در چشم انداز مراقبت های بهداشتی امروزی که به سرعت در حال تحول است، داروخانه ها به طور فزاینده ای به نرم افزار CRM برای داروخانه ها و شرکت های داروسازی روی می آورند تا مراقبت از بیمار را بهینه کنند، عملیات را ساده تر کرده و رقابتی بمانند. در بخش داروسازی، CRM فراتر از کارکردهای سنتی فروش و بازاریابی است و طیف وسیع تری از تعاملات و تعامل با بیمار را در بر می گیرد.
بخش دارویی دستخوش تحولات چشمگیری است. افزایش قیمت ها و پیچیدگی شبکه دارویی فشار زیادی بر این صنعت وارد می کند. کسب و کارهای دارویی، عمده فروشان، داروخانه ها، پزشکان و بیمارستان ها می توانند از نرم افزار CRM برای ساده سازی عملیات تجاری خود و ایجاد نمایه های بیمار استفاده کنند و به آنها امکان ارائه محصولات و خدمات شخصی سازی شده را بدهد.
سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای داروخانه از دو طریق می تواند به افزایش فروش و وفاداری مشتری کمک کند. این می تواند به داروسازان و کلینیک ها کمک کند تا مشتریان مصرف نهایی خود را مدیریت کنند. علاوه بر این، می تواند به شرکت های داروسازی و داروخانه ها در تقویت روابط با بیماران، پزشکان و کلینیک هایی که مشتریان دائمی محصولات دارویی هستند، کمک کند.
CRM یعنی چه؟
در بیان معنی CRM چیست؟ باید گفت که CRM به معنی مدیریت ارتباط با مشتری است. یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) تمام روابط شما را مدیریت می کند، از جمله تمام تعاملات با مشتریان فعلی و بالقوه. یک ابزار CRM به شما کمک می کند تا مخاطبین، فروش، بهره وری و موارد دیگر را مدیریت کنید. نرم افزار CRM مدیریت روابط را آسان تر می کند. شما می توانید با مشتریان، کاربران خدمات، همکاران، تامین کنندگان و موارد دیگر در ارتباط باشید و در عین حال به مشتریان جدید دسترسی داشته باشید.
نرم افزار CRM داروخانه چیست؟
نرم افزار CRM برای داروخانه و شرکت های دارویی به رویکرد استراتژیک مدیریت روابط و تعاملات بیمار در طول سفر مراقبت های بهداشتی آنها اشاره دارد. این شامل استفاده از فناوری برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل و استفاده از داده های بیمار برای شخصی سازی خدمات، بهبود پایبندی به دارو و افزایش رضایت کلی بیمار است. برخلاف سیستم های CRM خرده فروشی، CRM در داروخانه و داروسازی بر نیازهای خاص مراقبت های بهداشتی، از جمله مدیریت دارو، آموزش بیمار، و نظارت بر پایبندی تمرکز دارد.
ویژگی های اصلی CRM برای داروخانه
1- مدیریت کمپین اتوماسیون
در صنعت دارو، یک سیستم CRM برای داروخانه و شرکت های داروسازی می تواند کمپین های بازاریابی و فروش خودکار را سازماندهی کند. این پلتفرم ابزارهایی را برای معرفی محصولات جدید به مشتریان و جذب سرنخ های بالقوه ارائه می دهد. آنها تعاملات معنادار با مشتریان بالقوه را تسهیل می کنند و به طور موثر آنها را به فروش تایید شده تبدیل می کنند. بسیاری از این رویه های پیچیده را می توان به طور یکپارچه از طریق گردش های کاری خودکار ساده کرد، رویکردی که نه تنها فروش را بهینه می کند، بلکه بازگشت سرمایه را نیز افزایش می دهد.
2- تجزیه و تحلیل داده ها
نرم افزار CRM برای داروخانه یک مخزن غنی از داده ها شامل بیماران، مشتریان و محصولات را گردآوری می کند. این مخزن به طور مداوم در زمان واقعی به روز می شود و امکان تجزیه و تحلیل های روشنگر و ایجاد گزارش های دوره ای را فراهم می کند. این قابلیت، داروخانه ها و شرکت های دارویی را قادر می سازد تا به طور مؤثر موجودی را مدیریت کنند، استراتژی های بازاریابی و فروش هدفمند را برنامه ریزی کنند و حتی تحقیق و توسعه را هدایت کنند.
3- بیش فروشی و فروش مکمل
یک سیستم CRM داروخانه به شرکت ها کمک می کند تا استراتژی هایی را برای برانگیختن علاقه مشتریان به محصولات دارویی جدید یا متفاوت توسعه دهند. کمپین های بازاریابی هدفمند برای فروش مکمل و بیش فروشی به خریداران بالقوه بر اساس تمایل آنها به خرید وارد عمل می شوند. این پیش بینی با داده های جمع آوری شده از تراکنش ها و تعاملات قبلی مشخص می شود.
4- بهره وری بهتر
هر نرم افزار CRM قوی برای افزایش کارایی کسب و کار عالی است. CRMها از اتوماسیون برای جایگزینی فرآیندهای کاغذهای استفاده می کنند. این پلتفرم ها می توانند برای ارسال یادآوری ها و پیگیری ها به مخاطبین شما و همچنین برای کمک به برنامه ریزی قرار استفاده شوند. یک سی آر ام برای داروخانه این امکان را به داروخانه ها می دهد که در مراحل کمتر و زمان کمتر کارهای بیشتری انجام دهد. حتی ممکن است نیاز به کار انسانی را کاهش دهد.
5- پاسخگویی مشتری
راهکارهای CRM تأثیر قابل توجهی در افزایش رضایت مشتری دارند. یک عنصر جدایی ناپذیر، ادغام پشتیبانی فنی در پلتفرم است. به خصوص در صنعت داروسازی، مصرف کنندگان به دنبال اطمینان از این هستند که شرکت می تواند به هر گونه سؤال یا نگرانی پاسخ دهد. نرم افزار CRM برای داروخانه ها و شرکت های داروسازی ارتباط یکپارچه بین مشتریان و نهادهای دارویی را در کانال ها و دستگاه های مختلف تسهیل می کنند. نمایندگان پشتیبانی می توانند به راحتی به اطلاعات مشتری دسترسی داشته باشند و آنها را قادر می سازد خدمات شخصی سازی شده را ارائه دهند.
هنگام انتخاب نرم افزار CRM برای داروخانه به چه نکاتی توجه کنیم؟
انتخاب نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری برای داروخانه و شرکت های داروساز شامل چندین معیار حیاتی است که در اینجا آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.
- انطباق و مقررات CRM: انتخاب باید مطابق با استانداردهای نظارتی و انطباق خاص صنعت باشد و اطمینان حاصل کند که داده های حساس بیمار به طور ایمن مدیریت می شوند.
- قابلیت های یکپارچه سازی: باید به طور یکپارچه با سایر سیستم های مورد استفاده در صنعت داروسازی مانند پایگاه های داده، سیستم های ERP و پلتفرم های نسخه الکترونیکی ادغام شود.
- اتوماسیون و گردش کار: به دنبال نرم افزار CRM برای داروخانه باشید که ویژگی های اتوماسیون را برای کمپین های فروش، به روزرسانی داده ها و ارتباط با مشتری ارائه می دهد. سفارشی سازی گردش کار باید با پیچیدگی های عملیات داروسازی سازگار باشد.
- امنیت داده ها: رمزگذاری داده ها، کنترل های دسترسی و ذخیره سازی ایمن برای محافظت از اطلاعات بیمار و حفظ محرمانگی ضروری هستند.
- سفارشی سازی: باید سفارشی سازی را مطابق با نیازهای منحصر به فرد داروخانه ها و شرکت های داروسازی، از جمله مشخصات بیمار، اطلاعات محصول و ردیابی نسخه ها، فراهم کند.
- تعامل با مشتری: سی آر ام در داروخانه ویژگی هایی مانند ارتباطات چند کاناله، زمان بندی قرار ملاقات، و تعاملات شخصی شده با بیمار، تعامل و رضایت مشتری را افزایش می دهد.
- تجزیه و تحلیل و گزارش: گزارش گیری و عملکردهای تجزیه و تحلیل پیشرفته به نظارت بر عملکرد فروش، کمپین های بازاریابی و تعامل با مشتری برای تصمیم گیری بهتر کمک می کند.
- قابلیت دسترسی به موبایل: سازگاری با تلفن همراه نمایندگان فروش میدانی و متخصصان پزشکی را قادر می سازد تا به اطلاعات مهم، از هر کجا دسترسی داشته باشند.
- پشتیبانی مشتری: پشتیبانی قابل اعتماد مشتری و منابع آموزشی برای پیاده سازی یکپارچه و استفاده مداوم ضروری است.
- مقیاس پذیری: همان طور که تجارت دارویی رشد می کند، CRM داروخانه باید مقیاس پذیر باشد تا پایگاه مشتری در حال گسترش و افزایش حجم داده را در خود جای دهد.
- مقرون به صرفه بودن: هزینه های مرتبط با CRM از جمله صدور مجوز، اجرا، آموزش و نگهداری مداوم را در نظر بگیرید.
- رابط کاربری و سهولت استفاده: یک رابط کاربر پسند تضمین می کند که کارمندان در تمام سطوح می توانند بدون آموزش گسترده به طور موثر از CRM استفاده کنند.
ارزیابی گزینه های CRM بر اساس این معیارها به داروخانه ها و شرکت های داروسازی کمک می کند تا راه حلی را انتخاب کنند که عملیات، انطباق و روابط با مشتری را به طور موثر بهینه می کند.