شماره تماس: 984191011210+

CRM یا ERP ؛ مقایسه نرم افزارهای CRM و ERP | تفاوت ها و شباهت ها

مقایسه نرم افزارهای CRM و ERP

مقایسه نرم افزارهای CRM و ERP مسأله ای است که کسب و کارهایی که به دنبال خودکارسازی فرآیندهای اصلی خود هستند با آن مواجه اند. این کسب و کارها معمولا به دو راهکار نرم افزاری اصلی، یعنی برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) نگاه می کنند. در مقایسه نرم افزارهای CRM و ERP، می توان گفت که نرم افزار ERP به شرکت ها کمک می کند تا با اتصال سیستم های مالی و عملیاتی خود به یک پایگاه داده مرکزی، کسب و کارهای موفقی را اداره کنند، در حالی که CRM به مدیریت نحوه تعامل مشتریان با کسب و کارها کمک می کند.

هر دو به عنوان پایگاه داده های حیاتی عمل می کنند. هر دو هم چنین روی چندین بخش کسب و کار تأثیر می گذارند و در حالی که گاهی اوقات بر روی یک پلت فرم ساخته می شوند، اغلب به طور جداگانه خریداری می شوند و در صورت نیاز یکپارچه می شوند.

در مقایسه بین CRM یا ERP، سازمان ها نمی توانند تفاوت های CRM و ERP را تشخیص بدهند. این دو سیستم از دیدگاه های متعددی با هم مقایسه می شوند و دارای عملکردهای مختلفی هستند. هر دو آنها راهکارهای تجاری قابل توجهی هستند که هم روی درآمد و هم بر بهره وری تأثیر می گذارند. این مقاله به شناسایی ویژگی های کلیدی CRM و ERP، مقایسه نرم افزارهای CRM و ERP و این که آیا یک کسب و کار به ERP نیاز دارد یا CRM و یا هر دو، کمک می کند.

نرم افزار CRM چیست؟

سیستم های CRM برای ثبت و ذخیره سازی هر نوع اطلاعات با توجه به وابستگی مشتریان در نظر گرفته شده است. داده ها استاندارد شده و به طور موثر در سراسر سازمان قابل اشتراک گذاری هستند. برای نمونه، اگر شخصی از تیم فروش با مشتری احتمالی تماس داشته باشد، ممکن است اطلاعات جدیدی را وارد کند، به عنوان مثال، جزئیات تماس و یادداشت هایی در مورد بحثی که داشته است.

سپس، در برخی مواقع، یک شخص بازاریاب ممکن است از آن اطلاعات برای تهیه یک پیشنهاد جدید استفاده کند. آنها باید سوابق را در سیستم CRM جمع آوری کنند. با یک سیستم مناسب، کسب و کارها می توانند هر بخشی از تجربه مشتری را سازماندهی و تقسیم بندی کنند.

کارکرد CRM

یک نرم افزار CRM، به افزایش کارایی کمک می کند، فروش را ایجاد و دقت بیشتری را با داده های مشتری ارائه می دهد.

علاوه بر این، نرم افزارهای CRM می توانند پیش بینی های فروش، پشتیبانی، فاکتورها و ارتباطات را مدیریت کنند. یک نرم افزار CRM، به افزایش کارایی کمک می کند، فروش را ایجاد و دقت بیشتری را با داده های مشتری ارائه می دهد. در نتیجه، روابط با مشتری بهبود می یابد.

ویژگی های نرم افزار CRM

– مدیریت و خودکارسازی کمپین های بازاریابی

– تجزیه و تحلیل الگوهای خرید

– پشتیبانی از مشتری با کیفیت بالا

– خودکارسازی کارهای تکراری

– شناسایی سرنخ های جدید

– ساده کردن فرآیند فروش

مزایای نرم افزار CRM

مزیت اصلی نرم افزار CRM این است که به کسب و کارها یک پایگاه مرکزی از تمام داده های مشتری بدهد و تمام تعاملات مشتری را ردیابی کند. با استفاده از این اطلاعات و با استفاده از تجزیه و تحلیل، کسب و کارها می توانند در مورد اینکه مشتریان برای کسب درآمد بیشتر، نحوه عملکرد تیم های فروش، نحوه ارائه خدمات کارآمد و مناسب به مشتریان و موارد دیگر، تصمیمات آگاهانه تری آگاهانه تر اتخاذ کنند.

نرم افزار ERP چیست؟

قبل از مقایسه نرم افزارهای CRM و ERP بهتر است در مورد ERP هم اطلاعاتی ارائه کنیم. مانند یک CRM، نرم افزار ERP برای ساده سازی و هموار کردن وظایف کسب و کار در نظر گرفته شده است. در حالی که یک نرم افزار CRM تنها در بخش فروش شرکت اجرا می شود، یک سیستم ERP در تمام بخش های مختلف شرکت هماهنگی و یکپارچگی ایجاد کرده و اجرا می شود.

کارکرد ERP

یک نرم افزار ERP، فعالیت های به هم پیوسته کسب و کار را به صورت شفاف ارائه و مدیریت می کند.

یک نرم افزار ERP، فعالیت های به هم پیوسته کسب و کار را به صورت شفاف ارائه و مدیریت می کند. بنابراین، شما می توانید اطلاعات استاندارد شده را از طریق هر بخش از سیستم و به تدریج دریافت کنید. بنابراین شرکت می تواند بر روی داده ها بیشتر تمرکز کند و کمتر بر روی عملیات متمرکز باشد. با استفاده از نرم افزار ERP خطاهای کمتری در سازمان رخ می دهد و سازمان ها می توانند انتخاب های بهتری داشته باشند.

مزایای نرم افزار ERP

ویژگی های نرم افزار ERP

– وارد نمودن اطلاعات فرآیند کسب و کار

– دریافت هشدار در صورت بروز مشکل

– مدیریت استخدام نیروی انسانی

– مدیریت زنجیره تولید و تامین

– مدیریت حقوق، دستمزد و اطلاعات کارکنان

– پیاده سازی استراتژی های سازمانی

– به روز رسانی حساب ها

– پردازش سفارش ها

نرم افزار ERPنرم افزار CRM
مدیریت مالی/حسابداریاتوماسیون نیروی فروش
مدیریت سفارش هاخدمات مشتری
مدیریت تولیداتوماسیون بازاریابی
مدیریت زنجیره تامینمرکز تماس
مدیریت انبار / مدیریت موجودی 
تدارکات 
جدول مقایسه ویژگی های کلیدی

تفاوت CRM با ERP چیست؟

تفاوت های crm با erp

جهت مقایسه نرم افزارهای CRM و ERP و انتخاب بین CRM یا ERP باید به تفاوت رویکردها در این دو سیتم دقت نمود. رویکردهای متفاوت به فرآیندهای کسب و کار مهم ترین تفاوت CRM و ERP است. هر دو سیستم ERP و CRM کارایی بیشتری در فعالیت های کسب و کار ایجاد می کنند. با این تفاوت که، یک سیستم ERP با بهره وری بیشتر فعالیت های تجاری، بر کاهش هزینه ها متمرکز است. هر دو راهکار، پایگاه داده مرکزی برای اطلاعات مشتری ارائه می دهند.

با در نظر گرفتن همه این موارد، یک نرم افزار CRM به عنوان تسهیل کننده حجم فروش بالاتر و به عنوان بهبود ارتباطات با مشتری، بهترین کاربرد را دارد. به هر حال استفاده از نرم افزار CRM یا ERP، بهتر از جست و جو برای داده های مشتری با استفاده از ایمیل، یادداشت های دست نویس و … است.

از دیگر موارد مقایسه نرم افزارهای CRM و ERP نحوه ارتباط با مشتریان و فرآیندهای کاری است. از آنجایی که هر شرکتی نیاز به بهبود روابط با مشتری دارد، یک نرم افزار CRM، ایجاد مشتریان بالقوه و وفاداری مشتریان موجود را تضمین می کند. با یک نرم افزار ERP، هر شرکت می تواند فرآیند کار با شرکت های مختلف را مدیریت کند. مدیران نیز می توانند یک دید کلی از آنچه در هر بخش از شرکت می گذرد به دست آورند.

شباهت های CRM و ERP

ERP و CRM هر دو برنامه های کاربردی تجاری هستند که داده ها را در یک پایگاه داده، ذخیره و تجزیه و تحلیل می کنند. هر دو یا از طریق نصب در محل کسب و کار یا از طریق نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) ارائه می شوند، جایی که فروشنده نرم افزار را در مرکز داده خود مدیریت می کند و مشتریان از طریق ابر به آن دسترسی دارند. هم چنین چالش های پیاده سازی ERP و CRM مسأله ای است که با استقرار هر دو باید بر آنها غلبه کنید.

یکپارچه سازی سیستم های ERP و CRM

یکپارچه سازی crm و erp

در مقایسه نرم افزارهای CRM و ERP و تصمیم بین CRM یا ERP، یکپارچگی دارای بیشترین اهمیت است. سیستم های ERP و CRM باید بتوانند داده ها را به اشتراک بگذارند، و این بهتر است از طریق یکپارچه سازی انجام شود. به عنوان مثال، یک عضو تیم فروش ممکن است بخواهد هنگام تلاش برای کمپین فروش مجدد؛ به سابقه سفارش، وضعیت اعتبار یا پرداخت های معوق مشتری دسترسی داشته باشد.

بخش مالی ممکن است نیاز به دسترسی به سیستم CRM برای محاسبه کمیسیون فروش در هنگام اجرای تخفیفات حقوق و دستمزد یا سفارش انبوه داشته باشد. یک سیستم CRM و ERP که بر روی یک پلت فرم واحد ساخته شده اند همچنین برای مدیران کسب و کارها که ممکن است به روشی تلفیقی برای بررسی ساختارهای قیمت گذاری و مدیریت KPIها مانند هزینه های جذب مشتری و ارزش طول عمر مشتری نیاز داشته باشند، مزایایی ایجاد می کنند.

مزایای نرم افزار ERP

CRM یا ERP یا هر دو؟

شرکت هایی که می خواهند رشد و توسعه خود را به طور منظم تداوم بخشند، ممکن است بین CRM یا ERP، ندانند کدام سیستم را اول اجرا کنند. این کار ممکن است یک انتخاب مشکل ساز باشد زیرا هر دو مزایای قابل توجهی دارند. به طور کلی، شرکت ها ابتدا باید فروش خود را سازماندهی کنند تا از این طریق سود کسب کنند، برای تحقق این هدف به یک نرم افزار CRM نیاز خواهند داشت. بعد از آن و در ادامه مسیر رشد شرکت، یک سیستم ERP، کسب و کار را با داده های بین بخشی دقیق و شفاف هدایت می کند.

سیستم های ERP و CRM که بر روی پلتفرم واحد ساخته شده اند، چندین مزیت دارند. سیستم های یکپارچه ERP و CRM نسبت به خرید هر نرم افزار به صورت جداگانه، هزینه کمتری دارند. مدل داده یکپارچه به این معنی است که تمام اطلاعات در زمان واقعی به روزرسانی می شوند، بدون اینکه نیازی به منتظر ماندن برای آپلود دسته ای یا اتصال بین دو نرم افزار داشته باشید. سیستم هایی که از ابتدا برای ERP ساخته شده اند، بهتر می توانند فرآیندها را مدیریت کنند.

نکته مهم

مقایسه نرم افزارهای CRM و ERP نشان می دهد که تقریبا همه شرکت های در حال رشد، از کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMB) گرفته تا شرکت های بزرگ، در نهایت به هر دو سیستم ERP و CRM نیاز خواهند داشت.

مقایسه نرم افزارهای CRM و ERP نشان می دهد که تقریبا همه شرکت های در حال رشد، از کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMB) گرفته تا شرکت های بزرگ، در نهایت به هر دو سیستم ERP و CRM نیاز خواهند داشت. شرکت هایی که امور مالی خود را بر روی ابزارهای حسابداری سطح پایین یا حتی دیگر ابزارها مانند اکسل اجرا می کنند، وقتی متوجه می شوند که این سیستم ها ناکارآمد هستند و مانع رشدشان می شوند و به نرم افزاری قوی تر نیاز دارند، اغلب به یک سیستم ERP روی می آورند.

اینکه یک شرکت ابتدا CRM یا ERP خریداری کند، به مدل کسب و کار آن بستگی دارد. یک شرکت با مجموعه کوچکی از مشتریان با ارزش بالا و امور مالی پیچیده، ممکن است ابتدا در یک سیستم ERP سرمایه گذاری کند، در حالی که شرکتی با امور مالی نسبتا ساده و پایگاه مشتری بزرگ که نیاز به تماس مکرر دارد ممکن است برعکس، ابتدا با یک نرم افزار CRM شروع به کار کند. با این حال، در نهایت، هر دو سیستم برای اکثر شرکت ها ضروری هستند.

بنابراین شما به هر دو نیاز دارید. یک نرم افزار CRM فروش را افزایش می دهد و یک سیستم ERP به ساده سازی عملیات و کاهش هزینه های کلی کمک می کند. CRM و ERP با همکاری یکدیگر می توانند رشد کسب و کار را به حداکثر برسانند.

یک پلت فرم واحد مانند سیستم کاواک که هر دو نرم افزار CRM و ERP را در یک پلتفرم با هم در اختیار شما قرار می دهد، بی تردید انتخابی خوب و ایده آل برای هر کسب و کار آینده نگر است.

درخواست مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در مطالب کاواک

کاواک در شبکه‌های اجتماعی

شاید دوست داشته باشید