امروزه صنایع بسیاری هستند که هنوز تحت تأثیر تحول دیجیتال قرار نگرفته اند. جابجایی فرآیندهای کسب و کار به صورت آنلاین کارایی مقرون به صرفه ای را ارائه می دهد، اما با مجموعه ای از چالش ها همراه است. تحول دیجیتال شامل حوزه های مختلفی است. در این مطلب بررسی می کنیم که حوزه های اصلی تحول دیجیتال چیست و چگونه می توانید از آنها به عنوان بخشی از استراتژی کسب و کار خود استفاده کنید؟
در حالی که همه چشمان خود را به قله دوردست تحول دیجیتال دوخته اند، امروز ایجاد گردش کار هوشمندتر راهی است که ما را به آنجا می برد. این مسیر با کار روزانه و با استفاده از فناوریهایی مانند ابر، هوش مصنوعی، 5G و اینترنت اشیا (IoT) برای جمعآوری و ادغام تحلیلهای زمان واقعی در سراسر پلتفرمها ساخته میشود. شکست فرآیندهای کسب و کار ثابت همه چیز را از مدیریت زنجیره تامین تا جذب نیروهای بااستعداد جدید تغییر خواهد داد.
تحول دیجیتال به چه معناست؟
تحول دیجیتال فرآیند رقابتی تر کردن یک کسب و کار با استفاده از فناوری را توصیف می کند. در یک بازار دیجیتال، کسب و کارها باید از جدیدترین ابزارهای تکنولوژیکی برای مرتبط ماندن استفاده کنند. این شامل خودکارسازی فرآیندها و فعالیت های تجاری به نام بهره وری است. همچنین به معنای طراحی محصولات نوآورانه تر، ساده کردن عملیات و ارائه یک تجربه دیجیتالی بهبود یافته برای کاربر است. تحول دیجیتال یک فرآیند مداوم است، به این معنی که این تغییرات را می توان به صورت تدریجی برای پیشبرد کسب و کار گسترش داد. برای شناخت بیشتر در مورد تحول دیجیتال، پیشنهاد می کنیم مقاله تحول دیجیتال و نمونه های عملی دیجیتالی شدن را مطالعه کنید.
مزایای تحول دیجیتال چیست؟
هدف کلی تحول دیجیتال این است که سازمان شما را رقابتی تر کند. مزایای تحول دیجیتال شامل موارد زیر است:
- با ارائه تجربه کاربری بهتر، مشتریان را درگیر می کند
- وفاداری مشتری را از طریق تعامل افزایش می دهد
- کارمندان را با ابزارهای بهبودیافته برای موفقیت ترغیب می کند
- یک سازمان را کارآمدتر می کند
- زیرساخت فناوری اطلاعات شما را مدرن می کند
- با محصولات و خدمات مرتبط تر، درآمد را افزایش می دهد
حوزه های اصلی تحول دیجیتال کدامند؟
فرآیندها و استراتژی های خاص بسیاری در تحول دیجیتال استفاده می شود. اینها را می توان به 8 حوزه اصلی تقسیم کرد:
1- تحول مدل کسب و کار
تحول در مدل کسب و کار، اولین حوزه از حوزه های اصلی تحول دیجیتال است. به این نکته کلیدی توجه کنید که آیا مدل کسب و کار فعلی شما در یک محیط کسب و کار دیجیتال معنا دارد؟ به استراتژیهای قیمتگذاری، محصولات و خدمات جدیدی که برای بازارهای با فناوری پیشرفته امروزی جذاب هستند نگاه کنید.
به این نکته کلیدی توجه کنید که آیا مدل کسب و کار فعلی شما در یک محیط کسب و کار دیجیتال معنا دارد؟
نمونهای از تغییر مدل کسبوکار دیجیتال میتواند محور نتفلیکس از اجاره DVD به جریان محتوای ویدیویی باشد. اولین قدم این است که به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود نگاه کنید تا تعیین کنید چگونه کسب و کار خود را توسعه دهید.
2- تحول فرآیند
چگونه می توانید فرآیندهای کسب و کار روزمره خود را به روز کنید؟ فرآیندهای خود را بررسی کنید تا هرگونه ناکارآمدی را برای بهبود مشخص کنید. از معیارهای پایه برای تجزیه و تحلیل اثربخشی هر ابزار یا فرآیند جدید در طول زمان استفاده کنید و در صورت نیاز، ذینفعان را برای بازخورد دعوت کنید. برخی از کسب و کارها ممکن است به ابزار صورتحساب خودکار روی بیاورند، در حالی که برخی دیگر کل گردش کار خود را اصلاح می کنند.
3- تحول دامنه فعالیت
این سومین حوزه از حوزه های کلیدی تحول دیجیتال، حرکت کسب و کار شما را به فضای ابری توصیف می کند. استفاده از سیستمهای مبتنی بر ابر امنیت، چابکی و مقیاسپذیری را بهبود میبخشد – همه با هزینه کمتر. کدام فرآیندها را می توانید شروع به انتقال به ابر کنید؟ هنگامی که این موارد را شناسایی کردید، میتوانید با استفاده از نرمافزار مناسب، بارهای کاری و دادهها را انتقال دهید.
4- تحول سازمان
نیاز به تحول فرهنگی در سراسر سازمان خود را فراموش نکنید. این که به کارمندان خود نرم افزار جدید ارائه دهید یک چیز است، اما متقاعد کردن آنها برای استفاده از آن چیز دیگری است. از بخشهای مختلف شرکت خود بازخورد و ورودی بخواهید تا بتوانید نگرش به فناوری دیجیتال را ارزیابی کنید. آموزش و منابع کافی را برای کل تیم با تاکید بر همکاری فراهم کنید.
5- فضای ابری
توسعه فضای ابر و حرکت به سمت آن یکی از حوزه های اصلی تحول دیجیتال است. مدیران فناوری اطلاعات به طور فزایندهای به فضای ابر توجه میکنند تا نیازهای انعطافپذیری تجاری را برآورده کنند و همچنین محصولات و خدمات نوآورانه را با سرعت رقابتی ارائه دهند. مقیاس پذیری و چابکی ارائه شده توسط یک زیرساخت مبتنی بر ابر برای سازمان هایی ضروری است که باید به سرعت به تغییرات بازار واکنش نشان دهند. شرکتها برای مدرنسازی و بهینهسازی کاربردهایشان از طرحهای توسعه یکپارچه به معماریهای بومی ابری چابک تغییر میکنند.
گارتنر انتظار دارد تا سال 2025 حدود 95 درصد از برنامههای کاربردی مدرن با استفاده از استراتژیهای بومی ابری ساخته شوند و سازمانها را قادر میسازد تا تعامل با مشتری را بهبود بخشند، هزینههای عملیاتی را کاهش دهند و انعطافپذیری بیشتر را تضمین کنند.
6- فناوری 5G
فناوری 5G یکی دیگر از حوزه های اصلی تحول دیجیتال است. همان طور که قدرت رایانه شخصی به جهشهای اولیه انقلاب فناوری و دسترسی به وب مبتنی بر آن دامن زد، نسل بعدی فناوری شبکه جهان ما را با دستگاههای متصل به سرعت فوقالعادهای که دگرگونی دیجیتال را افزایش میدهند، تغییر خواهد داد. فناوری پیشرو در این مورد 5G است، نسل بعدی پرسرعت اتصال بیسیم تلفن همراه که تقریبا همه و همه چیز از جمله ماشینها، اشیا و دستگاهها را به هم متصل میکند.
با این حال، هنگامی که 5G راه اندازی شود، تأثیر آن بر صنعت تحول دیجیتال بسیار زیاد خواهد بود. به حجم عظیمی از دادهها که امروزه از طریق همه دستگاههای هوشمند ما میگذرد، فکر کنید. اکنون تمام عملکردها و فرصت هایی را که وقتی همه این فناوری سریع تر و قابل اطمینان تر با هم ارتباط برقرار می کنند، در نظر بگیرید.
7- قدرت هوش مصنوعی
هوش مصنوعی یکی از مهم ترین حوزه های اصلی تحول دیجیتال است. توانایی سیستمهای هوش مصنوعی برای تبدیل حجم وسیعی از اطلاعات پیچیده و مبهم به بینش، این پتانسیل را دارد که اسرار قدیمی را فاش کند و به حل برخی از پایدارترین مشکلات جهان کمک کند. دادهها به ندرت پاکسازی میشوند و از هوش مصنوعی میتوان برای سرعت بخشیدن به فرآیند مرتبسازی، پاکسازی، برچسبگذاری و انتخاب دادهها استفاده کرد. سیستمهای هوش مصنوعی میتوانند برای کمک به کشف بینش برای درمان بیماری، پیشبینی آبوهوا و مدیریت اقتصاد جهانی استفاده شوند.
یکی از مؤلفههای کلیدی این حوزه، هوش مصنوعی مسئول است، فشاری بین شرکتها، توسعهدهندگان، دولتها و کارکنان جهت ایجاد چارچوبی برای رویکردی اخلاقی و انسانمحور برای تصمیمگیری الگوریتم محور. در هسته خود، هوش مصنوعی مسئولیت پذیر بر یک اصل اساسی بنا شده است: سیستم های هوش مصنوعی باید با همه افراد منصفانه رفتار کنند. به همان اندازه مهم هم، شرکت ها باید در قبال سیستم های هوش مصنوعی خود پاسخگو باشند. هوش مصنوعی مسئول نه تنها توانایی درک و اعتماد به یک مدل کامپیوتری، بلکه نحوه برخورد موثر ما با پیامدهای انسانی تصمیم گیری مدل را نیز در بر می گیرد.
8- اینترنت اشیا
آخرین مورد از حوزه های اصلی تحول دیجیتال، اینترنت اشیا است. اتصال طیف گستردهای از ماشینها و حسگرها به اینترنت پرسرعت، دادههای جدیدی را به ارمغان میآورد که پس از تجزیه و تحلیل؛ بهره وری کار، بهره وری منابع، بهینه سازی دارایی، مدل های کسب و کار و خدمات مشتری را تغییر می دهد. شبکههای اینترنت اشیا نقشی کلیدی در گردآوری اطلاعات لحظه ایی از دستگاههایی که به اینترنت متصل هستند ایفا میکنند.
شبکههای اینترنت اشیا نقشی کلیدی در گردآوری اطلاعات لحظه ایی از دستگاههایی که به اینترنت متصل هستند ایفا میکنند.
هر قطعه از تجهیزات یک آزمایشگاه تحقیقاتی دارای حسگرهایی است که داده های دقیق در مورد استفاده و عملکرد دستگاه را نظارت و ارسال می کند. استفاده از این داده ها می تواند بینش ها و ایده هایی را که کسب و کار را به سطوح جدید و غیرمنتظره می برد، باز کند. اما باید با نیت انجام شود.
4 چالش کلیدی تحول دیجیتال چیست؟
اکنون که هر یک از حوزه های کلیدی تحول دیجیتال را تفکیک کردهایم، بررسی چالشهایی که احتمالا به عنوان بخشی از تحول دیجیتال با آنها روبرو خواهید شد، مفید است.
1. ریسک گریزی
افراد درون سازمان ممکن است در برابر تغییر مقاوم باشند. آنها ترجیح میدهند به رویههایی که با آنها آشنا هستند پایبند باشند تا اینکه با فناوریهای ناآشنا به سوی ناشناختهها جهش کنند. شما باید به عنوان بخشی از استراتژی خود به کارکنان تان اطمینان خاطر بدهید.
2. فقدان مهارت های دیجیتال
دومین چالشی که باید به آن توجه کرد، شکاف های موجود در مجموعه مهارت های دیجیتال نیروی کار شما است. حتی زمانی که افراد به تحول اعتماد دارند، برای استفاده کافی از این ابزارها به آموزش و راهنمایی کافی نیاز دارند.
3. کمبود منابع مالی
زیرساخت های فناوری اطلاعات و تجدید ساختار هزینه دارد. شما باید هزینه تحول دیجیتال را به بودجه خود اختصاص دهید، که مدتی طول می کشد. بسیاری از سازمان ها به دنبال سرمایه گذاری اضافی صرفا برای فناوری دیجیتال هستند.
4. کمبود منابع کسب و کار
برای کمک به پیاده سازی و آموزش شما باید از کارشناسان متخصص استفاده کنید. با منابع انسانی همکاری کنید تا شکاف های دانش را پر کنید و کسب و کار خود را با افراد بسیار ماهر تقویت کنید.
نتیجه
کسبوکارها به لطف فناوری معاصر، که بهرهوری و رقابت در بازار را بهبود میبخشد، به طور دائم در حال تغییر هستند و دستخوش تحولات دیجیتالی میشوند. اما پذیرش فناوری های جدید به معنای پایان تحول دیجیتال نیست. برای دستیابی به تحول دیجیتال معنادار، سازمان ها باید فراتر از فناوری نگاه کنند. کسبوکارها تنها با بازنگری کامل ساختارهای سازمانی خود میتوانند از مزایای دیجیتالیسازی مانند بهبودهای عملیاتی، فرصتهای همکاری، افزایش ارائه خدمات و رویکرد جدید تحولی به تجربه مشتری بهره ببرند.