خیلی از مدیران فعال در حوزه تجارت الکترونیک مشکلات مربوط به عدم استفاده از نرم افزار ERP برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک را به شکلی تجربه کرده اند. در این کسب و کارها، بخش های مختلف کار خود را به صورت مجزا انجام می دهند، و هر بخش به صورت مجزا با بخش دیگر در ارتباط است. اما آنها به سادگی نمی توانند اطلاعات را به همه بخش ها منتقل کنند یا آنها را با آخرین پیشرفت های شرکت درگیر کنند.
این امر منجر به از دست دادن کارایی در یک شرکت می شود و به طور مداوم باعث هزینه های بالایی می شود. با کمک سیستم های ERP برای تجارت الکترونیک، شرکت های تجارت الکترونیکی که به سرعت در حال رشد هستند می توانند با موفقیت بر این چالش ها و سایر چالش ها غلبه کنند.
ERP چیست؟
اصطلاح ERP ممکن است برای بسیاری از افراد آشنا باشد، اما نرم افزار ERP چیست؟ ERP مخفف Entrepreneur Resource Planning است و یک نرم افزار چندکاره است که از تمام واحدهای تجاری در یک سازمان پشتیبانی می کند. به این ترتیب، ERP به مدیریت فرآیندهای تجاری بخش ها و عملکردهای مختلف از طریق یک برنامه کاربردی متمرکز کمک می کند. این باعث می شود که اطلاعات به روز در همه زمان ها در دسترس همه بخش ها باشد. در نتیجه شفافیت بیشتر و اقدام یکپارچه در یک شرکت تجارت الکترونیک را تسهیل می کند.
ERP برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک
شرکتهای تجارت الکترونیک به ERP برای سادهسازی فرآیندهای آنلاین نیاز دارند. آنها به یک سیستم ERP برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک نیاز دارند که بتواند به زیبایی فرآیندهای آفلاین را با معاملات آنلاین فروش و بازاریابی همگام کند. آنها به یک سیستم ERP نیاز دارند که برای شرکت های تجارت الکترونیک ساخته شده باشد.
تراکنش بین شرکت های تجارت الکترونیک و مشتریان آنها کاملا آنلاین انجام می شود. با این حال، تمام فرآیندهای دیگر در چنین شرکتهایی مشابه فرآیندهای شرکتهای خرده فروشی آفلاین است. در هر دو فروشگاه آنلاین و آفلاین زنجیره تامین، انبار، حسابداری و غیره وجود دارد. این بدان معنی است که تمام چالشهای مرتبط با فرآیند که یک شرکت خرده فروشی سنتی با آن مواجه است، در شرکتهای تجارت الکترونیک نیز وجود دارد. علاوه بر آن، این شرکت ها باید فرآیندهای خود را با فروش و بازاریابی آنلاین همگام کنند.
چالش های کسب و کارهای تجارت الکترونیک
مدل کسب و کار یک شرکت تجارت الکترونیکی چالش های مرتبط با فرآیندهای زیادی را به همراه دارد. این چالشها با چالشهایی که فروشگاههای خردهفروشی آفلاین با آن مواجه هستند کاملا متفاوت است. بنابراین برای درک اینکه چرا تجارت الکترونیک به ERP نیاز دارد، باید در مورد چالش های منحصر به فردی که شرکت های تجارت الکترونیک با آن روبرو هستند آشنا شوید. این چالش ها شامل موارد زیر است:
- وفاداری مشتری
- تغییر پویایی بازار
- مشکلات موجودی
- مراکز داده
- ارزش سبد خرید پایین
- مشکل ERPهای قدیمی
- تجربه ی مشتری
- استراتژی های فروش
- تکنولوژی و شرکای مناسب
- داده ها و امنیت سایبری
- محصولات مناسب برای فروش
- پشتیبانی مشتری
- رقابت گسترده
- تعویض محصول و بازپرداخت
- تایید هویت آنلاین
- کیفیت محصول
- چابکی و سازگاری
چه زمانی از ERP در تجارت الکترونیک استفاده کنیم؟
فروشگاههای آنلاین رو به رشد در نهایت به نقطهای میرسند که باید این سوال را مطرح کنند که آیا همه فرآیندها به طور موثر اجرا میشوند یا خیر. این اغلب منجر به درک این موضوع می شود که فرآیندها بهینه نیستند و در نتیجه منابع مالی و زمانی قابل توجهی هدر می رود. به عنوان مثال، به دلیل عدم ارتباط بین بخشها، برخی فعالیتها دو بار انجام میشود و در نتیجه علیرغم همه تلاشها هیچ مزیت اضافهای به همراه ندارد. برای اکثر شرکتها، برخی مشکلات زیر بروز می کند:
- داده ها باید به صورت دستی وارد شوند
- داده ها به روز نیستند و باید با تلاش از بخش های دیگر تهیه شوند
- گردش کار بین بخشی ناکارآمد است
- گزارش ها بهینه نشده اند
- پیگیری KPIهای مهم دشوار است
کمبود داده اغلب منجر به عدم توجه به خطاها می شود. یک سیستم ERP برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک به پیگیری پیشرفت های مختلف کمک می کند تا بتواند در زمان واقعی واکنش نشان دهد. در مورد یک شرکت تجارت الکترونیک، تصمیمات مدیریتی را می توان با نگاه کردن به تصویر کلی فروشگاه آنلاین که از طریق نرم افزار ERP در دسترس تصمیم گیرندگان است، اتخاذ کرد.
چرا شرکت های تجارت الکترونیک باید از ERP استفاده کنند؟
آنچه مسلم است این است که توسعه نرم افزار ERP برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک می تواند بسیاری از فرآیندها را به ویژه در حوزه تجارت آنلاین ساده کند. هنگامی که مشتری از طریق فروشگاه آنلاین خریدی انجام می دهد، یک سیستم ERP برای کسب و کارهای آنلاین تمام داده های لازم در مورد مشتری را ثبت می کند و آن را در یک پایگاه داده بزرگ ذخیره می کند. در همان زمان، سیستم به طور خودکار بررسی می کند که آیا محصول در انبار موجود است یا خیر.
پس از تایید، بدون اتلاف وقت یا تلاش نیروی انسانی، محصول به صورت مجازی کنار گذاشته شده و اطلاعات به مسئول حمل و نقل ارسال می شود. علاوه بر این، آدرس حمل و نقل، یادداشت بستهبندی و برچسب حمل و نقل ارسال میشود. در ضمن موجودی در سامانه کاهش یافته و به تولید اطلاع داده می شود که باید کالاهای بیشتری تولید شود. به خصوص اگر خرده فروشی هستید و محصولات را از طریق کانالهای متعدد به فروش میرسانید، پیچیدگی این فرآیندها بهطور تصاعدی افزایش مییابد و اغلب استفاده از نرم افزار ERP برای تجارت الکترونیک را ضروری میکند.
ویژگی های مهم ERP برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک
فروشندگان ERP ویژگی های مختلفی را ارائه می دهند. با این حال، برخی از عملکردهای ERP برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک در راهکارهای ERP مهم تر از سایرین است. برخی از قابلیت هایی وجود دارد که به ویژه در مورد ابزارهای تجارت الکترونیک ERP مفید هستند.
مدیریت ارتباط با مشتریان CRM
مدیریت ارتباط با مشتری برای هر کسب و کاری مهم است، اما برای شرکت های تجارت الکترونیک، تفاوت می تواند بین مشتریانی که فروشگاه شما را در مقابل یکی از هزاران فروشگاه آنلاین دیگر انتخاب میکنند باشد. اما نرم افزار CRM چیست؟ CRM می تواند به شما کمک کند تا سرنخ ها را پرورش دهید، هم چنین می تواند مشتریان را به سایت شما بازگرداند.
مسأله بعدی حفظ مشتری است که فوق العاده مهم است. جذب مشتریان جدید 5 برابر بیشتر از حفظ مشتریان فعلی هزینه دارد. CRM ابزاری است که با یکپارچگی با نرم افزار ERP می تواند در حفظ مشتریان به شما کمک کند و آنها را به خرید مجدد ترغیب کند. بنابراین به ترجیحات خود به عنوان یک مصرف کننده فکر کنید و برای حفظ مشتری در کسب و کار خود تلاش کنید تا استانداردهای حفظ مشتری را رعایت کنید.
امور مالی
بدون داده های مالی کارآمد، راهکارهای نرم افزاری شما درست کار نمی کنند. به همین دلیل است که مدیریت مالی و ابزارهای حسابداری جزء اصلی ERP ها هستند. داده های مالی برای متمرکز کردن فرآیندها و توسعه مدل های پیش بینی کارآمد کلیدی است تا بتوانید برای سفارش های مجدد مواد برنامه ریزی کنید و زمان تحویل را پیش بینی کنید. هم چنین می توانید از اطلاعات مالی برای انتخاب فروشنده ها برای کار و پیگیری مشتریانی که بدهی دارند، استفاده کنید.
در نهایت، مدیریت مالی بخش کلیدی راهکارهای ERP برای هر کسب و کاری است. اگر قبلا از نرم افزار حسابداری برای کسب و کار تجارت الکترونیک خود استفاده میکنید، باید آن را با ERP تجارت الکترونیک ادغام کنید.
مدیریت موجودی
یکی از ضروری ترین ویژگی های ERP برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک، قابلیت های مدیریت موجودی است. دو جنبه ای که نیازهای کسب و کارهای تجارت الکترونیک را از نیازهای فروشگاه های فیزیکی جدا می کند، حجم فروش و تعداد محصولات موجود است.
دیوید دوزر، مدیر ارشد فناوری Blaze IT، میگوید: «از دیدگاه ویژگی/عملکرد، مدیریت سفارش و مدیریت موجودی مهمترین حوزه ERP برای تجارت الکترونیک است.» به محض اینکه مشتری سفارشی را در وب سایت ثبت می کند، باید توانایی انجام به موقع آن سفارش را داشته باشید. این بدان معنی است که سطح موجودی باید دقیق باشد.
حمل و نقل و توزیع
بسیاری از کسب و کارهای تجارت الکترونیک با شرکت های توزیع و حمل و نقل همکاری می کنند. یعنی زمانی که یک شرکت محصولی را به صورت آنلاین می فروشد، از طریق شرکت حمل و نقل واسط، سفارش را برای مشتری ارسال می کند.
در انتخاب ERP برای تجارت الکترونیک چه عواملی باید ارزیابی شوند؟
نرم افزار ERP برای فروشگاه اینترنتی می تواند برای هر سازمانی از کسب و کارهای کوچک گرفته تا شرکت های بزرگ مفید باشد. نحوه خرید نرم افزار ERP به ویژه برای مشاغلی که باید طیف گسترده ای از فرآیندهای تجاری از جمله حسابداری و مدیریت مالی، مدیریت موجودی و مدیریت زنجیره تامین، مدیریت سفارش، منابع انسانی، مدیریت پروژه و غیره را مدیریت کنند، بسیار سودمند هستند.
هنگام خرید ERP باید در قابلیت ها و ویژگی های نرم افزار ERP دقت داشته باشید و به نکات مهم خرید نرم افزار ERP برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک هم توجه داشته باشید. مهم ترین نکات شامل موارد زیر است:
1- زمان اجرا
2- ویژگی ها
3- ادغام
4- مقیاس پذیری
5- قیمت گذاری