لوگو نرم افزار کاواک

شماره تماس: 33346747-041

ویژگی های نرم افزار CRM؛ چرا به CRM نیاز دارید؟

ویژگی های نرم افزار CRM

دانستن ویژگی های نرم افزار CRM برای انتخاب بهترین نرم افزار CRM موضوع بسیار مهمی است. با وجود انواع مختلف نرم افزار CRM که توسط شرکت های مختلف ارائه می شوند از کجا می دانید که باید کدام ویژگی ها و قابلیت ها را در انتخاب نرم افزار خود در اولویت قرار دهید؟ برای داشتن یک کسب و کار موفق، چیزی مهم تر از مدیریت ارتباط با مشتریان نیست. البته در انجام این کار حیاتی، وقت گیر و خسته کننده نیز خطاهای انسانی بروز می کند.

همه کسب و کارها از طرف مشتری و درخواست های متنوع آنها دچار مشکلات زیادی شده اند. از بحث فروش و نمایندگی فروش گرفته تا بازگشت محصولات خریداری شده و … مواردی هستند که ممکن است باعث ایجاد مشکل و یا نارضایتی در مشتریان گردد. ایجاد یک نارضایتی حتی کوچک، می تواند اولین برداشت بد را در ذهن مشتری نسبت به شما ایجاد کند. اما به سادگی می توانید از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنید. خوشبختانه راهکار آن در دسترس است؛ نرم افزار CRM کاواک!

در این مقاله می خوانید:

– نرم افزار CRM چیست؟

– چرا به نرم افزار CRM نیاز دارید؟

– 3 مزیت عمده نرم افزار CRM

– 16 ویژگی نرم افزار CRM

  • ویژگی های اصلی نرم افزار CRM
  • ویژگی های عمومی نرم افزار CRM
  • ویژکی های انتخابی نرم افزار CRM

– استراتژی انتخاب نرم افزار CRM

نرم افزار CRM چیست؟

نرم افزار CRM چیست؟ CRM به معنی نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری است و به اتوماسیون و مدیریت چرخه عمر مشتری برای بخش های فروش و بازاریابی کمک می کند. ویژگی نرم افزار CRM این است که اطلاعات مشتری را در یک بانک اطلاعاتی واحد ادغام می کند تا کاربران سیستم بتوانند روابط با مشتریان را بهتر سازماندهی و مدیریت کنند. فرایندهای معمول را خودکار کرده و ابزاری برای نظارت بر عملکرد و بهره وری فراهم می کند.

چه کسی از نرم افزار CRM استفاده می کند؟

یک نرم افزار CRM تقریبا به هر بخش کسب و کار پاسخ می دهد. درست از خدمات مشتری، فروش و جذب نیرو گرفته تا توسعه کسب و کار، بازاریابی و … . یک نرم افزار CRM به شما کمک می کند تا تعاملات و روابط خارجی را مدیریت کنید تا به موفقیت برسید. می توانید با استفاده از اطلاعات مشتریان و مشتریان بالقوه یک پایگاه داده تماس ایجاد کنید، فرصت های فروش امیدوارکننده را شناسایی کنید، کمپین های بازاریابی را مدیریت کنید و مسائل مربوط به خدمات را ثبت کنید.

شما می توانید تعاملات مشتری را برای هر کسی در شرکت که ممکن است به آن نیاز داشته باشد در دسترس قرار دهید. با دید کافی و دسترسی آسان به داده ها، نمایندگان فروش می توانند به راحتی همکاری کنند، بهره وری را افزایش دهند و رشد کسب و کار را افزایش دهند.

چرا به نرم افزار CRM نیاز دارید؟

یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) خوب، سازمان شما را قادر می سازد تا تعاملات مشتری را بهتر مدیریت و پشتیبانی کنید و روابط را از طریق سیستم ها و فرایندهای مطمئن حفظ کنید.

این برنامه همچنین فرایندهای سازمانی را در طول بازاریابی، فروش و خدمات مشتری با قابلیت ها و ویژگی هایی ادغام می کند که می تواند از نظر استراتژیک در اختیار بخش های اصلی سازمان قرار گیرد.

اندازه بازار نرم افزار CRM در سال 2022 به 57.9 میلیارد دلار می رسد و پیش بینی می شود که با 13.3 درصد رشد از سال 2022 تا 2030، این حجم گسترش یابد. این به این دلیل است که ابزارهای CRM به عنوان یکی از مؤثرترین ابزارها برای جذب و حفظ مشتریان در نظر گرفته می شوند. اگر به موقعیت، ترجیحات، عادات خرج کردن، جمعیت شناسی، بازخورد، تعامل با برند خود و سایر اطلاعات حیاتی از این قبیل علاقه مند هستید، سرمایه گذاری در یک نرم افزار CRM هوشمند یک تصمیم عاقلانه است.

3 مزیت عمده نرم افزار CRM برای کسب و کارها

مزیت های عمده نرم افزار crm

نرم افزار CRM مزایای بسیاری برای کسب و کارها دارد که مهم ترین آنها را در مقاله مزایای نرم افزار CRM ذکر کرده ایم. اما در اینجا به سه مزیت عمده نرم افزار CRM اشاره می کنیم:

1- دسترسی آسان به داده های مشتری

دسترسی آسان به داده های مشتری یکی از ویژگی های نرم افزار CRM است. برنامه CRM شامل پایگاه داده های قابل جستجو است که به کاربران سیستم امکان می دهد در جلسات به اطلاعات مشتری و خود مشتری دسترسی پیدا کنند.

2- فرآیندهای ساده از طریق اتوماسیون کارها

نرم افزار CRM به کاربران سیستم اجازه می دهد تا روند کار و فرآیندهای مرتبط با بخش های مختلف سازمان از جمله فروش، بازاریابی و پشتیبانی مشتری را برای بهبود هماهنگی بین این تیم ها استاندارد کنند.

3- بینش عملی از عملکرد کسب و کار و رفتار مشتری

نرم افزار CRM قابلیت تجزیه و تحلیل فعالیت ها را ارائه می دهد. این یکی از ویژگی های نرم افزار CRM است. با استفاده از این قابلیت، کاربران می توانند داشبورد و گزارش های قابل تنظیم را براساس داده های مشتری ایجاد کنند. این گزارش ها به تقسیم بندی مشتریان، پیگیری درآمد و مدیریت کمپین ها کمک می کند.

پیشنهاد مقاله: مزایای نرم افزار CRM چیست؟

16 ویژگی نرم افزار CRM

مانند بسیاری از انتخاب های زندگی و شغلی، هنگام تصمیم گیری در مورد خرید بهترین نرم افزار CRM، دانش، بهترین دوست شما است. در زیر 16 ویژگی نرم افزار CRM را در سه گروه اصلی، عمومی و انتخابی که در انتخاب نرم افزار با آنها روبرو می شوید بیان می کنیم.

ویژگی های اصلی نرم افزار CRM

ویژگی های اصلی یک برنامه CRM، مواردی هستند که به صورت استاندارد در تمام نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری وجود دارد. هر راهکار CRM دارای سه ویژگی اصلی زیر است:

1- مدیریت تماس

اطلاعات تماس مانند نام، آدرس و حساب های شبکه های اجتماعی را در یک پایگاه داده قابل جستجو ذخیره می کند. در حالی که مدیریت تماس، یکی از ویژگی های نرم افزارهای CRM است، با این ویژگی شما می خواهید به دنبال طرح و کاربردی باشید که برای شما منطقی باشد.

2- پیگیری تعاملات

با استفاده از این ویژگی نرم افزار CRM یادداشت ها را اضافه و تاریخچه تعامل را ردیابی کنید تا مکالمات با مخاطبین خاص را مستند کنید. در حالی که لیست های کوتاه شده را مقایسه می کنید، به این فکر کنید که هر بار که مشتری در قیف فروش شما حرکت می کند، چند بار تغییر وضعیت می دهد. شما می خواهید نرم افزار CRM را انتخاب کنید که به همه طرف های لازم اجازه همکاری می دهد.

3- مدیریت سرنخ ها

مدیریت سرنخ ها یکی از ویژگی های نرم افزار CRM است. با شناسایی و امتیازدهی از طریق تیم فروش، فرآیند تبدیل مشتری بالفعل به مشتری بالقوه را مدیریت کنید. مشابه ویژگی مدیریت تماس، مسأله مهم اینجا اطمینان از این است که روند مدیریت سرنخ در نرم افزار CRM شما جریان یافته و انتقال می یابد به شکلی که برای سازمان و تیم شما منطقی باشد.

4- تیم فروش و مدیریت فرصت های فروش

کمی کردن فرصت هایی که تیم فروش شما با مشتریان دارد، یکی از ویژگی های نرم افزار CRM است. از این قابلیت به عنوان امتیازدهی سرنخ یاد می شود، به کاربران این امکان را می دهد تا مشتریانی را که به احتمال زیاد تبدیل به خریدار می شوند شناسایی کنند. این به ساده سازی تیم های فروش/بازاریابی، بهبود کارایی و بهینه سازی فرآیند فروش کمک می کند.

5- مدیریت پروژه

از دست دادن جلسات بسیار بد است، درست است؟ به جای یادداشت کردن تاریخ های مهم در کاغذ یا گوشه سررسید، قابلیت های مدیریت پروژه در نرم افزار CRM مدیریت جلسات با مشتریان را آسان می کند. با هشدارها و اعلان هایی که دریافت می کنید، شما در جریان رویدادهای آتی و همچنین تغییراتی که اعضای تیم خود در اسناد فروش ایجاد می کنند، قرار می گیرید.

6- مدیریت قیف فروش

CRM ها دید کاملی را در فرایند فروش شما فراهم می کنند و به شما این امکان را می دهند که فورا ببینید مشتری در حال حاضر در چه مرحله ای از چرخه فروش است. شما می توانید از این اطلاعات برای برنامه ریزی حرکت بعدی خود، شناسایی نقاط ضعف، پیش بینی درآمد و تجزیه و تحلیل عملکرد نمایندگان فروش استفاده کنید. مدیریت قیف فروش از ویژگی های نرم افزار CRM است که بسیار مهم است.

ویژگی های عمومی نرم افزار CRM

ویژگی های عمومی نرم افزار CRM

ویژگی های عمومی یا مشترک در اکثر سیستم های نرم افزار CRM وجود دارند. این ویژگی های نرم افزار CRM اغلب نشان دهنده یک سیستم قدرتمند، به جای یک برنامه اولیه یا پیشنهادی هستند. این ویژگی ها شامل موارد زیر است:

7- یکپارچگی با ایمیل

یکی از ویژگی های نرم افزار CRM خوب این است که با ایمیل هایی مانند Gmail،Outlook ، Yahoo و … یکپارچه می شود. امکان مدیریت و تقسیم بندی لیست های تماس و همچنین یک مرکز متمرکز برای همکاری داخلی را فراهم می کند. به چگونگی و نحوه برقراری ارتباط تیم خود با مخاطبان سازمان بیندیشید. اگر آنها به همکاری در یک برنامه عادت ندارند، ممکن است بخواهید نرم افزار CRM را با قابلیت یکپارچگی با ایمیل در اولویت قرار دهید.

8- مدیریت اسناد

اسناد مربوط به سازمان را جمع آوری و در مکانی متمرکز، بارگذاری، ذخیره و به اشتراک بگذارید. دسترسی به اطلاعات برای همه کارکنان کسب و کار آسان می شود. اگر تیم بزرگی در قیف بازاریابی و فروش شما درگیر است، در این صورت مدیریت اسناد یک ویژگی نرم افزار CRM شما محسوب می شود. با در اختیار داشتن یک مرکز متمرکز برای تهیه اسناد مهم می توانید اطمینان حاصل کنید که همه اعضای تیم از دانش کافی و یکسان برخوردار هستند.

9- مدیریت پیشنهادها

مدیریت پیشنهادهایی که به مشتریان ارائه می شود، یکی از ویژگی های نرم افزار CRM محسوب می شود. در نرم افزار CRM خود پیشنهادات مختلف را برای مشتریان ایجاد و سپس ارسال کنید. اینکه چقدر سازمان شما این قابلیت خاص را در اولویت خود دارد، احتمالا به نوع کار شما برمی گردد. اگر ماهیت محصولات یا خدمات شما معمولا به قراردادها و پیشنهاداتی نیاز دارد، متمرکز کردن این فرآیند در نرم افزار CRM یک ویژگی مفید و سودمند است.

10- مدیریت کانال فروش

مرور بر کل کانال فروش و همچنین وضعیت یا پیشرفت هر مرحله در قیف فروش را در نرم افزار خود مشاهده کنید. اگر قیف فروش طولانی تری دارید، بهتر است هنگام خرید بهترین نرم افزار CRM، این ویژگی را در اولویت قرار دهید.

11- اتوماسیون گردش کار

از مهم ترین ویژگی های نرم افزار CRM خوب اتوماسیون گردش کار است. وظایف تکراری را با ایجاد گردش کارهایی که عملکردها را ایجاد می کنند یا یادآوری وظایف بعدی را برای اقدامات بعدی ارسال می کنند، خودکار کنید.

اتوماسیون گردش کار اغلب از ویژگی های نرم افزار CRM است. در حالی که مشغول خرید نرم افزار هستید، در نظر بگیرید که چقدر اتوماتیک بودن کارهای تکراری در قیف فروش باعث می شود اعضای تیم بتوانند کارهای بهتری انجام دهند. آیا این مزیت، ارزش هزینه اضافی را دارد؟

12- مدیریت عملکرد فروش

در میان سایر ویژگی های نرم افزار CRM، مدیریت عملکرد فروش طیف وسیعی از مزایا را به تیم های فروش ارائه می دهد. مدیران به راحتی می توانند ببینند که چه جنبه هایی از تیم فروش خوب عمل می کنند و کدام یک نیاز به بهبود دارند. می توانید عملکرد اعضای تیم فروش را از پلتفرم مدیریت کنید تا مطمئن شوید تیم شما بهترین عملکرد را دارد. با شناسایی مناطق مشکل دار با داده های مشخص، می توان به طور موثرتری به آنها پرداخت.

ویژگی های انتخابی نرم افزار CRM

اگر یکی از ویژگی های زیر برای کسب و کار شما ضروری است، نرم افزاری خریداری کنید که این قابلیت را ارائه می دهند.

13- گزارشگیری و تحلیل

از دیگر ویژگی های نرم افزار CRM این است که بتوانید گزارش هایی از ارقام فروش یا عملکرد فروش به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و غیره دریافت کنید. با قابلیت گزارش دهی و تجزیه و تحلیل، شما توانایی اجرای گزارش ها را بر اساس عواملی مانند جغرافیا، مرحله قیف فروش و حتی اعضای تیم فروش دارید. این نوع جزئیات به شما امکان می دهد تا هنگام بروز مشکلات، به طور موثر عیب یابی کنید و درک عمیقی از کل روند فروش خود داشته باشید.

14- پیش بینی

پیش بینی برای میزان فروش آینده یا درآمد پیش بینی شده بر اساس داده ها یا روند فروش در گذشته و حال مواردی هستند که از یک نرم افزار CRM خوب می توانید انتظار داشته باشید. این قابلیت می تواند یکی از ویژگی های نرم افزار CRM شما باشد که حتما باید در انتخاب نرم افزار مد نظر قرار دهید.

آیا می خواهید توانایی استفاده از داده های موجود را برای پیش بینی وضعیت آینده و جدید خود داشته باشید؟ قابلیت پیش بینی، داده های سازمان را برای شما مفید می کند و به شما این قدرت را می دهد تا درباره آینده شرکت خود تصمیمات عینی و آگاهانه بگیرید.

کسب و کارها با یکدیگر متفاوت هستند. هنگام خرید نرم افزار CRM، به تیم فروش و روند فروش خود فکر کنید. فراموش نکنید که چگونه این نرم افزار، با هر اتوماسیون بازاریابی موجود، بازاریابی از طریق ایمیل و نرم افزار بازاریابی شبکه های اجتماعی که قبلا استفاده می کنید ادغام می شود.

15- اتوماسیون و یکپارچه سازی مرکز تماس

یکی از ویژگی های نرم افزار CRM توانایی کنترل مرکز تماس از طریق رابط کاربری CRM و ادغام هر برنامه شخص ثالث در یک پلتفرم واحد است. هرچه از سیستم های مختلف کمتری استفاده کنید، احتمال سردرگمی و از دست دادن اطلاعات از طریق ترجمه یا انتقال کمتر خواهد بود.

16- گزینه های سفارشی سازی

سفارشی سازی مانند مدیریت فیلدهای سفارشی و فرم ساز و به طور کلی قابلیت سفارشی سازی یکی از اساسی ترین ویژگی های نرم افزار CRM است. هرچه سفارشی سازی بیشتر باشد، نرم افزار CRM انعطاف پذیرتر است. مهم است که قبل از خرید، نیازهای خود را در مورد سفارشی سازی بدانید. آیا نرم افزار با سازمان شما رشد خواهد کرد؟ آیا قابلیت انطباق و ادغام با نرم افزارهای موجود مورد استفاده سازمان شما را دارد؟ آیا در صورت نیاز می تواند تغییر کند؟ اگر به هر یک از این سوالات پاسخ منفی دادید، ممکن است نیاز باشد نرم افزار انعطاف پذیرتری پیدا کنید.

استراتژی انتخاب نرم افزار

انتخاب بهترین نرم افزار CRM برای کسب و کارها به منظور موفقیت در ارتباط با مشتری بسیار مهم است. در ابتدایی ترین حالت، به دو نکته کلیدی خلاصه می شود. برای انتخاب CRM مناسب، باید:

 1)- با ویژگی های نرم افزار CRM آشنا شوید تا از بین آنها انتخاب کنید.

2)- بدانید تیم شما به چه قابلیت های خاص نرم افزار CRM نیاز دارد.

برای حل این موضوعات، ما در این مقاله سعی کردیم فهرستی از مهم ترین ویژگی های نرم افزار CRM را جمع آوری کنیم تا به کمک آنها بتوانید نرم افزار مورد نیاز خود را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که قرار نیست همه پلتفرم ها تمام ویژگی‌های نرم‌افزار CRM را داشته باشند، بنابراین باید الزامات خود را مشخص کنید و کمی تحقیق کنید.

مجتبی حافظ زاده

منبع: https://blog.capterra.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در مطالب کاواک

کاواک در شبکه‌های اجتماعی

شاید دوست داشته باشید