دو رکن تحول دیجیتال در صنعت، نوآوری و هنجار شکنی (تغییر ساختار و وضعیت بازار و نرم های پذیرفته شده، همراه با ایجاد ساختار و وضعیتی جدید) است. شرکت ها باید به آینده در حال تغییر صنعت خود توجه داشته باشند و برای اجرای مدل های جدید کسب و کار و هم چنین آموزش و حفظ توانمندی های موجود، حتما بر روی قابلیت های مناسب حساب کنند. نیروهای هنجارشکن در محیط کسب و کار امروزی فراوانند. به این دلایل، حفظ تأثیر چنین تحولی عموما مستلزم بازسازی اساسی در ذهنیت و رفتار است.
بر اساس آخرین مطالعه هاروارد بیزینس ریویو که در سال 2019 انجام شده است، تقریباً 1.3 تریلیون دلار در تحول دیجیتال در سال 2018 سرمایه گذاری شده است. با این وجود، درصد زیادی از این هزینه ها در اقدامات شرکت هایی که شکست می خورند به هدر می رود زیرا برای تغییر و تحول آماده نیستند. تحول دیجیتال صنعتی فقط موضوعی برای سرمایه گذاری نیست، بلکه توسعه استراتژی ها، اجرا و رسیدگی به چالش ها و فرصت های مرتبط با آن است. تجربه و مهارت های مرتبط با تحول دیجیتال در بخش تولید در حال حاضر برای برنامه استراتژیک تقریبا همه شرکت ها ضروری است.
تحول دیجیتال چه معنایی برای صنعت دارد؟
تحول دیجیتال در صنعت؛ به کارگیری قابلیت های دیجیتال برای فرآیندها، محصولات و دارایی ها جهت افزایش کارایی، افزایش ارزش مشتری، مدیریت ریسک و هدایت فرصت های جدید درآمدزایی است. این تحول جهانی است و بنابراین شامل پذیرش فناوری های دیجیتال برای عملیات داخلی و خارجی است، از جمله فروش، بازاریابی و تلاش های پشتیبانی. برای سازگاری، شرکت ها باید اساسا نحوه عملکرد خود را تغییر دهند، مایل به پذیرش تغییرات فرهنگی و نیز تجدید نظر در وضعیت موجود خود باشند.
استعدادها و قابلیت های دیجیتال کلید تحول و بهره برداری از فرصت های استراتژی تجاری جدید هستند. مطالعه موسسه Accenture با این ادعا که «شرکت ها برای پیشرفت در جهانی همیشه در حال تغییر به سیستم های بی حد و حصر، سازگار و اساسا انسانی نیاز دارند» این موضوع را تأیید می کند. این مطالعه به شرکت ها توصیه می کند که برنامه ها، زیرساخت ها و کارمندان خود را به عنوان نهادهای مستقل نبینند و به آنها به صورت چندجانبه نگاه کنند و آنها را سیستم های به هم پیوسته ای در نظر بگیرند که اصطلاح صنعت نسل 5.0 را ایجاد می کند.

در زمینه تحول دیجیتال در صنعت، مشتری هسته اصلی استراتژی تحول دیجیتال است. امروزه شخصی سازی نقش بزرگی در مصرف دارد و تولید یکسان برای همه، در فروش محصول، کارایی لازم را ندارد. محصولات باید برای رفع نیازهای مشتری تطبیق داده شوند، تنها از این طریق شرکت ها توجه آنها را جلب کرده و تبدیل و وفاداری را تشویق می کنند. علاوه بر این، ابزارهای مدرنی مانند هوش مصنوعی و اتصال بین دستگاه ها، به شرکت ها این امکان را می دهند که سفارشی سازی محصول را خودکار کرده و حتی وظایف را از راه دور انجام دهند. به این ترتیب تاسیسات ضروری به کار خود ادامه می دهند و سیستم های تولید به صورت مجازی کنترل می شوند.
تحول دیجیتال برای شرکت های صنعتی
فناوری نه تنها زندگی مردم را بهبود می بخشد، بلکه کار را در بسیاری از بخش ها آسان می کند. تحول دیجیتال صنعتی به سازمان کمک می کند تا با خواسته های مشتریان در حال ظهور سازگاری داشته باشد و در نتیجه در مواجهه با آینده، دوام داشته باشد. این امر به شرکت ها اجازه می دهد تا در یک محیط اقتصادی که به طور مداوم در پاسخ به تحولات فناوری در حال تغییر است، بهتر رقابت کنند. مدیریت صحیح چرخش دیجیتال به شرکت ها این فرصت را می دهد تا به مزایای عملیاتی و تولیدی دسترسی داشته باشند.
شرکت هایی که شکست خواهند خورد، شرکت هایی هستند که به دنبال بهره مندی از فناوری های جدید هوش مصنوعی نیستند
وضعیت پس از همه گیری کووید 19 که در آن زندگی می کنیم به سمت ذهنیت تب دیجیتال پیش می رود. شرکت هایی که در زمینه ایجاد تحول دیجیتال در صنعت خود موفق می شوند، آنهایی هستند که تجربیات هوشمند و سفر مشتری ایجاد می کنند که زندگی مردم را تسهیل و یا تکمیل می کند. شرکت هایی که شکست خواهند خورد، شرکت هایی هستند که به دنبال بهره مندی از فناوری های جدید هوش مصنوعی نیستند و از داده ها برای پیش بینی روند تقاضا و تصمیم گیری برای بهبود نیروی کار استفاده نمی کنند.
تحول دیجیتال، پنجره ای به آینده

دیجیتالی شدن، کسب و کارها را از نو می سازد و مزیت های رقابتی منحصر به فردی را به آنها می دهد. اما شرکت ها هنگامی که زمان تغییر مدل های کسب و کار فعلی شان فرا می رسد، هم چنان از دیجیتالی شدن خودداری می کنند. تحول دیجیتال در سال های اخیر به نوعی شعار بسیاری از مدیران ارشد بوده است.
طبق مطالعه گارتنر که در مورد افزایش سرعت تحول دیجیتال در کسب و کار است، 79 درصد از استراتژیست های شرکتی ادعا می کنند که کسب و کار خود را دیجیتالی می کنند تا جریان های درآمدی جدیدی ایجاد کنند. اما تاکنون، تغییرات آهسته بوده است و کمتر از نیمی از شرکت هایی که ادعا می کنند در حال انتقال به تحول دیجیتال صنعتی هستند، ابتکارات دیجیتالی خود را به هسته استراتژی تحول دیجیتال خود می آورند.
ما در دنیای دیجیتال، به صورت جهانی و بیش از حد مرتبط زندگی می کنیم که با تغییر در سطح اجتماعی و تکنولوژیکی مشخص می شود، که در آن حالت ظهور مداوم بازیگران جدید در بازارها، تحرک خارج از محدوده و اتصال مداوم تأثیر زیادی دارد. بنابراین لازم است از منطقه آسایش فرار کرد، کسب و کار خود را از نو ساخت و در این دنیایی که توسط پیشرفت های فناوری تسخیر شده است، رقابت کرد.
امروزه تحول دیجیتال در صنعت یک گزینه نیست، بلکه یک الزام اجتناب ناپذیر است.
تحول دیجیتال صنعتی؛ چرا جهش کنیم؟
به عنوان مصرف کننده، ما در دنیای دیجیتالی زندگی می کنیم و دائما انتظار داریم که فناوری برای ما کار کند. این در مورد از انتظارات ما هنگام خرید محصولات و تجربیات زندگی منعکس می شود. به همین دلیل، سازمان ها در اکثر بخش ها نیاز به سرمایه گذاری مستمر در پیشرفت هایی دارند که کارکنان و مشتریان بالقوه را راضی می کند.
شرکت هایی که بخش صنعتی را تشکیل می دهند بیشتر در معرض تغییراتی هستند که دیجیتالی سازی ایجاد می کند. این تغییرات ناشی از پیشرفتی است که در محیط صنعتی امروز رخ داده است. پلتفرم های جدید اینترنت اشیا، رایانش ابری، پلتفرم های کلان داده و هوش مصنوعی و … از جمله فناوری هایی هستند که تحول دیجیتال در صنعت را ایجاد می کنند.
تحول دیجیتال صنعتی چیست؟
تحول دیجیتال صنعتی به مجموعه ای از راهکارهای نوآوری و انتقال به سمت مدل های کسب و کار جدید و جریان های درآمدی اطلاق می شود که از سه رکن اساسی تشکیل شده است. اتوماسیون، بهبود فرآیندهای تولید و بهینه سازی تولید. اما این نوع دگرگونی به فناوری هایی که استفاده می شود محدود نمی شود. این نشان دهنده فرهنگ تغییر است که در تمام زمینه های کاری ادغام شده و تغییری در نحوه مدیریت تیم های مختلف ایجاد می کند. فقط از طریق دیجیتالی شدن می تواند تأثیر مفید واقعی بر تولید هر شرکتی داشته باشید.
سه رکن اصلی تحول دیجیتال صنعتی: اتوماسیون، بهبود فرآیندهای تولید، بهینه سازی تولید
اکنون به مزایای تحول دیجیتال در صنعت که برای شرکت های صنعتی نیز مهم است خواهیم پرداخت.
10 مزیت تحول دیجیتال در صنعت
تحول دیجیتال در صنعت فرصتی را برای ترکیب شیوه ها و روش های انجام که منجر به تکنیک ها، مهارت ها و منابع درآمدی جدید می شود، فراهم می کند. در اینجا برخی از مهم ترین مزایای تحول دیجیتال در صنعت آورده شده است:
1- هزینه ها را کاهش می دهد
فناوری یک متحد بزرگ در فرآیند به حداقل رساندن هزینه های یک شرکت صنعتی در مواجهه با آینده است. ادغام فناوری های دیجیتال منجر به تغییر رویه ها و دیجیتالی شدن اسناد می شود که منجر به بهینه سازی کلی فرآیند می شود. در نتیجه، هزینه های غیرضروری کاهش می یابد که منجر به کاهش هزینه های نیروی کار هم می شود.
علاوه بر این، تحول دیجیتال در صنعت به شرکت ها این امکان را می دهد که هزینه ها را بی نهایت دقیق تر محاسبه و برآورد کنند و اطمینان حاصل شود که بودجه ها تحت کنترل هستند. علاوه بر این، وظایف غیرضروری را در فرآیندها حذف و یا جایگزین می کند و آنها را بسیار کارآمدتر می کند. این کارایی به صرفه جویی در زمان تبدیل می شود که منجر به تولید بسیار مقرون به صرفه تری می شود.
2- تولید را غیرمتمرکز می کند
تحول دیجیتال صنعتی سیستم های نظارتی کاملا از راه دور را در اختیار شرکت ها قرار می دهد، بنابراین تولید می تواند به تنهایی به کار خود ادامه دهد. این بدان معناست که در شرایط استثنایی مانند کووید-19، شرکت های دیجیتالی مجبور به توقف یا حتی کاهش زنجیره تولید خود نشده اند. این سیستم ها می توانند بدون توقف کار کنند و کارکنان دور کار می توانند ساعات بیشتری در هفته نسبت به هر کارگر دیگری کار کنند.
علاوه بر این، اهمیت تحول دیجیتال در صنعت، انعطاف پذیری روش ها و پاسخگویی آنها را افزایش می دهد. به عنوان مثال، اگر در یک کارخانه تولید مشکلی وجود داشته باشد، یک هشدار به صورت خودکار ارسال می شود و بدون توجه به روز، ساعت و یا اینکه فردی در آن زمان حضور فیزیکی داشته باشد، به مشکل رسیدگی می شود.
3- کارایی و بهره وری را افزایش می دهد
افزایش کارایی و بهره وری یکی از مزیت های تحول دیجیتال در بخش تولید است. ارتباط هوشمند محصولات، به دستگاه ها توانایی اتصال و ارتباط ماشین به ماشین (M2M) را می دهد. این توانمندی به آنها اجازه می دهد تا تصمیمات غیرمتمرکز بگیرند. برای بسیاری از وظایف، شرکت ها دیگر نیازی به حضور فیزیکی کارمند ندارند. این مدل جدید ساخت و تولید، وظایف یکنواخت و گاهی اوقات خطرناک را حذف می کند و هم چنین آنها را دقیق تر، کارآمدتر و پاسخگوتر می کند.
فراتر از بهینه سازی فرآیندها و وظایف، تحول دیجیتال تصمیمات سریع تر و مؤثرتری را بر اساس داده های دقیق و آنی امکان پذیر می سازد. علاوه بر این، فرآیندهای آموزش، اصلاحات و تعمیر دیگر مشکلی ندارند زیرا کمتر اتفاق می افتند و تا حد زیادی خودکار هستند.