تحول دیجیتال به سرعت در حال تبدیل شدن به یک هنجار پذیرفته شده در بسیاری از صنایع است و خرده فروشی نیز از این قاعده مستثنی نیست. با توجه به انتظار مشتریان از تجربیات شخصیتر و راحتی بیشتر، تحول دیجیتال در صنعت خرده فروشی برای شرکتها جهت ماندن در رقابت ضروری شده است. با پذیرش فناوریهای جدید مانند هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل دادهها، خردهفروشان میتوانند از بینشهای مبتنی بر داده جهت بهبود تعامل با مشتری و در عین حال سادهسازی عملیات استفاده کنند.
با این حال، هنوز چالشهایی با پذیرش راهکارهای نرمافزاری خردهفروشی از مسائل پیادهسازی گرفته تا نگرانیهای امنیتی وجود دارد. در این مقاله، به معنای دقیق تحول دیجیتال در خرده فروشی خواهیم پرداخت.
تعریف تحول دیجیتال
در سناریوی امروزی، هنگام صحبت از کسب و کار، همه چیز تغییر ناگهانی پیدا کرده است. در این تغییر، دیجیتالی شدن نقش به سزایی دارد. تحول دیجیتال چیست؟ تحول دیجیتال به برنامه ریزی استراتژی های کسب و کار کمک می کند، فرهنگ را اصلاح می کند و همچنین تجربه بهتری را برای مشتری فراهم می کند. به طوری که کسب و کار بتواند نیاز بازار و تغییراتی که در اطراف آن رخ می دهد را برآورده کند.
تحول دیجیتال در صنعت خرده فروشی تحولی انقلابی در این کسب و کار به ارمغان می آورد.
تحول دیجیتال در صنعت خرده فروشی تحولی انقلابی در این کسب و کار به ارمغان می آورد. از آنجایی که دیجیتالی شدن به گسترش کسب و کار کمک می کند، روشی برای اجرا نیز هست. برای داشتن یک کسب و کار موفق باید این سیاست را اجرا کرد.
تحول دیجیتال خرده فروشی چیست؟
تحول دیجیتال خرده فروشی تزریق فناوری در صنعت خرده فروشی برای افزایش کارایی عملیاتی، بهبود تجربه مشتری و محرک رشد است. دگرگونی دیجیتال خردهفروشی شامل فعالیتهایی مانند سفارش بدون تماس، سیستمهای تسویه حساب شخصی، بهینهسازی هزینه و توصیههای محصول مبتنی بر هوش مصنوعی است.
چرا تحول دیجیتال در صنعت خرده فروشی مهم است؟
دلایل اهمیت تحول دیجیتال در صنعت خرده فروشی عبارتند از:
انتقال به تلفن همراه
امروزه مردم از تلفن های هوشمند در مقیاس وسیع نه تنها جهت تماس بلکه برای بسیاری از اهداف دیگر نیز استفاده می کنند. آنها از تلفن همراه برای خرید چیزها و همچنین برای دریافت خدمات مختلف مورد نیاز خود استفاده می کنند. آنها برای خرید اقلام خود با استفاده از کیف پول دیجیتال پرداخت های آنلاین انجام می دهند، بنابراین خرده فروشان باید کسب و کار خود را آنلاین کنند تا بتوانند از این فاکتور بهره مند شوند و این امر باعث رشد بازار می شود.
ابزارک های پوشیدنی
یکی دیگر از عواملی که نقش مهمی در گسترش کسب و کار در زمینه خردهفروشی دارد، استفاده از ابزارک های پوشیدنی مانند ساعت هوشمند، عینک هوشمند و … است. امروزه افراد زیادی از یک ابزارک پوشیدنی متفاوت برای خرید وسایل استفاده می کنند و اغلب روی آن سرمایه گذاری می کنند. بنابراین، درک این عامل برای خرده فروشان بسیار مهم است، زیرا این افراد با این ابزارک ها دسترسی بیشتری به اعلان ها و اطلاعاتی دارند که می توانند از آنها برای کمک به تصمیم گیری در خرید خود استفاده کنند.
چراغ های تبلیغاتی هوشمند
خرده فروشان به لطف معرفی جدیدترین فناوری هایی که به شما امکان اجرای استراتژی های بازار را می دهد، تخصص کامل خود را در تحول دیجیتال در صنعت خرده فروشی ارائه می دهند. فروشگاه های سنتی نه تنها بین خود بلکه با خرده فروشان اینترنتی نیز رقابت می کنند. به همین دلیل، یک خرده فروش سنتی باید در جذب فناوری ها و روش های مختلف تخصص داشته باشد، که به آنها کمک می کند از رقابت در بازار عقب نمانند.
چراغ های هوشمند با اطلاع رسانی به خرده فروشان هر زمان که مشتریان در اطراف آنها هستند، راه منحصر به فرد و درستی را برای جذب مشتریان جدید ارائه می دهند. این فناوری خرده فروشان را قادر می سازد تا محتواهای بازاریابی و تبلیغات را به طور موثرتری ارسال کنند.
تحول دیجیتال در بخش خرده فروشی چیست؟
تحول دیجیتال در خرده فروشی، فرآیند استفاده از فناوریهای دیجیتال برای ایجاد یا اصلاح فرآیندهای تجاری موجود، تجربیات مشتری و ساختارهای سازمانی است. هدف از تحول دیجیتال در صنعت خرده فروشی ارائه یک تجربه خرید پیشرفته به مشتریان و در عین حال افزایش سودآوری برای خردهفروشان است. برای دستیابی به این هدف، کسب و کارها باید طیف وسیعی از ابزارهای دیجیتالی مانند پلتفرمهای تجارت الکترونیک، برنامههای کاربردی تلفن همراه، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، نرمافزارهای تحلیلی، خدمات رایانش ابری و غیره را اتخاذ کنند.
راههای زیادی وجود دارد که یک کسبوکار میتواند از فناوری برای تغییر عملیات خردهفروشی خود استفاده کند. اینها شامل راهکارهای تحلیل آینده نگر است که شرکتها را قادر میسازد روندهای آینده را با دقت بیشتری پیشبینی کنند و برنامههای واقعیت افزوده (AR) که به خریداران اجازه میدهد تا قبل از تصمیمگیری خرید، محصولات را بهطور مجازی امتحان کنند.
تحول دیجیتال در بخش خرده فروشی فرصتهای متعددی را برای کسبوکارهایی فراهم میکند که نه تنها به بقا بلکه در زمان رکود رشد میکنند.
در نهایت، صرف نظر از نوع راهحلی که تصمیم میگیرید، یک چیز درست باقی میماند: تحول دیجیتال در بخش خرده فروشی فرصتهای متعددی را برای کسبوکارهایی فراهم میکند که نه تنها به بقا بلکه در زمان رکود رشد میکنند. بیایید اکنون مزایای تحول دیجیتال در خرده فروشی را بررسی کنیم.
چالشهای در تحول دیجیتال خرده فروشی
در اینجا چند چالش تحول دیجیتال در صنعت خرده فروشی آورده شده است.
1. مقابله با تغییر
خرده فروشانی که به طور سنتی کسب و کار خود را مدیریت می کنند، ممکن است تغییر به یک سیستم جدید را چالش برانگیز بدانند. این ممکن است مقاومت در برابر تغییر روش های دیجیتال ایجاد کند.
2. محدودیت های بودجه
تبدیل دیجیتالی یک شرکت خرده فروشی یک امر پرهزینه است. این شامل فناوری و منابع انسانی است که با هم کار می کنند تا یک سیستم مدیریت کارآمد را پیاده سازی کنند. چالش مهمی که خرده فروشان متوسط و کوچک با آن مواجه هستند کمبود بودجه برای ایجاد تحول دیجیتال است.
3. پیچیدگی
پیاده سازی فناوری هایی مانند بلاک چین، اینترنت اشیا و واقعیت افزوده پیچیده است. جزئیات پیچیده، تجزیه و تحلیل، مراحل و رویهها میتواند گیجکننده باشد.
روند تحول دیجیتال در خرده فروشی
با پیشرفت سریع فناوری، خرده فروشان باید با تغییر انتظارات و ترجیحات مصرف کننده مرتبط سازگار شوند. کسب و کارهای خردهفروشی از افزایش تجربه در فروشگاه گرفته تا بهینهسازی تدارکات زنجیره تامین، با نیاز فوری به پذیرش تحول دیجیتال برای همگام شدن با چشمانداز پویای خردهفروشی مواجه هستند. اجازه دهید به برخی از روندهای کلیدی تحول دیجیتال در خردهفروشی نگاهی بیندازیم.
چندکانالی
به عنوان یک خردهفروش، شما همیشه بر ارائه یک تجربه خرید بینظیر در کانالهای آنلاین و آفلاین تمرکز میکنید. استراتژی خردهفروشی چند کانالی به ادغام و همگامسازی همه کانالهای تجاری کمک میکند تا تجربه خریدی بدون دردسر را برای مشتریان امروزی فراهم کند. این شامل ادغام پلتفرمهای تجارت الکترونیک با فروشگاههای فیزیکی است که مشتریان را قادر میسازد تا کالاها را از طریق کانالهای متعدد مرور، خرید و برگردانند.
واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)
این فناوریهای نوآورانه با ایجاد شبیهسازیهای مجازی که به کاربران کمک میکند با محصول تعامل بهتری داشته باشند، تجربه خرید مشتریان را تغییر میدهند. این فناوری «امتحان و خرید» بخشی از واقعیت افزوده است، جایی که مشتریان میتوانند بهطور مجازی لباسها را امتحان کنند، محصولات را آزمایش کنند یا تصور کنند که چگونه مبلمان در خانههایشان جا میشود. خردهفروشها میتوانند از واقعیت افزوده AR برای آزمایشهای مجازی و از واقعیت مجازی VR برای تجربههای خرید همهجانبه استفاده کنند و شکاف بین خرید آنلاین و آفلاین را پر کنند.
خرده فروشی هیبریدی
در این دنیای دیجیتال، تجربه مشتری پادشاه است. اجرای تحول دیجیتال در صنعت خرده فروشی، مصرفکنندگان ترکیبی بیشتری را شکل داده است و خردهفروشان نیاز به معرفی خرید راحت و روشهای تحویل کارآمد برای ارائه یکپارچهسازی عملیات خرید آنلاین و آفلاین دارند.
خردهفروشی ترکیبی همچنین به عنوان مدل click-and-collect یعنی اینترنتی خرید کنید و حضوری دریافت کنید شناخته میشود، که در آن خردهفروشان چندین انتخاب سفارشی خرید و تحویل را در اختیار مشتریان خود قرار میدهند. این کار مزایای مختلفی را به مشتریان ارائه می دهد زیرا آنها مجبور نیستند هزینه حمل و نقل اضافی بپردازند و از زمان انتظار طولانی تحویل جلوگیری کنند.
فناوری بلاک چین
هر سازمان خرده فروشی برای پیگیری محصولات و ذخیره اطلاعات به فناوری ایمن، کارآمد و شفاف نیاز دارد. خردهفروشان فناوری بلاک چین را برای ذخیره اطلاعات در دفتر کل غیرمتمرکز، روشهای پرداخت دیجیتال امن، و ردیابی محصول کامل کسبوکار خود در زنجیره تامین اتخاذ خواهند کرد.
همچنین دید زنجیره تامین را افزایش می دهد، زمان تحویل را کاهش می دهد و مدیریت موجودی را بهبود می بخشد. این تضمین می کند که محصولات در زمان و مکانی که مشتریان به آنها نیاز دارند در دسترس هستند.
تجزیه و تحلیل داده های خرده فروشی
تجزیه و تحلیل داده های خرده فروشی در نظارت بر فروش، موجودی و قیمت گذاری بسیار مهم است. جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههای خردهفروشی به خردهفروشان در پیشبینی نتایج آینده و تصمیمگیری آگاهانه تجاری کمک میکند. تجزیه و تحلیل داده های بزرگ به خرده فروشان قدرت می دهد تا عملیات فروشگاه را بهینه کنند، فروش را افزایش دهند و وفاداری به برند را تقویت کنند.
همچنین خردهفروشان را آماده میکند تا استراتژیهای قیمتگذاری رقابتی را بر اساس روند بازار تنظیم کنند، ردیابی ترجیحات سفارشی را امکانپذیر میسازد، تقاضاهای مصرفکننده را پیشبینی میکند، و رویکردهای بازاریابی با بازده بالا را شناسایی میکند.
مزایای تحول دیجیتال در صنعت خرده فروشی
بیایید برخی از مهم ترین مزایای تحول دیجیتال در خرده فروشی را مورد بحث قرار دهیم:
1. افزایش حفظ مشتری
خرده فروشان می توانند مشتریان خود را تقسیم بندی کنند، رفتار خرید آنها را تجزیه و تحلیل کنند، استراتژی مشتری را درست تنظیم کنند و سپس ارتباطات و تبلیغات شخصی سازی شده را راه اندازی کنند. مثالی از یک علاقهمند به تناسب اندام می زنیم که به طور مرتب مکملهای سلامتی را از یک خردهفروش خریداری میکند. با استفاده از داده ها و بینش ها، می توان یک کمپین تبلیغاتی شخصی در مورد مکمل های سلامتی برای آنها ایجاد کرد تا دفعات خرید و حفظ آنها را افزایش دهد.
2. ارائه بینش مفید بازار
تجزیه و تحلیل داده های مصرف کننده می تواند برای ایجاد بینش های مفید بازار مورد استفاده قرار گیرد. این بینش های بازار به تشریح اقدامات و استراتژی های خاصی که خرده فروشان می توانند برای افزایش رشد و سودآوری خود انجام دهند، کمک می کند. این بینش همچنین به خرده فروشان کمک می کند تا مشتریان خود را بهتر بشناسند و حس صمیمیت بالایی با آنها ایجاد کنند، که یک عامل محرک رشد است.
3. اجرای کمپین های بازاریابی کارآمد
از طریق تحول دیجیتال، خردهفروشان میتوانند دادههای مشتری را برای ایجاد کمپینهای بازاریابی شخصی و هدفمند با استفاده از فناوریهایی مانند CRM، تجزیه و تحلیل دادهها و اتوماسیون بازاریابی جمعآوری کنند. این به خرده فروشان اجازه می دهد تا الگوها و روندها را شناسایی کنند و در عین حال بینشی در مورد مخاطبان هدف خود ارائه دهند. دسترسی به چنین اطلاعاتی هزینه فعالیت های بازاریابی را کاهش می دهد و به تغییر کمپین های بازاریابی با تغییر رفتار مصرف کننده کمک می کند.
4. مدیریت موجودی آسانتر
استفاده از فناوری و داده ها در صنعت خرده فروشی منجر به مدیریت کارآمد موجودی می شود. خرده فروشان را قادر می سازد از فناوری های دیجیتال برای ساده سازی و خودکارسازی فرآیندهای موجودی خود استفاده کنند. تحول دیجیتال در صنعت خرده فروشی به افزایش بهرهوری عملیاتی، انجام سریع سفارش، مدیریت انبار، تعیین زمانهای سررسید و موجودی ایمنی برای جلوگیری از ریزش انبار کمک میکند.
5. بهبود خدمات به مشتریان
با استفاده از فناوریهای دیجیتال، خردهفروشان میتوانند یک تجربه مشتری همهکانالی ایجاد کنند و به مشتریان این امکان را میدهد تا از طریق کانالهای متعدد، از جمله وبسایتها، برنامههای تلفن همراه، ایمیل و چت زنده کمک و پشتیبانی دریافت کنند.
تحول دیجیتال گزینههای سلفسرویس را برای مشتریان فراهم میکند تا سؤالات و شکایات خود را در ربات چت مطرح کنند و به مشتریان امکان خدمات شخصیسازی شده در زمان واقعی را به صورت شبانهروزی میدهد. چنین فناوری به مشتری اجازه می دهد تا در سفر مشتری با ناچیزترین تعاملات حرکت کند که به خرده فروشان امکان کاهش هزینه را می دهد.
چگونه تحول دیجیتال را در خرده فروشی پیش ببرید؟
همه چالش ها از طریق تخصص فنی و دانش حوزه تحول دیجیتال قابل حل است. یک شرکت توسعه نرم افزار تحول آفرین و قابل اعتماد می تواند در پیمایش سفر تحول دیجیتال از ایده پردازی تا راه اندازی به شما کمک کند. در اینجا برخی از مراحل معمول در ایجاد تحول دیجیتال آورده شده است. البته، هر کسبوکاری منحصربهفرد است و سفر شما ممکن است تا حدودی متفاوت باشد، اما در اینجا مراحل رایجی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
ارزیابی کامل فرآیند
شرکت هایی که به دنبال پیاده سازی تحول دیجیتال در بخش خرده فروشی هستند باید با ارزیابی فرآیندها و سیستم های فعلی خود شروع کنند. این ارزیابی میتواند به شناسایی مناطقی که میتوان در آنها پیشرفتها انجام داد، و به توسعه استراتژی جهت اجرای تغییرات لازم کمک کند.
معماری امنیتی قابل اعتماد
معماری امنیتی قابل اعتماد بخشی از تحول دیجیتال در صنعت خرده فروشی است. اقدامات امنیتی باید در طول فرآیند در نظر گرفته شود، زیرا امنیت داده ها در مورد اعتماد مشتری بسیار مهم است. همه ذینفعان نیز باید قبل از حرکت به جلو با طرح موافق باشند. کسب و کارها باید از شرکت فناوری اطلاعات حرفه ای استفاده کنند که در توسعه راهکارهایی با معماری ایمن تخصص دارد.
پیاده سازی فناوری
زمانی که یک استراتژی تدوین شد، شرکتها میتوانند از طریق راهکارهای مبتنی بر فناوری مانند محاسبات ابری، برنامههای کاربردی تلفن همراه، هوش مصنوعی، دستگاههای IoT، ابزارهای تحلیلی و غیره، گامهایی را برای تغییر عملیات تجاری خود بردارند. این فناوریها به کسبوکارها این امکان را میدهند تا کارهای روزمره را بهطور خودکار انجام دهند و در عین حال تجربیات شخصیسازیشدهای را به مشتریان ارائه میدهند که وفاداری و تعامل را افزایش میدهند.
آموزش سریع کارکنان و انتقال دانش
شرکت ها همچنین ممکن است بخواهند در برنامه های آموزشی کارکنان سرمایه گذاری کنند تا به پرسنل ماهر دسترسی داشته باشند. کارمندان آموزش دیده درک می کنند که چگونه این فناوری های جدید در فرآیندهای تجاری موجود با هم کار می کنند یا در صورت نیاز، فناوری های کاملا جدیدی را از ابتدا ایجاد می کنند. علاوه بر این، سازمانها باید اطمینان حاصل کنند که زیرساختهای کافی مانند شبکههای قابل اعتماد و منابع سختافزاری را در اختیار دارند که قادر به پشتیبانی از برنامهها یا خدمات جدیدی هستند که در طول دوره انتقال اجرا میشوند.
نظارت و به روز رسانی مداوم
اگر ضروری باشد برای نتایج بهینه، بر اساس بازخورد مشتریان یا کارکنان، تنظیمات لازم را باید انجام دهید. تحول دیجیتال در صنعت خرده فروشی نیازمند تعهد است، اما انجام درست آن میتواند ارزش فوقالعادهای هم برای کسبوکارها و هم برای مصرفکنندگان فراهم کند.
نتیجه
در عصر مدرن اینترنت و گوشی های هوشمند، کاربران همیشه به صورت آنلاین حتی در زندگی واقعی متصل هستند. هنگام خرید یک محصول یا صرف غذا، طبیعی است که «جستجو» و «مقایسه با دیگران» برای تصمیم گیری در مورد خرید انجام شود. بنابراین، شرکتها با ترکیب و استفاده کامل از ابزارهای آنلاین و آفلاین، میتوانند «نحوه ارائه اطلاعات با کیفیت و انتقال ارزش» و «نحوه ایجاد روابط مستمر با مشتریان» را در نظر بگیرند و خدمات ارائه دهند. این همه آن چیزی است که در مورد تحول دیجیتال در صنعت خرده فروشی لازم است.