شماره تماس: 984191011210+

اهمیت تحول دیجیتال برای کسب و کارها چیست و چرا مهم است؟

اهمیت تحول دیجیتال

اهمیت تحول دیجیتال قبل از همه گیری ویروس کرونا، موضوعی بود که عمدتا بر تجربه مشتری متمرکز بود. اما بعد از بحران کرونا، همه چیز تغییر کرد و شتاب گرفت. اکنون، تحول دیجیتال محور کارایی عملیاتی و نوآوری در تمام کسب و کارها است.

به طور معمول در صنایع، دامنه تغییرات در ابعاد کوچک تری نسبت به گذشته اتفاق می افتد. مدیران عامل فشار را احساس می کنند و فرصت تحول را برای کل سازمان تشخیص می دهند. امروز اهمیت تحول دیجیتال به مسأله اول مدیران کسب و کارها تبدیل شده است.

مدیران از فناوری های کلیدی از جمله هوش مصنوعی استفاده می کنند تا از رقبای خود پیشی بگیرند. آنها زودتر از رقبای خود از فناوری های نوآورانه استفاده می کنند و بیشتر سرمایه گذاری می کنند و بودجه IT خود را به سمت نوآوری هدایت می کنند. مزایای این تصمیم، درآمد بیشتر، رشد بیشتر و جلوتر ماندن از منحنی تغییرات در مقایسه با رقبا است.

تحول دیجیتال چیست؟

از آنجایی که تحول دیجیتال برای هر شرکتی متفاوت به نظر می رسد، تعیین تعریفی که برای همه کسب و کارها صدق کند دشوار است. با این حال ما تحول دیجیتال را به عنوان ادغام فناوری دیجیتال در تمام زمینه های یک کسب و کار که منجر به تغییرات اساسی در نحوه عملکرد کسب و کارها و نحوه ارائه ارزش به مشتریان می شود، تعریف می کنیم.

فراتر از آن، این تحول یک تغییر فرهنگی است که سازمان ها را ملزم می کند که به طور مداوم وضعیت موجود خود را به چالش بکشند، آزمایش کنند و با شکست، تجربه های جدیدی برای مسیر تحول در کسب و کار خود به دست آورند.

چگونه تحول دیجیتال را فعال کنیم؟ – 5 اقدام عملی

شرکت ها اهمیت تحول دیجیتال و ضرورت آن را می دانند. سوالاتی که اغلب مطرح می شود عبارتند از: «چگونه باید شروع کنم؟»، «از کجا آغاز کنم؟» و «چگونه می توانم منابع این تحول را تامین کنم؟» براساس تحقیقات «جهش کن، رهبری کن» (Make the Leap, Take the Lead)، شرکت های پیشرو در فناوری سازمانی دو برابر سریع تر از دیگر شرکت ها رشد می کنند و با دو برابر کردن سرمایه گذاری در فناوری، تا پنج برابر سریع تر رشد می کنند.

در اینجا پنج مرحله اقدام عملی ذکر می کنیم که برای پاسخ به این سؤالات کمک می کند و تحول دیجیتال را ممکن می کند:

1- به آن به عنوان تحول در کسب و کار نگاه کنید

در هر تحولی، مشتریان باید سرلوحه کار باشند. شرکت ها باید کار را با شناسایی نقاط اصطکاک و اختلاف کلیدی که ممکن است مشتریان با آن مواجه شوند، شروع کنند، چه در فروش تجهیزات، قطعات، خدمات یا موارد دیگر. شرکت ها در تمام صنایع دست به تحولاتی در مقیاس بزرگ می زنند، زیرا تغییرات چشمگیر بازار باعث خلق ابتکارات مجدد می شود.

2- استراتژی و تغییر سازمانی خود را توسعه دهید

چشم انداز روشن، رویکرد یکپارچه و تمرکز بر ارزش، کلید هر تحول دیجیتالی است. داشتن استراتژی تحول و محل کار مناسب – که معمولا دفتر تحول نامیده می شود – برای همه ذینفعان حیاتی است. بنابراین داشتن یک استراتژی مناسب و مشخص، نمایانگر اهمیت تحول دیجیتال در سازمان شما است.

کلید تحول

چشم انداز روشن، رویکرد یکپارچه و تمرکز بر ارزش، کلید هر تحول دیجیتالی است.

3- موانع تغییر را برطرف کنید

تمرکز بر چالش های مشتری، از بین بردن محدودیت های عملکردی را امکان پذیر می کند. به طور کلی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و برای یک تجربه مشتری باکیفیت، چندین عملکرد لازم است.

4- یک رویکرد چابک اتخاذ کنید

چابکی کلید هر تحول است. تقویت آن با ایجاد یک فرهنگ سازمانی شروع می شود که در آن آزمایش تشویق می شود و ایده های نوآورانه می توانند شکوفا شوند.

5- به عنوان سرمایه گذاری در نظر بگیرید

در بحث اهمیت تحول دیجیتال، تأمین منابع مالی این تحول یک فرآیند پیچیده است که باید به بهترین وجه در یک زمان مناسب انجام شود. تأمین مالی را در کوتاه مدت، با دیدی وسیع از فرصت ها و الزامات دیجیتال شروع کنید. از آنجا، چالشی را انتخاب کنید که متناسب با فرصت سرمایه گذاری و بازده مورد نظر شما باشد. با انجام این کارها، سازمان ها می توانند سرمایه گذاری خود را برای نوآوری تامین کنند، سرمایه گذاری های فناوری را بهینه کنند و موانع تغییر را برطرف کنند.

حوزه های استراتژی تحول دیجیتال

حوزه های استراتژی تحول دیجیتال

ایجاد تغییرات بزرگ در یک سازمان بدون برنامه ریزی بسیار دشوار است. پنج حوزه عمده در استراتژی تحول دیجیتال وجود دارد که شرکت ها باید به طور موازی به آنها رسیدگی کنند. این 5 حوزه عبارتند از:

1- تحول استراتژی کسب و کار

امروزه، همه شرکت ها فناوری محور هستند. اهمیت تحول دیجیتال در این است که فناوری را در هسته استراتژی کسب و کار قرار می دهد. این رویکرد می تواند هزینه های عملیاتی و ناکارآمدی را کاهش دهد. حتی می تواند مسیر کسب و کار شما را تغییر دهد. با یک مدل واحد در سراسر سازمان و فناوری، دستیابی به چشم اندازهای آینده آسان تر خواهد بود. مسیر فناوری که اکنون انتخاب می کنید، قاطع تر از همیشه، موفقیت شرکت شما را تعیین می کند.

2- تنظیم مجدد عملکرد کسب و کار

تغییر فرآیندهای کسب و کار و اتخاذ روش های جدید کار برای چابکی جهت موفقیت بسیار مهم است. باید بررسی کنید که مشتریان و کارمندان شما بیشتر به چه چیزی نیاز دارند و فرآیندهای دیجیتال چگونه می توانند در این زمینه به شما کمک کنند؟ شروع با این سؤالات می تواند فرآیندهای بهتری را در کسب و کار ایجاد کند، خواه این بهبود خدمات مشتری از طریق داده ها و تجزیه و تحلیل بهتر باشد یا ایجاد پایداری در عملکردهای مهندسی، تولید و زنجیره تأمین باشد.

نکته مهم

تغییر فرآیندهای کسب و کار و اتخاذ روش های جدید کار برای چابکی جهت موفقیت بسیار مهم است.

3- اتخاذ شیوه های جدید برای چابکی و آزمایش

با افزایش انتظارات مشتری و سرعت تغییرات، معرفی روش های جدید کار همراه با قابلیت های مهندسی مدرن ضروری است. بیشتر شرکت ها در مورد نحوه هدایت سرمایه گذاری های فناوری خود تصمیم های غیر بهینه ای می گیرند. همه چیز به پذیرش تغییر و نوآوری برمی گردد. اهمیت تحول دیجیتال موفقیت آمیز در رویکرد کاملا متفاوت آن است، رویکردی که فناوری را در دسترس و کارکنان را هماهنگ تر می بیند.

4- هسته فناوری منعطف برای تغییر پایدار

مهم است که فقط در یک فناوری قفل نشوید. با چابک و انعطاف پذیر ماندن، می توانید نوآوری را در شرکت خود تسریع کنید و به راحتی شراکت های جدید ایجاد کنید که سرعت و مقیاس را افزایش می دهند. یک رویکرد ماژولار امکان تغییر سریع و پایدار را فراهم می کند. در این مسیر، تمرکز بر نیازهای مشتری، نکته کلیدی است.

5- مدیریت تغییر کارکنان

اهمیت تحول دیجیتال در این است که بر تمام جنبه های کسب و کار تأثیر می گذارد. برای کارکرد خوب آن، پایه دیجیتال، عملیات دیجیتال و نیروی کار ماهر دیجیتالی به طور جمعی به حمایت مدیران، و فرهنگی نیاز دارند که بر اساس فناوری های جدید و بهترین روش ادغام آنها هماهنگ باشد.

آینده کار چگونه باید باشد؟ نقش ها و مسئولیت ها چگونه باید تکامل یابند؟ فناوری از چه راه هایی می تواند اشتراک گذاری و همکاری بهتر دانش را امکان پذیر کند؟ چگونه می توان مدیران را برای برقراری ارتباط بهتر، همدلی بیشتر و جلب اعتماد در محیط کار از راه دور آموزش داد؟

فناوری چالش های جدیدی را برای کارکنان ایجاد می کند، اما می تواند بسیاری از آنها را نیز حل کند. برای ایجاد تغییر پایدار، شرکت ها اغلب نیاز به ایجاد مهارت های جدید دارند زیرا کارکنان به روش های جدید کار می کنند.

چرا تحول دیجیتال بیش از هر زمان دیگری مهم است؟

چرا تحول دیجیتال مهم است

در حالی که اصطلاح تحول دیجیتال معمولا در مورد شرکت ها استفاده می شود، تأثیری تبعی بر سایر سازمان ها و همچنین سازمان های دولتی، شرکت های بخش عمومی و سازمان های مختلف دارد که درگیر مقابله با چالش های پیش رو مانند انحلال و شکست هستند. به همین ترتیب، ممکن است دلایل متعددی وجود داشته باشد که چرا یک کسب و کار ممکن است بخواهد به صورت دیجیتالی متحول شود. اما محتمل ترین دلیل برای پذیرش مسیر تحول دیجیتال این است که این مسیر نیاز روز است.

از دیگر دلایل اهمیت تحول دیجیتال این است که انتظارات مشتری برای پاسخگویی و در دسترس بودن در چندین کانال در نتیجه راهکارهای دیجیتال تغییر کرده است. کسب و کارها از راهکار‌های دیجیتالی استفاده می کنند تا به آنها کمک کند تا تعاملات، ارتباطات و کالاهای خود را برای برآورده کردن نیازهای منحصر به فرد مشتریان خود سفارشی کنند.

افزایش استفاده از راهکارهای تحول دیجیتال توسط تعدادی از عوامل مهم تقویت می شود. در زیر به بسیاری از آنها پرداخته شده است:

1- تجربه بهتر مشتری

مدیران ادعا می‌کنند که از استراتژی ها و تاکتیک های تحول دیجیتالی توسعه یافته برای افزایش تجربه مشتری مداری و بهبود تجربه عمومی مصرف کنندگان استفاده می کنند. 70 درصد از مدیران اجرایی در خصوص اهمیت تحول دیجیتال گفته اند که انجام تحول دیجیتال در فرآیند آنها به طور قابل توجهی تعامل و رضایت مشتری را بهبود بخشیده است.

مزایای تحول دیجیتال

یک کسب و کار موفق به کیفیت تجربیات مشتریان آن کسب و کار بستگی دارد. کسب و کارهای موفق با ارائه یک تجربه برتر و بی رقیب به مشتری، از کسب و کارهای ناموفق متمایز می شوند. بینش های ارائه شده به لطف تحول دیجیتال با سرعت و چابکی بیشتری تولید می شوند. با برنامه ریزی و دیجیتالی کردن سفر مشتری و افزایش چابکی تحویل، تجربه ای انقلابی برای مشتری ارائه می دهد. با انجام این کار، کسب و کارها می توانند احترام و اعتبار مشتریان خود را به دست آورند.

2- بینش ها از داده های ارزشمند استخراج می شوند

یکی از مهم ترین دارایی های یک شرکت، داده هایی است که جمع آوری می کند. باید تا حد امکان از آن استفاده کرد. داده های سازمان یافته و بدون ساختار در فرآیند تبدیل کسب و کار سنتی به دیجیتال برای تولید بینش های کاملا فردی و مرتبط استفاده می شوند. چابکی و بازخورد آنی نیز امکان پذیر است.

برای درک بهتر اهمیت بینش های مبتنی بر داده، اجازه دهید به یک مثال ساده نگاه کنیم. تصور می شود که تکنیک های بازاریابی دیجیتال نسبت به کانال های سنتی یا غیر دیجیتال قابل اعتمادتر هستند، زیرا آنها داده های دنیای واقعی را برای ارائه پاسخ های کمی به جای توصیه های کیفی تحلیل می کنند. کسب و کارها می توانند تلاش ها و نتایج کمپین های بازاریابی را با استفاده از این داده های دنیای واقعی بهبود بخشند. هم چنین شرکت ها می توانند درآمد خود را با تمرکز بر ترکیب بینش های مبتنی بر داده های قابل اعتماد افزایش دهند.

3- افزایش همکاری در تمام بخش ها

برای همه، سازگاری با تغییر دشوار است. یک تغییر در مقیاس بزرگ در سطح سازمان می تواند برای همه نگران کننده باشد، از مدیران ارشد گرفته تا کارکنان سطوح پایین! اهمیت تحول دیجیتال در این زمینه این طور است که ترویج ارتباطات منظم، شفاف و بدون ابهام در میان بخش های مختلف مهم است. هر فرد باید مسئولیت نقش فردی خود در فرآیند تحول را بپذیرد. تنها در صورتی که هر فرد بتواند ببیند که چشم انداز چگونه در بلندمدت به کسب و کار سود می رساند، این استراتژی موفق خواهد شد.

نکته مهم

برای همه، سازگاری با تغییر دشوار است. یک تغییر در مقیاس بزرگ در سطح سازمان می تواند برای همه نگران کننده باشد، از مدیران ارشد گرفته تا کارکنان سطوح پایین!

با برقراری ارتباط و حمایت درست، می توان روح یگانگی را در نیروی کار ایجاد کرد، موانع اجتماعی-اقتصادی و اختلاف سنی را برطرف کرد. انتقال موفقیت آمیز به مدیری قوی و همسویی بین و درون بخش ها بستگی دارد.

4- افزایش نوآوری، چابکی و فرهنگ دیجیتال

توانایی یک سازمان برای توسعه و ارتقاء مداوم به عنوان چابکی آن شناخته می شود. این اصل در مورد رویه های دیجیتال نیز صدق می کند. چابکی یکی از 3 فاکتور اصلی است که طبق نظر 68 درصد شرکت ها باید هنگام تحول دیجیتال به آن توجه کنند.

از آنجایی که چشم انداز دیجیتال به سرعت در حال تغییر است، کسب و کارها اغلب برای واکنش سریع به تغییرات تلاش می کنند. نباید فراموش کرد که مشتریان همیشه گزینه مقرون به صرفه تر و برتر را ترجیح می دهند، صرف نظر از اینکه یک برند چقدر شناخته شده است. در نتیجه، نه تنها استارت آپ های جدید، بلکه کسب و کارهای مستقر نیز باید به توسعه خود و سازگاری با تغییرات جدید بازار ادامه دهند. در نهایت، ذینفعان باید بر تشویق ذهنیت نوآورانه و توسعه یک استراتژی جامع برای حرکت فرهنگ سازمان به سمت دیجیتالی شدن تمرکز کنند.

5 دلیل اهمیت تحول دیجیتال برای رشد کسب و کارها

دلایل اهمیت تحول دیجیتال

چشم انداز یک شرکت برای آینده هر چه که باشد، برای رشد باید تحول دیجیتال را در نظر بگیرد. فناوری های تحول دیجیتال حتی قبل از همه گیری (بحران کرونا) به سرعت وارد محل کار شده اند. تحول دیجیتال کسب و کارها را قادر می سازد تا در دنیای دیجیتالی فزاینده، نوآوری و پیشرفت کنند. اما اهمیت تحول دیجیتال در چیست؟

مدیر ارشد اطلاعات شرکت (CIO) باید تمرکز خود را از مدیریت فناوری سنتی به پروژه هایی تغییر دهد که سازمان آنها را برای آینده آماده می کند. در اینجا 5 دلیل برای اهمیت تحول دیجیتال در کسب و کارها ذکر شده است:

1- همه انتظار خدمات بر اساس تقاضا دارند

در دنیایی که به طور فزاینده ای دیجیتالی می شود، مشتریان از شرکت ها انتظار دارند که بهترین راهکارهای آنلاین و دیجیتال را اتخاذ کنند تا کارآمد و رقابتی باقی بمانند. اگر تعامل با یک کسب و کار آنلاین بسیار دشوار است، همیشه تعدادی از رقبا وجود دارند که بالقوه می توانند دسترسی آسان تر به خدمات خود را به مشتریان شما ارائه دهند.

شرکت ها باید ارزش کار انعطاف پذیر و چابک را در نظر بگیرند تا خدمات موثری ارائه دهند که نیازهای مشتریان را برآورده کند و همچنین همکاری داخلی بین کارکنان را حفظ کند. در تئوری، تحول دیجیتال باید جامع باشد و بر تمام تجربیات داخلی و خارجی از جمله نحوه تعامل تیم ها با بخش هایی مانند فناوری اطلاعات و دسترسی به سیستم ها، شبکه ها و ابزارهای کار تأثیر بگذارد.

2- کارکنان برای اثربخشی به ابزارهای مدرن نیاز دارند

نمی توان انکار کرد که دورکاری یا کار از خانه، جایگزین مدل های سنتی کار شده و این موضوع برای تعدادی از کارمندان استاندارد شده است. ابزارهای مولد برای دورکاری باید توسط کارفرمایان ارائه شود و تحول دیجیتال موثر یک تعهد حیاتی برای حفظ مشارکت کارکنان است.

این اهمیت تحول دیجیتال را نشان می دهد که فرصت ارزشمندی را برای عملکردهای اصلی کسب و کار، مانند امور مالی و منابع انسانی، فراهم می کند تا از فرآیندهای دستی دور شوند و برای خودکارسازی بخش های کلیدی مانند حقوق و دستمزد اقدام کنند. زمان صرفه جویی شده با انجام اتوماسیون مناسب می تواند مدیران را قادر سازد تا بر فرصت های تجاری گسترده تر تمرکز کنند.

3- امنیت اولویت کسب و کار است

امنیت اطلاعات کسب و کار

یک دردسر بزرگ برای بسیاری از مدیران فناوری اطلاعات این است که چگونه بین انتقال و دسترس پذیری داده های بیشتر در شبکه های سازمان، بدون اینکه امنیت داده ها را به خطر بیندازند، تعادل برقرار کنند. با گذشت زمان، این کار دشوارتر می شود و تهدیدهایی برای مقابله با اقدامات امنیتی گذشته در حال تکامل هستند. در پاسخ، شرکت ها باید پروتکل های دقیقی را در مورد دسترسی به داده ها اعمال کنند.

اما حتی سخت ترین تدابیر امنیتی بی فایده است اگر یک شبکه با عملکرد ضعیف، کارکنان را مجبور کند برای راحتی کار یا سرعت بیشتر در انتقال داده ها از ابزارهای دیگر استفاده کنند. ضروری است که کسب و کارها یک استراتژی امنیتی را به طور مداوم در تمام شبکه ها، برنامه ها و داده ها اجرا کنند.

مدیران اجرایی باید بین استراتژی های امنیتی که برای کارکنان داخل دفتر کار می کنند و اقداماتی که برای امنیت دسترسی داده ها به کارکنان دورکار انجام می دهند، تعادل برقرار کنند.

4- تقویت مشارکت های تجاری

تقاضا از سوی مشتریان در حال افزایش است و رقابت در صنایع شدید است. شرکت ها به طور فزاینده ای به یکدیگر وابسته می شوند و با تامین کنندگان و توزیع کنندگان، پیمانکاران فرعی و مشاوران تخصصی، با هدف تولید طیف متنوعی از محصولات و خدمات مورد علاقه مشتریان همکاری می کنند.

مدیریت این شرکا اغلب نیازمند ارتباطات مبتنی بر مستندسازی است، فرآیندی که به طور سنتی به عنوان یک مانع طاقت فرسا برای کارایی تلقی می شود. اما اهمیت تحول دیجیتال در اینجا خود را نشان می دهد. اکنون فناوری در دسترس است که می تواند این فرآیند را دوباره طراحی کند. استفاده از یک سیستم امضاء الکترونیک می تواند یک گردش کار ساده را فعال کند که شفاف تر، به موقع و دقیق تر باشد.

تغییرات عمومی در یک کسب و کار اغلب می تواند به جای بهبودهای داخلی در نظر گرفته شود، به خصوص با افزایش فشار بر بخش های فناوری اطلاعات چه از نظر بودجه و چه از نظر مسئولیت. با این حال، این اشتباهی است که باید از آن اجتناب کرد.

نکته مهم

با ایجاد یک فرآیند دیجیتال در مراحل اولیه و یکپارچه سازی فناوری در سراسر سازمان، کسب و کارها به روز می مانند و خود را به روی شرکای آینده باز می کنند.

با ایجاد یک فرآیند دیجیتال در مراحل اولیه و یکپارچه سازی فناوری در سراسر سازمان، کسب و کارها به روز می مانند و خود را به روی شرکای آینده باز می کنند. فرآیندهای داخلی با توانایی مقیاس پذیری با رشد کسب و کار می توانند کارآمدتر و سازگارتر شوند. با گذشت زمان، تحول دیجیتال هر شراکت تجاری را تقویت و منافع کلی آن را جبران می کند.

5- تصمیمات بهتر و سریع تر بگیرید

قرار دادن داده ها و تجزیه و تحلیل ها در مرکز استراتژی تحول دیجیتال به کسب و کارها امکان می دهد از داده های مهم تر استفاده کنند. امروزه شرکت ها به حجم بیشتری از داده ها نسبت به قبل دسترسی دارند، که بخش کوچکی از آن به دلیل اینترنت اشیا (IoT) است. با مجموعه مناسب ابزارهای تحلیلی، این داده ها را می توان به بینش های تجاری ارزشمند تبدیل کرد که می تواند برای تصمیم گیری آگاهانه تر و سریع تر استفاده شود. هرچه ابزارهای تحلیلی عمیق تری در دسترس باشند، تأثیر بیشتری می توانند داشته باشند.

بعد دیگر اهمیت تحول دیجیتال این است که با استفاده از ابزارهای کاربردی، این داده ها را می توان برای بینش های تجاری ارزشمند تجزیه و تحلیل کرد که می توانند به تصمیم گیری سریع کمک کنند. هرچه میزان قرار گرفتن ابزارهای تحلیلی در قلب کسب و کار بیشتر باشد، تأثیرات مثبت آنها بیشتر خواهد بود.

فناوری هایی که این ابزارها استفاده می کنند مهم است. هوش مصنوعی (AI) می تواند کلیدی برای پردازش کلان داده های سازمان باشد. نوآوری در این زمینه با سرعت ادامه دارد و این بخش می تواند انتظار داشته باشد که با ادامه تحقیقات، به شدت بر فرآیندهایی مانند یادگیری ماشین برای تصمیم گیری های به موقع و آگاهانه تکیه کند.

پیگیری همه پیشرفت ها در بخش فناوری که در حال و آینده، به تحولات دیجیتال کمک می کنند، دشوار است. با این حال، هوش مصنوعی جایگاهی مطمئن در آینده دارد و احتمالا در تحولات مربوط به کلان داده بسیار مهم است.

درخواست مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در مطالب کاواک

کاواک در شبکه‌های اجتماعی

شاید دوست داشته باشید

درخواست پروپوزال