شماره تماس: 984191011210+

تحول دیجیتال در بخش کشاورزی – چالش ها و راهکارهای پیش رو

تحول دیجیتال در بخش کشاورزی

اکنون نزدیک به یک دهه است که تحول دیجیتال در بخش کشاورزی و مواد غذایی سروصدا ایجاد کرده است. به نهادهای خصوصی و دولتی این امکان را داده است که از نوآوری‌ها در فناوری دیجیتال برای اصلاح فرآیندها و شناسایی مدل‌های تجاری جدید استفاده کنند.

با این حال، اصطلاح «دیجیتال» مفهوم یکسانی برای افراد مختلف در سطوح مختلف سازمان ندارد. در حالی که برای یک فرد، دیجیتال می تواند صرفا به معنای پذیرش فناوری مدرن برای ساده کردن فرآیندهای تجاری و کسب مزیت رقابتی باشد، برای شخص دیگر، یک راه حل عالی برای تقویت روابط با خریداران یا مصرف کنندگان است. همین طور برای شخصی دیگر، می تواند نشان دهنده دیجیتالی کردن تمام داده ها جهت بهبود کارایی و صرفه جویی در زمان و هزینه باشد.

با وجود همه آنچه که هست و می تواند باشد، نقش تحول دیجیتال در کشاورزی چیست؟ چرا برای کسب و کارهای کشاورزی ضروری است که استراتژی های خود را با تحول دیجیتال پیش بینی شده سازمان هماهنگ کنند؟

تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال فرآیند ادغام فناوری‌های دیجیتال در تمام بخش‌های یک سازمان، مانند محصولات، خدمات یا عملیات، برای ارائه ارزش به مشتریان است. در یک چشم‌انداز جهانی و دیجیتالی مرتبط، این نوع تحول فراتر از همگامی با سایر نقاط جهان و صنعت شماست. یعنی ادامه نوآوری و جستجوی راه‌های جدید و بهتر برای انجام کارها. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، پیشنهاد می کنیم مقاله تحول دیجیتال چیست؟ نمونه های عملی دیجیتالی شدن را مطالعه کنید.

پتانسیل تحول دیجیتال در بخش کشاورزی

تحول دیجیتال در کشاورزی

فناوری‌های دیجیتال، ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای تغییر بخش کشاورزی با بهبود کارایی روش‌های کشاورزی و در نتیجه استفاده بهتر از منابع و انرژی دارند. محرک اصلی پشت سر افزایش پذیرش فناوری های دیجیتال در این بخش، نیاز به تولید پایدار و دائمی است که به صنعت کمک می کند تا بر چالش تقاضای بالای مواد غذایی با منابع محدود (به ویژه آب و زمین)، تغییرات آب و هوایی و افزایش هزینه نیروی کار و خام غلبه کند.

تحول دیجیتال در کشاورزی شامل استفاده از تکنیک‌های نظارت دانه‌ای (با حسگرها)، هواپیماهای بدون سرنشین، وسایل نقلیه کشاورزی و روبات‌ها برای بهینه‌سازی استفاده از منابع (بذر، کود، آب) و واکنش سریع به تهدیدات (علف‌های هرز، آفات، قارچ‌ها) است.

چرا تحقیق و نوآوری در زمینه تحول دیجیتال کشاورزی اهمیت دارد؟

فناوری‌های دیجیتال این پتانسیل را دارند که با کمک به کشاورزان برای کار دقیق‌تر، کارآمدتر و پایدارتر، کشاورزی را متحول کنند. بینش‌های مبتنی بر داده‌ها می‌تواند تصمیم‌گیری و شیوه‌ها را بهبود بخشد و به افزایش عملکرد زیست‌محیطی کمک کند و در عین حال کسب و کارهای کشاورزی را برای نسل‌های جدید جذاب‌تر کند.

نکته مهم

فناوری‌های دیجیتال این پتانسیل را دارند که با کمک به کشاورزان برای کار دقیق‌تر، کارآمدتر و پایدارتر، کشاورزی را متحول کنند.

فناوری های‌ دیجیتال در کشاورزی همچنین این پتانسیل را دارند که به مصرف‌کنندگان شفافیت بیشتری در مورد نحوه تولید غذایشان ارائه دهند. آنها فرصت هایی را برای تجدید مدل های کسب و کار در زنجیره ارزش با ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به روش های نوآورانه ارائه می دهند.

فراتر از کشاورزی، کارکرد فناوری‌های دیجیتال در کشاورزی برای جذاب‌تر کردن، هوشمند کردن و پایدار کردن جوامع روستایی و همچنین جهت کاهش مشکلات مربوط به دور بودن و بهبود دسترسی به خدمات کلیدی هستند. تحقیق و نوآوری برای تسهیل و تسریع تحول دیجیتال در بخش کشاورزی و مناطق روستایی به نفع شهروندان و کسب و کارها بسیار مهم است.

9 حوزه کلیدی تحول در بخش کشاورزی

تحول دیجیتال کشاورزی

به طور کلی، ما 9 حوزه کلیدی تحول در بخش کشاورزی را شناسایی کرده‌ایم که با تحول دیجیتالی امکان‌پذیر است. این حوزه ها شامل موارد زیر است:

مدیریت محصول: به نظارت بر شرایط محصول، خاک و گیاه از طریق حسگرهای درون مزرعه یا تصاویر ماهواره ای با جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده هایی مانند دما، رطوبت و حاصلخیزی خاک اشاره دارد.

سیستم‌های آبیاری خودکار: خودکارسازی فعالیت آبیاری را بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از حسگرهای مدیریت محصول، ایستگاه‌های هواشناسی هوشمند، گزارش‌های آب و هوا و سایر عوامل محیطی در نظر می‌گیرند.

مدیریت دام: استفاده از فناوری دیجیتال در کشاورزی را برای نظارت بر سلامت و مکان دام در نظر می گیرد.

کشاورزی عمودی داخلی و گلخانه‌های هوشمند: شامل استفاده از فناوری‌ها در محیط‌های کنترل‌شده، سفارشی‌سازی شده با نیازهای گیاهی در گلخانه یا مزارع داخلی (با استفاده از هیدروپونیک یا ایروپونیک) است.

کشاورزی با پهپاد: به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای تقویت شیوه های مختلف کشاورزی از جمله ارزیابی سلامت محصول، آبیاری، تجزیه و تحلیل مزرعه، سمپاشی و کاشت محصول اشاره دارد.

اتوماسیون مزرعه و ربات ها: همه راه حل های اتوماسیون جهت انجام کارهای تکراری که توسط کشاورزان انجام می شود، به ویژه ربات هایی که برای برداشت، کاشت بذر، چیدن علف های هرز و وسایل نقلیه خودران مانند تراکتور استفاده می شوند.

مدیریت مزرعه: شامل پلتفرم هایی برای ادغام داده های جمع آوری شده از همه دستگاه ها و منابع برای به حداکثر رساندن بهره وری، برنامه ریزی مزرعه و مدیریت عملیات است.

نظارت بر تولید: استفاده از فناوری‌های تحول دیجیتال در بخش کشاورزی پس از برداشت، اما قبل از عملیات پردازش را پوشش می‌دهد. به طور عمده بر کنترل کیفیت و مرتب سازی در انبارداری مزرعه تمرکز می کند.

نظارت بر عرضه: ردیابی منابع ورودی مانند کود، سوخت مثل گازوئیل، خوراک در دامداری و آب را انجام می دهد.

CRM در شرکت های کشاورزی

تحول دیجیتال کشاورزی مستلزم چیست و راهکارهای موثر کدامند؟

تحول دیجیتال در بخش کشاورزی به عنوان فرآیند به کارگیری ابزارهای فنی از تولید تا پردازش، توزیع و مصرف محصولات توصیف می شود. به طور قابل توجهی، استفاده از تکنیک های فناوری یک تمایز کلیدی بین کشاورزی مدرن و کشاورزی سنتی است.

1. تحول دیجیتال کشاورزی شامل چه وظایفی می شود؟

تحول دیجیتال در بخش کشاورزی شامل وظایف اساسی مانند استفاده از فناوری‌های معاصر در کشاورزی، پیوند زنجیره‌های ارزش و اصلاح مدیریت فعالیت به شرح زیر است:

1-1. استفاده از فناوری های معاصر در کشاورزی

فناوری دیجیتال در کشاورزی

در حال حاضر، فناوری‌های معاصر متعددی در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در آنها می‌توان به اینترنت اشیا و حسگرهای مزرعه، یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل، و هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت بر محصولات زراعی اشاره کرد.

نکته مهم

تحول دیجیتال در بخش کشاورزی به عنوان فرآیند به کارگیری ابزارهای فنی از تولید تا پردازش، توزیع و مصرف محصولات توصیف می شود.

اینترنت اشیا و حسگرهای میدانی
اینترنت اشیا در کشاورزی

وقتی نوبت به استفاده از این فناوری می رسد، سیستم ماشینی مجهز به حسگرها و اتصال به اینترنت خواهد بود. این کار مستلزم برنامه ریزی دقیق برای استقرار سنسور در مکانی است که بتواند کل منطقه را پوشش دهد. در نتیجه، کشاورز می تواند وضعیت گیاه را درک کرده و تنظیمات مناسب را انجام دهد.

  • سیستم دستگاه به طور خودکار آبیاری می کند و مواد مغذی را برای گیاهان متناسب با کنترل کشاورز فراهم می کند.
  • این حسگر با فناوری تشخیص تصویر ادغام شده است تا به کشاورزان کمک کند تا وضعیت گیاه را از دور نظارت و مشاهده کنند.
  • این حسگر داده‌های لحظه ای گیاه را جمع‌آوری و به‌روزرسانی می‌کند تا آن را در اختیار کشاورز قرار دهد.
یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل

علاوه بر اینترنت اشیا و حسگرهای میدانی، کشاورز می تواند یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل را نیز در کشاورزی اعمال کند. در واقع، یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل یکی از خلاقانه‌ترین بخش تحول دیجیتال در کشاورزی در نظر گرفته می‌شوند، زیرا نقش مهمی در بهره‌برداری از داده‌های موجود برای پیش‌بینی روندهای آینده دارند. یادگیری ماشینی می‌تواند ویژگی‌ها و ژن‌های بهینه را بر اساس تولید محلی و وضعیت آب و هوایی پیش‌بینی کند. علاوه بر این، این سیستم محصولات با عملکرد بالا و پایین بازار را پیش‌بینی می‌کند. از این رو کشاورزان می‌توانند محصولات مناسب را برای کشت انتخاب کنند.

پهپادها برای نظارت بر محصولات کشاورزی
استفاده از پهپاد در کشاورزی

پهپادهای مورد استفاده در کشاورزی شبیه یک هواپیمای کوچک کنترل از راه دور است. این دستگاه برای اهداف مختلفی از جمله موارد زیر مفید است:

  • نظارت بر گیاهان
  • سمپاشی سموم از بالا با کارایی عالی
  • صادرات تصاویر سه بعدی برای پیش بینی کیفیت خاک و همچنین تجزیه و تحلیل و مدل سازی محصول

2-1. پیوندهای زنجیره ارزش

تحول دیجیتال در بخش کشاورزی باید به طور ارگانیک اجزای اکوسیستم کشاورزی را در امتداد زنجیره ارزش علاوه بر استفاده از فناوری فعلی، با مرکز توسعه راه حل های فناوری که موقعیت اصلی را اشغال کند، ادغام کند. عناصر دیگر با یکدیگر تعامل دارند و به رشد و بهره مندی از مزایای ارائه شده توسط مرکز توسعه راه حل های فناوری کمک می کنند. به طور همزمان، پیوندهای زنجیره ارزش نیز به عنوان پیوندی بین واحدها عمل می کنند، از جمله:

  • افراد، مشاغل و بازارها را به هم متصل کنید
  • مردم، مشاغل و آژانس های مدیریت دولتی را با بازار مرتبط کنید.
  • به عبارت ساده تر، حل مسائل تحول دیجیتال به معنای حل مشکلات اتصال است.

2. اصلاح مدیریت فعالیت های کشاورزی

تحول دیجیتال در بخش کشاورزی نه تنها در کاربرد فناوری در تولید و پیوند زنجیره ارزش، بلکه در تغییر روش مدیریت عملیات بنگاه‌ها نیز منعکس می‌شود. به همین دلیل، شرکت های کشاورزی می توانند کارآمدتر کار کنند، بهره وری را در بخش های پشتیبان افزایش دهند و در هزینه ها صرفه جویی کنند. برای اصلاح مدیریت فعالیت، شرکت های کشاورزی باید:

فرآیند دیجیتال سازی: دیجیتال سازی در هر مرحله از تولید و برداشت تا انبارداری و توزیع مورد نیاز است. کسب‌وکارها همچنین باید ارتباطات خود را با همه طرف‌های درگیر در بخش کشاورزی بهبود بخشند که این امر باعث بهبود دید زنجیره تامین خواهد شد. علاوه بر این، رویه عملیات کشاورزی شرکت شفاف تر و موثرتر است.

نکته مهم

شرکت های کشاورزی می توانند کارآمدتر کار کنند، بهره وری را در بخش های پشتیبان افزایش دهند و در هزینه ها صرفه جویی کنند.

 بهینه سازی کار اداری و منابع انسانی: فرآیندهای کسب و کار باید با استفاده از نرم افزارهای مدیریتی بهینه شوند. به عبارت دیگر، مدیران اکنون ممکن است به داده‌های حیاتی، دارایی‌ها، و انبارها دسترسی داشته باشند و همچنین بر فروش در همه شعبه‌ها و مکان‌های خرده‌فروشی نظارت کنند، در حالی که متخصصان حسابداری گزینه‌های کار از راه دور، اتصالات سیستم CRM، اتصالات صورت‌حساب الکترونیکی و قابلیت‌های ثبت مالیات آنلاین را در اختیار دارند.

نوسازی شیوه‌های کشاورزی: استفاده از نوآوری‌های فناوری مدرن در کشاورزی، کشاورزان را قادر می‌سازد تا عملکرد مولد و کارآمدتری داشته باشند. در عین حال، همه ذینفعان در اکوسیستم سود می برند.

3. چندین راه حل برای تحول دیجیتال کشاورزی

کسب‌وکارها تشویق می‌شوند تا تعدادی از راه‌حل‌های تحول دیجیتال در بخش کشاورزی مانند افزایش کیفیت منابع انسانی، به‌کارگیری فناوری در مدیریت زمین، بهبود دسترسی به سرمایه، و ساخت پلت‌فرم‌های پایگاه داده را به کار گیرند.

1-3. افزایش کیفیت منابع انسانی

چالش ها و مسائل

تعداد کمی از شرکت ها در تحول دیجیتال شرکت می کنند. کیفیت محدود منابع انسانی با تخصص بالا در کشاورزی دیجیتال، دسترسی و تسلط بر فناوری های پیشرفته را دشوار می کند. کارشناسان تجربه کمی در عمل دارند. کشاورزان همچنان نگران تحول دیجیتال هستند. نرخ پیری نیروی کار در بخش کشاورزی به سرعت در حال افزایش است. هم کشاورزان و هم شرکت ها درک درستی از تجارت الکترونیک ندارند.

راهکارها
  • ایجاد دولت الکترونیک و تحول دیجیتال در بخش کشاورزی به ویژه در مدیریت برای پیشنهاد، هدایت و اجرای سیاست‌های موثر تحول دیجیتال کشاورزی.
  • تشویق شرکت ها و کارگران جوان جهت پیوستن به تحول دیجیتال
  • متخصصان تحول دیجیتال در بخش کشاورزی را آموزش دهید تا هم در تئوری و هم در عمل خوب باشند.
  • تقویت ارتباطات، سازماندهی دوره های آموزشی، و آموزش مهارت ها برای کشاورزان.
  • آموزش ساکنان برای استفاده از پلتفرم های معاملاتی برای تبلیغ محصولات.
  • سازمان هایی مانند اتحادیه زنان، اتحادیه کشاورزان و تعاونی ها را به یکدیگر متصل کنید تا در فرآیند پذیرش فناوری به یکدیگر کمک کنند.
  • تشویق ساکنان به استفاده از دستگاه های الکترونیکی مدرن، شرکت در بحث در مورد چگونگی به کارگیری فناوری پیشرفته و …
  • از کشاورزان دیجیتال موفق دعوت کنید تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

نتیجه

به طور کلی، اعتقاد بر این است که تحول دیجیتال یک روند اجتناب‌ناپذیر در صنعت کشاورزی در ایران و جهان است، که در آن صنعت کشاورزی باید راه‌حل‌هایی را در زمینه‌های مختلف اتخاذ کند و با شرکت‌ها، بخش‌ها، کسب و کارها و کشاورزان مختلف همکاری کند تا با موفقیت وارد عصر دیجیتال شود. امیدواریم اطلاعات فوق به مدیران کمک کرده باشد تا درک عمیق‌تری از تحول دیجیتال در صنعت کشاورزی داشته باشند که شامل تعریف، بخش‌ها، روندهای در حال تغییر و راهکارهای مؤثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در مطالب کاواک

کاواک در شبکه‌های اجتماعی

شاید دوست داشته باشید

درخواست پروپوزال