دو رکن تحول دیجیتال در صنعت، نوآوری و هنجار شکنی (تغییر ساختار و وضعیت بازار و نرم های پذیرفته شده، همراه با ایجاد ساختار و وضعیتی جدید) است. شرکت ها باید به آینده در حال تغییر صنعت خود توجه داشته باشند و برای اجرای مدل های جدید کسب و کار و هم چنین آموزش و حفظ توانمندی های موجود، حتما بر روی قابلیت های مناسب حساب کنند. نیروهای هنجارشکن در محیط کسب و کار امروزی فراوانند. به این دلایل، حفظ تأثیر چنین تحولی عموما مستلزم بازسازی اساسی در ذهنیت و رفتار است.
بر اساس آخرین مطالعه هاروارد بیزینس ریویو که در سال 2019 انجام شده است، تقریباً 1.3 تریلیون دلار در تحول دیجیتال در سال 2018 سرمایه گذاری شده است. با این وجود، درصد زیادی از این هزینه ها در اقدامات شرکت هایی که شکست می خورند به هدر می رود زیرا برای تغییر و تحول آماده نیستند. تحول دیجیتال صنعتی فقط موضوعی برای سرمایه گذاری نیست، بلکه توسعه استراتژی ها، اجرا و رسیدگی به چالش ها و فرصت های مرتبط با آن است. تجربه و مهارت های مرتبط با تحول دیجیتال در بخش تولید در حال حاضر برای برنامه استراتژیک تقریبا همه شرکت ها ضروری است.
تحول دیجیتال چه معنایی برای صنعت دارد؟
تحول دیجیتال در صنعت؛ به کارگیری قابلیت های دیجیتال برای فرآیندها، محصولات و دارایی ها جهت افزایش کارایی، افزایش ارزش مشتری، مدیریت ریسک و هدایت فرصت های جدید درآمدزایی است. این تحول جهانی است و بنابراین شامل پذیرش فناوری های دیجیتال برای عملیات داخلی و خارجی است، از جمله فروش، بازاریابی و تلاش های پشتیبانی. برای سازگاری، شرکت ها باید اساسا نحوه عملکرد خود را تغییر دهند، مایل به پذیرش تغییرات فرهنگی و نیز تجدید نظر در وضعیت موجود خود باشند.
استعدادها و قابلیت های دیجیتال کلید تحول و بهره برداری از فرصت های استراتژی تجاری جدید هستند. مطالعه موسسه Accenture با این ادعا که «شرکت ها برای پیشرفت در جهانی همیشه در حال تغییر به سیستم های بی حد و حصر، سازگار و اساسا انسانی نیاز دارند» این موضوع را تأیید می کند. این مطالعه به شرکت ها توصیه می کند که برنامه ها، زیرساخت ها و کارمندان خود را به عنوان نهادهای مستقل نبینند و به آنها به صورت چندجانبه نگاه کنند و آنها را سیستم های به هم پیوسته ای در نظر بگیرند که اصطلاح صنعت نسل 5.0 را ایجاد می کند.
در زمینه تحول دیجیتال در صنعت، مشتری هسته اصلی استراتژی تحول دیجیتال است. امروزه شخصی سازی نقش بزرگی در مصرف دارد و تولید یکسان برای همه، در فروش محصول، کارایی لازم را ندارد. محصولات باید برای رفع نیازهای مشتری تطبیق داده شوند، تنها از این طریق شرکت ها توجه آنها را جلب کرده و تبدیل و وفاداری را تشویق می کنند.
علاوه بر این، ابزارهای مدرنی مانند هوش مصنوعی و اتصال بین دستگاه ها، به شرکت ها این امکان را می دهند که سفارشی سازی محصول را خودکار کرده و حتی وظایف را از راه دور انجام دهند. به این ترتیب تاسیسات ضروری به کار خود ادامه می دهند و سیستم های تولید به صورت مجازی کنترل می شوند.
تحول دیجیتال برای شرکت های صنعتی
فناوری نه تنها زندگی مردم را بهبود می بخشد، بلکه کار را در بسیاری از بخش ها آسان می کند. تحول دیجیتال صنعتی به سازمان کمک می کند تا با خواسته های مشتریان در حال ظهور سازگاری داشته باشد و در نتیجه در مواجهه با آینده، دوام داشته باشد. این امر به شرکت ها اجازه می دهد تا در یک محیط اقتصادی که به طور مداوم در پاسخ به تحولات فناوری در حال تغییر است، بهتر رقابت کنند. مدیریت صحیح چرخش دیجیتال به شرکت ها این فرصت را می دهد تا به مزایای عملیاتی و تولیدی دسترسی داشته باشند.
شرکت هایی که شکست خواهند خورد، شرکت هایی هستند که به دنبال بهره مندی از فناوری های جدید هوش مصنوعی نیستند
وضعیت پس از همه گیری کووید 19 که در آن زندگی می کنیم به سمت ذهنیت تب دیجیتال پیش می رود. شرکت هایی که در زمینه ایجاد تحول دیجیتال در صنعت خود موفق می شوند، آنهایی هستند که تجربیات هوشمند و سفر مشتری ایجاد می کنند که زندگی مردم را تسهیل و یا تکمیل می کند. شرکت هایی که شکست خواهند خورد، شرکت هایی هستند که به دنبال بهره مندی از فناوری های جدید هوش مصنوعی نیستند و از داده ها برای پیش بینی روند تقاضا و تصمیم گیری برای بهبود نیروی کار استفاده نمی کنند.
تحول دیجیتال، پنجره ای به آینده
دیجیتالی شدن، کسب و کارها را از نو می سازد و مزیت های رقابتی منحصر به فردی را به آنها می دهد. اما شرکت ها هنگامی که زمان تغییر مدل های کسب و کار فعلی شان فرا می رسد، هم چنان از دیجیتالی شدن خودداری می کنند. تحول دیجیتال در سال های اخیر به نوعی شعار بسیاری از مدیران ارشد بوده است.
طبق مطالعه گارتنر که در مورد افزایش سرعت تحول دیجیتال در کسب و کار است، 79 درصد از استراتژیست های شرکتی ادعا می کنند که کسب و کار خود را دیجیتالی می کنند تا جریان های درآمدی جدیدی ایجاد کنند. اما تاکنون، تغییرات آهسته بوده است و کمتر از نیمی از شرکت هایی که ادعا می کنند در حال انتقال به تحول دیجیتال صنعتی هستند، ابتکارات دیجیتالی خود را به هسته استراتژی تحول دیجیتال خود می آورند.
ما در دنیای دیجیتال، به صورت جهانی و بیش از حد مرتبط زندگی می کنیم که با تغییر در سطح اجتماعی و تکنولوژیکی مشخص می شود، که در آن حالت ظهور مداوم بازیگران جدید در بازارها، تحرک خارج از محدوده و اتصال مداوم تأثیر زیادی دارد. بنابراین لازم است از منطقه آسایش فرار کرد، کسب و کار خود را از نو ساخت و در این دنیایی که توسط پیشرفت های فناوری تسخیر شده است، رقابت کرد.
امروزه تحول دیجیتال در صنعت یک گزینه نیست، بلکه یک الزام اجتناب ناپذیر است.
تحول دیجیتال در صنعت؛ چرا جهش کنیم؟
به عنوان مصرف کننده، ما در دنیای دیجیتالی زندگی می کنیم و دائما انتظار داریم که فناوری برای ما کار کند. این در مورد از انتظارات ما هنگام خرید محصولات و تجربیات زندگی منعکس می شود. به همین دلیل، سازمان ها در اکثر بخش ها نیاز به سرمایه گذاری مستمر در پیشرفت هایی دارند که کارکنان و مشتریان بالقوه را راضی می کند.
شرکت هایی که بخش صنعتی را تشکیل می دهند بیشتر در معرض تغییراتی هستند که دیجیتالی سازی ایجاد می کند. این تغییرات ناشی از پیشرفتی است که در محیط صنعتی امروز رخ داده است. پلتفرم های جدید اینترنت اشیا، رایانش ابری، پلتفرم های کلان داده و هوش مصنوعی و … از جمله فناوری هایی هستند که تحول دیجیتال در صنعت را ایجاد می کنند.
تحول دیجیتال صنعتی چیست؟
تحول دیجیتال صنعتی به مجموعه ای از راهکارهای نوآوری و انتقال به سمت مدل های کسب و کار جدید و جریان های درآمدی اطلاق می شود که از سه رکن اساسی تشکیل شده است. اتوماسیون، بهبود فرآیندهای تولید و بهینه سازی تولید. اما این نوع دگرگونی به فناوری هایی که استفاده می شود محدود نمی شود. این نشان دهنده فرهنگ تغییر است که در تمام زمینه های کاری ادغام شده و تغییری در نحوه مدیریت تیم های مختلف ایجاد می کند. فقط از طریق دیجیتالی شدن می تواند تأثیر مفید واقعی بر تولید هر شرکتی داشته باشید.
سه رکن اصلی تحول دیجیتال صنعتی: اتوماسیون، بهبود فرآیندهای تولید، بهینه سازی تولید
اکنون به مزایای تحول دیجیتال در صنعت که برای شرکت های صنعتی نیز مهم است خواهیم پرداخت.
10 مزیت تحول دیجیتال در صنعت
تحول دیجیتال در صنعت فرصتی را برای ترکیب شیوه ها و روش های انجام که منجر به تکنیک ها، مهارت ها و منابع درآمدی جدید می شود، فراهم می کند. در اینجا برخی از مهم ترین مزایای تحول دیجیتال در صنعت آورده شده است:
1- هزینه ها را کاهش می دهد
فناوری یک متحد بزرگ در فرآیند به حداقل رساندن هزینه های یک شرکت صنعتی در مواجهه با آینده است. ادغام فناوری های دیجیتال منجر به تغییر رویه ها و دیجیتالی شدن اسناد می شود که منجر به بهینه سازی کلی فرآیند می شود. در نتیجه، هزینه های غیرضروری کاهش می یابد که منجر به کاهش هزینه های نیروی کار هم می شود.
علاوه بر این، تحول دیجیتال در صنعت به شرکت ها این امکان را می دهد که هزینه ها را بی نهایت دقیق تر محاسبه و برآورد کنند و اطمینان حاصل شود که بودجه ها تحت کنترل هستند. علاوه بر این، وظایف غیرضروری را در فرآیندها حذف و یا جایگزین می کند و آنها را بسیار کارآمدتر می کند. این کارایی به صرفه جویی در زمان تبدیل می شود که منجر به تولید بسیار مقرون به صرفه تری می شود.
2- تولید را غیرمتمرکز می کند
تحول دیجیتال صنعتی سیستم های نظارتی کاملا از راه دور را در اختیار شرکت ها قرار می دهد، بنابراین تولید می تواند به تنهایی به کار خود ادامه دهد. این بدان معناست که در شرایط استثنایی مانند کووید-19، شرکت های دیجیتالی مجبور به توقف یا حتی کاهش زنجیره تولید خود نشده اند. این سیستم ها می توانند بدون توقف کار کنند و کارکنان دور کار می توانند ساعات بیشتری در هفته نسبت به هر کارگر دیگری کار کنند.
علاوه بر این، اهمیت تحول دیجیتال در صنعت، انعطاف پذیری روش ها و پاسخگویی آنها را افزایش می دهد. به عنوان مثال، اگر در یک کارخانه تولید مشکلی وجود داشته باشد، یک هشدار به صورت خودکار ارسال می شود و بدون توجه به روز، ساعت و یا اینکه فردی در آن زمان حضور فیزیکی داشته باشد، به مشکل رسیدگی می شود.
3- نوآوری را در برابر هنجارشکنی ترغیب می کند
تحول دیجیتال، فرهنگ نوآوری را تقویت می کند و شرکت را به سمت کشف ارزش های پیشنهادی جدید و روندهای آتی سوق می دهد. با تقویت داده ها، شرکت ها این امکان را دارند که با اطلاعات ناشناخته قبلی، نوآوری ایجاد کنند تا خود را برای روندهای آینده آماده کنند و در نتیجه در مواجهه با هنجارشکنی های آینده، در هزینه ها صرفه جویی کنند.
4- فرصت های تجاری جدیدی ایجاد می کند
سیستم های دیجیتال جدید، تولید محصولات و یا خدمات جدیدی را که قبلا برای شرکت غیرممکن بودند، امکان پذیر می سازد، بنابراین منابع درآمد جدیدی ایجاد می کنند. علاوه بر این، سرعت راه اندازی خدمات جدید (نوآوری یا جهت گیری مجدد) بسیار سریع تر خواهد بود. از طریق استفاده خوب از داده های بزرگ و هوش مصنوعی، شرکت ها امکان آزمایش، پیشی گرفتن از روندها و پیش بینی پیشرفت های جدید را در میان مشتریان دارند. این فناوری ها حتی می توانند سازگاری شرکت ها با محیط زیست را راحت تر کنند و محصولاتی را ایجاد کنند که سبزتر بوده و برای اکوسیستم ما آسیب کمتری داشته باشند.
5- واکنش به روند تقاضا را تسریع می کند
پاسخگویی سیستم های تولید پیشرفته واکنش سریع به تغییرات بی ثبات تقاضا را آسان تر می کند. وظایف را می توان در عرض چند ساعت تغییر داد و محصولات را می توان با استفاده از الگوهای سفارشی سازی شده برای هر مصرف کننده بدون اتلاف وقت تولید کرد. به این ترتیب، شرکت ها می توانند رضایت مشتری بیشتری را بدون نیاز به دستکاری هر یک از آنها به دست آورند.
6- مزیت رقابتی را تقویت می کند
تحول دیجیتال در صنعت باعث ایجاد مزیت رقابتی در شرکت ها و صنایع تولید محور می شود. فناوری های جدید کیفیت محصولات تولیدی را با گنجاندن قابلیت های جدید در سیستم های تولید بهبود می بخشد که نتیجه نهایی را ارتقاء می دهند. این امر باعث تمایز محصول مورد نظر می شود و ارزش افزوده ای برای برند ایجاد می کند.
از سوی دیگر، بررسی های کیفی جامعی ایجاد می شود که انطباق با استانداردها و مقررات مختلف را تضمین می کند. علاوه بر این، به کارگران این امکان را می دهد که مهارت های بالقوه و حرفه ای خود را به جای درگیر شدن در کارهایی که ارزش فکری برای شرکت ندارند، توسعه دهند.
7- کارایی و بهره وری را افزایش می دهد
افزایش کارایی و بهره وری یکی از مزیت های تحول دیجیتال در بخش تولید است. ارتباط هوشمند محصولات، به دستگاه ها توانایی اتصال و ارتباط ماشین به ماشین (M2M) را می دهد. این توانمندی به آنها اجازه می دهد تا تصمیمات غیرمتمرکز بگیرند. برای بسیاری از وظایف، شرکت ها دیگر نیازی به حضور فیزیکی کارمند ندارند. این مدل جدید ساخت و تولید، وظایف یکنواخت و گاهی اوقات خطرناک را حذف می کند و هم چنین آنها را دقیق تر، کارآمدتر و پاسخگوتر می کند.
فراتر از بهینه سازی فرآیندها و وظایف، تحول دیجیتال تصمیمات سریع تر و مؤثرتری را بر اساس داده های دقیق و آنی امکان پذیر می سازد. علاوه بر این، فرآیندهای آموزش، اصلاحات و تعمیر دیگر مشکلی ندارند زیرا کمتر اتفاق می افتند و تا حد زیادی خودکار هستند.
8- تقویت انسجام درونی
جریان اطلاعات حاصل از دیجیتالی شدن و تحول دیجیتال در بخش تولید، ارتباط بین بخش ها را تسهیل میکند و امکان مشارکت و همکاری کارمندان از بخش های مختلف شرکت را در پروژه ها و تصمیم گیری فراهم می کند. علاوه بر این، به کسب و کارها دیدی کلی از نهادهای مختلف سازمان می دهد. این امکان مدیریت جهانی سودآورتر را فراهم می کند. از سوی دیگر، دسترسی سریع به اطلاعات از هر مکان و در هر زمان، کار بین تیم های مختلف را تسهیل می کند.
9- استفاده از ظرفیت داده را بهبود می بخشد
تحول دیجیتال در بخش تولید فرهنگ تصمیم گیری مبتنی بر داده را ایجاد می کند که توسط ابزارهای فناوری جمع آوری شده است. بهبود در سیستم های تحلیلی منجر به تعمیق درک داده ها می شود. این امر تصمیم گیری آگاهانه، توصیه های کلیدی و پاسخگویی سریع را تقویت می کند.
10- موجب علاقه در استعدادهای جدید می شود
کسب و کارهای دیجیتالی که با روندها و فرآیندها به روز هستند، بیشترین علاقه را از سوی متخصصان آموزش دیده با قابلیت هایی که در این محیط پیچیده و مخرب اساسی هستند، جلب می کنند. علاوه بر این، اگر تغییر به شیوه ای مناسب و مسئولانه مدیریت شود، به نفع همه بخش های آن خواهد بود و ارزش بیشتری از رضایت شغلی را برای کارکنان ایجاد می کند. انگیزه انسانی همراه با ابزارهای دیجیتال موثر در بهره وری و سودآوری شرکت منعکس خواهد شد.
صنعت 4.0 چیست؟
صنعت 4.0 که انقلاب صنعتی چهارم یا 4IR نیز نامیده می شود، مرحله بعدی تحول دیجیتال در صنعت است که توسط روندهایی از جمله افزایش داده ها و اتصال، تجزیه و تحلیل، تعامل انسان و ماشین و پیشرفت در رباتیک هدایت می شود. صنعت 4.0، چهارمین انقلاب صنعتی است و همگی به عصر کنونی اتصال، تجزیه و تحلیل پیشرفته، اتوماسیون و فناوری ساخت پیشرفته اشاره دارند که برای سال ها تجارت جهانی را متحول کرده است.
انقلاب صنعتی چهارم چیست؟
نیروی بخار، انقلاب صنعتی اولیه را به پیش برد و برق انقلاب دوم را شکل داد. اتوماسیون اولیه و ماشین آلات مهندسی، انقلاب سوم را رقم زد و اکنون سیستمهای فیزیکی سایبری یا رایانههای هوشمند، انقلاب صنعتی چهارم را شکل میدهند.
صنعت 4.0 بر پایه اختراعات انقلاب صنعتی سوم – یا انقلاب دیجیتال – استوار است که از دهه 1950 و تا اوایل دهه 2000 آشکار شد و کامپیوتر، انواع دیگر الکترونیک، اینترنت و بسیاری موارد دیگر را برای ما به ارمغان آورد. صنعت 4.0 این اختراعات را فراتر از قلمرو امکان قبلی با چهار نوع اساسی از فناوری (نمونه های زیر) که می توانند در سراسر زنجیره ارزش اعمال شوند، می آورد:
1. اتصال، داده و قدرت محاسباتی: فناوری ابر، اینترنت، بلاک چین، حسگرها
2. تجزیه و تحلیل و هوش: تجزیه و تحلیل پیشرفته، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی
3. تعامل انسان و ماشین: واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)، روباتیک و اتوماسیون، وسایل نقلیه هدایت خودکار
4. مهندسی پیشرفته: تولید افزایشی (مانند چاپ سه بعدی)، انرژی های تجدیدپذیر، نانوذرات
فناوری دیجیتال چیست؟
تعریف فناوری دیجیتال به دستگاه ها، سیستم ها و منابع دیجیتالی اشاره دارد که به ایجاد، ذخیره و مدیریت داده ها کمک می کنند. یکی از جنبه های مهم فناوری دیجیتال، فناوری اطلاعات (IT) است که به استفاده از رایانه برای پردازش داده ها و اطلاعات اشاره دارد. امروزه بیشتر کسبوکارها از فناوری دیجیتال برای مدیریت عملیات و فرآیندها و بهبود سفر مشتری استفاده میکنند.
صنعت 5.0 چیست؟
صنعت 5.0 که به عنوان انقلاب صنعتی پنجم نیز شناخته می شود، مرحله جدید و در حال ظهور صنعتی شدن و تحول دیجیتال در صنعت است که در آن انسان ها در کنار فناوری پیشرفته و ربات های مجهز به هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندهای محل کار خود تلاش می کنند. این امر با تمرکز بیشتر انسان محور و همچنین افزایش انعطاف پذیری و تمرکز بهبود یافته بر پایداری همراه است.
این مرحله جدید که فراتر از تولید را در بر می گیرد، بر اساس انقلاب صنعتی چهارم (صنعت 4.0) بنا شده و با پیشرفت های I.T امکان پذیر شده است. که شامل جنبه هایی مانند هوش مصنوعی، اتوماسیون، تجزیه و تحلیل داده های بزرگ، اینترنت اشیا (IoT)، یادگیری ماشینی، روباتیک، سیستم های هوشمند و مجازی سازی می شود.
با گسترش مفاهیم صنعت 4.0، این انقلاب صنعتی جدید توسط اتحادیه اروپا به عنوان ارائه «چشم اندازی از صنعت که فراتر از کارایی و بهره وری به عنوان اهداف یگانه هدف قرار می گیرد و نقش و سهم صنعت را در جامعه تقویت می کند» توصیف می شود.
این تغییر از تمرکز بر ارزش اقتصادی به سمت مفهومی گسترده تر از ارزش و رفاه اجتماعی است. در حالی که این مفهوم در گذشته مورد توجه قرار گرفته است، به عنوان مثال از طریق مسئولیت اجتماعی شرکت، مفهوم قرار دادن مردم و کره زمین بر سود، تمرکز جدیدی را برای صنعت ایجاد می کند.
چرا تحول دیجیتال صنعتی باید سریع تر آغاز شود؟
سطح رقابت پذیری یک شرکت به طور مستقیم با توانایی آن در مدیریت فرآیندها و افزایش بهره وری مرتبط است. طبق مطالعه مک کینزی، شرکت هایی که قبلا به طور متوسط بیش از 60 سال عمر می کردند، اکنون کمتر از 20 سال عمر می کنند. با ادامه رشد رقابت، بقای شرکت ها در بازاری که به طور فزاینده اشباع می شود، دشوارتر می شود. شرکت هایی که مایل به ادامه حیات در صنعت خود هستند، باید دیجیتالی شدن را به عنوان بخشی اساسی از هسته استراتژیک خود بپذیرند.
تحول دیجیتال در صنعت از گزینه ای که می تواند به شرکت ها مزیت رقابتی بدهد به یک ضرورت برای بقا در شرایط فعلی صنعت نسل 4.0 تبدیل شده است. صنعت نسل 5.0 نزدیک است، و بدون مهارت های دیجیتالی دخیل در تحول، شرکت ها قادر نخواهند بود با تقاضاهای نوظهور سازگاری داشته باشند یا با بقیه صنعت رقابت کنند.
kavak، سیستمی برای تحول دیجیتال صنعتی شما
کاواک یک پلت فرم عملیاتی یکپارچه است که یک چارچوب عملیاتی برای قابلیت های صنعتی را ایجاد می کند. کاواک یک مرکز عملیات جامع را ارائه می دهد که به شما امکان کنترل، نظارت و مدیریت کلیه امکانات و توانمندی های شرکت را به روشی ساده، سریع و مستقل را می دهد. بنابراین به ابزاری قدرتمند برای دستیابی به تحول دیجیتال در صنعت به طور موثر و خودکار مجهز می شوید.