وقتی صحبت از تحول دیجیتال می شود، تسلط بر مراحل تحول دیجیتال متضمن موفقیت آن در کسب و کار است. دنیای کسب و کار به قدری سریع در حال تغییر است که ادامه دادن به آن در این شرایط تغییر کار دشواری است. اما کسب و کارهایی که فرهنگ تغییر و تحول را پذیرفته اند در راه تضمین آینده سازمان خود هستند. ما تاکنون در وبلاگ کاواک مقالاتی در مورد تحول دیجیتال، اهداف تحول دیجیتال، ابعاد، استراتژی و نقشه راه تحول دیجیتال صحبت کرده ایم. اما اکنون، ما باید به مراحل مختلفی که یک سازمان در سفر برای دستیابی به تحول دیجیتال طی می کند و آنچه برای تحقق تحول واقعی نیاز است نگاهی بیندازیم.
برایان سولیس، تحلیلگر اصلی Altimeter، فناوری های دیجیتال و تأثیرات آنها بر کسب و کار و جامعه را مطالعه می کند. او در گزارش خود خاطرنشان می کند که تحول دیجیتال یکی از مهم ترین روندهای کسب و کارهای امروزی است و جزئیات 6 مرحله ای را که یک سازمان در این سفر طی می کند، شرح می دهد.
تحول دیجیتال چیست؟
تحول دیجیتال سیمکشی مجدد یک سازمان با هدف ایجاد ارزش با بکارگیری مداوم فناوری است. تحول دیجیتال معماری اساسی در نحوه عملکرد یک سازمان است. هدف از تحول دیجیتال، همان طور که در کتاب جدید مک کینزی Rewired: A McKinsey Guide to Outcompeting in the Age of Digital and AI (Wiley، 20 ژوئن 2023)، بیان شده است، باید ایجاد مزیت رقابتی با بکارگیری مداوم فناوری برای بهبود تجربه مشتری و کاهش هزینه ها باشد.
مانند بسیاری از عبارات رایج، تحول دیجیتال به یک اصطلاح مهم تبدیل شده است که برای افراد مختلف به معنای چیزهای مختلف است و این تفاوت دیدگاه ها یک مشکل است. تحول دیجیتال برای سازمان ها نه تنها برای رقابت بلکه برای بقا حیاتی است. اگر مدیران نتوانند در مورد این که تحول دیجیتال چیست و نتوانند سازمان خود را حول یک برنامه خاص هماهنگ کنند، نمی توانند انتظار موفقیت داشته باشند.
تحول دیجیتال با تحولات کسب و کار معمولی، چه برای سازمان های کوچک و چه بزرگ، متفاوت است. تحولات کسب و کار معمولا زمانی پایان می یابد که یک رفتار جدید به دست آمده باشد. از سوی دیگر، تحولات دیجیتالی، تلاش های بلندمدتی برای بازبینی چگونگی بهبود و تغییر مداوم یک سازمان است. این به این دلیل است که فناوری نه تنها در کسب و کارها بیشتر ادغام می شود، بلکه به طور دائم در حال تکامل است.
به عنوان مثال، با توجه به اهمیت روزافزون هوش مصنوعی در ایجاد بینش تجاری و فعال کردن منطق تصمیم گیری، هر تحول دیجیتالی نیز باید یک تحول هوش مصنوعی باشد. همان طور که نشان خواهیم داد، تحولات دیجیتال موفق کمتر به نحوه استفاده شرکت ها از فناوری دیجیتال بستگی دارد و بیشتر به نحوه دیجیتالی شدن آنها بستگی دارد.
مراحل تحول دیجیتال چیست؟
در ادامه مطلب به شش مرحله از مراحل تحول دیجیتال و آنچه که هر کدام شامل می شود اشاره شده است.
1- دوری از روال معمول
این اولین مرحله از مراحل تحول دیجیتال است و به روش های سنتی انجام کسب و کار اشاره دارد که معمولا با فرآیندهای دستی یا مبتنی بر کاغذ، استفاده محدود از فناوری و مقاومت در برابر تغییر مرتبط است. این نقطه شروع برای بسیاری از سازمان ها است که شروع به کاوش در تحول دیجیتال می کنند و نشان دهنده وضعیت فعلی عملیات تجاری آنها قبل از هرگونه مداخله دیجیتالی است.
در این مرحله، هدف نهایی برای کسب و کارها دور شدن از کسب و کار معمول و فرآیندهای دستی و بهره گیری از فناوری دیجیتال برای نوآوری و دستیابی به محیط کاری است که می تواند از رشد، بهره وری و کارایی حمایت کند.
2- آماده و فعال
در این مرحله از مراحل تحول دیجیتال، سازمان ها باید مدل عملیاتی فعلی خود را ارزیابی کرده و برنامه ای برای آغاز تحول دیجیتالی ایجاد کنند. شناسایی موانع مهمی که مانع بهره وری، نوآوری و عملکرد کلی می شوند، بسیار مهم است. بهعلاوه، کسب و کارها باید ارزیابی کنند که کدام بخش ها یا کارمندان از فرآیندهای دستی یا کاغذی به سیستم های دیجیتال و گردش کار خودکار انتقال یافته اند. با بررسی این عوامل، سازمان ها می توانند درک بهتری از سطح بلوغ دیجیتالی خود به دست آورند و نقشه راهی برای مراحل آینده تحول دیجیتال تهیه کنند.
3- رسمی
مرحله رسمی تحول دیجیتال، لحظه ای مهم را نشان می دهد که در آن همه سهامداران کلیدی، از جمله مدیریت سطح بالا و کارمندان، به طور کامل تأثیر مثبت تحول دیجیتال را پذیرفته اند. به موازات آن، ابتکارات کوچک می تواند در مکان هایی شروع شود که پیاده سازی تحول دیجیتال به نحوی آسان است و درصد تحول دیجیتال موفق بالاتر است.
برای حفظ شتاب، کسب و کارها باید بالغ ترین بخش ها و کارمندان از نظر دیجیتالی را شناسایی کنند تا در مسیر تحول پیشرو باشند. با انجام این کار، سازمان ها می توانند به پیشرفت معنی داری در مراحل سفر تحول دیجیتال خود دست یابند و خود را برای موفقیت بلندمدت آماده کنند.
4- استراتژیک
برای شروع این سفر، باید یک استراتژی دیجیتالی کاملا مناسب ایجاد شود که برای سازمان های شما مناسب تر باشد. استراتژی تحول دیجیتال یکی از مراحل تحول دیجیتال است و چیزی است که معمولا شرکت ها برای نشان دادن برنامه حرکت از کارهای دستی سنتی به عملیات مبتنی بر فناوری با هدف نهایی بهبود کارایی، بهره وری و مزیت رقابتی ایجاد می کنند.
لازم به ذکر است که ایجاد این طرح معمولا به کارکنان ماهر در این زمینه نیاز دارد. و اکثر سازمان ها در این مرحله تخصص فعلی را ندارند، به همین دلیل است که شناسایی کارکنان کلیدی که می توانند به تدوین چنین چشم اندازی کمک کنند یا آن را به شرکت های شخص ثالث برون سپاری کنند، بسیار حیاتی است.
5- همگرایی
مرحله همگرایی تحول دیجیتال، بحرانی ترین مرحله از مراحل تحول دیجیتال است زیرا سازمان ها ابتکارات دیجیتالی را اولویت بندی می کنند و منابع لازم را از جمله ایجاد تیم های اختصاصی، بودجه و مشارکت های خارجی تخصیص می دهند تا موفقیت در تبدیل شدن به یک فضای کاری دیجیتال واقعی را تضمین کنند.
این مرحله جایی است که استراتژی دیجیتال سازمان به طور کامل با اهداف تجاری آن همسو می شود و نشان دهنده اوج سفر تحول دیجیتال است. کسب و کارها می توانند از فناوری دیجیتال برای دستیابی به مزیت رقابتی، هدایت نوآوری و ایجاد ارزش بلندمدت برای مشتریان و ذینفعان استفاده کنند.
6- ابتکار و سازگاری
نوآوری و سازگاری یکی از پیشرفته ترین مراحل تحول دیجیتال است که نشان دهنده نقطه عطف مهمی برای سازمان ها است که با موفقیت ابتکارات تجربه دیجیتال یا DX کوچک تا متوسط را اجرا کرده و اکنون آماده برداشتن گام های مهم تری به سمت نوآوری هستند. در این مرحله، کسب و کارها آماده استفاده از نرم افزار تحول دیجیتال پیشرفته برای گسترش سهم بازار، افزایش زمان حضور در بازار و ارائه تجربیات استثنایی به مشتریان هستند.
این مرحله با سطح بالایی از بلوغ دیجیتال و تعهد عمیق به بهینه سازی و نوآوری مداوم مشخص شده است. همان طور که می دانید، DX یا تجربه دیجیتال یک فرآیند پیوسته است که در آن اصلاحات عمده یا جزئی باید در طول مسیر انجام شود تا بهتر شود و بهترین نتیجه را به دست آورد.
نتیجه
اگر سازمان شما در مورد اثبات مدل کسب و کار خود در آینده جدی است، باید زمان خود را صرف درک مراحل تحول دیجیتال کرده و شناسایی کنید که در کدام مرحله هستید. این کار به منظور شناسایی چگونگی حرکت رو به جلو و افزایش توانایی کسب و کار برای داشتن یک سازمان بالغ دیجیتال ضروری است. با درک روشنی از مراحل تحول دیجیتال، سازمان ها می توانند از فناوری دیجیتال برای بهبود عملیات خود، افزایش تجارب مشتری و کسب مزیت رقابتی در چشم انداز دیجیتال استفاده کنند