لوگو نرم افزار کاواک

شماره تماس: 33346747-041

استراتژی تحول دیجیتال: 6 نکته برای موفقیت

استراتژی تحول دیجیتال

هر تحول دیجیتالی به یک استراتژی تحول دیجیتال که به خوبی برنامه ریزی شده باشد نیاز دارد. چنین استراتژی به کسب و کارها کمک می کند به نتایج مطلوب و مدنظرشان دست یابند. کسب و کارها در اقصی نقاط جهان در حال روی آوردن به تحول های دیجیتال هستند. آنها به تحول های دیجیتال متوسل شده اند چرا که با چالش هایی مانند «ارتقای فرایندهای کسب و کاری»، و «خلق قابلیت ها و مدل های کسب و کار جدید» روبرو هستند.

در اقتصاد دیجیتال نوین، کسب و کارها فقط در صورت پذیرش و گسترش حضور دیجیتال خود، و دسترسی به دارایی های داده ای با ارزش، قدرت رقابت کردن را کسب می کنند. به همین دلیل، کسب و کارها موظفند استراتژی تحول دیجیتال مشخصی را تدوین کنند. در چنین استراتژی ای به عواملی همچون داده، فناوری، فرایندهای کسب و کار و عوامل انسانی رسیدگی می شود. هدف، خلق محیطی است که مساعد فناوری دیجیتال باشد و با آغوش گرم از آن استقبال کند.

در ادامه این مقاله مطالب زیر را می خوانیم:

  • بهترین روش های تدوین یک استراتژی تحول دیجیتال موفق
  • ساخت قوای رهبری
  • تقویت فرهنگ ارتباطات
  • انتخاب فناوری هایی که قصد پیاده سازی شان را دارید
  • همکاری با شرکای مناسب
  • پیاده سازی “توسعه ی چابک” در مقیاس وسیع
  • آموزش دهی به کارکنان

روش های تدوین استراتژی تحول دیجیتال موفق

در اینجا نکاتی را برای تدوین یک استراتژی تحول دیجیتال موثر با شما در میان می گذاریم:

1- رهبری خود را بسازید

مالکیت یک عنصر مهم و غالبا نادیده گرفته شده در هر استراتژی تحول دیجیتال است. مشخص کنید که هر فردی در قبال چه چیزی مسئول است؟ هر عضو تیم چه چیزی را به روال پیاده سازی استراتژی می افزاید؟ و این عمل را چگونه انجام می دهد؟

یک استراتژی تحول دیجیتال موفق، به «ذهنیت» و «راهنمایی» مناسب وابسته است. بنابراین اولین گام کلیدی که در مسیر تدوین یک استراتژی تحول دیجیتال موثر برمی دارید این است که «استراتژی» را با «رهبری مناسب» ترکیب کنید.

یک ابتکار تحول دیجیتال باید از سوی رهبری ارشد حمایت شود. علاوه بر این، مدیریت برنامه تحول دیجیتال باید به شخصی سپرده شود که از «اختیار عمل» کافی در درون سازمان برخوردار باشد. مدیر این پروژه باید از مهارت های مدیریتی لازم برای پیش بردن پروژه ای چند وجهی، که با همکاری واحدها و دپارتمان های مختلف کسب و کار انجام می شود برخوردار باشد.

2- فرهنگ ارتباطات را تقویت کنید

آماده یک «تغییر فرهنگی» بزرگ شوید. مشتریان و کارکنان شرکت اغلب راجع به پذیرش تغییرات بزرگ و اساسی تردید دارند، همین موضوع کار پیاده سازی پروژه های تحول دیجیتال را دشوار می کند. فرهنگ محیط کار یکی از آن عوامل مهمی است که در تضمین موفقیت تحول دیجیتال نقش مهمی دارد. در آماده سازی کارکنان پیش قدم باشید. حرکت در راستای یک سری نکات به تحقق اهداف تحول دیجیتال کمک می کند:

  • در مورد استراتژی تحول دیجیتال شرکت و چگونگی ثمربخش بودن آن برای تمام ذی نفعان بحث کنید.
  • از طریق کلاس های آموزشی در آماده سازی کارکنان پیش قدم شوید.
  • در مورد اهمیت تطبیق دهی فرهنگ با برنامه جدید توضیح دهید.
  • به بازخوردهای اطرافیان توجه کنید، و آنها را در استراتژی لحاظ کنید.

یک برنامه تمرینی شفاف را تهیه کنید. به روزرسانی های منظمی را ارائه دهید. در تلاش های خود ثابت قدم باشید تا به کارکنان قوت قلب بدهید.

3- فناوری هایی که قصد پیاده سازی شان را دارید انتخاب کنید

فناوری های تحول دیجیتال

شناسایی فناوری ها و ابزارهای مناسبِ سازمانتان مسئله مهمی است. آنها کمک می کنند تا استراتژی تحول دیجیتال مدنظر خود را بسازید. پیاده سازی فناوری های جدید نیازمند سرمایه گذاری های مالی و برنامه ریزی است. با برنامه ریزی صحیح در شروع پروژه، شانس جلوگیری از هزینه های غیرضروری آتی را به دست خواهید آورد.

یک استراتژی مناسب باید از چند گزینه برخوردار باشد. علاوه بر این بودجه مورد نیاز هر یک از این گزینه ها، باید به صورت واضح و شفاف مشخص شده باشد. هر استراتژی تحول دیجیتالی باید به یک سری جنبه های فناورانه توجه کند. این جنبه ها عبارتند از:

رایانش ابری (Cloud Computing)

پلتفرم های ابری عمومی از جمله «خدمات تحت وب آمازون (AWS)» و «Microsoft Azure»، همین حالا هم فراگیر شده اند. سازمان ها انواع و اقسام فعالیت های اجرایی را به محیط ابری عمومی انتقال داده اند. اپلیکیشن های حیاتی برای ماموریت کسب و کار و داده های حساس هم از این قاعده مستثنی نیستند. نرم افزارها و مدل های مدیریت ابری ترکیبی نیز یکی دیگر از انتخاب های رایج هستند. سازمان هایی که از این ابزارها استفاده می کنند، فعالیت های خود را به ترکیبی از محیط های مختلف (روی سیستم های اختصاصی شرکت و روی فضای ابر عمومی) منتقل می کنند.

رایانش لبه (Edge Computing)

«رایانش لبه» روشی است که طی آن اجرای اپلیکیشن ها، و ذخیره داده ها در نقاطی نزدیک به دستگاه های مستقر در محیط عملیات انجام می شوند. این ویژگی برای اپلیکیشن هایی که به تاخیر حساس هستند، و موظف به حفظ حریم خصوصی داده ها هستند اهمیت بالایی دارد. فناوری رایانش لبه در حال ادغام شدن در فناوری رایانش ابر است. موسسه گارتنر پیش بینی کرده است که تا سال 2025؛ اکثر شرکت های ارائه دهنده خدمات ابری، خدمات رایانش لبه را هم ارائه می کنند. تحت شرایط جدید سازمان ها این فرصت را پیدا می کنند که خدمات رایانش ابری را روی لبه اجرا کنند.

ابزارهای تحلیل داده ها و هوش مصنوعی: «داده ها» نقش محوری در استراتژی تحول دیجیتال ایفا می کنند. الگوریتم های یادگیری ماشین، امکان اجرای تحلیل های لحظه ای و پیشرفته، روی حجم عظیمی از داده ها را فراهم نموده اند. چنین ابزارهایی قدرت تصمیم گیری شرکت ها را افزایش می دهند، و زمینه ساز اتخاذ تصمیمات عملیاتی خودکار هستند. این ابزارها تخصص انسانی را با بینش های مبتنی بر یادگیری ماشین ترکیب می کنند.

تجربه دیجیتال و واقعیت دیجیتال (Digital Experience & Digital Realty)

بزرگ ترین پروژه کار از راه دور جهان در حال اجرا است. کسب و کارهای هوشمند و تفکیک پذیر، مزایایی همچون دیجیتالی شدن فعالیت های کسب و کار، اجرای خودکار عملیات و معرفی محصولات و مدل های کسب و کاری جدید را به ارمغان آورده اند. نمایشگرهای هوشمند به رهاسازی قدرت نسل جدید واسطه های کاربری کمک کردند. قابلیت های این واسطه ها از طریق فناوری ها و الگوریتم های هوشمندی همچون «اینترنت اشیا» تامین می شوند. این ابزارها به سازمان ها کمک می کنند تا عملکرد افراد و تیم ها را بهینه سازی کنند. همچنین این ابزارها با ارائه توصیه های هوشمند، امکان شخصی سازی تجربیات مشتری را فراهم نموده اند.

4- با شرکای مناسب همکاری کنید

وقتی در جستجوی شرکای فناوری هستید، به آینده نگاه کنید. سوالات مهم زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا فروشنده ی محصول یا خود محصول (فناوری) قابل توسعه هستند؟
  • آیا چشم انداز شریک تان، با دورنمای سازمان شما هماهنگ و یکسان است؟
  • آیا شریک تان حاضر است از استراتژی تحول دیجیتال بلندمدت شما، آن طوری که لازم است حمایت کند؟
  • فناوری یا شریک جدید چگونه با ابزارها و سیستم های فعلی هماهنگ می شود؟
  • آیا شریک مدنظر از تخصص و مهارت های لازم برای برنامه های در دست ارائه برخوردار است؟

لیست طولانی از سوالات وجود دارند که شرکت با مطرح کردن آنها، از انتخاب فناوری ها و شرکای صحیح اطمینان حاصل می کند. اگر شریکی به دانش، تخصص و سابقه مدنظر شما دسترسی ندارد، تحقق بخشی به اهداف پیش بینی شده چالش برانگیز خواهد بود.

5- توسعه چابک را در مقیاس وسیع اجرا کنید

توسعه چابک و سریع، یکی از رویکردهای استراتژی تحول دیجیتال است که کاربرد گسترده ای در توسعه نرم افزار دارد. سازمان ها اغلب برای مقیاس بندی چارچوب چابک موجود خود تلاش می کنند، اما دستیابی به یک فرآیند چابک یکپارچه در سراسر سازمان می تواند یک تغییر بازی برای استراتژی تحول دیجیتال باشد. برای این که توسعه چابک را در کل سازمان گسترش دهید و یکپارچه کنید، باید نکاتی را رعایت کنید. چند مورد از این نکات به شرح زیر هستند:

  • فرهنگِ کارِ چابکی را ترویج دهید که از خلاقیت حمایت می کند، و با شکست های بالقوه کنار می آید.
  • ابزارهای نرم افزاری را پیاده سازی کنید که فرایندهای چابک را سازماندهی می کنند، و چرخه های عمر توسعه نرم افزار را به شکل خودکار اجرا می کنند. مطمئن شوید عملکرد ابزارها در تمام بخش های سازمان یکسان باشد.
  • با اتکا به رایانش ابری، محیط های خدماتی خودمحور را ایجاد کنید. بدین ترتیب نوآوری سریع برای تمام تیم ها ممکن می شود.
  • برای تمامی تیم های توسعه نرم افزار و فعالیت های تحول دیجیتال، روایت های کُلی (اپیک ها) و برنامه های کوتاه (اسپرینت ها) را در اولویت قرار دهید.

6- کارکنان را آموزش دهید

گاهی وقت ها کارکنان تمایلی به پذیرش تحول دیجیتال در کسب و کار ندارند چرا که نگران تاثیر آن بر جایگاه شان در درون سازمان هستند. این خطر وجود دارد که کارکنان قدیمی نقش های خود را از دست بدهند، یا در تطبیق پذیری با نقش های نشات گرفته از تحول دیجیتال ناموفق باشند.

سعی کنید فرصت های آموزشی مناسبی را در اختیار کارکنان خود قرار دهید، تا در مورد شرایط پس از تحول دیجیتال توجیه شوند. با این کار وفاداری آنان را تقویت می کنید و به آنها کمک می کنید مهارت های ضروری برای یک شرکت قرن بیست و یکمی را کسب کنند. سرمایه گذاری در آموزش کارکنان موجب رضایت کارکنان، بازدهی تجاری مطلوب و تداوم کار با کیفیت می شوند.

باید گفت که تحول دیجیتال به فناوری، استراتژی کسب و کار، داده ها و فرایندها خلاصه نمی شوند، بلکه عامل انسانی یعنی کارکنان را هم شامل می شود.

نتیجه

آن چه واضح و روشن است این است که برای تحقق یک استراتژی تحول دیجیتال موفق در هر کسب و کاری، بدون در نظر گرفتن تمام جوانب و تنها اکتفا بر یک محور، نمی توان انتظار تحول دیجیتالی در سازمان را داشت. اگر صرفا بر جنبه فناوری موضوع اکتفا نموده و از نیروی انسانی و فرهنگ دیجتالی که باید بر فضای کسب و کار حاکم شود غافل شوید، هرگز نمی توانید یک استراتژی تحول دیجیتال موفقی را اجرا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در مطالب کاواک

کاواک در شبکه‌های اجتماعی

شاید دوست داشته باشید