تحول دیجیتال در کسب و کار به معنی تحول و دگرگونی عمیق در روش و شیوه اجرای کسب و کار است و تنها به معنی در اختیار گرفتن ابزارهای مرتبط با این موضوع نیست. در حقیقت استفاده از فناوری های جدید بدون ایجاد فرهنگ، مهارت، دانش و ساختارهای لازم در کسب و کار، تحول دیجیتال در کسب و کار شما رخ نخواهد داد.
همان طور که بحران کرونا در دو سال اخیر نشان داد، آماده شدن برای تحول دیجیتال در کسب و کار یک نیاز لوکس و تجملی نیست که کسب و کارها تصادفی به سمت آن بروند. این یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای همه سازمان هایی است که می خواهند در بازار رقابتی هم چنان حضوری فعال داشته باشند. باید توجه داشت که تحول دیجیتال این پتانسیل را دارد که عملیات کسب و کار و رشد در بازارهای جدید و موجود را بهینه کند.
کسب و کارها از تحول دیجیتال برای اصلاح فرآیندهای موجود، ترکیب ایده ها و ابتکارات جدید و طراحی مجدد تجربه مشتری برای تداوم فعالیت در دنیای پویای کسب و کار و پاسخگویی به تقاضای بازار استفاده می کنند.
تحول دیجیتال چیست و با دیجیتالی شدن چه تفاوتی دارد؟
در پاسخ به سوال تحول دیجیتال چیست؟ می توان گفت که؛ تحول دیجیتال در کسب و کار به معنی بهره برداری از فناوری های پیشرفته برای ایجاد تحولات اساسی و بنیادی در ساختارهای کسب و کارها با هدف تحول در نحوه انجام فعالیت های کسب و کارها و ارائه ارزش بالاتر به مشتریان است. به طور خلاصه منظور از تحول دیجیتال، تحول در فرهنگ سازمانی هر کسب و کار با کمک فناوری به ویژه فناوری های تحول آفرین است.
اما چه تفاوتی بین تحول دیجیتال با دیجیتالی شدن یا دیجیتالیزه شدن وجود دارد؟ دیجیتالی شدن به تبدیل داده های فیزیکی یا آنالوگ به داده های دیجیتال اشاره دارد. دیجیتالی شدن هم مفهومی است که در استفاده از اطلاعات دیجیتال و تجزیه و تحلیل داده ها برای ساده سازی عملیات تجاری به کار می رود. ولی تحول دیجیتال در کسب و کار ممکن است مستلزم دیجیتالیزه کردن و دیجیتالی شدن باشد، اما بسیار بیشتر بر تحول کسب و کار متمرکز است.
دیجیتالی شدن حرکت از آنالوگ به دیجیتال است
تا همین چند سال پیش کسب و کارها سوابق خود را روی کاغذ نگهداری می کردند. چه به صورت دست نویس و چه به صورت تایپ شده، داده های کسب و کارها آنالوگ بودند. اگر می خواستید اطلاعاتی را جمع آوری یا به اشتراک بگذارید، با اسناد فیزیکی مانند، کاغذها و کلاسورها، زیراکس ها و فکس ها سروکار داشتید.
سپس کامپیوترها به جریان اصلی کسب و کارها تبدیل شدند و اکثر کسب و کارها شروع به تبدیل تمام آن سوابق کاغذی به فایل های کامپیوتری دیجیتال کردند. به این می گویند دیجیتالی شدن: فرآیند تبدیل اطلاعات از آنالوگ به دیجیتال. به این ترتیب یافتن و به اشتراک گذاری اطلاعات پس از دیجیتالی شدن بسیار آسان تر شد.
چرا کسب و کارها باید به تحول دیجیتال توجه کنند؟
فناوری های دیجیتال به سرعت در حال رشد و توسعه هستند و به همان اندازه نیز کسب و کارها را تحت تأثیر قرار می دهند. دنیای کسب و کارها نیز روز به روز در حال پیشرفت و تکامل هستند. در این شرایط انتخاب با شماست که تغییرات را بپذیرید و با آن همسو شوید یا شاهد شکست و از بین رفتن کسب و کار خود در این رقابت باشید.
یکی از ویژگی های تعیین کننده تحول دیجیتال در کسب و کار، کاهش هزینه فناوری های پیشرفته است. فناوری های بهتر و ارزان تر، باعث ایجاد دنیایی با اتصالات و ارتباطات بیشتر می شوند. برای پویایی و پیشرفت در حوزه دیجیتال، صاحبان کسب و کار چاره ای جز دیجیتالی شدن ندارند و باید درباره هر عنصر از حرفه خود بازاندیشی کنند. شتاب افسار گسیخته فناوری های پیشرفته به این معنی است که صاحبان کسب و کار برای رشد و ارتقاء سازمان شان، باید خود را متحول کنند. این تحول باید بسیار عمیق باشد به طوری که بیشترین میزان سرمایه گذاری در آخرین فناوری های دیجیتال هزینه شود.

مزایای تحول دیجیتال در کسب و کار
در صورتی که سازمان ها بتوانند به تحول دیجیتال در کسب و کار برسند، می توانند از مزایایی که این تحول برای آنها به ارمغان خواهد آورد استفاده کنند. از مهم ترین مزایای تحول دیجیتال در کسب و کار می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- افزایش تجربه مشتری
بسیاری از نوآوری ها در فناوری دیجیتال با هدف افزایش تعامل با مشتری انجام می شود که به نوبه خود تجربه مشتری را بهبود می بخشد. دست یابی به سطح بالاتری از تجربه مشتری مداری یکی از مزایای تحول دیجیتال در کسب و کار است که وفاداری مشتریان را به دنبال خواهد داشت.
2- غنی سازی داده ها
تحول دیجیتال در کسب و کار فرصت کاملا جدیدی از فناوری های مرتبط با داده را ایجاد می کند؛ چه از نظر روش جمع آوری و چه از نظر تجزیه و تحلیل مجموعه داده های پیچیده که نتیجه آن درک بهتر از مشتریان، ایجاد بینش و پیش بینی های عمیق تر از نیازها و خواسته های مشتریان است. کسب و کارها می توانند از تحول دیجیتال برای به دست آوردن یک دید کلی و درک کامل از موارد زیر استفاده کنند:
- بهبود فرآیندهای تجاری
- بهبود تجربه مشتری
- مدیریت بهتر امور مالی
- تلاش بیشتر برای تولید
3- افزایش کارایی و بهره وری
فناوری های دیجیتال با سرعت بخشیدن به فرآیندها و ساده سازی عملیات، بهره وری را به ارمغان میآورند. برای مثال، اتوماسیون فرآیند رباتیک می تواند از انسان ها پیشی بگیرد. شرکت آی.بی.ام ربات هایی را به نمایش گذاشت که 20 برابر سریع تر از انسان وظایف را انجام می دادند و مرتکب خطا نمی شوند. نرم افزارهای هوش تجاری و ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها می توانند داده ها را با سرعت و دقت بی نظیری جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنند. سپس مدیران کسب و کارها از آن تحلیل برای تصمیم گیری سریع تر و بهتر استفاده می کنند.
4- ایجاد وحدت می کند
اجرای تحول دیجیتال در کسب و کارها اغلب به این معنی است که بخش های مختلف و کارمندان باید از نزدیک با هم کار کنند. همه باید هدف مشترکی را دنبال کنند. این به نوبه خود می تواند به فرهنگ همکاری بیشتر کمک کند.
5- مدیریت بهتر منابع
مدیریت منابع یک جنبه حیاتی از بهره وری در گردش کار کسب و کارها است. بسیاری از سازمان ها ابزارهای نرم افزاری و پایگاه های اطلاعاتی زیادی دارند که به طور منظم از آنها استفاده می کنند. تحول دیجیتال کسب و کار می تواند به گردآوری همه این منابع متفاوت در یک بستر کمک کند.
6- پرورش فرهنگ دیجیتال
یکی از مزایای منحصر به فرد تحول دیجیتال در کسب و کار این است که محیطی از نوآوری دیجیتال را در سازمان شما پرورش داده و پایه های آن را تقویت می کند. کارکنانی که به ابزارهای فناوری قدرتمند مناسب با محیط شغلی خود دسترسی دارند، همکاری بیشتری خواهند داشت و اطلاعات بیشتری در مورد فناوری مورد استفاده خود خواهند آموخت.
ارتقای مهارت کارکنان یک مزیت درخشان برای ارتقای فرهنگ کسب و کارها است. دنیای کسب و کار هر روز به استقبال بیشتر و بیشتر از پیشرفت های فناوری ادامه خواهد داد. بنابراین، مهم است که از تحول دیجیتال در کسب و کار استفاده کرده و نیروی انسانی خود را با نوآوری، سازگاری و جدیدترین پیشرفت های فناوری به روز نمایید.
مراحل تحول دیجیتال در کسب و کار
برای موفقیت در فرآیند تحول دیجیتال در کسب و کار باید از مشتری شروع کرد. باید بدانید که مشتریان شما چه کسانی هستند، نیازهای آنها با چه تغییراتی همراه است و چه چیزی لازم است تا به آنها ارائه کنید. در ادامه مراحل این تحول را مرور می کنیم:
مرحله 1: درک این که زنجیره ارزش صنعت شما چگونه تغییر می کند، مشتریان شما چه کسانی هستند و چه چیزی به آنها پیشنهاد می دهید.
مرحله 2: پشتیبانی از تمام فرآیندهای تحول دیجیتال و برخی شاخص های کلیدی فرآیندهای کسب و کار که به واسطه اعداد و آمار به دست می آیند.
مرحله 3 تحول داده ها می گردد. این مرحله عبارت است از این که چطور می توانید مشکلات مشتری را پیدا کرده و آن را رفع کنید، به چه داده ای احتیاج دارید و چگونه می توانید به این داده ها دسترسی پیدا کنید؟
چه فناوری هایی به تحول دیجیتال کمک می کنند؟
– اینترنت نسل پنجم یا همان 5G
– بلاک چین
– اینترنت اشیاء
– رایانش ابری
– اپلیکیشنهای موبایل
– رسانههای اجتماعی
– واقعیت مجازی و افزوده
– تحلیل گری داده
تحول دیجیتال در کسب و کار یک فرآیند پیچیده است و بخش نیروی انسانی آن به اندازه فناوری مهم است. در واقع می توان گفت که بدون ایجاد تحول در فرهنگ و مهارت نیروی انسانی، نمی توان به تحول دیجیتال کسب و کارها امیدوار بود. زیرا بار اصلی این تحول – به غیر از جنبه فناوری آن – بر دوش نیروی انسانی است که باید ابتدا زمینه پذیرش چنین تحولی در افکار وی شکل بگیرد و سپس با مجهز شدن به دانش و مهارت لازم، بتواند در یک همکاری مشترک و جمعی با دیگر کارکنان، کسب و کار را به سمت ایجاد تحول دیجیتال در کسب و کار سوق دهد.
در این بین نقش نرم افزارهای تحول آفرین که بتواند روند حرکت به سمت تحولات ساختاری در کسب و کارها را راحت تر نماید انکارناپذیر خواهد بود. نرم افزار کاواک یکی از این نرم افزارها است که ابزارها و ماژول های منحصر به فرد خود مانند ماژول فرصت های فروش، ماژول مرکز تماس، ماژول پروژه ها، وظایف و … می تواند کسب و کارها را در پیمودن این مسیر یاری نماید.