شماره تماس: 984191011210+

مدل های قیمت گذاری CRM و عوامل موثر بر آن – راهنمای کامل

قیمت گذاری CRM

یکی از دغدغه های مهم هنگام خرید CRM مسأله قیمت آن است. راهنمای قیمت گذاری CRM به شما کمک می کند تا با شرایط و مدل های مختلف قیمت گذاری سی آر ام آشنا شوید. نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ابزار قدرتمندی است که هر کسب‌وکاری می‌تواند از آن برای مدیریت سرنخ‌ها، هدایت کارآمد سفر مشتری و بستن فروش بیشتر استفاده کند.

بسته به اندازه کسب و کار شما و اینکه چقدر به پلتفرمی قوی نیاز دارید، قیمت ماهانه یک نرم افزار CRM می تواند از رایگان تا چند صد میلیون متغیر باشد. در مقاله نحوه قیمت گذاری CRM، گزینه‌هایی را مطرح و مقایسه می‌کنیم تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید کدام یک نیازهای شما را به شکل بهتری برطرف می کند.

CRM چیست؟

عبارت CRM مخفف مدیریت ارتباط با مشتری است. هدف اصلی CRM کمک به کسب و کارها برای ایجاد روابط بهتر با مشتریان از طریق کمک به شرکت ها جهت حفظ ارتباط با مشتریان، ساده سازی فرآیندها و بهبود فروش است. به طور معمول، این فرآیند با یک فرم جذب سرنخ یا تماس شخصی با یک مشتری بالقوه آغاز می شود که اطلاعات آن در CRM ذخیره می شود و می توان در هر زمان به آن اشاره کرد.

از نظر نوع، انواع CRM به سه نوع مختلف تقسیم می شود که هر کدام برای استفاده های مختلف مناسب هستند. CRMهای عملیاتی، CRM تحلیلی، CRM مشارکتی و متمرکز بر بازاریابی را می توان برای نیازهای منحصر به فرد تیم ها سفارشی کرد، زیرا آنها تلاش می کنند وظایف را به آرامی پیش ببرند و به مشتریان کمک کنند.

عوامل موثر بر قیمت گذاری CRM

عوامل موثر بر قیمت گذاری crm

بسیاری از عوامل مختلف بر هزینه های اولیه و قیمت گذاری CRM تأثیر می گذارد. در حالی که قیمت پایه، شروع خوبی را هنگام مقایسه گزینه ها ارائه می دهد، شما باید هزینه های خود را بر اساس نیازهای منحصر به فرد کسب و کار خود محاسبه کنید تا دقیق ترین اعداد را برای مقایسه به دست آورید. عوامل اصلی موثر بر هزینه های CRM عبارتند از:

  • ویژگی ها: هر CRM شامل ویژگی های مختلفی است و ممکن است بتوانید ویژگی های اضافی را به بسته نرم افزار انتخابی خود اضافه کنید. هنگام مقایسه ویژگی ها و بسته ها، نیازها و اهداف کسب و کار خود را در نظر بگیرید.
  • تعداد کاربران: قیمت گذاری CRM ها معمولا بر اساس تعداد کاربران نیز انجام می شوند. برخی از CRM ها برای هر طرحی که ارائه می دهند حداقل یا حداکثر تعداد کاربر دارند.
  • تعداد مخاطبین: برخی از CRM ها بر اساس تعداد مخاطبین قیمت گذاری می شوند.
  • ذخیره سازی داده ها: برخی از CRM ها برای ذخیره سازی داده ها سقفی قائل می شوند و هزینه های اضافی را برای محدودیت های ذخیره سازی بالاتر دریافت می کنند.
  • محدودیت های استفاده: برخی از سطوح CRM شامل محدودیت‌های استفاده برای ویژگی‌های خاص، مانند تعداد خط لوله فروش یا گردش کار خودکار هستند.
  • سفارشی سازی ها: سفارشی‌سازی CRM ممکن است مستلزم هزینه‌های اضافی باشد، خواه از ارائه‌دهنده CRM خود، یا برنامه نویسان داخلی خود برای تنظیم سفارشی‌سازی‌ها استفاده کنید.
  • یکپارچه سازی: راه‌اندازی یکپارچه‌سازی‌های خاص نیز می‌تواند شامل هزینه‌های اضافی باشد. اغلب می توانید این ادغام ها را از طریق ارائه دهنده CRM خود، یا توسعه دهندگان داخلی تنظیم کنید.
  • پیاده سازی: پیاده سازی اولیه CRM شما ممکن است شامل هزینه های اضافی برای راه اندازی، انتقال داده ها، آموزش و سایر عناصر باشد. برخی از CRM ها هزینه راه اندازی اولیه را دریافت می کنند. CRMهای پیچیده تر ممکن است نیاز به استخدام کارشناس برای کمک به پیاده سازی داشته باشند.
  • پشتیبانی و نگهداری مداوم: در نحوه قیمت گذاری CRM همچنین باید هزینه های نگهداری سیستم CRM خود را به صورت مداوم در نظر بگیرید. نگهداری مداوم ممکن است شامل هزینه های مربوط به مدیریت داده، سفارشی سازی، آموزش کارکنان جدید و پشتیبانی فنی باشد.

کدام طرح را باید انتخاب کنید؟

انتخاب طرحی که برای شرکت شما بهترین است به عوامل مختلفی از جمله اندازه تیم فروش شما، میزان قابل تنظیم بودن سیستم CRM و میزان بودجه شما برای خرید نرم افزار بستگی دارد. قبل از تحقیق در مورد پلتفرم‌های نرم‌افزار CRM بالقوه برای کسب‌وکارتان، هوشمندانه است که فهرستی از آنچه از یک نرم‌افزار بالقوه CRM می‌خواهید، ایجاد کنید.

مشخص کنید چه کسی از نرم‌افزار استفاده می‌کند، در چه اهدافی می‌خواهید ابزارهای CRM به شما کمک کنند، و چگونه مایلید هزینه ماهانه یا سالانه را پرداخت کنید. هنگامی که بدانید از نرم افزار CRM خود چه می خواهید، می توانید طرح ها را در آن پارامترها جستجو کنید.

انواع مختلف مدل های قیمت گذاری CRM

مدل های قیمت گذاری crm

اکثر طرح‌های قیمت گذاری مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) بر اساس مدل مبتنی بر اشتراک محاسبه می‌شوند، به‌عنوان مثال، شرکت‌ها برای استفاده از نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS)، قیمت ثابت خاصی را در ماه یا سال پرداخت می‌کنند. برخی از ابزارهای CRM مدل قیمت گذاری سی آر ام ثابتی دارند و برخی دیگر دارای طرح هایی متغیر متناسب با شرایط خریدار هستند. برخی حتی بسته به نیازهای تجاری و پروژه CRM خاص، قیمت های سفارشی CRM دارند.

در حالی که فروشندگان CRM در مورد قیمت محصولات خود کاملا شفاف هستند، هزینه های اضافی مربوط به سفارشی سازی، پیاده سازی و ویژگی های پیشرفته اغلب در صفحات وب سایت نشان داده نمی شود. این هزینه‌های پنهان می‌توانند به سرعت جمع شوند، و برخلاف پیش بینی صورت گرفته، باعث افزایش هزینه خرید شوند. تقریبا سه نوع مدل قیمت گذاری CRM در بازار وجود دارد.

1- قیمت گذاری براساس هر کاربر

این رایج ترین نحوه قیمت گذاری CRM است. قیمت گذاری برای هر کاربر، هزینه محصول را بر اساس تعداد کاربرانی که برای استفاده از آن ثبت نام می کنند محاسبه می کند. بنابراین، اگر یک بسته CRM 500 هزار تومان برای هر کاربر در ماه هزینه داشته باشد و 10 نفر از آن استفاده کنند، کل هزینه به 5 میلیون تومان در ماه می رسد.

2- قیمت گذاری ثابت

این مدل قیمت گذاری CRM، صرف نظر از ویژگی‌ها یا عملکرد ارائه شده، مبلغی از پیش تعیین‌شده در ماه یا سال دریافت می‌کند. اخطار در اینجا این است که هزینه ثابت ممکن است مقرون به صرفه به نظر برسد، اما فقط برای تعداد معینی از کاربران اعمال می شود. به عنوان مثال، یک ارائه دهنده CRM می تواند 500 هزار تومان در ماه برای حداکثر 10 کاربر شارژ کند. اگر بیش از 10 کاربر دارید، در این صورت باید به یک طرح با قیمت بالاتر بروید.

3- قیمت گذاری اشتراک رایگان

برخی از فروشندگان CRM یک طرح رایگان برای کاربران ارائه می دهند تا کار با آن را شروع کنند و تمام ویژگی های اساسی را امتحان کنند. این طرح شامل محدودیتی برای تعداد کاربران است. اگر عملکرد پیشرفته می خواهید، باید یک طرح پولی بخرید.

ایده پشت این مدل قیمت گذاری در CRM که در اصطلاح «فریمیوم» نیز نامیده می‌شود، این است که با رشد کسب‌وکار شما، سیستم CRM می‌تواند همراه با شما رشد کند. در صورت نیاز می توانید برای ویژگی های بیشتر هزینه کنید.

CRM در صنعت شما چقدر هزینه دارد؟

نوع صنعت دلیل اصلی دامنه وسیع قیمت های CRM است. چه برای ردیابی تحلیل های فروش به آن نیاز داشته باشید یا کل استراتژی بازاریابی خود را خودکار کنید، می تواند به طور چشمگیری قیمت گذاری CRM را تغییر دهد و دلیل خوبی دارد. در حالی که ابزارهای فروش و خدمات مشتری مقرون به صرفه تر هستند، CRM برای بازاریابی اغلب به طور قابل توجهی گران تر است.

زیرا معمولا طیف گسترده ای از ابزارهای اتوماسیون را ارائه می دهد که می تواند در وقت تیم شما صرفه جویی کند و عملیات تجاری را ساده کند. در زیر، نحوه عملکرد هزینه های CRM از صنعتی به صنعت دیگر را شرح می‌دهیم و اطلاعاتی در مورد آنچه می‌توانید بر اساس کسب‌وکارتان بپردازید به شما ارائه می‌کنیم.

CRM برای فروش

CRM برای فروش می تواند قیمت های مختلفی را برای هر کاربر به صورت ماهانه داشته باشد. این نوع CRM بسته به ارائه‌دهنده نرم افزار، می تواند نسخه رایگان هم داشته باشد، اما این برنامه‌ها می‌توانند بسیار محدود باشند، به ویژه برای کسب و کارهایی که مشتریان زیادی دارند.

اگر شما یک سازمان بزرگتر با نیازهای خاص CRM هستید، برنامه های CRM بزرگ در سطح سازمانی را در نظر بگیرید که می توانند بهترین گزینه شما باشند، اما مراقب باشید. آنها اغلب از نظر ویژگی‌ها چیز زیادی اضافه نمی‌کنند و فقط ظرفیت ویژگی‌های موجود، مانند محدودیت‌های داده، اتوماسیون و گزینه‌های پشتیبانی را تقویت می‌کنند. به طور کلی، اگر شما یک کسب و کار واقعا بزرگ نیستید، می توانید از CRM های سطح متوسط استفاده کنید.

CRM برای خدمات مشتری

برای نرم افزار CRM برای خدمات مشتری نیز به ازای هر کاربر، قیمت های متنوعی را به صورت ماهانه یا سالانه باید پرداخت کنید. نرم افزارهای پایه برای CRM برای خدمات مشتری، در واقع به طرز شگفت‌آوری قوی هستند و بسیاری از ویژگی‌های مربوط به خدمات مشتری را ارائه می‌دهند. جایی که این برنامه‌ها کمبود دارند، ویژگی‌های مدیریت تیم است که برای کسب‌وکارهایی که نیاز به پیگیری قراردادهای سطح خدمات تیمی، اهداف فردی و سلسله مراتب تیمی دارند، عالی هستند.

CRM برای بازاریابی

در این نوع CRMها، قیمت گذاری CRM می تواند بسیار بالا باشد. CRM برای بازاریابی می تواند نسبت به سایر سیستم ها، قیمت های بالاتری برای هر کاربر در ماه داشته باشد. برنامه های پایه بسیار مقرون به صرفه هستند و قیمت آنها پایین است، اما با این قیمت، بسیاری از ویژگی‌های اتوماسیون که سایر برنامه‌ها را بسیار گران می‌کند، دریافت نمی‌کنید. در واقع، در بیشتر موارد، شما فقط با این قیمت از قابلیت بازاریابی ایمیلی برخوردار هستید.

پلن های سطح متوسط، جایی است که چیزهای خوب با قیمت به نسبت معقولی وارد می شوند. این طرح‌ها معمولا دارای عملکرد چند کانالی هستند و امکان بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی، محتوا و کمپین‌های پولی را فراهم می‌کنند. آنها همچنین اتوماسیون هایی را اضافه می کنند که می تواند در زمان و هزینه تیم شما صرفه جویی کند، زیرا عملیات استاندارد بدون تعامل کارکنان انجام می شود.

ویژگی های کلیدی در CRM که در قیمت تأثیر دارند

نحوه قیمت گذاری crm

هنگام انتخاب CRM مناسب برای کسب و کار خود، باید چیزی بیش از برچسب قیمت ذکر شده را در نظر بگیرید. این عوامل اضافی می‌توانند بر قیمت‌گذاری CRM تأثیر بگذارند و منجر به هزینه‌های اضافی در طول اجرا یا در درازمدت شوند.

1. انعطاف پذیری برای رشد کسب و کار

تهیه یک CRM با انعطاف پذیری در مقیاس با رشد شرکت شما حیاتی است. به عبارت دیگر، ویژگی‌های اصلی شما باید سطح معینی از سازگاری را با قابلیت‌هایی فراهم کند که بیش از نیازهای اولیه شما فراهم شود. با این حال، همسویی مطلق با الزامات فعلی کسب و کار شما یک امر ضروری است، بنابراین شما ابزارهای مورد نیاز برای موفقیت و تصمیم گیری آگاهانه را در حال حاضر در اختیار دارید.

2. قابل تنظیم بر اساس نیاز شما

شما یک نرم افزار CRM می خواهید که بتوانید با نیازهای خاص کسب و کار خود مطابقت دهید. در مورد ویژگی های CRM که ممکن است نیاز به سفارشی سازی داشته باشید فکر کنید و به دنبال CRM باشید که به شما امکان می دهد آن عناصر حیاتی را به راحتی اصلاح کنید. اما به خاطر داشته باشید که سفارشی سازی ممکن است با هزینه اضافی همراه باشد و در قیمت گذاری CRM تأثیرگذار باشد.

3. آموزش و پشتیبانی

شاید شما در حال خرید اولین نرم افزار CRM شرکت خود هستید، یا شاید شرکت شما نیاز به یکپارچه سازی پیشرفته با سیستم فعلی شما داشته باشد. در هر صورت، احتمالا به یک تیم پشتیبانی عالی نیاز خواهید داشت تا شما را در طول این فرآیند راهنمایی کند و حتی برخی آموزش‌های اضافی برای استقرار و راه‌اندازی تیم‌تان در نظر بگیرید.

در واقع، داشتن یک تیم پشتیبانی عالی با گزینه درخواست آموزش اضافی در دراز مدت بسیار سودمند است. گزینه‌های پشتیبانی مشتری و آموزش ارائه‌دهنده CRM را ارزیابی کنید، به دنبال بررسی برای تعیین سطح و کیفیت پشتیبانی دریافت‌شده باشید، و دوباره بررسی کنید که آیا نیاز به پرداخت هزینه اضافی برای این خدمات دارید یا خیر.

4. هزینه های بلند مدت CRM

هزینه های طولانی مدت CRM به نحوه استفاده از نرم افزار CRM و اینکه آیا نیازهای شرکت شما در آینده تغییر می کند یا نه بستگی دارد. گسترش کسب و کار و سیستم به مرور زمان بر هزینه CRM شما می افزاید.

این می‌تواند شامل ارتقاء به طرح دیگری، افزودن ویژگی‌های جدید، یا ادغام‌های اضافی برای برآوردن نیازهای فنی شما باشد. در حالی که اینها ممکن است به هزینه CRM اضافه کنند، مهم است به خاطر داشته باشید که آنها همچنین بهره وری تیم شما را بهبود می بخشند و بازگشت سرمایه (ROI) سیستم CRM شما را افزایش می دهند.

انتخاب CRM مناسب

البته قیمت گذاری CRM تنها یکی از عواملی است که باید در انتخاب و خرید CRM باید در نظر گرفت. زیرا علاوه بر آن باید ویژگی‌ها، پشتیبانی مشتری، و ارزشی که اعضای تیم شما از CRM دریافت می‌کنند را ارزیابی کنید. با این حال، درک قیمت CRM برای اطمینان از انتخاب پلت فرم نرم افزاری مناسب برای نیازهای کسب و کارتان ضروری است.

به دنبال یک CRM مقرون به صرفه و با امکانات کامل هستید؟ همه ماژول های CRM کاواک با پشتیبانی، مخاطبین نامحدود و ذخیره‌سازی نامحدود داده ارائه می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، فرم زیر را تکمیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در مطالب کاواک

کاواک در شبکه‌های اجتماعی

شاید دوست داشته باشید

درخواست پروپوزال