تبدیل کسب و کار سنتی به دیجیتال برای آماده سازی شرکت ها جهت کارایی بهتر و بهره وری بیشتر ضروری است. کسب و کارهایی که موفق به ایجاد تحول دیجیتالی نمی شوند، احتمالا از رقابت در عصر تحولات آینده کسب و کارها عقب خواهند ماند. مصرف کنندگان به سرعت راه حل های ارزشمندی برای مشکلات خود مطالبه می کنند. با کمک فناوری، تحول دیجیتال به کسب و کارها این امکان را می دهد تا تجربه مشتری را بهبود بخشند و مشتریان را به راحتی به آنچه می خواهند برسانند. این همیشه منطقی است، اما پذیرش تحول دیجیتال در سازمان ها هنوز کند است.
چگونه تحول دیجیتال می تواند کسب و کار شما را متحول کند؟
تحول دیجیتال واژه ای است که در زمان های اخیر به طور فزاینده ای محبوب شده است. در میان تمام هیاهوی جهانی در مورد شرکت هایی که زمان، تلاش و سرمایه قابل توجهی را برای ایجاد تحول دیجیتال در سازمان خود سرمایه گذاری می کنند، اجازه دهید یک قدم به عقب برگردیم و به اساسی ترین سوال پاسخ دهیم: «تحول دیجیتال در کسب و کار شما واقعا به چه معناست؟»
آیا این موضوع صرفا در ارتباط با آخرین ابزارها و نرم افزارها است؟ آیا معنای عمیق تری وجود دارد که این تحول را به نحوه تعامل مصرف کنندگان با برند شما مرتبط می کند؟ در این پست وبلاگ، بررسی می کنیم که تبدیل کسب و کار سنتی به دیجیتال چگونه به نظر می رسد، و چگونه می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند.
تحول دیجیتال چیست؟
تحول دیجیتال تضمین می کند که یک کسب و کار می تواند در میان بسیاری از تغییرات تکنولوژیکی که در سراسر جهان اتفاق می افتد، شکوفا شود و رشد کند. به عبارت ساده تر، تحول دیجیتال، فرآیند استفاده از فناوری های دیجیتالی در حال ظهور برای اصلاح یا ایجاد فرآیندهای تجاری جدید، و ارائه محصولات و خدمات دیجیتال به مشتریان شما است.
در تبدیل کسب و کار سنتی به دیجیتال تحول دیجیتال از نقش های سنتی مانند فروش یا بازاریابی فراتر می رود. این فراتر از تلاش کسب و کارهایی است که نیازهای در حال تغییر بازار را برآورده می کنند و از رقبا جلوتر می مانند. تحول دیجیتال تنها با یک عامل شروع می شود و به پایان می رسد؛ مشتری مداری.
اولین کسب و کار دیجیتال بودن به چه معناست؟
دیجیتالی شدن ابتدا به معنای نزدیک شدن به هر فرصت یا استراتژی جدید با این هدف است که راه حل باید تا حد امکان دیجیتال باشد. تصور این است که تا حد امکان خدمات ارائه شده به مشتریان، توسط آنها به شکل دیجیتالی مورد استفاده قرار گیرد.
نرم افزار موتور محرک بسیاری از کسب و کارهای امروزی است. برای مشتریان، نرم افزار راهی است که با یک شرکت ارتباط برقرار می کنند. برای ثبت سفارش، درخواست کمک، درخواست اعتبار، مشاهده حساب ها، عیب یابی مشکلات شان و موارد دیگر. با تبدیل کسب و کار سنتی به دیجیتال فرصت جدیدی برای شرکت ها وجود دارد تا با استفاده از نرم افزار به عنوان یک استراتژی، مدل کسب و کار خود را به روز کنند. تحول دیجیتال با راهکارهای نوآورانه، شرکت ها را قادر می سازد تا رقابتی باقی بمانند زیرا در مواقع بحران های پیش بینی نشده بسیار مهم است.
دیجیتالی شدن چگونه بر تعامل مشتری تأثیر می گذارد؟
شکی نیست که تحول دیجیتال در تبدیل کسب و کار سنتی به دیجیتال در حال تغییر نحوه عملکرد کسب و کارها است. از آنجایی که سازمان ها از کاغذ و ابزارهای سنتی به سمت برنامه های کاربردی هوشمند برای مدیریت عملیات خود حرکت می کنند، این فرصت را دارند تا نحوه انجام کسب و کار خود را دوباره تفسیر کنند یعنی نحوه تعامل آنها با مشتریان خود و فناوری دیجیتال در کنار آنها.
شرکت های بیشتر و بیشتری در حال حاضر یک گام به عقب برمی دارند و هر کاری را که انجام می دهند بازبینی می کنند. آنها از سیستم های داخلی که به صورت روزانه استفاده می کنند گرفته تا نحوه تعامل با مشتریان خود را مورد بازبینی قرار می دهند. سوال هایی مانند «چگونه می توانم فرآیندهایم را تغییر دهم تا به هر تعامل با مشتری ارزش بیافزایم؟» و «آیا فرآیندهای من می توانند تجربه مشتری مداری بهتر و شخصی سازی شده تری را ایجاد کنند؟» در ذهن مدیران کسب و کار مواردی است که به دنبال نوآوری هستند.
تحول دیجیتال چگونه می تواند برای کسب و کار شما مفید باشد؟
نقش و تأثیر تحول دیجیتال در تبدیل کسب و کار سنتی به دیجیتال شامل نکاتی مهم است که در ادامه آنها را توضیح می دهیم.
1. فرآیندهای موجود را ساده می کند
اگر چند سالی است که یک کسب و کار موفق را اداره می کنید، پس می دانید که اجرای هر فرآیند عملیاتی بسیار زمان بر است. در دنیایی که زمان یک امر تجملی است، شما نمی توانید زمان گرانبها را صرف فرآیندهای اضافی کنید. با استفاده از دیجیتالی شدن و تکنولوژی پیشرفته عصر جدید، عملیات تجاری مانند ارتباطات، ذخیره سازی داده ها و تجزیه و تحلیل می توانند سازگارتر و مشارکتی تر شوند و به نوبه خود نتایج را به حداکثر برسانند.
2. کارایی کلی را افزایش می دهد
از آنجایی که همه فرآیندهای شما اکنون ساده شده اند، به لطف دیجیتالی شدن، دیگر لازم نیست نگران تنگناهای غیرمنتظره باشید. فرآیندهای دیجیتال امکان جریان سریع اطلاعات بین بخشی را فراهم می کند، وظایف اضافی را حذف می کند و کارایی کلی کسب و کار را بهبود می بخشد.
این به نوبه خود به کاهش هزینه های عملیاتی که با گردش های کاری پیچیده و زمان بر مرتبط است نیز کمک می کند. تحول دیجیتال کسب و کار از گلوگاه شدن داده ها و اطلاعات جلوگیری می کند. همچنین، فرآیندهای ساده و افزایش کارایی به این معنی است که گردش کارها را می توان به سرعت و به راحتی بر اساس اولویت ها و اهداف در حال تغییر کسب و کار شما تنظیم کرد.
3. محیطی را برای رشد ایجاد می کند
در فرایند تبدیل کسب و کار سنتی به دیجیتال، یک پایگاه مشتری قوی، افزایش تعامل مشتری، فرآیندهای کارآمد و گردش کار خودکار به وجود می آید. و به همین دلیل جای تعجب نیست که شرکتهایی که دیجیتالیسازی را اجرا میکنند، رشد و توسعه را آسانتر میکنند.
به عنوان مثال، کسب و کاری که هیچ حضور آنلاینی ندارد، احتمالا فروش خود را از طریق فروشگاه های خرده فروشی و تبلیغات شفاهی انجام می دهد. با این حال، با راه اندازی یک وب سایت بهینه و قوی، کسب و کار می تواند مشتریان بیشتری را نسبت به قبل جذب کند. این بدان معنی است که آنها اکنون فرصت های بیشتری برای تبلیغ محصولات خود، تولید و فروش بیشتر و به نوبه خود کسب سود دارند.
4. نیروی کار را توانمند می کند
پیشرفت ها و نوآوری های فناوری هم چنین نیروی کار را توانمند می سازد تا در وظایف روزمره خود ماهرتر و سازنده تر شوند. کار با فرآیندهای ساده به این معنی است که آنها می توانند تمام وظایف خود را سریع تر انجام دهند. علاوه بر این، با یادگیری و اجرای تحول دیجیتال، مهندسان در معرض جدیدترین فناوری ها مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی قرار می گیرند. دیجیتالی شدن به آنها این امکان را می دهد تا با استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و انجام کار در زمان کمتر، از کارایی خود بهره ببرند. آنها همچنین مهارت های پیشرفته ای را یاد می گیرند، که می تواند در افزایش رشد شخصی آنها نیز کمک زیادی کند.
چگونه می توانید یک استراتژی تحول دیجیتال بسازید؟
1. صنعت خود را ارزیابی کنید
اولین قدم برای دیجیتالی کردن کسب و کارتان به منظور تبدیل کسب و کار سنتی به دیجیتال این است که به سادگی به آنچه رقبای تان انجام می دهند نگاه کنید. با ارزیابی حرکات استراتژیک رقبای تان شروع کنید. استراتژی تحول دیجیتال آنها چگونه است؟ آیا دیجیتالی شدن بر کسب و کار آنها تأثیر مثبتی گذاشته است؟ انتظارات مشتریان چگونه است؟ آیا صنعت تحت تأثیر دیجیتالی شدن پایدار قرار خواهد گرفت؟ اینها سوال های بسیار مهمی هستند که قبل از اینکه بخواهید خود را در دنیای تحول دیجیتال وارد کنید، باید به آنها پاسخ دهید.
2. مسیر خود را مشخص کنید
هنگامی که تحقیقات خود را بر اساس آگاهی انجام دادید، زمان آن است که مسیر استراتژیک خود را طراحی کنید. این در درجه اول به معنای نوع مدل عملیاتی است که می خواهید برای ارائه محصولات و خدمات مناسب به مشتریان خود پیاده سازی کنید. بر اساس مدل عملیاتی که انتخاب می کنید، تمام عملیات های داخلی خود را ارزیابی کنید و برنامه ای برای اقدام ارائه دهید. کدام عملیات باید ابتدا اولویت بندی شود؟ چه تحلیل هایی باید در نظر گرفته شوند؟ همه اینها زمینه ساز مرحله بعدی است.
3. برنامه ریزی کنید
وقتی که مسیر و دستور کار را تعیین کردید، آن را به اهداف ملموس و تاکتیکی تقسیم کنید. تمام منابع و جدول زمانی مورد نیاز را در نظر بگیرید و استراتژی خود را برنامه ریزی کنید. این مرحله شامل ملاقات با فعالان فناوری است که دارای تخصص مورد نیاز در آن حوزه هستند.
4. چالش انجام انتقال
هنگام تبدیل کسب و کار سنتی به دیجیتال مرحله انتقال از فناوری اطلاعات قدیمی به یک اکوسیستم جدید فرآیندی است که زمان می برد. شما باید به تدریج به زیرساخت ها و پلتفرم های جدید بروید و در عین حال زیرساخت های موجود را حفظ کنید تا اطمینان حاصل کنید که تا حد امکان اختلال کمتری وجود دارد.
تصور کنید یک کسب و کار قصد دارد نرم افزار ERP خود را مدرن کند. چنین کاری می تواند چالش برانگیز به نظر برسد که باعث شود آن را به تعویق بیاندازید. اما اجرای کار باید بدون نگرانی و مداوم باشد. زمانی که انجام شود، کسب و کار هم در طول مسیر ارزش پیدا می کند.
5. ایجاد فرهنگ دیجیتال
رهبری درست، سنگ بنای معماری موفقیت تحول دیجیتال است. همان طور که کسب و کارها بیشتر و بیشتر خود را به عنوان شرکت های فناوری با نرم افزار می بینند، نقش مدیر ارشد فناوری یا CTO و مدیر ارشد اطلاعات یا CIO بر این اساس تغییر خواهد کرد.
هدایت نوآوری، شناسایی فناوری های نوظهور، و مدیریت و بهینه سازی عملیات فناوری اطلاعات برای دستیابی به اهداف استراتژیک، همگی تحت وظایف مختلفی قرار می گیرند. با این حال، در سازمان های پیشگام دیجیتالی، ساختار سیال تر است، که منجر به مسئولیت مشترک بین تصمیم گیرندگان فناوری اطلاعات می شود که کمک بهتری به همسوسازی اولویت های استراتژیک کسب و کار با فناوری است.
5 گام ساده برای تبدیل کسب و کار سنتی به دیجیتال
کسب و کارهایی که موفق به ایجاد تحول نمی شوند، در معرض خطر از دست دادن جایگاه خود در بازار هستند. برای ارتباط با مشتریان برخی از کارآفرینان با پذیرش تحول دیجیتال، نحوه تعامل خود با مصرف کنندگان را تغییر داده اند. در اینجا 5 گام ساده برای تبدیل کسب و کار سنتی به دیجیتال وجود دارد:
1. تغییر ذهنیت از محصول محوری به مشتری مداری
وقتی نوبت به پذیرش تحول دیجیتال می رسد، تجربه مشتری بسیار مهم است. به جای تمرکز بر ویژگی های محصولات خود، تاکید بیشتری بر تامین خواسته ها و نیازهای مشتریان هدف خود داشته باشید.
2. افزایش مقیاس ایجاد تجربیات دیجیتالی نوآورانه
اکنون مشتریان انتظار دارند که کسب و کارها محتوای دیجیتالی بسیار بیشتری تولید کنند که شخصی، سریع، ارزان و یا حتی رایگان باشد. بنابراین، کارآفرینان باید با این روند سازگار شوند و طراحی دیجیتال، همکاری و تولید محتوا را به سرعت افزایش دهند تا مشتریان خود را درگیر خود نگه دارند.
به عنوان مثال، فروشنده بزرگ مبلمان Insidesource یک مجله دیجیتال راه اندازی کرد و یک مسابقه آنلاین به نام Quarantine Studios را برای تعامل با مخاطبان خود در بحبوحه COVID-19 راه اندازی کرد. این کمپین از شرکت کنندگان دعوت می کند تا مبلمان ساخته شده از مواد غیر متعارف موجود در خانه را ایجاد کنند.
3. ایجاد سفر مشتری بدون وابستگی به تیم های فنی
من می دانم که از چه چیزی می پرسید، آیا واقعا امکان ایجاد یک سفر سفارشی مشتری بدون داشتن تیم فنی وجود دارد؟ پاسخ بله است. فناوری های جدید زیادی وجود دارد که کارآفرینان می توانند برای انجام این کار از آنها استفاده کنند. شما می توانید پلتفرم هایی را به راحتی پیدا کنید. به عنوان مثال Squarespace و Canva برای محتوا و طراحی وب سایت. وردپرس و Wix برای میزبانی; Hotjar و Google Analytics برای تجزیه و تحلیل مناسب هستند.
4. نیروی کار از راه دور و اتوماسیون را فعال کنید
با کمک فناوری، کارمندان دیگر نیازی به کار در یک مکان خاص ندارند. حتی ربات ها می توانند جای برخی از مشاغل را بگیرند. برای فعال کردن نیروی کار از راه دور، استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه را در نظر بگیرید و همیشه می توانید با سیستم های کنفرانس مجازی با تیم خود در ارتباط باشید.
5. اکنون زمان تحول دیجیتال است
بحران های اقتصادی و بحران هایی مانند بحران کرونا زنگ خطری برای کارآفرینان است تا تحول دیجیتال را جدی بگیرند. شاید تغییر روشی که برای مدت طولانی کسب و کار خود را اداره کرده اید آسان نباشد، اما بدانید که شروع تبدیل کسب و کار سنتی به دیجیتال همیشه سخت ترین کار است.
جمع بندی: تحول دیجیتال برای کسب و کار شما
تحول دیجیتال کند نمی شود. در هر صورت، تمرکز مدیران کسب و کار و فناوری روی آن در حال رشد است. برای به دست آوردن مزیت رقابتی و بهره بردن از تحول دیجیتال، نرم افزار کاواک می تواند به شما در رقابت برای موفقیت دیجیتالی کمک کند. اگر به دنبال تغییر دیجیتالی کسب و کار خود هستید و می خواهید یک تیم حرفه ای در کنار خود داشته باشید، با پر کردن فرم تماس با ما تماس بگیرید.
یک پاسخ
سلام ممنون بابت اطلاعات خوبی که در اختیارمون گذاشتید