یکپارچه سازی ERP و CRM نقش مهمی در سازماندهی سفرهای یکپارچه مشتری دارد. زیرا ارائه تجارب استثنایی مشتری در طول سفر مشتری دیگر یک تمایز نیست، بلکه تبدیل به انتظار مشتری شده است. بهینه سازی هر نقطه تماس یا تعامل با مشتری، احتمال رضایت مشتری را افزایش می دهد. اما بدون دسترسی به داده های یکپارچه، تلاش شرکت ها بیشتر معطوف به جلب رضایت مشتری است نه ارائه تجارب استثنائی مشتری.
در این مقاله همراه ما باشید تا نگاهی بیندازیم به این که چگونه کسب و کار شما می تواند از یکپارچه سازی نرم افزار ERP و CRM بهره مند شود.
یکپارچه سازی ERP و CRM چیست؟
به عبارت ساده، یکپارچگی ERP و CRM زمانی است که سیستم های ERP و CRM شما معمولا توسط رابط های برنامه نویسی کاربردی (API) به هم متصل می شوند. این کار به شما امکان می دهد دو سیستم را همگام نگه دارید و همچنین اتوماسیون هایی ایجاد کنید که در آن و سایر برنامه ها کار می کنند.
تعاریف CRM و ERP
CRM فناوری اساسی برای تعامل با مشتری است. وظیفه آن مدیریت تعاملات مشتری و فرآیندهای تجاری مرتبط با چرخه حیات مشتری است. یک سیستم ERP کارکردهای تجاری ضروری یک شرکت را که مرتبط با درآمد، فروش، بازاریابی، مدیریت زنجیره تامین (SCM) و … را ساده می کند. ERP، همچنین می تواند ماژول های اضافی مانند هوش تجاری (BI)، CRM، برنامه ریزی نیازهای مواد (MRP) و برنامه ریزی منابع انسانی را ارائه دهد.
هم CRM و هم ERP داده های حیاتی برای رشد و موفقیت کسب و کار را در خود جای می دهند. اگر مایل به دانستن بیشتر در مورد CRM هستید، مقاله ما با عنوان نرم افزار CRM چیست؟ می تواند در این زمینه به شما کمک کند.
هم CRM و هم ERP داده های حیاتی برای رشد و موفقیت کسب و کار را در خود جای می دهند.
به طور سنتی، داده های هر یک در پایگاه داده باقی می ماند، به راحتی قابل دسترسی نبوده یا به طور خودکار با برنامه دیگر به اشتراک گذاشته می شود. از یکپارچه سازی داده ها بین سیستم های CRM و ERP شما می توان چیزهای زیادی به دست آورد. به عنوان مثال، نمایندگان فروش با دسترسی فوری به موجودی موجود می توانند سفارشات فروش را سریعتر تکمیل کنند و تجربه خرید بهتری را برای مشتریان فراهم کنند. اگر می خواهید در مورد ERP بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم مقاله نرم افزار ERP چیست؟ را مطالعه کنید.
5 نکته مشترک یکپارچه سازی ERP و CRM
معماری یکپارچه سازی ERP و CRM که نقاط مشترک داده ها را همگام می کند به ساده سازی و خودکارسازی فرآیندهای کسب و کار شما کمک می کند. برخی از نقاط مشترک این یکپارچه سازی عبارتند از:
1. مخاطب و حساب
CRM حاوی اطلاعات تماس سرنخ و مشتری مربوط به سفارشات فروش است، در حالی که ERP دارای اطلاعات مشتری و حساب مربوط به صورتحساب، حمل و نقل و پرداخت است. همگام سازی این نقاط باعث می شود اطلاعات مخاطب و حساب شما بدون نیاز به کار دقیق باشد.
2. مدیریت قیمت و سفارش
قیمتهای فروش معمولا از سیستم ERP سرچشمه میگیرند، اما نمایندگان فروش نیاز به دسترسی به قیمتها دارند و ترجیح میدهند از یک سیستم CRM کار کنند. سفارشات فروش عموما توسط اعضای تیم فروش وارد CRM می شوند، اما این ERP است که سفارشات را مدیریت می کند، فاکتورها را تولید می کند، سفارش ها را انجام می دهد و محصولات را ارسال می کند. همگام سازی داده ها بین سیستم های CRM و ERP شما، قیمت ها و سفارش ها را دقیق نگه می دارد و به نمایندگان فروش اجازه می دهد همه چیز را از CRM دریافت کنند.
3. سوابق سفارشات فروش
یکی دیگر از نکات مشترک یکپارچه سازی ERP و CRM در دسترس بودن سوابق سفارشات است. سوابق سفارش فروش اطلاعات ارزشمندی است و شرکت ها از هوش مصنوعی (AI) برای پیش بینی خریدهای آینده استفاده می کنند. تاریخچه فاکتورهای رزرو شده معمولا در ERP قرار دارد، بنابراین این سوابق باید با CRM همگام شوند تا نمایندگان فروش اطلاعات را مشاهده کنند.
4. مبلغ پرداختی
پرداخت تکمیل فرآیند فروش به صورت نقدی است. داده های پرداخت در ERP قرار دارند. اگر دادههای پرداخت شما برای CRM قابل دسترسی است، یک نماینده فروش میتواند از سررسید پرداخت مطلع باشد و در مجموعه کمک کند.
5. محصول، مظنه، قیمت و موجودی
آخرین نکته مشترک یکپارچگی ERP و CRM محصول، قیمت و موجودی آن است. مظنه محصول، قیمت ها و موجودی کالا اغلب در ERP قرار دارند. نمایندگان فروش برای پیشنهادات مشتری و بررسی در دسترس بودن محصول نیاز به دسترسی به آن اطلاعات دارند. آنها هم چنین باید وضعیت سفارش را با مشتریان در میان بگذارند، بنابراین یکپارچه سازی اطلاعات محصول با CRM کمک می کند تا روند فروش شما روان باشد.
مظنه محصول، قیمت ها و موجودی کالا اغلب در ERP قرار دارند.
چالش های کلیدی برای یکپارچه سازی ERP و CRM
آیا CRM با ERP قابل ادغام است؟ بله. با این حال، از آنجایی که CRM و ERP برای انجام کارهای مختلف طراحی شده اند، دستیابی به یکپارچگی ERP و CRM اغلب با چالش هایی مواجه است. اینجا تنها تعداد کمی از این چالش ها را ذکر می کنیم:
کمبود منابع IT
پیچیدگی ها و تفاوت های بین سیستم های ERP و CRM اغلب می تواند پروژه های بزرگی را ایجاد کند که به منابع و ابزارهای فناوری اطلاعات نیاز دارند. این می تواند منجر به اجرای کند یکپارچه سازی ERP و CRM شود.
پیچیدگی
یکپارچه سازی ای آر پی و سی آر ام به دلیل تعداد سیستم های درگیر پیچیده است. به طور کلی، یک اکوسیستم ERP از فناوریها شامل ERPهای قدیمی در محل، راهحلهای SaaS، برنامههای کاربردی ابری و ابزارهای ادغام چندگانه وجود دارد. CRM ها اکوسیستم خاص خود را از برنامه های کاربردی مبتنی بر ابر دارند. هر کدام به تخصص خاصی برای ادغام در خارج از اکوسیستم خود نیاز دارند.
پایگاه های داده و عدم سازگاری داده ها
پایگاه های داده مانع از آن می شوند که بیشترین بهره را از سیستم خود ببرید. دادههای سیستمهای مختلف اغلب به دلیل تکرار دادهها از ورود دستی دادهها، فقدان استانداردسازی دادهها یا از ادغام، سازگاری ندارند.
ادغام های با کد سفارشی قدیمی
برخی از شرکتها دارای یکپارچه سازهایی هستند که با کد نویسی سفارشی ایجاد شدهاند. در آن زمان، ممکن است این بهترین و مقرون به صرفه ترین راه برای پرداختن به یکپارچه سازی ERP و CRM باشد. با این حال، در دراز مدت، کدنویسی سفارشی توسعه پذیری و مقیاس پذیری را کاهش می دهد.
نحوه یکپارچه سازی نرم افزارهای ERP و CRM
یک پلت فرم یکپارچه به عنوان سرویس (iPaaS) می تواند به غلبه بر چالش های یکپارچه سازی ERP و CRM کمک کند. راهکارهای iPaaS امروزی بر روی ابر ساخته شدهاند و برای یکپارچهسازی برنامهها، یکپارچهسازی دادهها، یکپارچهسازی اکوسیستم B2B، یکپارچهسازی در محل، انتشار API و سناریوهای دیگر استفاده میشوند. این راهکارها عموما مبتنی بر یک پلتفرم یکپارچهسازی API هستند که اتصال، طراحی گردش کار، نقشهبرداری و تبدیل دادهها و چرخه حیات یکپارچهسازی را فراهم میکند و اکثرا به ERP و CRMهای رایج مورد استفاده متصل می شوند.
5 مزیت یکپارچه سازی ERP و CRM
1. اتوماسیون فرآیند کسب و کار و چرخه عمر مشتری
مزیت بزرگ یکپارچگی ERP و CRM این است که فرآیندهای تجاری ای که چرخه عمر مشتری را هدایت می کند، خودکار می کند. این اطلاعات سفارش مشتری (سفارش ها، فاکتورها)، اطلاعات زنجیره تامین محصول (مظنه ها، قیمت ها، موجودی)، اطلاعات مالی (حساب های دریافتنی، شناسایی درآمد) و سایر اطلاعات را به هم متصل می کند تا دید 360 درجه از داده های مشتری شما را فعال کند. هنگامی که فرصتی در یک CRM بسته می شود، سفارش فروش به طور خودکار در ERP ایجاد می شود.
اطلاعات مشتری و تماس بین سیستمهایی همگامسازی میشود که ورود دستی دادهها و خطاهای احتمالی داده را حذف میکند. بهروزرسانیهای فهرست محصولات و قیمت بهطور خودکار به CRM ارسال میشوند تا آخرین اطلاعات برای فروش در دسترس باشد. نتیجه این است که سفارشات مشتری سریعتر ایجاد می شود، شرکت می داند کدام محصولات فروخته شده است.
2. راندمان بیشتر
با این واقعیت که اسناد مربوط به فروش در چندین مخزن پراکنده شده اند، پردازش سفارش ها می تواند کند شود. با خودکارسازی فرآیندها برای جمعآوری اسناد از سیستمهای مختلف، تولیدکنندگان میتوانند گلوگاهها را در جریان کاری سفارش به نقدینگی کاهش دهند و تاخیرهای زمانی در انجام، تحویل و فرآیند صدور صورتحساب را کاهش دهند. دسترسی به تمام اطلاعات مشتری و محصول در یک گردش کار دیجیتال، تنگناها را در سفارش به نقدینگی کاهش می دهد و زمان تحویل سفارش را بهبود می بخشد.
3. دستیابی 360 درجه به مشتری
مشتری 360 تصویر کاملی از هر مشتری و رابطه کلی مشتری با یک شرکت است. نمای 360 درجه ارائه اطلاعات مشتری به شیوه ای معنادار است. یکپارچه سازی ERP و CRM برای جمع آوری اطلاعات مشتری برای ارائه دید دقیقی از وضعیت مشتری ضروری است. این دیدگاه اشتراک دانش و همکاری بین فروش، امور مالی، تولید محصول و سایر تیم ها را افزایش می دهد. دسترسی همزمان به دادهها، تیمهای شما را قادر میسازد تا تصمیمهای هوشمندانهتری را سریعتر اتخاذ کنند و در نتیجه پیشبینی فروش بهتر و برنامهریزی دقیقتری داشته باشند.
4. شخصی سازی تجربه مشتری
یکپارچگی ERP و CRM به شرکت شما کمک میکند تا بینش هوشمندانهای در مورد نیازهای مشتری یا آنچه ممکن است بخواهد به دست آورد. اگر بتوانید به همه دادههای موجود دسترسی داشته باشید، میتوانید پیشنهادات منحصربهفردی را برای مشتریان خود ایجاد کنید. اما برای ترکیب این دادهها با منابع آنلاین، آفلاین و منابع دیگر اضافی برای ایجاد یک واحد پویا، به فناوری مناسب نیاز است.
5. بهینه سازی زنجیره ارزش
یکپارچه سازی CRM و ERP باعث استفاده بهتر از داده ها در سراسر زنجیره ارزش شرکت می شود. یک نمای کامل از دادههای مشتری، تولیدکنندگان را قادر میسازد تا تقاضای مشتری را بهتر پیشبینی کنند، به سرعت خود را با تغییرات در بازار تطبیق دهند، روند مهندسی به سفارش را تسریع و ارتباط مؤثرتری برقرار کنند.
موفقیت مشتری با ERP و CRM یکپارچه کاواک
کاواک یک سیستم ERP قدرتمند است. مشتریان ما با استفاده از کاواک به موارد زیر دست یافته اند:
- کسب بینش بهتر و قابل اجرا در مورد مشتریان شان
- صرفه جویی در زمان و دسترسی لحظه ای به اطلاعات مهم تجاری
- بهبود زمان تحویل و افزایش رضایت مشتری
- رشد سازمان با فرآیندهای کسب و کار خودکار و سیستم های یکپارچه
- حذف کارهای تکراری
- اتوماسیون تمام فعالیت ها و گردش کار حرفه ای