دسته بندی مشتریان یکی از موارد کمککننده به تجزیه بازار با هدف تحلیل و بررسی جهت بازاریابی و فروش بهتر و بیشتر است. دسته بندی مشتریان در CRM باعث شناخت بهتر مشتریان و گروه های مختلف آنان می شود و در نتیجه اقدامات شما با دقت و هدفمندی مطلوب تری انجام می گیرد. بنابراین، هرچه بیشتر درباره مشتریان خود بدانید، تلاش های فروش و بازاریابی شما موثرتر خواهد بود. گروه بندی مشتریان در CRM می تواند شما را به این هدف برساند.
تقسیم بندی یا بخش بندی چیست؟
بخش بندی بازار یا سگمنت بندی (Segmentation) مشتریان، فرآیند تقسیم بازار هدف به دسته های کوچک تر و تعریف شده تر است. تقسیم بندی مشتری زمانی است که پایگاه مشتریان خود را در دسته های مختلف مانند جمعیت شناسی، سابقه خرید یا سایر گروه های مشابه مرتبط با کسب و کار خود قرار می دهید. وقتی پایگاه مشتریان شما بر اساس معیارهای مشابه و مشترک به بخش های کوچک و منظم تقسیم می شود، در هنگام ایجاد کمپین های بازاریابی جدید، می توانید به علایق خاص آنها توجه کنید.
منظور از دسته بندی مشتریان در CRM چیست؟
دسته بندی مشتریان در CRM فرآیندی است که طی آن مشتریان شما بر اساس «ویژگی های خاص» مانند شخصیت، علایق، عادات و «عواملی» مانند جمعیت شناسی، صنعت، و درآمد به دسته های مختلف تقسیم می شوند.
دسته بندی یک راه ساده برای سازماندهی و مدیریت روابط شرکت با مشتریان ارائه می دهد. همچنین این فرآیند تنظیم و شخصی سازی تلاشهای بازاریابی، خدمات و فروش با نیازهای گروه های خاص را ساده می کند. این کار در نهایت منجر به افزایش وفاداری و تبدیل مشتری به مشتری وفادار می گردد. گروه بندی مشتریان در crm در واقع انجام فرآیند دسته بندی با استفاده از یک نرم افزار است که به شما قدرت، انعطاف و خطاناپذیری بسیار زیادی می دهد.
اهمیت دسته بندی مشتریان در CRM چیست؟
تقسیم بندی در بازاریابی، در مورد طبقه بندی مشتریان بر اساس فهرست دقیقی از معیارهای عینی است. این فرآیند نه تنها به درک انواع مختلف مشتریان کمک می کند، بلکه به تنظیم پیشنهادات و پیام ها برای هر بخش از مشتریان کمک می کند. این استراتژی بخش مهمی از تحقق سود CRM است، زیرا هدف آن کاهش شکست و به حداکثر رساندن مزایای استفاده از CRM است.
تقسیم بندی مشتری چگونه کار می کند؟
صندوق ورودی ایمیل یا پیامک بیشتر افراد مملو از پیام های اسپم، نامههای ناخواسته و تبلیغاتی است که فورا آنها را حذف میکنند زیرا به آنها مربوط نیست. اگر محتوای شما تجربه شخصی تری را برای فردی که آن را دریافت می کند فراهم کند، احتمال اینکه پیام شما را باز کند و توجه او را جلب کند بسیار بیشتر می شود. دسته بندی مشتری به شخصی سازی تجربه مشتری کمک می کند، که منجر به رضایت بیشتر می شود.
چگونه یک استراتژی دسته بندی مشتری ایجاد کنیم؟
هنگامی که به دنبال ایجاد گروه بندی مشتریان در CRM به صورت معنی دار هستید، که به شما کمک می کند خدمات دقیق تر و شخصی سازی شده ارائه دهید، باید چندین کار را انجام دهید.
- ابتدا و واضحتر از همه، باید مشخص کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند. این به معنای جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی، انجام تجزیه و تحلیل روند و رفتار مربوط به سوابق خرید، و شناسایی نقاط دردناک آنها است – به ویژه مواردی که برای حل آنها مناسب تر هستید.
- بعد از آن، شما می خواهید آن جمعیت شناسی مشتریان را به گروه هایی به نام پرسوناهای مشتری تقسیم کنید. شما از این پرسوناها به عنوان کهن الگوها برای بیان نیازها و اتصال محصول خود به آن نیازها استفاده خواهید کرد.
- هنگامی که پرسوناهای مشتری را ایجاد کردید، می توانید بهترین بخش های خود را ارزیابی و اولویت بندی کنید تا استراتژی های بازاریابی، فروش و پشتیبانی خاصی را توسعه دهید که نقاط قوت شما را برجسته می کند و به طور مؤثرتری به مشتریان شما خدمت می کند.
اهمیت تجزیه و تحلیل دسته بندی مشتری در چیست؟
تجزیه و تحلیل دسته بندی مشتریان در CRM شامل ارزیابیهای عمیقی است که به منظور دستیابی به درک واضحتری از جمعیتشناسی مشتری هدف انجام میشود. این نوع تجزیه و تحلیل به شرکتها کمک میکند تا همه چیز را از کمپینهای بازاریابی گرفته تا فروش، پشتیبانی و قرار دادن محصول، همراه با سایر فعالیتهای تجاری بهینه کنند و ارتقا دهند. چندین نوع یا دسته از تجزیه و تحلیل تقسیم بندی مشتری وجود دارد:
- رفتاری
- جمعیت شناختی
- اقتصادی
- صنعتی
اهمیت تجزیه و تحلیل بخش بندی مشتری به دو چیز مربوط میشود:
1- تعیین ارزش آینده یک پروفایل مشتری معین که به کسبوکارها کمک میکند مشخصات مشتری ایدهآل خود را تشخیص دهند.
2- بهینهسازی مداوم استراتژیها و خدمات برای حفظ مشتریان موجود و به حداکثر رساندن ارزش طول عمر مشتری.
آیا همه CRM ها دارای قابلیت تقسیم بندی مشتری هستند؟
بله، اما به درجات و سطوح مختلف پیچیدگی. کلید یک استراتژی تقسیم بندی مشتری موفق، CRM است که شما از آن استفاده می کنید. نرم افزار CRM باید بتواند به راحتی تمام مشتریان شما را در دسته های مختلف برای شما دسته بندی کند. همچنین باید داده ها را از سیستم های دیگر به طور یکپارچه به هم متصل کند تا یک نمایه کامل مشتری ارائه دهد.
CRM مورد استفاده شما باید بتواند یک سیستم مدیریت تماس قابل اعتماد، انواع مختلف فیلدهای داده، ردیاب فرآیند فروش، دید یکپارچه از مشتریان، ابزارها و گزارشات تحلیلی و موارد دیگر را ارائه دهد. استفاده از دسته بندی مشتریان در سی آر ام این امکان را به شما میدهد که تا جایی که میتوانید به صحبت مستقیم با یک مشتری نزدیک شوید و به او این احساس را بدهید که گویی نقاط درد، اهداف و ارزشهای منحصربهفرد او را میدانید که به طور خاص برایشان مهم است.
دسته بندی و CRM چگونه به هم مرتبط هستند؟
CRM خود را به یک استراتژی فروش دقیق و به خوبی طراحی شده پیوند دهید تا بتوانید بهترین مشتریان خود را توسعه دهید، جستجو کنید و به آنها جایزه دهید. سازماندهی مشتریان خود بر اساس جایی که در فرآیند فروش هستند، چرخه فروش شما را بهینه می کند. به همین دلیل است که از ابزار CRM استفاده کنید. در اینجا نمونه ای از روشی است که مشتریان شما می توانند از طریق سیستم CRM با استفاده از فرآیند فروش معمولی طبقه بندی شوند:
- سرنخ: مشتری است که شما هنوز با او صحبت نکرده اید، اما می تواند یک خریدار بالقوه باشد.
- یک چشم انداز: این شخصی است که به محصول شما علاقه مند است. قبلا یک بار در تماس بوده اید.
- یک مشتری تضمین شده: هنوز مشتری نیست، اما مطمئن هستید که او در شرف خرید محصول شما است. شما فقط باید فروش را نهایی کنید. تفکیک چشم انداز تضمین شده مشتری بالقوه ای که هنوز پیشنهاد شما را دریافت نکرده است به شما کمک می کند در زمان زیادی صرفه جویی کنید.
- مشتری: همه افرادی که قبلا محصول شما را خریده اند.
همچنین درست است که با فناوری CRM، میتوانید انواع دادهها را در مورد مشتریان خود جمعآوری کنید. با این حال، جمع آوری اطلاعات مرتبط نیاز به تفکر و آمادگی دقیق دارد.
اولین قدم برای شناسایی سودآورترین مشتری این است که بدانید چرا آنها محصول و خدمات شما را خریداری می کنند. سوابق CRM دارای قابلیتهای مدیریت حساب هستند که میتواند شامل یک مدل شخصیشده باشد که در صورت خرید بر اساس پیشنهاد ویژه، بازدید یا نزدیکی جغرافیایی، یک نماینده فروش میتواند براساس دستهبندی طبقهبندی کند.
ابزارهای CRM به شما کمک می کنند تا مشتریان کلیدی خود را دنبال کنید تا در هنگام بازدید از وب سایت، به طور خودکار به صفحه خاصی با پیشنهادات مرتبط هدایت شوند. در مرکز تماس، حتی میتوانید بهترین مشتریان خود را از طریق خدمات مشتری یا پیشنهاد اول انتخاب کنید تا بهترین خدمات ممکن را ارائه دهید.
مراقبت های مشابهی می تواند به مشتریانی ارائه شود که با نوع پروفایلی که شما هدف قرار داده اید مناسب باشند، حتی اگر گردش مالی قابل توجهی نداشته باشند. نرمافزار CRM همچنین میتواند ارزیابی کند که آیا مشتریان به بازدیدها، پیشنهادات وب، ارائههای آنلاین، کمپین ایمیلی یا سایر روشهای نزدیک شدن پاسخ بهتری میدهند یا خیر.
CRM و امتیازدهی
تکنیکهای امتیازدهی دسته بندی مشتریان در CRM به شما کمک میکند تا مشتریانی را که سودآور نیستند حذف کنید، بهترینها را پرورش دهید و به هر مشتری امتیازی اختصاص دهید. آنها تکنیک های تقسیم بندی سنتی را تکمیل می کنند. این باید شامل معیارهای صریح و ضمنی باشد، به همان اندازه که معیارهای جزئی که برای شناسایی عواملی که باعث خرید سرنخ ها می شوند، بسیار مهم هستند، به عنوان مثال:
- عملکرد یا نقش مخاطب
- اندازه شرکت
- سرمایه
- صنعت
- نوع محصول مورد انتظار
- بودجه
- تاریخ تحویل مورد انتظار
شما همچنین باید برای فعالیت یا معیارهای رفتاری برنامه ریزی کنید، به عنوان مثال:
- تعداد فرم های پر شده
- تعداد دانلودها
- تعداد ایمیل های خوانده شده
- زمان از آخرین تماس
- منشا سرنخ
به هر معیار چندین امتیاز از 100 داده می شود. به عنوان مثال، اگر در اولویت، شرکت هایی از صنایع کشاورزی و غذایی با 50 کارمند را هدف قرار دهید، می توانید 10 امتیاز به شرکتی با بیش از 50 کارمند اختصاص دهید. علاوه بر این، این سیستم امتیازدهی می تواند برای مشتریان بالقوه و مشتریان شما استفاده شود. این امکان را به شما می دهد تا سرنخ ها و پیگیری های مشتری را برای خریدهای ثانویه اولویت بندی کنید.
نحوه استفاده از دسته بندی در CRM
در اینجا راهنمای نحوه استفاده از دسته بندی مشتریان در CRM آورده شده است:
1. در مورد دسته بندی های بالقوه تحقیق کنید
برای شروع بخش بندی مشتریان در CRM، میتوانید درباره دستهبندیهای بالقوه تحقیق کنید. همانطور که شما این تحقیق را انجام می دهید، ممکن است تمرکز بر تعداد کمی از بخش ها نیز مفید باشد. به عنوان مثال، شما ممکن است فقط بر روی ایجاد بخشها بر اساس سابقه خرید یا فقط بخشهایی بر اساس منطقه تمرکز کنید.
2. برای هر بخش یک پرسشنامه ایجاد کنید
هنگام دسته بندی مشتریان در CRM می توانید برای هر بخش پرسشنامه ای ایجاد کنید تا اطلاعاتی در مورد ویژگی های خاص مشتری بر اساس تحقیقات خود در مورد بخش های بالقوه به دست آورید. به عنوان مثال، بپرسید «آیا شما محصول ما را در گذشته خریداری کرده اید؟» یا «آیا در گذشته به خرید محصول ما فکر کرده اید؟» این پرسشنامه می تواند اطلاعات مشتریان فعلی را تقویت کرده و اطلاعات جدیدی در مورد مشتریان بالقوه به دست آورد.
3. از CRM برای ایجاد گروه های تقسیم شده استفاده کنید
در مرحله بعدی دسته بندی مشتریان در CRM، میتوانید از نرم افزار CRM برای ایجاد گروههای تقسیمبندی شده بر اساس فیلد بازگردانده شده توسط هر پرسشنامه استفاده کنید. نرم افزار CRM برای این فرآیند الزامی نیست، اما می تواند به بهبود سازماندهی اطلاعات و بهبود قابلیت های تحلیلی تقسیم بندی شما کمک کند.
به عنوان مثال، اگر در پرسشنامه مشتری خود این سوال را مطرح کنید که «آیا محصول ما را در گذشته خریداری کرده اید؟» بله، شما ممکن است گروهی از مشتریان را ایجاد کنید که محصول شما را در گذشته خریداری کرده اند. همچنین می توانید از این نرم افزار برای اختصاص بخش ها به لیست ها و گروه های موجود استفاده کنید.
4. روابط با مشتریان در هر بخش را توسعه دهید
اکنون می توانید با همه مشتریان در هر بخش ارتباط برقرار کنید. این ممکن است شامل ارسال ایمیل، برقراری تماس و سازماندهی جلسات حضوری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نیازهای خرید آنها باشد. همچنین می توانید از این به عنوان فرصتی برای ادامه کسب دانش در مورد اطلاعات مربوط به دسته بندی مشتریان در CRM خود استفاده کنید.
5. کمپین های بازاریابی را با هدف هر دسته ایجاد کنید
سپس می توانید کمپین های بازاریابی هدفمندی ایجاد کنید که به احتمال زیاد در هر بخش به مشتریان دسترسی پیدا می کنند. میتوانید تبلیغات را از طریق ایمیل، پیامهای متنی، پست مستقیم یا سایر فرمهای تبلیغاتی وارد کنید. به عنوان مثال، ممکن است یک کمپین پیامکی ایجاد کنید که هدف آن مشتریان جوانتری است که محصول شما را در گذشته خریداری کردهاند. این پیامهای متنی همچنین ممکن است محصول خاصی را تبلیغ کنند که مخاطبان جوانتر تمایل بیشتری به خرید آن دارند.
6. بر دسته بندی نظارت و آن را اصلاح کنید
پس از تکمیل تلاش های بازاریابی خود، از نرم افزار CRM برای نظارت بر هر گروه از مشتریان بالقوه و تجزیه و تحلیل نتایج استفاده کنید. شما می توانید هر گروه را بر اساس نتیجه کمپین های بازاریابی خود تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر تعداد زیادی خرید در مدت زمان کوتاهی از یک گروه دریافت کنید، ممکن است این گروه را بزرگتر کنید.
نمونه هایی از مدل های گروه بندی مشتریان در CRM
دسته بندی مشتریان در سی آر ام شامل تقسیم افراد به گروه ها بر اساس ویژگی های مشترک است. برای دستیابی به آن، بازاریابان از مدلهای تقسیمبندی مشتری استفاده میکنند که مشخص میکند کدام معیار بهترین مخاطبان ایدهآل را که محصولاتشان را میخرند، توصیف میکند.
شرکت ها داده های مشتری، نتایج نظرسنجی تحقیقات بازار، معاملات خرید، روندهای فعلی، تجزیه و تحلیل رقبا و سایر اطلاعات را جمع آوری می کنند که به آنها کمک می کند خریداران را در گروه های مجزا دسته بندی کنند. اتوماسیون جمع آوری داده ها در مورد پایگاه مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه را برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل آسان تر کرده است.
مدل دسته بندی مشتریان در CRM به محصولات و خدمات فروخته شده بستگی دارد. این مدل ها برای مشتریان B2C و B2B و همچنین برای سایر اهداف تقسیم بندی مانند نظرات عمومی و ادراک کارکنان استفاده می شود. انواع تقسیم بندی مشتریان در CRM شامل رویکردهای جمعیتی، جغرافیایی، روانشناختی، فناوری، رفتاری، مبتنی بر نیاز و ارزش محور است.
دسته بندی جغرافیایی
مدل دسته بندی مشتریان در CRM از نظر تقسیم بندی جغرافیایی به محل زندگی و کار مشتریان (در مدل B2C) یا جایی که کسب و کارها واقع شده اند (در مدل B2B)، اشاره دارد. شش عامل وجود دارد که معمولا برای انجام تقسیم بندی جغرافیایی استفاده می شود:
1. موقعیت جغرافیایی (استان، شهرستان، شهر، کد پستی، منطقه)
2. منطقه زمانی
3. اقلیم
4. ترجیحات فرهنگی یا مذهبی
5. زبان هایی که صحبت می شود
6. ویژگی های جمعیت (شهری، روستایی، تراکم جمعیت)
دسته بندی مشتریان در CRM از نظر جغرافیایی به ویژه در تبلیغات، با کد پستی مفید است. کسبوکارهای محلی میتوانند با استفاده از کدهای پستی خاص که در نزدیکی شما هستند، خدمات خود را چه در تبلیغات چاپی و چه آنلاین به راحتی تبلیغ کنند. این نوع تقسیم بندی نیز به این دلیل مفید است که مشتریان در مناطق جغرافیایی مختلف سلیقه های خاصی دارند.
دسته بندی جمعیتی
تقسیم بندی جمعیتی مشتری اغلب برای تقسیم افراد به گروه ها بر اساس ویژگی های شخصی و سبک زندگی آنها استفاده می شود. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- سن
- هویت جنسیتی
- درآمد
- قومیت
- اشتغال
- وابستگی مذهبی
- ساختار خانوار
- تحصیلات
اطلاعات جمعیتی معمولا برای هدفگیری مخاطب، بهویژه برای نظرسنجیهای تحقیقات بازار استفاده میشود. مخاطبان با اولویت ها یا هویت های مشابه، مشتریان بالقوه را نشان می دهند، که انجام آزمایش مفهومی، بررسی حساسیت قیمت گذاری، و ارزیابی پیام های بازاریابی را آسان تر می کند.
دسته بندی روان شناختی
تقسیمبندی روانشناختی در دسته بندی مشتریان در CRM، بر ویژگیهای روانشناختی مانند شخصیت، نگرشها، موقعیت اجتماعی، سبک زندگی و دیدگاه ها تمرکز دارد. ایجاد گروه های مشتری بر اساس این ویژگیها به روشن کردن آنچه که مصرفکنندگان واقعا در مورد محصولات یا خدمات شما فکر میکنند کمک میکند. هنگام انجام تحقیقات بازار، از نظرسنجیهای روانشناختی برای جمعآوری دادهها برای درک نه تنها رفتارهای خرید، بلکه انگیزه پشت آن رفتارها استفاده میشود.
مباحث روان شناختی اغلب در پرسونای خریدار گنجانده میشود و اطلاعاتی در مورد آنچه مصرفکنندگان میخواهند، نحوه مشاهده آنها از محصولات شما و چه شکافهایی را که باید برای بهبود پیامرسانی، محصولات یا تجربه مشتری خود برطرف کنید، ارائه میدهد.
دسته بندی رفتاری
تقسیم بندی رفتاری در مورد دسته بندی مشتریان در CRM، بر اساس اقدامات آنها است نه ویژگی های آنها. این نوع بخش بندی کمک می کند که نه تنها بدانید مشتریان چه کسانی هستند، بلکه به دانستن نحوه رفتار آنها هنگام تعامل با یک شرکت یا تکمیل یک خرید کمک می کند. توجه به عادات، تمایلات و اقدامات مشتریان اغلب مستلزم تجزیه و تحلیل رفتار خرید آنهاست. چه مراحلی را طی می کنند؟ برای تکمیل خرید چه چیزی لازم است؟ چه موانعی بر سر راه تصمیم خرید آنها وجود دارد؟
چهار عاملی که می توانند بر رفتار مصرف کننده تأثیر بگذارند عبارتند از:
- رفتار خرید – هنگام خرید چه اتفاقی می افتد؟
- مناسبت و زمان – کدام مخاطب از طریق فروشگاه، برنامه تلفن همراه یا وب سایت خرید خواهد کرد؟
- مزایای مورد نظر – آنها امیدوارند به چه ارزش پیشنهادی یا مزایایی دست یابند؟
- وفاداری مشتری – آنها چقدر به برند یا برنامه وفاداری شما متعهد هستند؟
وقتی مشتری برای محصول یا خدمات شما پول پرداخت کرده است، رفتار متوقف نمی شود. بخشبندیهای رفتاری بیشتر در نظر گرفته میشوند:
- مرحله مشتریان در سفر مشتری
- سطح تعامل آنها با محصول
- سطح رضایت آنها از فرآیند خرید
از طریق تقسیمبندی رفتاری، میتوانید درک کنید که مشتریتان در نقطه خرید چه تجربههایی را تجربه میکند، فرصتهای فروش مجدد یا افزایش فروش را شناسایی کنید، ارزش کلی کسبوکارتان را تخمین بزنید و استراتژیای طراحی کنید که تجربه خرید شما را بهینه میکند. تقسیمبندی رفتاری اغلب با مدلهای جمعیتشناختی، روانشناختی و سایر مدلها ترکیب میشود تا تجزیه و تحلیل تقسیمبندی مشتری جامعتری ایجاد کند.
دسته بندی فناوری
فناوری تأثیر عمده ای بر نحوه خرید محصولات و خدمات توسط مصرف کنندگان و کسب و کارها دارد. بخشبندی فناوری مشخص میکند که چه برنامهها و دستگاههایی بخشی از تصمیم خرید هستند. هنگام دسته بندی مشتریان در CRM، برای تقسیمبندی مشتریان B2C، بازاریابان باید در نظر بگیرند که مردم از چه برنامهها و دستگاههایی برای خرید محصولات استفاده میکنند و آن فناوریها را در فروش ترکیب میکنند. مشتریانی که محصولات را از طریق یک برنامه تلفن همراه هوشمند خریداری می کنند ممکن است با مشتریانی که در فروشگاه یا آنلاین از یک وب سایت خرید می کنند متفاوت باشند. هر ویژگی تکنولوژی باید به عنوان بخشی از فروش در نظر گرفته شود.
برای فروش B2B، تقسیم بندی مشتریان در CRM میتواند شامل چه دستهای از فناوری است که توسط مشتریان استفاده میشود، از جمله نرمافزار CRM، ابزارهای اتوماسیون بازاریابی، برنامههای کاربردی پرکاربرد و فناوریهای نوظهور. هنگامی که با اطلاعات مکان، صنعت و پایگاه مشتری ترکیب شود، دادههای بخشبندی فناوری، اثربخشی دستیابی به مخاطبان خاص هدف را افزایش میدهد.
تقسیم بندی مبتنی بر ارزش
دسته بندی مشتریان در CRM مبتنی بر ارزش، بر ارزشی که مشتریان در ازای پولی که برای یک محصول یا خدمات پرداخت میکنند، میگیرند، تمرکز دارد. تأثیر مستقیمی بر قیمت محصول و ارزش اقتصادی آن دارد. گروه بندی مشتریان با ارزش های اقتصادی مشابه، به شرکت ها کمک می کند تا حساسیت قیمت یک محصول یا خدمات را درک کنند. فروشندگان می توانند برای تعیین سودآوری بالقوه یک محصول، قیمتی را که مشتریان مایل به پرداخت هستند با هزینه های تولید خود مقایسه کنند.
ترکیب بخشبندی مبتنی بر ارزش با سایر مدلهای تقسیمبندی به شما کمک میکند تا مشخص کنید چرا مردم محصولات شما را میخرند، کدام نیازها برآورده میشود و مشتریان حاضرند برای ارزشی که دریافت میکنند چه قیمتی بپردازند.
CRM کاواک چگونه به دسته بندی مشتریان شما کمک می کند؟
پیام های بازاریابی و کمپین های تبلیغاتی شما زمانی بیشترین تأثیرگذاری را خواهند داشت، که «پیام درست، در زمان درست، به مخاطب درست» ارسال شود. در غیر این صورت فقط پیامی ارسال کرده اید که به غیر از هزینه، ممکن است افرادی را داشته باشید که فقط متوجه پیام شما شده و یا آن را خوانده اند بدون این که سودی برای شما داشته باشد.
نرم افزار CRM کاواک از ماژول ارسال پیام انبوه که جهت حل این مشکل و ارسال پیام انبوه کاملا هدفمند توسعه داده شده است، دقیقا همان چیزی است که کسب و کارها به دنبال آن هستند. این ماژول برای مدیریت ارسال پیامک های انبوه به فرصت های فروش و مشتریان کسب و کار توسعه داده شده و با هر دو ماژول فرصت های فروش و ماژول مشتریان یکپارچه شده است. یکی از قابلیت های کاربردی و منحصر به فرد آن، امکان دسته بندی مشتریان در CRM کاواک و ارسال پیامک به صورت کاملا بخش بندی شده به مخاطبان کسب و کارها است.
1- بخش بندی مخاطبان
بخش بندی یا دسته بندی مخاطبان یکی از ویژگی های منحصر به فرد و بی نظیر کاواک است. بخش بندی مخاطبان هدف، هنگام ایجاد پیامک جدید و ارسال آن قابل انجام است. این کار با تعیین شروط نامحدود، به صورت دلخواه و براساس نیازمندی کسب و کار برای مخاطبان هدف انجام می شود. و با استفاده از شرط های چندگانه صورت می گیرد.
در ماژول ارسال پیام انبوه، ویژگی بسیار کاربردی جهت بخش بندی مشتریان برمبنای داده های ذکر شده به صورت اعمال شرط های چند گانه «AND» و «OR» وجود دارد. به عنوان مثال؛ مشتریانی که در آذربایجان شرقی هستند «و» فاکتور پرداخت نشده دارند، «یا» مشتریانی که در تهران با پیش فاکتور در وضعیت باز دارند.
پارامترهایی مثل گروه های مشتری، کشور، استان، شهر، فاکتورها، سفارش ها، وضعیت پروژه ها، پیش فاکتورها، نوع قرارداد، مسئول فروش مشتری، تاریخ ایجاد مشتری و … مواردی هستند که می توان در دسته بندی مشتریان در CRM کاواک آنها را ایجاد و سپس در فیلترها از آنها استفاده نمود.
نکته! این شرط ها نامحدود هستند و دقیقا امکان نقطه زنی دارند.
2- تعریف و ذخیره قالب های پیامکی
جهت ارسال انبوه پیامک، نیاز به تعریف قالب های آماده پیامکی دارید که در تعریف این قالب ها، امکان استفاده از فیلدهای پویا جهت شخصی سازی هر چه بیشتر پیامک ارسالی به مخاطب هدف را خواهید داشت. مثلا استفاده از پیشوند (آقا/خانم/دکتر/…)، نام مشتری و … .
قابلیت ذخیره قالب های پیامکی برای استفاده های مجدد در زمان های دیگر وجود دارد. متن پیام می تواند به صورت استاتیک و داینامیک باشد. بخش داینامیک از فیلدهای تعریف شده در فرصت های فروش و مشتریان استفاده می کند. هم چنین در سیستم کاواک، امکان افزودن فیلدهای اضافه، بدون برنامه نویسی و به صورت کاملا آسان برای مشتریان براساس سیاست های هر کسب و کار، جهت بخش بندی دقیق تر نیز محیا است.
3- ارسال پیام تبلیغاتی و غیرتبلیغاتی
امکان ارسال پیامک تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی، مشروط به تأیید از طرف پنل پیامکی وجود دارد. در صورتی که خط ارسال کننده پیامک، خط خدماتی باشد، حتی پیامک به شماره موبایل هایی که برای دریافت پیامک، محدود شده اند نیز ارسال می شود و در این صورت نیاز به تأیید از طرف پنل پیامکی نیست.
به این ترتیب و با انجام چند کار ساده، از طریق قابلیت دسته بندی مشتریان در CRM کاواک، خواهید توانست، مناسب ترین پیام را در زمان درست و به مخاطب هدف درست ارسال کنید. از آنجا که پیام شما به صورت دقیق به یک گروه مخاطب خاص، شخصی سازی شده است، مخاطب احساس ایجاد مزاحمت نمی کند و نسبت به آن واکنش مناسب را خواهد داشت. در نتیجه هزینه شما در قبال تبلیغات، درست به هدف مورد نظر رسیده و سودآوری نیز به دست خواهد آورد.
در صورتی که شما نیز با مشکل ارسال پیام انبوه به صورت غیر هدفمند و از دست رفت هزینه و تأثیرگذاری پیام ها در کسب و کارتان مواجه هستید، نرم افزار CRM کاواک را امتحان کنید. از طریق تکمیل فرم زیر، به راحتی مشاهده رایگان نسخه دمو را رزرو کنید و با کارشناسان ما جهت خرید CRM کاواک مشاوره کنید.