تحول دیجیتال یکی از مهم ترین اقدامات مبتکرانه ایست که یک شرکت می تواند برای حفظ قابلیت رقابت خود در عصر دیجیتال امروزی انجام دهد. با این حال بدون ردیابی و انجام محاسبات دقیق، تشخیص موفقیت یا عدم موفقیت این اقدامات برای ایجاد تحول دشوار خواهد بود. به همین خاطر باید انواع شاخص های تحول دیجیتال (KPI) را ردیابی کنید تا مطمئن شوید بازده مثبت سرمایه گذاری (ROI) با ایجاد تحول دیجیتال در سازمان شما به وقوع خواهد پیوست.
تحول دیجیتال بخش جدایی ناپذیر از موفقیت شرکت ها در چند دهه اخیر بوده است. از آنجایی که فناوری های جدید به محور اصلی کسب و کارها و مشتریان تبدیل شده اند، شرکت ها برای به روز بودن باید خود را با تحولات و پیشرفت های سریع فناوری تطبیق دهند. از آنجایی که انتظارات دیجیتال همواره در حال تغییر و تحول هستند، علائمی که نشان دهد ابتکارات تحول موثر بودند یا نه نیز تغییر خواهند کرد.
شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) تحول دیجیتال برای تطبیق با شرایط بازار و نیازهای شرکت تغییر خواهند کرد. بنابراین شاخص هایی که تیمتان برای اندازه گیری موفقیت در سال گذشته استفاده می کرد، در حال حاضر نمی تواند اطلاعات دقیقی درباره وضعیت مسیر کنونی تحول دیجیتال شما بدهد.
در این مقاله، ما به 10 مورد از شاخص های مختلف در تحول دیجیتال خواهیم پرداخت، که شرکت ها باید آنها را ردیابی کنند تا موفقیت در اقدامات تحول دیجیتال خود را تضمین کنند.
تحول دیجیتال چیست؟
تحول دیجیتال به فرآیند معرفی فناوری یا فرآیندهای جدید به منظور بهبود عملکرد یک شرکت اشاره دارد. این فرایند می تواند در کمک به افزایش بهره وری تیم، توسعه توانایی ارائه محصولات یا خدمات جدید و یا ایجاد تجربه بهتر برای مشتریان موثر واقع شود.
تحول دیجیتال، شرکت ها را تشویق می کند تا بر روی این موضوع که چگونه فناوری می تواند رویکردشان نسبت به تجارت را بهبود بخشد، تمرکز کنند.
تحول دیجیتال، شرکت ها را تشویق می کند تا بر روی این موضوع که چگونه فناوری می تواند رویکردشان نسبت به تجارت را بهبود بخشد، تمرکز کنند. تحول دیجیتال باید به شرکت ها کمک کند تا راهکارهای جدید برای مشکلات رایج بیابند، چالش های مشتری را به طور کارآمدتر حل کنند، و اعضای تیم را در انجام کارها به شکل موثرتر توانمند سازد تا بتوانند وظایف و مهارت های جدیدی را بر عهده بگیرند و فعالیت حرفه ای خود را توسعه دهند.
KPI یا شاخص عملکرد در تحول دیجیتال چیست؟

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) یک خروجی قابل اندازه گیری برای اقدامات مبتکرانه ای است که در یک شرکت اجرا شده است. هر KPI باید به عنوان بخشی از ابتکار برنامه ریزی شود و شما باید آماده اندازه گیری شاخص های تحول دیجیتال و گزارش داده ها در پایان هر فرآیند باشید.
مانند همه معیارهای عملکرد سازمانی، KPIهای تحول دیجیتال نیز هم ذهنی هستند و هم عینی. آنها می توانند فعالیت های درون شرکت و یا تعملات تان با مشتریان، فروشندگان و تامین کنندگان را اندازه گیری کنند. برخی از KPIها بسیار کوچک هستند و می توانند جزئیات پروژه را اندازه گیری می کنند. برخی دیگر بسیار بزرگ هستند و مزایای مالی کلی راهکار را اندازه گیری می کنند. در این مقاله، ما دو لیست جداگانه از KPIها برای تحول دیجیتالی را تهیه کرده ایم.
لیست اول مربوط به شاخص های تحول دیجیتال برای زیرساخت است. (به احتمال زیاد شما در اکثر موارد از این لیست استفاده خواهید کرد). این شاخص ها به شما اطلاعاتی در مورد نحوه پیاده سازی و روش استفاده افراد از آن ارائه خواهد داد. KPIها یا معیارهای تحول دیجیتال فهرستی از تمام برنامه های پیاده سازی شده، تمام سخت افزارهای خریداری شده و همه توسعه های در دست اقدام را در بر خواهد داشت. این KPI می تواند پذیرش دیجیتال، مشارکت مشتری و بهره وری کارکنان را نیز اندازه گیری کند.
در ضمن شما باید به KPIهای خروجی کسب و کار را نیز توجه کنید. ما به این KPIها نیاز داریم چون استفاده از فناوری تنها نقش کوچکی در تحول دیجیتال ایفا می کند. اساسا تحول دیجیتال باید ارزش تجاری شرکت شما را افزایش دهد. اگر راهکارهای دیجیتال، شرکت را کارآمدتر، سازنده تر و مقرون به صرفه تر نکند، رفتن به دنبال آمار پذیرش یا تعداد مجوزهای اعطا شده کار بیهوده ای خواهد بود.
چرا برای تحول دیجیتال به KPI نیاز دارید؟
KPIها یا شاخص های تحول دیجیتال، در تعیین اینکه آیا یک فرآیند دیجیتال یکپارچه جدید نتیجه خواهد داد یا خیر، نقش مهمی ایفا می کنند. KPIهای مختلف تحول دیجیتال، عملکرد فناوری دیجیتال را اندازه گیری می کنند، که شامل معیارهای تجربه و رضایت مشتری، کارایی عملیاتی، استراتژی های بازاریابی و سایر فرآیندهایی که بر محور رضایت مشتری متمرکز هستند، می باشد.
بسیاری از شرکت ها و سازمان های بزرگ بودجه قابل توجهی را بر روی ابزارهای دیجیتال، نیروی متخصص و ابتکارات تحول دیجیتالی، سرمایه گذاری می کنند تا ROI یا بازگشت سرمایه خود را به حداکثر برسانند. به همین دلیل شاخص های کلیدی عملکرد در حالی که برای یافتن بهترین شیوه ها برای موفقیت، در شناسایی حوزه هایی که نیاز به بهبود دارند نیز نقش حیاتی دارند.
چگونه می توان پیشرفت تحول دیجیتال را اندازه گیری کرد؟
تنها با پیاده سازی تحول دیجیتال و امید به دریافت بهترین نتیجه، نتایج دلخواه بدست نخواهد آمد. قبل از شروع حتما باید برنامه ای برای اندازه گیری میزان پیشرفت تحول دیجیتال خود داشته باشید. در ادامه این برنامه را شرح خواهیم داد:
تنها با پیاده سازی تحول دیجیتال و امید به دریافت بهترین نتیجه، نتایج دلخواه بدست نخواهد آمد.
- اهداف خود را تعیین کنید: قبل از شروع مسیر تحول دیجیتال، شما باید انتظارات و نتایج مورد نظر خود را طرح ریزی کنید. شما می خواهید با اجرای این فناوری یا فرآیند جدید چه کاری انجام دهید؟ دانستن هدف به شما کمک خواهد کرد تا بدانید آیا در مسیر درست قرار گرفته اید یا خیر.
- KPIهای مهم خود را ایجاد کنید: در ادامه به بررسی شاخص های کلیدی تحول دیجیتال خواهیم پرداخت، اما محدود کردن آن به چند معیار همسو با اهدافی که ایجاد کرده اید، می تواند به شما کمک کند تا به دستیابی به آنها متمرکز شوید. علاوه بر تعیین KPI که می خواهید ردیابی کنید، دلیل انتخاب آن معیار مشخص را نیز بیان کنید. این KPI چه داستانی را بیان خواهد کرد؟
- پیاده سازی تجزیه و تحلیل: برای اندازه گیری KPI و پیگیری پیشرفت تحول، به ابزارهای مناسب نیاز خواهید داشت. ابتدا نوع داده هایی را که برای اندازه گیری دقیق KPIها و پیاده سازی آنها نیاز دارید را شناسایی کنید. سپس برای اجرا و بررسی گزارش ها برنامه ریزی کنید. مشخص کنید که هر چند وقت یکبار تجزیه و تحلیل را بررسی خواهید کرد.
KPIها برای اندازه گیری موفقیت تحول دیجیتال
چون قرار است در نهایت شاخص هایی را انتخاب کنید که با اهداف و نیازهای تیم شما همسو باشند، در اینجا به 10 مورد از محبوب ترین معیارهای تحول دیجیتال برای اندازه گیری اشاره کرده ایم:
1. بازگشت سرمایه گذاری دیجیتال

بازگشت سرمایه یکی از محبوب ترین شاخص های تحول دیجیتال است. چون شما در نهایت می خواهید مطمئن شوید که هنگام خرید فناوری جدید به ارزش پول خود خواهید رسید. بازگشت سرمایه گذاری دیجیتال، از رابطه بین پول وارد شده و پول خارج شده که به تحول دیجیتال وابسته است اطلاعاتی به شما خواهد داد. این مورد میزان هزینه ای که برای فناوری جدید، آموزش، استخدام های جدید و سایر هزینه های مربوط به فناوری یا فرآیندهای جدید و میزان درآمدی که از زمان انتقال به دست آورده اید را با هم مقایسه خواهد کرد.
در حالی که این KPI می تواند یک شاخص قوی برای موفقیت باشد، باید به خاطر داشته باشید که دیدن نتایج بازده ممکن است زمان بر باشد. این احتمال وجود دارد که بازگشت سرمایه (ROI) شما در مراحل اولیه تنها با تغییرات کوچکی طاهر شود، اما اندازه گیری بلندمدت می تواند به شما ایده بهتری درباره موفقیت این ابتکار بدهد.
2. بهره وری کارکنان
فناوری و فرآیندهای جدید می توانند بهره وری کارکنان را افزایش دهند و به آنها کمک کنند کارهای بیشتری را در زمان کمتری انجام دهند یا بر عکس می توانند پیچیده و به هم ریخته شوند و در واقع بازده کمتری برای تیم داشته باشند. این نکته را در نظر بگیرید که نباید فکر کنید استفاده از هر ابتکار تحول دیجیتال به کارآمدتر شدن کارمندان شما خواهد انجامید.
قبل از اینکه بتوانید بهره وری کارکنان را اندازه گیری کنید، باید به معنای دقیق آن بپردازیم. آیا می خواهید مدت زمانی را که یک کارمند برای انجام یک کار خاص صرف می کند کاهش دهید یا می خواهید آنها بتوانند وظایف بیشتری را در همان مقدار از زمان انجام دهند؟ پس باید معیارهای بهره وری خود را شفاف سازی کنید.
به خاطر داشته باشید که ممکن است کارمندان به زمان بیشتری نیاز داشته باشند تا بتوانند خود را با تغییرات دیجیتالی تطبیق دهند و بیشترین استفاده را از تحول دیجیتال ببرند، شما باید در زمان یادگیری آنها به معیارهای اندازه گیری توجه داشته باشید. اگر بهره وری آنها قبل از رسیدن به هدف نهایی شما شروع به بالا رفتن کند، ممکن است به حمایت یا آموزش بیشتری نیاز داشته باشند. پس در صورت لزوم همیشه آماده راهنمایی کردن باشید.
چگونه با کاواک تحول دیجیتال را هدایت کنید؟
یک نرم افزار تحول دیجیتال مانند کاواک می تواند پیاده سازی و ردیابی نقشه راه تحول دیجیتال شما را آسان تر کند. راهنماهای درون برنامه ای و خودآموزهای خدمات، کارمندان و کاربران را در مورد تغییرات در فرآیندها، امکانات جدید و انتظارات ارتقاء یافته، مطلع و به روز نگه می دارد. هرچه ابتکارات تحول دیجیتال راحت تر اتخاذ شوند، احتمال ماندگاری آنها بیشتر خواهد بود.
با استفاده از تجزیه و تحلیل داخلی کاواک، به سرعت مشاهده خواهید کرد که کاربران شما چگونه با نرم افزار درگیر هستند، بنابراین می توانید تنظیمات و تغییرات را سریع و به موقع انجام دهید تا تحول دیجیتال شرکت خود در مسیر درست نگه دارید. با کمک ابزارهای مناسب که از ابتکارات تحول دیجیتال شما پشتیبانی می کنند، تیم شما می تواند بهره وری بیشتری داشته باشد و در نهایت مشتریان از خریدهای خود رضایت بیشتری خواهند داشت.
برای کشف اینکه کاواک چگونه می تواند ابتکارات تحول شما را هدایت کند، یک نسخه آزمایشی از کارشناسان ما دریافت کنید.