نوآوری دیجیتال برای هر کسب و کاری که می خواهد در قرن بیست و یکم موفق شود، حیاتی است. زندگی روزمره عادی ما در حال حاضر با نحوه خرید، برقراری ارتباط و سرگرمی با استفاده از دستگاه تلفن همراه نسبت به قبل متفاوت شده است.
آمارها نشان می دهد که جمعیت جهان اکنون از 8 میلیارد نفر فراتر رفته است. به طبع این افزایش، تعداد استفاده کنندگان از ابزارهای دیجیتال نیز رو به افزایش است. افزایش جمعیت دیجیتالی جهانی فشار زیادی را بر کسبوکارها در سراسر جهان وارد میکند زیرا مصرفکنندگان تصمیم میگیرند هر کاری را که ممکن است به صورت آنلاین و در محدوده خانههای خود انجام دهند.
در این مقاله، اصول اولیه نوآوری دیجیتال و اینکه چرا کسب و کار شما باید با آن سازگار شود تا موفق شود، خواهید آموخت. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
نوآوری دیجیتال چیست؟
نوآوری دیجیتال به کارگیری فناوری دیجیتال برای بهبود جنبه ها و فرآیندهای مختلف کسب و کار، افزایش رشد و افزایش کارایی کلی است. نوآوری دیجیتال معمولا با اصطلاحات «دیجیتالی سازی» و “دیجیتالی شدن” اشتباه گرفته می شود. با این حال، دیجیتالی سازی به فرآیند تبدیل اطلاعات نوشته شده یا ذخیره شده به شکل فیزیکی به دیجیتال یعنی اسکن یا بازآفرینی اسناد فیزیکی به اسناد دیجیتال اشاره دارد. برعکس، دیجیتالی شدن به استفاده از اطلاعات دیجیتال برای بهبود فرآیندها اشاره دارد. در مورد نوآوری دیجیتال، درک این نکته بسیار مهم است که این فرآیند یک شبه اتفاق نمی افتد. با معرفی پیشرفتهای جدید در فناوری، احتمال وقوع آن بیشتر است.
تحول دیجیتال چیست؟
تحول دیجیتال به اصطلاحی جذاب برای توصیف پیادهسازی فناوریهای دیجیتال برای مهندسی مجدد فرآیندهای موجود یا توسعه خدمات جدید که مشتریان را بهتر درگیر میکند، از کارمندان پشتیبانی میکند، عملیات کسبوکار را بهبود میبخشد و ارزش کسبوکار را به سمت نهایی سازمان هدایت میکند، تبدیل شده است.
تحول دیجیتال در اواسط دهه 2010 به یک ابتکار استراتژیک کلیدی تبدیل شد، زیرا ارتباطات سیار، ابر، تجزیه و تحلیل دادهها و سایر فناوریهای اطلاعاتی پیشرفته شروع به کار کردند و کسبوکارها و مصرفکنندگان را قادر ساختند به راحتی از طریق کانالهای دیجیتال درگیر شوند. تیم اسمیت (Tim Smith)، میگوید: «تحول دیجیتال توانایی اتخاذ و بهکارگیری صحیح فناوریها برای تکامل مداوم و ابداع مجدد شرکت برای رشد یا استراتژی رقابتی است». اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این مورد بدانید، پیشنهاد می کنیم مقاله تحول دیجیتال چییست؟ را حتما مطالعه کنید.
چرا باید نوآوری دیجیتال را در اولویت قرار دهید؟
کسبوکارهایی که اهمیت فناوریهای نوظهور را درک نمیکنند، به راحتی توسط رقبای باهوشتر، از رقابت کنار گذاشته خواهند شد. مدیران کسبوکار هوشمند باید همیشه در نظر داشته باشند که چگونه پیشرفتهای فناوری به آنها کمک میکند مرتبط بمانند و به سازمانهایشان ارزش بیافزایند. در اینجا برخی از مزایایی است که اگر نوآوری دیجیتال در کسب و کار خود را در اولویت قرار دهید به دست خواهید آورد:
کسبوکارهایی که اهمیت فناوریهای نوظهور را درک نمیکنند، به راحتی توسط رقبای باهوشتر، از رقابت کنار گذاشته خواهند شد.
- راهکارهای فناوری که بازگشت سرمایه را بهبود می بخشند و درآمد را افزایش می دهند
- بهره وری بهبود یافته و فرآیندهای ساده
هر کسب و کاری که برای دستیابی به موفقیت بلندمدت تلاش می کند باید از نوآوری دیجیتال استقبال کند. در اینجا دلایل آن ذکر شده است:
داده ها

اطمینان حاصل کنید که داده ها و تجزیه و تحلیل ها هسته اصلی استراتژی نوآوری دیجیتال شما هستند. امروزه، با توجه به افزایش روزافزون ارتباط متقابل در دنیای ما، کسب و کارها نسبت به قبل به اطلاعات مشتریان دسترسی بیشتری دارند. مدیران کسب و کار که از نوآوری دیجیتال استقبال می کنند، می توانند این داده ها را به بینش های ارزشمند مشتری تبدیل کنند و به آنها کمک کنند تا تصمیمات تجاری بهتری بگیرند.
انتظارات مشتری
امروزه، مشتریان انتظارات زیادی برای یک تجربه مشتری یکپارچه دارند. این شامل همه چیز است، از قابلیت استفاده یک برنامه تا نحوه تعامل شما با کارمندان خود. اولویتبندی نوآوری دیجیتال تضمین میکند که شما به طور دائم در تمام جنبههای کسبوکارتان تجربهای برتر را به مشتریان خود ارائه میدهید.
بهره وری کارکنان
کسب و کارها می توانند از نوآوری دیجیتال برای بهبود کارایی کارکنان با خودکارسازی فرآیندها استفاده کنند. برای مثال، کارکردهای اصلی کسب و کار مانند منابع انسانی، ممکن است از فناوری برای خودکارسازی حوزههای کلیدی مانند حقوق و دستمزد و حضور کارکنان استفاده کنند و به کارمندان زمان بیشتری برای تمرکز بر فعالیتهای دیگر میدهند. ابتکارات تحول دیجیتال بسیاری از شرکت ها در نتیجه کار از راه دور تسریع شده است.
برای حفظ تداوم کسبوکار در طول قرنطینههای اجباری که در دوران همه گیری کرونا رخ داد، بسیاری از تیمها مجبور شدند از خانه کار کنند. پس از این همه گیر اعلام شد، 88 درصد از شرکت ها در سراسر جهان دورکاری را اجباری کردند یا به شدت کارکنان خود را تشویق کردند که از خانه کار کنند. شواهد اولیه نشان میدهد که شرکتهایی که توانستند به سرعت به یک مدل کار دیجیتال روی آورند، مزایایی مانند دسترسی به نیروی کار ماهر و افزایش بهرهوری را مشاهده کردند.
امنیت
حملات سایبری به طور تصاعدی افزایش یافته است، زیرا کسب و کارها به سمت فضای ابری و استفاده از سیستم های تحت وب حرکت می کنند. مجرمان سایبری در حال بهتر شدن هستند و کسب و کارهایی که نتوانند با پیشرفت تکنولوژی همراه شده و امنیت داده های خود را تأمین کنند، هزینه سنگینی خواهند پرداخت.
اهمیت نوآوری دیجیتال چیست؟

امروزه بسیاری از سفرهای مشتریان به صورت دیجیتالی شروع می شود. آنها ممکن است هنگام پیمایش در لینکدین، تماشای یک ویدیو در یوتیوب یا هنگام جستجو در گوگل به کسب و کار شما برخورد کنند. به همین دلیل است که سازمان ها، صرف نظر از هر صنعتی، اگر می خواهند رقابتی باقی بمانند، باید خود را به یک کسب و کار فناوری محور تبدیل کنند.
سازمان ها، صرف نظر از هر صنعتی، اگر می خواهند رقابتی باقی بمانند، باید خود را به یک کسب و کار فناوری محور تبدیل کنند.
کسانی که از پیادهسازی فناوری در فرآیندها و جریانهای کاری خود سرباز میزنند، در معرض خطر غلبه رقبای باهوشتر خود در زمینه فناوری قرار میگیرند. در صورت داشتن نوعی حضور آنلاین، مشتریان احتمال بیشتری برای یافتن کسب و کار شما دارند. بیایید برخی از مزایای خاص اجرای نوآوری دیجیتال در کسب و کارها را بررسی کنیم:
1. داده ها و تجزیه و تحلیل
نوآوری دیجیتال با داده ها و تجزیه و تحلیل بهبود یافته همراه است. دادههایی که از روشهای دیجیتالی جمعآوری اطلاعات به دست می آیند، میتوانند به راحتی جمعآوری و پردازش شوند. سپس این داده ها به بینش تبدیل می شود که می تواند به شما در درک بهتر مشتریان کمک کند. به عنوان مثال، در بازاریابی دیجیتال، می توان یک تست A/B برای محتوا انجام داد و دید که کدام یک از آنها بهتر عمل می کنند. سپس به شما بینش ارزشمندی در مورد طرز فکر و ترجیحات مشتریانتان می دهد که می تواند فروش و بازده کل سرمایه شما را افزایش دهد.
2. تجربه مشتری بهتر
هیچ زمانی در تاریخ نبوده است که مصرف کنندگان انتخاب های بیشتری نسبت به الان داشته باشند. وقتی صحبت از تجربه مشتری می شود، انتظارات بالاست. از آنجایی که امروزه بیشتر نقاط تماس مشتری به صورت دیجیتالی اتفاق میافتد، اجرای یک نوآوری دیجیتال تضمین میکند که نقاط تماس مشتری تجربهای با کیفیت را ارائه میدهند، چه در قالب یک اپلیکیشن موبایل یا یک وبسایت.
3. بهبود بهره وری
نوآوری دیجیتال، همراه با اتوماسیون، می تواند بهره وری و کارایی کل سازمان را بهبود بخشد. بخش هایی مانند بازاریابی و منابع انسانی می توانند از فناوری های خاصی برای انجام وظایف به طور خودکار و بدون دخالت فعال انسانی استفاده کنند. شرکتهایی که در نوآوری دیجیتال پیشرو بودند، برتری خاصی نسبت به شرکتهایی داشتند که این کار را نکردند.

4. بهبود نوآوری
همان طور که فرآیندهای کسب و کار با کمک فناوری بهبود می یابند، نوآوری دیجیتال می تواند با ارائه ابزاری برای سازمان ها برای ردیابی سریع فرآیند، نوآوری را تقویت کند. این بسیار مهم است زیرا چابکی در نوآوری در به دست آوردن مزیت رقابتی مهم است. با یک ابزار نوآوری خوب، میتوانید ایدهپردازی کنید، بهترین ایدهها را انتخاب کنید و پروژهها را بدون ترک پلتفرم مدیریت کنید.
خطر نوآوری دیجیتال چیست؟
اگرچه نوآوری دیجیتال مزایای زیادی دارد، اما خطراتی در ارتباط با آن وجود دارد. نمونهای از چنین سناریویی، اتفاقی است که برای لیدل، یک سوپرمارکت زنجیرهای تخفیف بینالمللی آلمانی، زمانی که تلاش کرد نوآوری دیجیتال را پیادهسازی کند، رخ داد.
لیدل مجبور شد یک پروژه هفت ساله را لغو کند تا راهکار دیجیتالی را به کسب و کار خود معرفی کند. مشکل این بود که آنها قبلا 500 میلیون یورو برای آن هزینه کرده بودند. آنها احتمالا در تلاش برای احیای سیستم قدیمی خود بیشتر هزینه کردند. در حال حاضر، دو دلیل اصلی برای شکست نوآوری دیجیتال وجود دارد:
1. استفاده از تکنولوژی اشتباه
2. عدم تمایل به انطباق با الزامات استاندارد فناوری جدید
خطر در اینجا این است که نوآوری دیجیتال پرهزینه است. به همین دلیل است که باید یک استراتژی تحول دیجیتال برای ترسیم تغییرات و مراحلی وجود داشته باشد که به طور استراتژیک کسب و کار را در اقتصاد دیجیتال تغییر مکان دهد. از طرف دیگر، نادیده گرفتن نوآوری دیجیتال ریسک بیشتری دارد. اگرچه مدیران از اهمیت نوآوری دیجیتال آگاه هستند، اما تنها نیمی از آنها استراتژی تحول دیجیتالی دارند.
با یک استراتژی نوآوری دیجیتال شروع کنید
کاملا واضح است که اجرای یک نوآوری دیجیتال برای رقابتی ماندن در دنیای دیجیتال امروز مهم است. دیگرانی که نپذیرفتند توسط آنهایی که شجاعانه کسب و کار خود را به صورت دیجیتالی متحول کرده اند از رقابت کنار گذاشته شدند. با نوآوری دیجیتال، می توانید مزایای زیر را برای کسب و کار خود انتظار داشته باشید:
- داده ها و تحلیل های قوی تری به دست آورید که می تواند به شما در درک بهتر رفتارها و عادات مشتری کمک کند.
- بینشِ همراه با راه حل های پیشرفته، شما را قادر می سازد تا تجربه بهتری برای مشتری ارائه دهید.
- اتوماسیونی که نوآوری دیجیتال به ارمغان می آورد به شما کمک می کند تا بهره وری کلی کارکنان خود را افزایش دهید.
- با استفاده از پلتفرمهای نوآوری پیشرفته، میتوانید با سرعت بیشتری نوآوری کنید و سود شرکت خود را افزایش دهید.
برای به کارگیری نوآوری دیجیتال، به استراتژی نیاز دارید که به شما کمک کند شکل کسب و کار خود را تغییر دهید، مدل عملیاتی فعلی خود را با مدل های عملیاتی جدید هماهنگ کنید، و فناوری های مدرن را به صورت دیجیتالی وارد کسب و کار خود کنید.
مهم است که هنگام طراحی استراتژی نوآوری دیجیتال خود، به «چرا» نوآوری، «روی چه چیزی» تمرکز کنید و «چگونه» آن را با موفقیت اجرا کنید، پایبند باشید.
چگونه نوآوری دیجیتال را در قلب کسب و کار خود قرار دهیم؟
ایجاد یک استراتژی نوآوری دیجیتال همیشه آسان نیست، اما چند قدم ساده وجود دارد که می توانید برای شروع انجام دهید. بسیاری از شرکتهای بزرگتر، شتابدهندههای داخلی یا مراکز نوآوری راهاندازی میکنند، جایی که کارکنان میتوانند ایدهها و فرآیندهای جدید را بدون ایجاد مزاحمت برای بقیه کسبوکار آزمایش کنند. در مقیاس کوچکتر، این کار را می توان به سادگی با تشویق بخشی از کارکنان به آزمایش انجام داد.
بسیاری از شرکتهای بزرگتر، شتابدهندههای داخلی یا مراکز نوآوری راهاندازی میکنند
کارکنان
با الهام بخشیدن به دو یا سه نفر که مشتاق پیشبرد شرکت هستند شروع کنید تا خلاقانه در مورد اینکه چگونه فناوری می تواند به شما در حل مشکلاتتان کمک کند فکر کنند.
فرآیند
یک فرآیند آزمایشی چابک ایجاد کنید که به شما امکان می دهد پیشرفت خود را نظارت کرده و بازخورد دریافت کنید. مطمئن شوید که این خارج از فعالیتهای تجاری معمولی انجام میشود تا از ایجاد اختلال در عملیات جاری جلوگیری شود.
فناوری
فناوری های مناسبی را به کار بگیرید که به شما امکان می دهد تمام جنبه های مورد نیاز شرکت خود را ادغام کنید. این برای هر شرکت متفاوت خواهد بود، اما می تواند شامل مواردی مانند مدیریت تیم، همکاری، دسترسی ابری و نظارت بر چرخه عمر محصول باشد.
مرور
سیستمی برای ردیابی پیروزی ها و شکست های سریع ایجاد کنید. این به شما کمک می کند تا تعیین کنید کدام آزمایش ارزش ادامه دادن دارد و کدام آزمایش ارزش ادامه دادن ندارد.
نتیجه
اگر شما یک شرکت فناوری محور نیستید، وقت آن رسیده است که به دیجیتالی شدن فکر کنید. استفاده از نوآوری دیجیتال در کسب و کار تنها در چند سال گذشته رشد کرده است. با توجه به اینکه فرآیندهای دیجیتال در حال حاضر بر هر بخش تجاری روی کره زمین تأثیر می گذارد، دیگر این سؤال مطرح نیست که آیا صنعت شما تحت تأثیر نوآوری دیجیتال قرار می گیرد یا خیر، بلکه سؤال این است که چه زمانی تحت تأثیر قرار می گیرد.