چه عواملی تغییر و تحولات را ایجاد می کنند؟ چه چیزهایی به عنوان محرک های تحول دیجیتال باعث تحولات در کسب و کارها می شود؟ اگر به طور دقیق به تمام روندهای تاریخی نگاه کنید، خواهید دید که هر عاملی می تواند باعث ایجاد تغییرات باشد. گاهی اوقات این تحولات می تواند به خاطر تحولات سیاسی بوده باشد. یا به خاطر پیشرفت فرهنگی در مسائل اجتماعی و یا حتی یک بحران خارجی مانند جنگ یا بیماری همه گیر می توانند عامل تحول باشند. البته باید به پیشرفت های فناوری و تأثیرات گسترده ای که بر جامعه می گذارد نیز اشاره کرد.
در عصری که ما در آن زندگی می کنیم، فناوری سریع تر از توانایی پردازش ما در حال پیشرفت است. تاثیرات این پیشرفت به زمان نیاز دارد تا به درستی بتوانیم آن را در مقیاس بزرگ احساس کنیم. هم اکنون شرکت های بیشتری می خواهند در این تحول دیجیتال سهیم شوند تا بتوانند در روند کاری شان از آن به نفع خود استفاده کنند. اما محرک های تحول دیجیتال چه چیزهایی هستند؟
برخی از افراد سرنوشت ساز در طول تاریخ توانسته اند آنچه که در ابتدا تنها قطرات آب ناچیز در یک برکه به نظر می رسیدند را به امواجی بزرگ از جزر و مد تغییرات تبدیل کنند. اختراع ماشین چاپ، قدرت دانش را عمومیت داد و ساختار قدرت را در اروپای قرن پانزدهم متحول کرد. تلاش های مستمر شبانه روزی در یک گاراژ منجر به اختراع اپل و بعدها گوشی های هوشمند شد. اکنون همه ما ابررایانه هایی در جیب خود داریم و در دنیای دیجیتال کار می کنیم. این پیشرفت ها و نوآوری های تکنولوژیکی هستند که دگرگونی های بزرگی در زندگی های امروزی ایجاد کرده اند.
در حال حاضر، تحول دیجیتال یکی از داغ ترین مباحث دنیای کسب و کار است. شرکت ها می خواهند بیشتر وارد دنیای دیجیتالی شوند، حتی تا حدی که گاهی این کار بیهوده به نظر می آید. با این حال، دیجیتالی تر شدن صرفا یک «تقاضا» نیست، بلکه یک «نیاز» است. اما تحول دیجیتال دقیقا به چه معناست؟
تحول دیجیتال چیست؟
به طور کلی، تحول دیجیتال زمانی رخ می دهد که یک کسب و کار ابزارهای دیجیتال را برای بهبود فرآیندها و عملیات خود بکار می گیرد و آنها را پیاده سازی می کند. با این حال، مفهوم تحول برای هر شرکت می تواند متفاوت باشد زیرا هر تحولی منحصر به فرد خواهد بود. ولی مفهوم اصلی آن استفاده از یک ابزار دیجیتالی است تا کسب و کار شما بتواند روان تر عمل کند و تجربه بهتر به کاربر ارائه دهد که ارزش بیشتری را برای مشتریان شما فراهم خواهد کرد.
تحول دیجیتال یک پروژه «یک باره» نیست که پس از تکمیل آن بگوییم دیگر تحول کامل شده است. تحول دیجیتال یک پروسه مستمر است.
این تعریف کلی تحول دیجیتال است. اما مزیت آن فراتر از فقط افزودن چند ابزار دیجیتال جدید برای پیشبرد روان تر کارها یا حذف کارهای دستی است. در ضمن تغییری است که در ذهنیت و فرهنگ یک سازمان به وجود می آید. براساس مطالعه BCG، برای ایجاد یک تحول دیجیتالی مناسب، باید فرهنگی ایجاد کرد که پذیرای تغییرات، آزمایش، یادگیری مستمر و شکست باشد. در اصل به معنی چابک تر شدن و استفاده درست از فناوری برای دستیابی به موقعیت است.
تحول دیجیتال برای کسب و کارها همیشه یک اولویت بوده، هست و خواهد بود. اما عوامل متعددی یک تحول واقعی را تشکیل می دهند، زیرا این تحول فقط یک پروژه «یک باره» نیست که پس از تکمیل آن بگوییم دیگر تحول کامل شده است. تحول دیجیتال یک پروسه مستمر است. تحول فقط یک مد یا یک ترند زود گذر نیست. تحول دیجیتال به وجود آمده تا به شکل بلند مدت در کنار ما بماند. بسیاری از مدیران عامل، مدیران ارشد و اعضای هیئت مدیره در صدر فهرست اولویت بندی های خود «دیجیتال تر شدن» را قرار داده اند.
تحول دیجیتال را نباید به عنوان یک پروژه فناوری که باید به پایان برسد در نظر بگیرید بلکه اگر آن را به عنوان یک وضعیت چابکی دائمی و سیستم همیشه آماده برای تکامل نسبت به درخواست های مشتریان در نظر بگیرید، شما در مسیر درست قرار خواهید گرفت.
Amit Zavery
یک تصور اشتباه رایج وجود دارد که می گوید، یک تحول نهایی خواهد بود و قابل تغییر نیست. در حالی که این عقیده به طور کامل کل فرآیند تحول را نادیده گرفته است.
محرک های تحول دیجیتال
ایجاد تغییر و تحول معمولا کار دشواری است. مخصوصا تحولات دیجیتالی. طبق یکی از مطالعات مکینزی، تنها 30 درصد از تحولات دیجیتال با موفقیت انجام می شوند. زمانی که صحبت از ظاهر به میان می آید، هیچ دو تحول دیجیتالی یکسان به نظر نمی رسند. این موضوع کاملا سلیقه است. یعنی همان طور که هر شرکت متفاوت است، همه آنها اهداف و انگیزه های متفاوتی برای ایجاد تحول دارند. با این حال، هر تحول، برای موفق بودن دارای چند ویژگی مشترک است. در اینجا آنها را پیشران های تحول دیجیتال می نامیم.
محرک های تحول دیجیتال، فرهنگ، فرآیندهای کسب و کار و فناوری هستند. اینها را می توان به پنج محرک کلیدی تقسیم کرد که در میان تحولاتی که نتایج مطلوبی دارند به اشتراک گذاشته می شوند. اگر این عوامل به کار گرفته شوند، تحول دیجیتال به احتمال 80 درصد موفقیت آمیز خواهد بود. این محرک های تحول دیجیتال چه چیزهایی هستند؟
1- استراتژی یکپارچه واضح
اولین عامل از محرک های تحول دیجیتال یک استراتژی یکپارچه و واضح است. این استراتژی جزئیات رسیدن به موفقیت و نحوه دستیابی به اهداف مذکور را با یک نقشه راه شرح می دهد. این اهداف معمولا توسط مدیران شرکت و سهامداران کلیدی تعیین و انتخاب می شوند. آنها کسانی هستند که تعیین می کنند از تحولات ایجاد شده در سازمان چه انتظاری می رود و اهداف دیجیتال را مشخص می کنند.
یک نقشه راه نیز وجود دارد که همه می توانند از آن به عنوان راهنما برای پیشروی در این فرآیند و اطمینان از همسویی با همه بخش ها استفاده کنند. این استراتژی باید طوری برنامه ریزی شود که اطمینان دهد تحول دیجیتال واقعا کل سازمان را تحت تأثیر قرار خواهد داد و صرفا قابل اجرا در برخی از بخش ها نیست. باید با استراتژی کلی کسب و کار سازگار باشد و به وضوح و شفاف به همه افراد اطلاع رسانی شود.
2- قرار دادن مدیران و متخصصان دیجیتال مناسب در جایگاه مناسب
وقتی صحبت از تحول دیجیتال سازمانی می شود، داشتن افراد مناسب در جایگاه مناسب امری ضروری است. این مورد یکی از محرک های تحول دیجیتال است و به صورت ویژه برای تحولات دیجیتالی صادق است. شما باید باهوش ترین افراد را در اختیار داشته باشید که به فناوری آگاه باشند، در مدیریت افراد مهارت داشته باشند و با عملکرد بالا در راس کار قرار گیرند. داشتن تجربه در این زمینه یک ویژگی مهم است. داشتن یک مدیر ارشد دیجیتال، یا یک یا دو مدیر که قبلا تجربه چندین تحول را پشت سر گذاشته اند، شانس موفقیت شما را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.
از آنجایی که این اولین تجربه آنها نیست، راحت تر سایر افراد تیم را هدایت و راهنمایی خواهند کرد تا اشتباهاتی را که قبلا تجربه کرده اند را مرتکب نشوند. این رویکرد سه جانبه به کارگیری استعدادها، به تحول شما اعتبار لازم را خواهد داد تا توسط بقیه افراد سازمان اعتبار خود را حفظ کنید. ترکیب عملکرد بالا با مدیریت سازمانی قوی و تخصص دیجیتال به شکل قابل توجهی شانس موفقیت تحول شما را افزایش خواهد داد.
3- ارتباط موثر مکرر بین تمام بخش ها
برقراری ارتباط موثر بین بخش های سازمان، یکی دیگر از محرک های تحول دیجیتال است. که انجام خرید را تضمین می کند و خبر از پیشرفت می دهد. موفقیت این تحول به همه افراد درگیر در کار روزمره و نیز افراد دیگری در سازمان که کارهای معمول خود را انجام می دهند، مربوط می شود. اما برای رسیدن به این موفقیت همه کارمندان باید تا حدودی مسئولیت پروژه ها را در دست بگیرند.
اگر همه افراد تا حدودی مسئولیت کار را به عهده بگیرند، احساس خواهند کرد در این تحول مشارکت داشته اند. پس داشتن ارتباط موثر کلیدی است. این کار از سطوح بالای سازمان شروع می شود و تا سطوح پایین تر را در بر خواهد گرفت. مدیریت باید متعهد به تحول باشد و اطمینان خود را نسبت به پروژه ها و ابتکارات به سایر بخش های شرکت نیز منتقل کند.
یعنی شما باید با کمک وسایل ارتباطی سنتی و دیجیتالی جدید، کنترل های داخلی، جلسات و به روزرسانی های منظمی با شرکت داشته باشید. حتی توصیه می شود نظر و دیدگاه سایر کارمندانی که مستقیما درگیر پروژه خاصی نیستند را نیز در نطر بگیرید. هیچ یک از افراد سازمان نباید در مورد اینکه تحول سازمان چگونه پیش می رود و در چه مرحله ایست و یا اهداف آن چیست، ابهامی داشته باشد. این یک نوآوری در سراسر شرکت است، پس همه اعضای شرکت باید به نوعی بخشی از آن باشند.
4- نهادینه کردن فرهنگ پذیرش شکست و تمایل به تغییر
به طور حتم فرهنگ مهم ترین بخش یک تحول دیجیتال موفق و یکی از محرک های تحول دیجیتال است. چون تحولات نیازمند به روزرسانی ذهنیت شرکت و القای روش های جدید تفکر هستند و نه فقط استفاده از فناوری جدید. کارمندان و مدیران به طور یکسان باید در استفاده از روش های جدید و کار با ابزارهای جدید احساس راحتی کنند و با دیجیتالی کردن برخی از کارهای خود سازگار شوند. البته موضوع ابتدا با مدیران پروژه و شرکت شروع خواهد شد. اگر آنها تمایل به تغییر داشته و تفکر هوشمندانه داشته باشند، می توانند الگوی بسیار خوبی برای دیگران باشند تا بقیه بتوانند از آنها پیروی کنند. آنها از شکست خوردن یا اشتباه کردن نمی ترسند.
فرهنگ مهم ترین بخش یک تحول دیجیتال موفق و یکی از محرک های تحول دیجیتال است. چون تحولات نیازمند به روزرسانی ذهنیت شرکت و القای روش های جدید تفکر هستند و نه فقط استفاده از فناوری جدید.
این امر کارمندان شما را قادر می سازد تا فعال تر و خلاق تر باشند و خارج از چارچوب تعریف شده فکر کنند. شکست بخشی از زندگی است، این حقیقتی ناگوار است که همه ما باید آن را بپذیریم. این به زندگی حرفه ای ما نیز مربوط می شود. اما ما می توانیم از این کاستی ها به عنوان فرصت هایی برای یادگیری استفاده کنیم. این همان کاری است که داشتن فرهنگ یادگیری مستمر، پذیرش شکست و پذیرش تغییر برای سازمان انجام خواهد داد. دید همه را نسبت به فرصت ها و ایده های جدید باز می کند و محدودیت های قبلی را از بین می برد.
5- پیاده سازی ابزارها و مهارت های دیجیتال برای آینده
آخرین محرک از محرک های تحول دیجیتال، پیاده سازی ابزارهای دیجیتالی است که پایه محکمی برای آینده فراهم خواهند کرد. اما این کار شامل ارتقاء مهارت و آموزش کارمندان شما نیز می شود تا آنها را برای اتفاقات بعدی آماده کنید. کارمندان باید آموزش ببینند و از قابلیت های مناسبی برخوردار باشند تا با اهداف تحول هماهنگ باشند. با اینکه ارتقاء جزئی در برخی زمینه ها بسیار سودمند خواهد بود، این ارتقاء ممکن است در آزمون زمان تاب نیاورد.
به عنوان مثال، ممکن است به جای پیاده سازی یک ابزار نرم افزار بایگانی که اسناد را مرتب و ردیابی می کند، اسناد آرشیوی خود را دیجیتالی کنید. در اینجا دیجیتالی کردن اسناد یک راه حل کوتاه مدت برای دیجیتالی شدن است، درصورتی که نرم افزار بایگانی می تواند فرآیند بایگانی را بهبود بخشد و تحول بیشتری به وجود خواهد آورد. از آنجا که تحول دیجیتال یک فرآیند است، نه یک مقصد، این تغییرات باید طول عمر بیشتری داشته باشند.
ارتقاء مهارت و افزایش سازگاری یکی از پیشران های تحول دیجیتال است که باید انجام شود تا مطمئن شویم فرآیند تحول برای سازمان به خوبی انجام خواهد شد. در ضمن این پیشران می تواند شکاف بین روش های کار قدیمی و روش دیجیتال جدید را پر کند. انتخاب یک فرد برای ایجاد این پیوند می تواند تخصص سازمانی مدیریت را بهبود دهد و هوش دیجیتالی این فناوری می تواند ارزش هر دو طرف معادله را ارتقاء دهد. به این ترتیب یک نقطه اتکا وجود خواهد داشت که در آن افراد برای حمایت از تحول می توانند به آن تکیه کنند.
نمونه هایی از تحول دیجیتال
با اینکه همه ما به راهکارها، نقشه های راه، و راهنماها و مثال های ساده که یک جانبه پاسخگوی همه مشکلات باشند علاقه داریم، یک تحول دیجیتال می تواند به روش های گوناگون پیاده سازی شود. هیچ کدام از این روش ها یکسان نیستند، اما اگر پیشران های تحول دیجیتال ذکر شده را داشته باشند، احتمالا نتیجه مثبتی خواهند داشت.
خود را از اختلاف نظر رها کنید
تحول دیجیتال می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. به خصوص زمانی که تغییراتی را که ممکن است در صنایع، بخش ها و کسب و کارهای مختلف رخ دهد را در نظر بگیرید. برخی از آنها ساده تر از بقیه هستند. می توان به موردی اشاره کرد که در آن به جای استفاده از قراردادهای کاغذی از سیستم مدیریت قراردادهای دیجیتالی استفاده می شود و در آن کل فرآیند روان تر و بدون مشکل پیش می رود. این نوع دگرگونی کارمندان شما را از انجام کارهای دستی رها و آزاد می کند و به آنها زمان بیشتری می دهد تا بر جنبه های خلاقانه شغل خود و حل مسئله تمرکز کنند.
دیجیتالی شدن سبدهای خرید
یک مثال قابل لمس تر برای همه ما، تبدیل کسب و کار سنتی به دیجیتال است. بر همه آشکار است که همه گیری کووید 19 به سرعت شیوه های سنتی خرید و فروش را تغییر داد. ما مجبور شدیم به صورت دیجیتالی خرید کنیم، زیرا در برخی جاها فروشگاه های فیزیکی بسته شده بودند. بر اساس نظرسنجی Harvard Business Review، با عنوان «تسریع تحول برای جهان پس از کووید 19»، حدود 90 درصد از مدیران می گویند که کرونا آنها را واداشته تا سرعت تحول دیجیتالی خود را افزایش دهند و این پروسه را سرعت بخشیده است.
بنابراین، شرکت ها بر بهبود تجربه خرید دیجیتال مشتریان خود و بر خدمات تحویل بهتر تمرکز کردند. آنها بر راه اندازی فروشگاه های مجازی، پیاده سازی اتاق های پرو مجازی و در دسترس تر قرار دادن محصولات شان در فضای دیجیتال و هم چنین بهینه سازی نقاط تماس دیجیتالی با مصرف کنندگانشان تمرکز کرده اند.
تاثیرات تحول دیجیتال
دیجیتالی تر بودن و تحول دیجیتالی واژه های مهمی هستند. آنها خواه ناخواه در جلسات مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان هدف تعیین می شوند بدون اینکه در واقع معنایی داشته باشند. حتی اگر در برخی موارد چنین باشد، اگر تحول دیجیتال به درستی اجرا شود تاثیر بسیار پایدارتری خواهد داشت.
سازمان هایی که تحولات دیجیتال مستمر انجام می دهند به نتایج قابل توجهی خواهند رسید. تحول دیجیتال درجه ای از شایستگی دیجیتالی به کسب و کار شما می دهد و آن را برای آینده آماده می کند و روش های جدید و بهتری برای حل مسائل در اختیار شما قرار خواهد داد. دیگر محدودیت های قبلی وجود ندارند زیرا شیوه تفکر محدود شده حذف شده است. شایستگی ها و فرصت های جدیدی در سازمان شما برای بهبود مستمر ایجاد می کند.
افزودن کارمندان ماهر جدید و ارتقای مهارت کارمندان فعلی به آنها توانایی و دانشی می دهد تا برای فعالیت های دیجیتالی آینده آماده شوند. این تحول مانند یک فناوری پیشرفته است که به این زودی ها منسوخ نخواهد شد. چابکی بیشتر در نحوه کار و تفکر یکی از محرک های تحول دیجیتال است که به شما این امکان را می دهد تا از فناوری برای حل مشکلات پیچیده تر و مقابله با چالش های جدید استفاده کنید.
ارزش چیزی است که به آن دست خواهید یافت. هدف از یک تحول دیجیتال، ایجاد ارزش بیشتر است. ایجاد ارزش برای کسب و کار، مصرف کننده، یا به طور کلی برای جامعه. ارزش تولید شده توسط بهینه سازی فرآیندها، افزایش چابکی و القای طرز فکر و فرهنگ جدید، یک سرمایه غیرمنتظره خواهد بود که می توان آن را به اشتراک گذاشت.
روندها و آینده تحول دیجیتال
بدیهی است که هم اکنون زمان دیجیتالی تر شدن است. شگفت انگیز است که باید یک بحران جهانی اتفاق می افتاد تا در نهایت مردم مجبور به همراه شدن یا این تحول شوند. ترندهایی که در آینده مورد اهمیت قرار خواهند گرفت و تعیین کننده میزان موفقیت پیاده سازی تحول دیجیتال خواهند بود عبارتند از:
- امنیت سایبری
- عملکرد چند منظوره
- اتوماسیون
- خدمات خودکارسازی شده
- مشتری مداری
- کسب و کار دیجیتال
به طور حتم ترندهای بیشتری وجود دارد که با گذشت زمان افزایش خواهند یافت. همیشه پیش بینی آینده سخت بوده است. با این حال، پیش بینی اینکه تلاش های تحول دیجیتال هم چنان در خط مقدم ابتکارات تجاری رو به جلو خواهند بود، امری بدیهی و آسان است.
به فرآیند اعتماد کنید
تحول دیجیتال یک نتیجه و مقصد نهایی نیست. بلکه یک روند مستمر، یک طرز فکر، کار و عملکرد جدید است. این موضوع در استفاده از ابزارهای دیجیتال برای کارآمدتر، هوشمندانه تر و ایجاد ارزش بیشتر، صدق می کند. بنابراین هیچ محصول نهایی یا نتیجه مطلقی وجود ندارد زیرا با معرفی ابزارها و فناوری های پیشرفته تر به بازار، به طور مداوم تکامل می یابد. محرک های تحول دیجیتال تقریبا در هر جنبه ای از زندگی ما چه شخصی و چه حرفه ای اثر خود را بر جای خواهند گذاشت.
تحول دیجیتال یک نتیجه و مقصد نهایی نیست. بلکه یک روند مستمر، یک طرز فکر، کار و عملکرد جدید است.
محرک های کلیدی تحول دیجیتال
بر اساس تجزیه و تحلیل های مختلف، مطالعات و تجربه ما در اجرای طرح های تحول، در ادامه 7 محرک کلیدی تحول دیجیتال ذکر شده اند:
1- الگوی کسب و کار جدید
الگوی کسب و کار جدید یکی از محرک های تحول دیجیتال است. ایجاد محصولات، خدمات یا کانال های تحویل جدید که بنواتد مطابق با روندهای دیجیتال باشد، یکی از پیشران های اولیه هر سازمان است. برخی از نمونه های اگلوی کسب و کار جدید عبارتند از:
- محصولات مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT)
- کانال تحویل تجارت الکترونیک
- الگوی کسب و کار اشتراکی
2- بهبود تجربه مشتری
بهبود تجربه مشتری دومین عامل کلیدی محرک های تحول دیجیتال است. بیشتر مشتریان و کارمندان با دوستان خود در رسانه های اجتماعی ارتباط برقرار می کنند، از طریق یک پلت فرم تجارت الکترونیک خرید می کنند، فیلم ها و ویدیوها را در دستگاه های مختلف تماشا می کنند و از طریق تلفن همراه به کارهای بانکی خود می پردازند. طبیعتا، آنها ناخودآگاه انتظار دارند یک تجربه مشابه در زمان استفاده از محصول، خدمات و پلتفرم موجود در محل کار و دفتر خود را نیز داشته باشند. بهبود تجربه مشتری برای مشتری و کارمند همواره اولویت اصلی هر سازمانی بوده است زیرا به طور مستقیم بر بهره وری آنها تأثیر خواهد گذاشت.
- تجربه کاربر شخصی سازی شده
- پشتیبانی مشتری – پلت فرم خدمات خودکارسازی شده
- تجربه چند کاناله
- نقشه راه مشتری و کاربر
- به روزرسانی اطلاعات در زمان واقعی
3- نوسازی زیرساخت فناوری اطلاعات
بیشتر سازمان ها هنوز زیرساخت های قدیمی فناوری اطلاعات، برنامه های کاربردی فناوری منسوخ شده و سیستم هایی که به پایان عمر خود رسیده اند را به دوش می کشند. در طول سال ها، راه اندازی زیرساخت و برنامه های کاربردی به بخش اصلی عملیات تجاری تبدیل شده اند، اما به عنوان مانعی برای مقیاس پذیری، پشتیبانی، قابلیت همکاری و رشد نیز در نظر گرفته می شوند. ارتقاء این سیستم های قدیمی به فناوری پیشرفته یکی از محرک های تحول دیجیتال خواهد بود.
- پردازش ابری
- نرم افزار خدماتی
- توسعه برنامه های کاربردی بر پایه ابر بومی
- برنامه های کاربردی وب و موبایل ریسپانسیو
- استفاده از هوش تجاری (BI) برای گزارش های تحلیلی
4- بهره وری عملیاتی
هر بخش در سازمان فرآیند تجاری متداول خود را برای تعامل داخلی و خارجی توسعه می دهد. در طول دوره، این عملیات تجاری معمولا شامل تعاملات دستی، فرآیندهای دریافت تأیید بوروکراتیک هستند و مستعد خطاهای دستی خواهند بود. دیجیتالی شدن فرآیند کسب و کار از طریق برنامه های کاربردی جدید، سیستم های خودکارسازی شده، عملیات دسته ای و گروهی، یکپارچه سازی و ادغام برنامه ها یا سیستم ها، خدمات API و غیره به افزایش عملیات کلی سازمان کمک خواهد کرد. تحول در بهره وری شامل موارد زیر خواهد بود:
- اتوماسیون با استفاده از اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA)
- حذف فرآیند کسب و کار دستی برای دریافت تأیید و انجام بررسی ها
- توسعه پلتفرم تحلیلی برای تصمیم گیری های تجاری مبتنی بر داده
- تحول دیجیتالی عملیات خدمات مشتری، پذیرش مشتری، امور مالی، تدارکات، موجودی و غیره.
5- ارتقاء مهارت کارمندان
بسیاری از سازمان ها کارمندانی دارند که دهه ها و شاید بیشتر در شغل فعلی خود کار می کنند. این کارمندان دانش و تخصص مرتبط با استفاده از یک سیستم جدید، فناوری و اکوسیستم دیجیتال را ندارند. بنابراین، هر سازمانی که مسیر تحول دیجیتال را آغاز می کند، باید مهارت های کارمندان موجود را از طریق آموزش، سمینارها، صدور گواهینامه و غیره ارتقا دهد. ارتقاء مجموعه مهارت کارمندان موجود و استخدام افراد متخصص برای ایجاد گردش کار دیجیتال بخشی از محرک های تحول دیجیتال خواهد بود.
6- همکاری با شرکای خارجی
الگوی کسب و کار دیجیتال باید توانایی بالایی در هماهنگی و ادغام با شرکای تجاری، فروشندگان، تامین کنندگان، بخش بازاریابی و کانال های تحویل شما داشته باشد. اکثر پیشروان فناوری مانند Amazon، Facebook، Uber، Netflix و غیره یک پلتفرم API به کار گرفته اند تا به توسعه دهندگان خارجی، فروشندگان شخص ثالث، مشتریان و سایر نهادها اجازه دهند به راحتی با آنها هماهنگ و ادغام شوند.
اما بسیاری از شرکت ها هنوز در تبادل اطلاعات با یک طرف خارجی راحت نیستند. برای ایجاد یک الگوی تجاری جدید، یک سازمان می تواند با شرکای تجاری خارجی خود برای ارائه محصولات یا خدمات بهتر و ایجاد کانال های تحویل جدید همکاری کند.
7- تصمیم گیری مبتنی بر داده
محصول مشترک همه سیستم های دیجیتال «داده» است. این داده ها نه تنها اطلاعات را ذخیره می کنند، بلکه پتانسیل این را نیز دارند که آزمایش های عملیات تجاری، گزارش دهی بر حسب تاریخ، انجام تجزیه و تحلیل و پیش بینی نتیجه را به تصویر بکشد. مدیریت کسب و کار دیجیتال گرا، از این داده ها برای انجام تصمیم گیری بهتر استفاده خواهد کرد. تصمیم گیری مبتنی بر داده همیشه یکی از محرک های تحول دیجیتال خواهد بود.
نتیجه
اطلاعات و افزایش کارایی عملیاتی تمرکز می کنند. سازمان هایی که بر این اهداف تمرکز می کنند، یک دیدگاه نزدیک بینانه به تحول دارند. در صورتی که، هر دوی این پارامترها باید بخشی از فرهنگ سازمان باشند و نه فقط بخشی از ابتکار تحول دیجیتال.
با استناد به مقاله Visual Capital در مورد «چگونگی شکل دهی تحول دیجیتال به آینده صنعت»، بیش از 40 درصد از سازمان ها عوامل کلیدی زیر را بخشی از تحول دیجیتال نامیده اند:
- فرصت های جدید برای رشد بازار
- تغییر رفتار مشتری + اولویت آنها
- افزایش فشار رقابتی
با بررسی این محرک های تحول دیجیتال، پی می بریم که آنها نشانگر یک ذهنیت آینده نگرتر از رشد، نوآوری و تجربه بهتر مشتری هستند. و به نوبه خود، به سازمان کمک می کنند تا با نیازهای مشتریان خود سازگار باقی بمانند.