریت ارتباط با مشتری وجود داشته باشد. زیرا این امر، تفاوت بین شکست یا موفقیت را ایجاد می کند. CRM در صنعت حمل و نقل یک ابزار ضروری برای شرکت هایی است که با مشتریان و فروشندگان متعدد کار می کنند، زیرا راه حل هایی برای تعامل، ارتباطات، عملیات، گزارش، توسعه فروش و پیش بینی ارائه می دهد. CRM شما باید به عنوان نرم افزار مدیریت وظیفه عمل کند که به شما امکان می دهد کارها یا وظایف و زمان انجام آنها را تعیین کنید.