ایجاد یک کسب و کار بر اساس فروش آنلاین نسبتا آسان است. با این حال، فروش آنلاین می تواند بسیار دشوار باشد. دقیقا به همین دلیل است که ما این 32 استراتژی فروش آنلاین را جمع آوری کرده ایم که می توانید از امروز برای فروشگاه آنلاین یا کسب و کار تجارت الکترونیک خود استفاده کنید تا به شما کمک کند فروش اینترنتی موفق و سودآوری را داشته باشید.
استراتژی فروش چیست؟
استراتژی فروش به فرآیندها و اقداماتی گفته میشود که تیمهای فروش به آنها پایبند هستند تا بتوانند به اهداف خود برسند. با یک استراتژی فروش، می توانید به راحتی تیم فروش خود را در مورد نحوه موقعیت پیشنهادی شرکت خود، دستیابی به چشم انداز مناسب، تبدیل سرنخ ها و در نهایت برنده شدن در معامله جدید مطلع کنید.
اما به یاد داشته باشید، این یک سند یکپارچه نیست که رهبران فروش فقط بنویسند، چاپ کنند و روی دیوار بچسبانند. در عوض، با تغییر روندهای بازار، هدف فروش، اهداف شرکت و نیازهای متغیر سازمان سازگار می شود.
چگونه فروش اینترنتی بیشتری داشته باشیم؟ – 32 استراتژی فروش آنلاین موثر
در عصر دیجیتال، افزایش فروش آنلاین برای کسب و کارهایی که به دنبال پیشرفت و موفقیت هستند، بسیار مهم است. برای کمک به شما در دستیابی به این هدف بزرگ، ما 32 استراتژی فروش اینترنتی اثبات شده را گردآوری کرده ایم که عملکرد فروش آنلاین شما را افزایش می دهد و باعث رشد قابل توجهی می شود.
از بهینهسازی وبسایت گرفته تا تاکتیکهای رسانههای اجتماعی، بهینهسازی موتورهای جستجو تا تبلیغات هدفمند، این روشهای عملی شما را قادر میسازد تا مشتریان بیشتری را جذب کنید و آنها را به حامیان وفادار برند خود تبدیل کنید. آماده باشید تا فروش آنلاین خود را متحول کنید و موفقیت بیسابقهای را در دنیای تجارت الکترونیک کسب کنید.
1. تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید
اولین و اصلی ترین استراتژی فروش آنلاین تحقیق کلمات کلیدی است. در واقع هر استراتژی سئو از اینجا شروع می شود: کشف اینکه چگونه مردم می خواهند شما را در گوگل پیدا کنند. قبل از اینکه بتوانید فروش آنلاین را شروع کنید، ابتدا باید این مسأله را درک کنید. هم چنین باید به خاطر داشته باشید که همه افراد، شما را با استفاده از کلمات مشابه پیدا نمی کنند.
اگر کفش می فروشید، کاربران از نقاط مختلف جهان ممکن است شما را با استفاده از عباراتی مانند «کفش دویدن»، «مربی» یا حتی « کفش تنیس» جستجو کنند. در نظر گرفتن همه این موارد بسیار مهم است، به همین دلیل است که ما مطالعه و انجام تحقیق درباره کلمات کلیدی را توصیه می کنیم.
2. سئو را پیاده سازی کنید
بی تردید، سئو پایه و بنیاد اصلی فروش بیشتر به صورت آنلاین است. اگر به رتبه های برتر گوگل نرسیدید، هرگز فروش آنلاین بیشتری نخواهید داشت، زیرا همه ما هر زمان که بخواهیم خریدی انجام دهیم، از سایت برتر بازدید می کنیم. یک استراتژی فروش آنلاین، یا استراتژی خوب سئوی تجارت الکترونیک باید شامل مطالعه کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل رقبا، بهینه سازی خوب در صفحه و انجام لینک سازی داخلی و خارجی مناسب است.
اگر به رتبه های برتر گوگل نرسیدید، هرگز فروش آنلاین بیشتری نخواهید داشت
3. پرسونای خریدار یا مشتری ایده آل خود را تعریف کنید
پرسونای خریدار نشان دهنده مشتریانی است که محصولات یا خدمات شما را خریداری می کنند. اگر می خواهید فروش آنلاین خود را افزایش دهید، باید بدانید که بازار هدف شما چه کسی است یا می خواهید چه کسی باشد. برای ایجاد پرسونای خریدار خود، داشتن یک ایده واضح از جایگاه یا هدف خود می تواند مفید باشد.
شما باید علایق، انگیزهها، نگرانیها، موقعیت مکانی و جنسیت آنها را دریابید. به طور خلاصه، همه چیزهایی که میتواند به شما کمک کند تا آن پرسونا را نمایان کنید و با این کار، بتوانید کانالها، محتوا یا پیامهای تبلیغاتی را شناسایی نمایید، ایجاد کنید.
4. آزمون و خطا
در استراتژی فروش آنلاین، بسیار مهم است که جدیدترین استراتژی های فروش آنلاین را امتحان کنید تا بفهمید کدامیک برای مخاطبان شما جذابتر هستند. با امتحان کردن این موضوع، با سلیقه و عادات مشتریان یا مشتریان بالقوه خود آشنا خواهید شد. به سوالات زیر پاسخ دقیق بدهید:
- کدام موضوعات بیشتر مورد علاقه آنهاست؟
- معمولا چه زمانی خرید می کنند؟
- از کجا به سایت شما می آیند؟
برای این کار، باید طیف وسیعی از محتوای مختلف را ایجاد کنید و تشخیص دهید که مخاطب شما با کدام یک بیشتر تعامل دارد. نگاهی به گوگل آنالیتیکس وب سایت خود بیندازید و ساعاتی را که سایت شما بیشترین ترافیک را دریافت می کند و مکان این نشست ها را مطالعه کنید. پس از تجزیه و تحلیل داده ها، باید ایده خوبی در مورد چگونگی بهبود فروش آنلاین خود داشته باشید.
5. به آنها اطلاع دهید که سایت شما امن است
به طور حتم هر وب سایتی باید ظاهر خوبی داشته باشد، اما باید احساس امنیت را نیز برای بازدیدکنندگان ایجاد کند. برای کاربران، مهم است که ببینند یک وب سایت دارای گواهی SSL است. بسیاری از وبسایتهای بدون گواهی SSL ممکن است ایمن نباشند.
بنابراین توصیه میکنیم پروتکل HTTPS را فعال کنید، که باعث میشود یک قفل در کنار نوار مرورگر ظاهر شود. از نظر قانونی، اگر وب سایت شما از کوکی استفاده می کند، باید به بازدیدکنندگان خود اطلاع دهید. در نهایت، برای نشان دادن شفافیت کامل، باید لینکی به خط مشی رازداری و شرایط استفاده از سایت خود ارائه دهید.
6. از یک موتور جستجوی داخلی هوشمند در سایت استفاده کنید
می خواهید فروش خود را در فروشگاه آنلاین خود افزایش دهید باید مشتریان خود را درک کنید. تصور کنید یک فروشگاه آنلاین دارید که کالاهای الکترونیکی می فروشد، در یک زمان واحد، یک دختر از اصفهان و یک پسر از تهران وارد وب سایت شما می شوند. به طور تصادفی، هر دو یک محصول را در سایت جستجو می کنند:
هر دو مشتری بالقوه مستقیم به نوار جستجوی فروشگاه آنلاین شما سر میزنند، زیرا دقیقا میدانند چه چیزی میخواهند بخرند. کاربر دختر روی نوار جستجو کلیک می کند و «رایانه رومیزی» را برای جستجو تایپ می کند، در حالی که کاربر پسر عبارت «رایانه برای مدرسه» را تایپ می کند. هر دوی آنها به یک محصول فکر می کنند، اما اگر نتوانند چیزی را که به دنبال آن هستند پیدا کنند، چه؟ آنها سایت شما را ترک خواهند کرد.
آیا موتور جستجو در سایت تجارت الکترونیک شما قادر به درک هر دو عبارت است؟ یک موتور جستجوی پیشرفته می تواند همه اینها و خیلی بیشتر را انجام دهد. این مانند یک دستیار فروشگاه آنلاین است که 24 ساعت شبانه روز در دسترس است. آیا دوست ندارید همیشه چنین شخصی در فروشگاه شما موجود باشد؟ بنابراین وجود یک موتور جستجوی داخلی در وب سایت، مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت.
7. سازگاری با موبایل و تبلت
اگر واقعا می خواهید بدانید که چگونه فروش آنلاین را بهبود ببخشید، باید یاد بگیرید که با مشتریان خود و روش های خرید آنها سازگار شوید. در سال های اخیر، خریداران بیشتری از گوشی های هوشمند و تبلت ها خرید می کنند. بنابراین در استراتژی فروش آنلاین بسیار مهم است که از طراحی ریسپانسیو در سایت خود استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که محتوای شما با همه دستگاه ها سازگار است. به این ترتیب مشتریان می توانند خرید خود را علاوه از کامپوتر، با دستگاه مورد نظر خود نیز انجام دهند.
8. تصاویر سایت خود را بهینه کنید
اگر تعداد زیادی محصول یا تصاویر زیادی با حجم بلا در وب سایت خود دارید، این امر زمان بارگذاری فروشگاه آنلاین شما را افزایش می دهد، چیزی که گوگل به آن حساس است. و اگر گوگل چیزی را دوست نداشته باشد، شما به آخرین صفحات نتایج جستجوی گوگل هدایت می شوید و این اتفاق فروش آنلاین بیشتر را غیرممکن می کند. بنابراین در استراتژی فروش آنلاین محصول و خدمات در سایت، باید نسبت به رعایت استانداردهای گوگل از نظر اندازه، حجم و کیفیت تصاویر نهایت دقت را داشته باشید.
اگر گوگل چیزی را دوست نداشته باشد، شما به آخرین صفحات نتایج جستجوی گوگل هدایت می شوید
9. ارائه اطلاعات به صورت اینفوگرافیک
در دنیای تجارت الکترونیک، سفارشی سازی بسیار مهم است. از طریق طراحی و ایجاد اینفوگرافیک، می توانید اطلاعات مهم در ارتباط با خرید یا فرآیندهای فروش و دیگر موارد را در سریع ترین حالت ممکن و با طرح گرافیکی جذاب به مخاطبان خود انتقال دهید. اینفوگرافیک نیز یکی از استراتژی های فروش اینترنتی است که باید توسط کسب و کارهای تجارت الکترونیک مد نظر قرار گیرد.
از این نکته برای استفاده حداکثری از رسانه های اجتماعی استفاده کنید؛ به طور منظم یا در زمان های خاص سال، اینفوگرافیک ها را در اینستاگرام یا دیگر شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و به یاد داشته باشید که همیشه لوگوی خود را در مکانی قابل مشاهده قرار دهید تا مخاطبان شما بدانند چه کسی پشت این اطلاعات است.
10. خدمات مشتری
برای مشتریان هر شرکتی که حضور آنلاین دارند، بسیار مهم است که بتوانند برای حل هر گونه سؤالی که نمی توانند به صورت آنلاین پاسخ آن را پیدا کنند، از طریق ایمیل یا تلفن، با شما در تماس باشند. اغلب، این سرویس یعنی خدمات مشتریان، کلیدی برای افزایش فروش فروشگاه آنلاین شما خواهد بود. راهکارهای مختلف خدمات مشتری برای کسب و کارها می تواند ابزار موثری جهت حل مشکلات یا سوالات مشتریان باشد.
11. استفاده از روش های پرداخت مختلف
اگر میخواهید فروش آنلاین خود را افزایش دهید، ضروری است که سایت تجارت الکترونیک شما تمام روشهای پرداخت ممکن را ارائه دهد. استفاده از روش های پرداخت متنوع، یک استراتژی فروش آنلاین است. طبق یک مطالعه انجام شده، زمانی که شخصی سعی میکند محصولی را به صورت آنلاین خریداری کند و قادر به پرداخت آن نباشد، 50 درصد به دنبال روش پرداخت دیگری میگردد، تقریبا 30 درصد همتصمیم میگیرند که خرید خود را به کلی کنار بگذارند.
محبوب ترین روش های پرداخت بسته به بخش یا کشور شما متفاوت است. روش های پرداخت مانند کیف پول های الکترونیکی، حواله های بانکی یا پول نقد هنگام تحویل نیز در بسیاری از موارد بسیار محبوب هستند.
12. برگشت سفارش
سیاستهای بازگشت کالا کلیدی برای افزایش فروش در استراتژی فروش آنلاین هستند. موارد زیادی وجود دارد که باید در مورد سیاستهای بازگشت به خاطر داشته باشید. شرایط برگشت سفارش را برای همه یا فقط برخی از محصولات خود تعریف کنید زیرا همه اینها به فرآیند تصمیم گیری یکسانی نیاز ندارند یا مزایای یکسانی را ارائه نمی دهند.
مشخص کنید چه کسی هزینه های حمل و نقل را برعهده می گیرد، شما یا مشتری. در طول فرآیند خرید، سیاست بازگشت خود را به وضوح بیان کنید. یک تجربه بد یا یک سیاست بازگشت که مشتریان شما را با تردید مواجه میکند، میتواند منجر به رها شدن سبد خرید شود. هم چنین مشخص کنید مشتری کدام محصولات را می تواند بازگرداند و کدام را نمی تواند.
13. صفحات فرود
صفحه فرود یک صفحه وب با یک هدف خاص است: تبدیل کاربر به خریدار. این تبدیل ممکن است فروش، دانلود یا حتی کلیک بر روی یک عنصر خاص در صفحه باشد. ثابت شده است که صفحات فرود در استراتژی فروش آنلاین به طور قابل توجهی تبدیل ها را بهبود می بخشند، زیرا آنها تنها برای این هدف یعنی تبدیل ایجاد می شوند. بنابراین صفحات فرود، فروش آنلاین شما را افزایش می دهند.
14. از بنرها یا پاپ آپ ها استفاده کنید
بسیار مهم است که اطلاعات تماس بازدیدکنندگان سایت خود را جمع آوری کنید تا در آینده با آنها ارتباط برقرار کنید. برای این کار می توانید بنرها یا پاپ آپ هایی را به صفحات سایت خود اضافه کنید که در آنها محتوای ارزشمند مرتبط با موضوع صفحه شما در ازای اطلاعات تماس ارائه می شود. این محتوا می تواند دعوت به یک رویداد، یک تخفیف، یک راهنمای آنلاین یا فقط یک اشتراک در یک خبرنامه باشد که از طریق آن محتوای باکیفیتی برای آنها ارسال می کنید.
هنگامی که یک پایگاه داده با حجم مشخصی دارید، می توانید بر اساس اطلاعات به دست آمده از این مخاطبین بخش بندی کنید، مخاطب ایجاد کنید، ارتباط منظم برقرار کنید و از طریق ایمیل مارکتینگ با آنها ارتباط برقرار کنید، به عنوان مثال، سعی کنید محصول یا خدمات خود را بفروشید.
15. پیشنهاد محصولات را فراموش نکنید
پیشنهادهای محصول، جایگاه خود در تجارت الکترونیک را دارند و یک استراتژی فروش آنلاین محصول و خدمات در سایت است. آنها ابزار بسیار قدرتمندی برای فروشگاههای آنلاین هستند، زیرا تعداد کلیکهای مورد نیاز بازدیدکنندگان برای تکمیل خرید را به میزان قابل توجهی کاهش میدهند، ناوبری و قابلیت استفاده فروشگاه را به شدت افزایش میدهند و به این ترتیب، هم نرخ تبدیل و هم فروش کلی آنلاین یک وب سایت را افزایش میدهند. با این حال، بسیار مهم است که بتوانید قوانین و استراتژی های فروش آنلاین را با توجه به اهداف کسب و کار خود تعریف کنید.
16. از توصیفات در سایت خود استفاده کنید
توصیفات در وب سایت شما باعث ایجاد اعتماد در مشتریان می شود و به برند شما اعتبار می بخشد. این یک راه عالی برای تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید مشتری و در نتیجه افزایش فروش آنلاین است. نشان دادن کاربردهای مختلف برای محصولات خود و مشارکت با اینفلوئنسرهایی که می توانند تمام مزایایی را که ارائه می دهند نشان دهند، بدون شک به شما کمک می کند تا فروش آنلاین بیشتری داشته باشید.
17. فروش واسطه ایی یا Dropshipping
فروش واسطه ایی یا Dropshipping یک مدل کسب و کار آنلاین است که در آن محصولات فروخته شده متعلق به شما نیستند. این یک سیستم حمل و نقل مثلثی است که در آن فروشگاه اینترنتی به عنوان واسطه بین مشتری و تامین کننده عمل می کند.
به عبارت دیگر، شما مستقیم موجودی را نگه نمی دارید، بلکه به عنوان یک عامل کلیدی در فروش آن عمل خواهید کرد. اگر میخواهید با کسب و کار آنلاین، کار خود را شروع کنید، این مدل میتواند گزینهای مناسب برای شما باشد یا میتوان از آن برای کسب درآمد اضافی نیز استفاده کرد.
18. با افراد و شرکت های افلییت همکاری کنید
یک استراتژی فروش آنلاین عالی، ارائه کمیسیون کوچک به بازاریاب های ثالث در ازای توصیه محصول شما به دیگران است تا آنها به طور موثر محصولات شما را بفروشند. به طور حتم، بخشی از سود خود را تقدیم خواهید کرد، اما اگر بتوانید به اندازه کافی برای متقاعد کردن مخاطبان خود به بازاریاب ها و شرکتهای افلییت انگیزه دهید، این سیستم میتواند بسیار سودآور باشد.
19. از محرک های خرید استفاده کنید
پشت هر خرید، احساسی نهفته است و فروش آنلاین نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما باید از زبانی استفاده کنید که به مشتری شما این احساس را بدهد که با خرید محصول شما چیزی به دست خواهد آورد: رفاه، ایمنی یا شادی و غیره. علاوه بر این، ایجاد فوریت با تعیین ضرب الاجل برای خرید محصولات خاص با تخفیف، شانس شما را برای افزایش فروش آنلاین افزایش می دهد. اگر میخواهید بر فروش مسلط شوید، ابتدا باید بر کپیرایتینگ تسلط داشته باشید.
20. بازاریابی محتوا را اجرا کنید
عبارت «محتوا پادشاه است» یکی از شعارهای کلیدی اینترنت است. این حقیقت هم درست است که بیشتر و بیشتر موتورهای جستجو به اطلاعاتی که به طور منظم منتشر می شوند و برای کاربران مفید هستند، پاداش می دهند. اگر واقعا میخواهید بدانید که در استراتژی فروش آنلاین چگونه می توانید فروش آنلاین را بهبود ببخشید، در راه اندازی وبلاگ خود در وب سایت یا ایجاد یک کانال در شبکه های اجتماعی تردید نکنید، جایی که می توانید به سؤالات یا مسائل مربوط به محصول خود پاسخ دهید.
21. لینک بیلدینگ
در استراتژی فروش آنلاین، لینک بیلدینگ یکی از مهمترین روشهای سئو است که موقعیت شما را تا حد زیادی بهبود میبخشد. لینک سازی از استراتژی های فروش آنلاین است که برای به دست آوردن لینک هایی در سایتهای دیگر ایجاد می شوند که کاربران را به وبسایت شما هدایت میکند و در نتیجه محبوبیت آن را افزایش میدهد. مهم است که یک استراتژی منطقی و ساختار یافته ایجاد کنید تا گوگل لینک های وب سایت شما را به روشی طبیعی تفسیر کند.
22. با بهترین ها در تماس باشید
در استراتژی فروش آنلاین چیزهای کمی می تواند فروش آنلاین شما را افزایش دهد مانند تعامل با مدیران در بخش خود. به این ترتیب، ارزش آن را دارد که بدانید آنها چه کسانی هستند، شغل آنها را مطالعه کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید. با آنها مصاحبه کنید، از آنها گواهینامه بگیرید، یا حتی با نوشتن مقاله در وبلاگشان، برای آنها پست مهمان انجام دهید. شما یک شبه اقتدار و جریان خوبی از ترافیک علاقه مند به بخش خود به دست خواهید آورد.
23. در انجمن های مربوط به رشته خود شرکت کنید
تالارهای گفتمان به لطف سطح بالای تخصصی که دارند، مکان بسیار خوبی برای فروش آنلاین هستند. در اینجا، میتوانید مخاطبان بسیار پراکندهای را بیابید که مشتاق هستند به سؤالاتشان پاسخ دهند.
کلام آخر
اگر 32 استراتژی فروش آنلاین در این مقاله را اجرا کرده اید، شما تمام تلاش خود را برای افزایش فروش آنلاین انجام داده اید! اکنون زمان تبدیل کلمات به عمل و شروع فروش است. اولین فروش آنلاین ممکن است مدت زیادی طول بکشد، اما با ترکیب برخی از این استراتژی های فروش اینترنتی، در نهایت نتایج واقعی را مشاهده خواهید کرد.
شما چطور، از چه تعداد از این تکنیک های فروش آنلاین استفاده می کنید؟ قرار است کدامیک را اول عملی کنید؟