شماره تماس: 984191011210+

چارچوب تحول دیجیتال چیست: نمای کلی، ویژگی ها و مزایا

چارچوب تحول دیجیتال

شرکت هایی که از تحول دیجیتال استقبال می کنند، فرآیندهای خود را بهبود می بخشند و خدمات جدیدتر و بهتری را به مشتریان خود ارائه می دهند. چارچوب‌ تحول دیجیتال، نقشه راه استراتژی‌های تحول دیجیتال را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهند که حدس و گمان را از فرآیند خارج می‌کند.

هر سال که می گذرد، فناوری پیشرفت می کند و نوآوری ها و روش های خارق العاده بیشتری برای انجام کارها در اختیار ما قرار می دهد. حجم عظیم پیشرفت های فناوری اغلب بسیار زیاد است، به خصوص اگر در تلاش برای اداره یک کسب و کار هستید.

مصرف کنندگان جدیدترین و بهترین ها را دوست دارند، و اگر شما کسب و کار خود را متحول نکنید و به کار ادامه دهید، بدون شک رقبای شما این کار را خواهند کرد و شما و فناوری قدیمی شما را پشت سر می گذارند.

بیایید به ابعاد و چارچوب تحول دیجیتال نگاه کنیم؛ چه هستند، چرا ضروری هستند، مزایای آنها چیست، و نحوه به کارگیری آنها چگونه است؟ اگر شرکت شما نیز علاقه مند به همگام شدن با فناوری و رقابت است، ادامه مطلب را بخوانید.

چارچوب تحول دیجیتال چیست؟

چارچوب تحول دیجیتال چیست؟

قبل از تعریف چارچوب تحول دیجیتال، ابتدا باید مشخص کنیم که تحول دیجیتال چیست؟ تحول دیجیتال از جدیدترین فناوری ها برای بهبود و ارتقای فرآیندهای فعلی و ارائه محصولات و خدمات جدید و بهبود یافته استفاده می کند. تحول دیجیتال با تغییر نحوه عملکرد یک کسب و کار و ارائه ارزش به مشتریان خود ارزش ایجاد می کند.

دگرگونی دیجیتال همچنین نشان‌دهنده تغییر در فرهنگ کسب‌وکار است، که کسب‌وکارها را ملزم می‌کند تا اغلب آزمایش کنند، روش‌های ثابت انجام کارها را به چالش بکشند و شکست‌های گاه و بی گاه را بپذیرند. این تغییر در فلسفه شامل روش‌هایی است که برای همیشه وجود داشته‌اند. تحول دیجیتال یک فرآیند حیاتی برای هر شرکت یا سازمان بدون در نظر گرفتن اندازه یا صنعت (به عنوان مثال، تاسیسات، تولید، خرده فروشی، بانکداری و …) است.

پس با در نظر گرفتن این تعریف، چارچوب تحول دیجیتال چیست؟ به زبان ساده، چارچوب تحول دیجیتال یک سیستم از قوانین، و یک استراتژی بلند مدت است که برای هدایت کسب و کارها از طریق چشم انداز دشوار تحول دیجیتال استفاده می شود. این ابزاری است که به طور عمده توسط مدیران و مشاوران سازمانی برای تجزیه و تحلیل یک شرکت استفاده می شود تا به آن کمک کند جایگاه خود را در اقتصاد دیجیتال امروزی تغییر دهد.

این چارچوب‌ها یک طرح اولیه، یک برنامه رسمی شامل چک لیست‌ها، معیارها و توالی‌های استاندارد شده برای کمک به کسب‌وکار برای تبدیل شدن به یک موجودیت دیجیتال دوست‌تر و رشد و تکامل مداوم ارائه می‌کنند.

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری

چرا چارچوب تحول دیجیتال مهم است؟

چارچوب های تحول دیجیتال برای کسب‌وکارهای امروزی ضروری هستند، زیرا راهبردی را برای کمک به شرکت‌ها برای نجات از اختلال با تطبیق با فناوری‌های فعلی ارائه می‌دهند. اختلال به افزایش تحولات خارج از سازمان اشاره دارد که خطر تغییر روش کار صنایع را در پی دارد. به عنوان مثال، ظهور خودرو منجر به اختلال جدی در صنعت اسب و کالسکه شد، توسعه کامیون های طولانی مدت صنعت راه آهن را مختل کرد و پخش ویدیو صنعت سینما را مختل کرد. به عبارت دیگر، اینها منبعی برای محافظت از کسب و کارها در برابر اختلال دیجیتال هستند.

نکته مهم

چارچوب های تحول دیجیتال برای کسب‌وکارهای امروزی ضروری هستند، زیرا راهبردی را برای کمک به شرکت‌ها برای نجات از اختلال با تطبیق با فناوری‌های فعلی ارائه می‌دهند.

چه چیزی یک چارچوب تحول دیجیتال خوب را می سازد؟

تحول دیجیتال مزایای قابل‌توجهی را برای کسب‌وکارهایی که در قرن بیست و یکم کار می‌کنند یا تلاش برای رسیدن به آن فراهم می‌کنند به همراه دارد.

  • نرخ تکثیر دیجیتالی شدن از سرعتی فراتر رفته است که صنایع می توانند با آن تغییر کنند. این نابرابری باعث می‌شود که مدیریت برای یافتن راه‌هایی برای ادامه مسیر تلاش کند.
  • مصرف کنندگان فناوری جدید را دوست دارند و به نظر می رسد به شدت از پیشرفت های جدید آگاه هستند، چیزهایی که انتظار دارند کسب و کارهای مورد علاقه شان در اسرع وقت به آن بپردازند. اگر یک کسب‌وکار با جدیدترین و بهترین ویژگی‌های فنی سازگار نباشد، مشتریان شرکتی را پیدا خواهند کرد که این کار را خواهد کرد!
  • بسیاری از سازمان ها استراتژی تحول دیجیتال استانداردی ندارند. کسب و کارهایی که آنها را دارند مزیت رقابتی قابل توجهی به دست می آورند.
  • پیشرفت های دیجیتال فقط به خاطر مشتریان نیست. راه‌حل‌های دیجیتالی جدید با کمک به کسب‌وکارها برای مقرون‌به‌صرفه‌تر، کارآمدتر و ایمن‌تر شدن، به نفع آنهاست.
  • چارچوب‌های تحول دیجیتال، پذیرش دیجیتال را تسهیل می‌کنند، که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با مسائل مربوط به فناوری اطلاعات مانند محاسبات ابری، جریان‌های عظیم داده، و نقاط پایانی متنوع مانند تبلت، تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ، رایانه‌های رومیزی قدیمی‌تر مقابله کنند.
  • چارچوب های تحول دیجیتال قابل استفاده مجدد هستند. به جای صرف زمان، تلاش و هزینه برای تدوین استراتژی تحول هر بار که شکل جدیدی از فناوری اتفاق می افتد، رهبری فقط باید به چارچوب تعیین شده رجوع کند. این چارچوب یک ابزار «یک اندازه متناسب با همه» است که برای ترکیب هرگونه نوآوری که خود را نشان می دهد مناسب است.

11 ویژگی چارچوب تحول دیجیتال

ویژگی های چارچوب تحول دیجیتال

یک چارچوب تحول دیجیتال خوب این مزایا را فراهم می کند:

  • با افزایش عملکرد، کارایی و ثبات را فراهم می کند
  • فرآیند کسب و کار را بهبود می بخشد
  • بهره وری کارکنان را افزایش می دهد
  • ارتباط مستمر در تمام بخش های تجاری را تسهیل می کند
  • انتظارات مشتریان را برآورده می کند
  • استراتژی های تجاری منسجم ایجاد می کند

انواع مختلفی از چارچوب های تحول دیجیتال برای انتخاب وجود دارد که هر کدام یک رویکرد تحول دیجیتال منحصر به فرد را ارائه می دهند. در اینجا لیستی از 11 ویژگی است که یک چارچوب عالی باید شامل شود:

نکته مهم

انواع مختلفی از چارچوب های تحول دیجیتال برای انتخاب وجود دارد که هر کدام یک رویکرد تحول دیجیتال منحصر به فرد را ارائه می دهند.

مجموعه ای از اهداف برای استراتژی تحول: این اهداف هم بلند مدت هستند و هم کوتاه مدت. کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، بنابراین یک رویکرد گام به گام بهترین کار را دارد. هر مرحله تکمیل شده نشان دهنده یک هدف دست یافته است.

تیم تحول دیجیتال: تحول دیجیتال یک کار بزرگ است، بنابراین بهتر است یک تیم اختصاص داده شده به کار داشته باشید. این تیم یک بدنه متقابل است که شرکت را از طریق فرآیند دیجیتالی کردن راهنمایی می کند و مدل های عملیاتی جدید را اتخاذ می کند. تیم تحول را می توان از پرسنل داخلی یا برون سپاری کرد.

کالبد شکافی مدل های عملیاتی فعلی: بهترین راه برای درک اینکه چگونه دیجیتالی کردن می تواند به شرکت شما کمک کند، آشنایی با روش های فعلی انجام کارها است. گردش کار فعلی را به مراحل تقسیم کنید، سپس ببینید که چگونه نرم افزار و دیجیتالی کردن هر کدام را بهبود می بخشد.

استراتژی ارتقای مشتری را بکار ببرید: شرکت‌ها به دو دلیل دستخوش تحول دیجیتالی می‌شوند؛ اول ساده‌سازی عملیات به یک واحد مقرون‌به‌صرفه‌تر و دوم بهبود گسترش و حفظ مشتری. کسب‌وکارها باید حضور خود را افزایش دهند، ارتباطات قوی‌تری با مشتریان ایجاد کنند و بازخورد را تشویق کنند.

فرصت های رشد را کشف کنید: زمان آن رسیده که ایده هایی را برای چگونگی پیشرفت کسب و کار مطرح کنید. با این مرحله همه چیز درست می شود. آیا فرصت های بازار یا راه های جدیدی برای دستیابی به مشتریان وجود دارد؟ آیا می توان هر فرآیند داخلی را دوباره تصور کرد؟

نوآوری دیجیتال

ایجاد راهنمای گام به گام برای تغییر محیط کسب و کار: شرکت های عظیم به ساختار نیاز دارند. یک طرح بسیار دقیق برای نشان دادن اینکه چگونه می توان با استفاده از نرم افزار مناسب یا راه حل های فنی دیگر، تعاملات مشتری و گردش کار شرکت را انجام داد، تهیه کنید.

تجزیه و تحلیل بهبود فرآیند: این مرحله شامل تحقیق در مورد بازار فناوری فعلی و ارائه‌های نرم‌افزاری و فهمیدن این نکته است که چگونه می‌توانند وظایف خاص داخلی را بهبود بخشند. آیا گردش کار شرکت شما نیاز به سرهم بندی، احتمالا حذف مراحل غیر ضروری و خودکارسازی وظایف دارد؟

تعریف تکنولوژی مورد نیاز کسب و کار: انواع بسیاری از فناوری‌های کنونی را مرور کنید و ببینید کدام یک از آنها بهترین هستند. این شامل:

  • اطلاعات بزرگ
  • خدمات ابری
  • تکنولوژی موبایل
  • اینترنت اشیا
  • یادگیری ماشین/هوش مصنوعی
  • رباتیک
  • تولید مواد افزودنی
  • فناوری وب

ایجاد جدول زمانی و نقشه راه با شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) : این مرحله نیاز به یک جدول زمانی مشخص و پر از جزئیات دارد. از KPI برای پیگیری عملکرد استفاده کنید. این نقشه راه همچنین مشخص می کند که شرکت به چه نرم افزاری نیاز دارد و چه بخش هایی آن را دریافت می کنند، چگونه برنامه ها به هم متصل می شوند، ساختار داده جدید چگونه به نظر می رسد و غیره.

اجرای طرح تحول: زمان رفتن به سر کار است و شما نقشه راه و دستورات خود را دارید. با این حال، برای تغییرات احتمالی و اصلاحات دوره آماده باشید.

تحلیل دائمی در آینده: از بینش های مبتنی بر داده استفاده کنید تا ببینید تحول چگونه در حال پیشرفت است. این تحلیل برای حفظ رشد شرکت ضروری است.

چگونه چارچوب مناسبی را برای کسب و کار خود انتخاب می کنید؟

پاسخ به این سوال ساده است. ابعاد و چارچوب تحول دیجیتال ایده آل برای شرکت شما، چارچوبی است که بین چیزی که برای سازمان خاص شما سازگار است، اما به مراحلی منسجم، منطقی تقسیم می شود و پیشرفت آن به راحتی قابل تأیید است، تعادل برقرار می کند.

نیاز به یک چارچوب تحول دیجیتال موفق

شرکت ها فعالانه به دنبال راه هایی برای تقویت نوآوری، پذیرش تغییر و حفظ مزیت رقابتی خود هستند. در این زمینه، اهمیت یک چارچوب تحول دیجیتال قوی هرگز بیش از این برجسته نبوده است.

با این حال، دستیابی به پیروزی در حوزه تحول دیجیتال چالش های قابل توجهی را به همراه دارد. چنین چارچوبی به آنها قدرت می‌دهد تا با چابکی و سازگاری در آینده حرکت کنند و اطمینان حاصل شود که برای چشم‌انداز در حال تکامل به خوبی آماده هستند.

دستاوردهایی که توسط یک چارچوب تحول دیجیتال فعال می شوند

چارچوب تحول دیجیتال به عنوان یک ابزار تسهیل کننده برای ایجاد تغییر عمل می کند. محور یک چارچوب تحول دیجیتال پیروزمندانه در گام های عملی آن نهفته است. این چارچوب باید به طور یکپارچه تیم ها را در مراحل پیچیده فرآیند هدایت کند و در عین حال اهداف کلی را در خط مقدم نگه دارد. چندین مزیت از داشتن یک چارچوب کاملا تعریف شده ناشی می شود، از جمله:

  • تدوین استراتژی دقیق برای تحول دیجیتال
  • افزایش توجه به رفتارها و نیازهای مشتری
  • ترکیب فناوری‌های پیشرفته برای تقویت تصمیم‌گیری مبتنی بر داده و بهبود تلاش‌های مشترک
  • پرورش فرهنگ سازگاری و بهبود مستمر در مواجهه با مناظر به سرعت در حال تغییر

با پایبندی به چارچوب تحول دیجیتال، سازمان‌ها می‌توانند به طرز ماهرانه‌ای مسیر پیچیده پذیرش و ترکیب فناوری‌های دیجیتال را طی کنند و در نهایت خود را برای نتایج پیروزمندانه قرار دهند.

تصویری از یک چارچوب تحول دیجیتال

چارچوب های تحول دیجیتال به طور جهانی یکنواخت نیستند. آنچه برای یک سازمان مؤثر است ممکن است موفقیت مشابهی برای سازمان دیگر به همراه نداشته باشد. با این وجود، بررسی استراتژی‌های کسب‌وکارهای دیگر می‌تواند مفاهیم نوآورانه را جرقه بزند و ساختار بنیادی را برای یک چارچوب موفق ارائه دهد.

برای مثال، موسسات مدیریت سرمایه را در نظر بگیرید که با چشم‌اندازها و چالش‌های مختلف تحول دیجیتال مواجه هستند، به‌ویژه زمانی که انتظارات مشتری در کنار فناوری‌های نوظهور تکامل می‌یابد. در اینجا یک چارچوب تحول دیجیتال بالقوه متناسب با این صنعت آورده شده است:

1- مناطقی را برای بهبود شناسایی کنید

بررسی دقیق وضعیت فعلی بخش مدیریت سرمایه و مشخص کردن جنبه‌هایی را که فناوری‌های دیجیتال می‌توانند فرآیندها را بهینه کنند و تعاملات با مشتری را غنی‌تر کنند، شروع کنید. این می تواند شامل ورود مشتری، مدیریت پورتفولیو، ارزیابی ریسک و مکاتبات مشتری باشد.

2- موفقیت را تعریف کنید

پس از آن، یک چشم انداز شفاف و مجموعه ای از اهداف را برای تحول دیجیتال ترسیم کنید. این اهداف می تواند شامل بهبود بهره وری عملیاتی، افزایش رضایت مشتری یا افزایش درآمد باشد.

3- یک نقشه راه ایجاد کنید

نقشه راه تحول دیجیتال را برای ترکیب فناوری های دیجیتال طراحی کنید و آن را با چشم انداز و اهداف سازمان خود هماهنگ کنید. این نقشه راه ممکن است شامل زمان‌بندی‌های تعیین‌شده برای یکپارچه‌سازی فناوری، برآوردهای بودجه، و ایجاد اهداف و نتایج کلیدی (OKR) یا شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای سنجش پیشرفت باشد.

4- پیاده سازی و اصلاح

فرآیند تحول دیجیتال را آغاز کنید، در حالی که با دقت از ادغام یکپارچه فناوری‌های جدید در جریان‌های کاری موجود اطمینان حاصل کنید. برای تکرار و تنظیم مجدد نقشه راه که در شرایط در حال تحول ضروری است، آماده باشید.

5- ارزیابی و تقویت

به طور مرتب سفر تحول دیجیتال خود را مرور کنید، پیشرفت را در مقایسه با  KPIهای از پیش تعیین شده ارزیابی کنید، و مناطقی را که قابل ارتقا هستند شناسایی کنید. برای دستیابی به نتایج دلخواه، فرآیندها و فناوری ها را به طور مداوم بهینه کنید.

مک‌کینزی چارچوب تحول دیجیتال کارآمدتری را ارائه می‌دهد که به آن «چهاربعدی تحول دیجیتال» گفته می‌شود.

  • کشف: یک استراتژی تجاری مبتنی بر اهداف و بینش خود ایجاد کنید.
  • طراحی: روی سفر مشتری تمرکز کنید تا راه‌هایی را برای پرورش تجربیات استثنایی مشتری پیدا کنید.
  • تحویل: شبکه ای از شرکای مشترک ایجاد کنید که بتوانند اهداف شما را تقویت کنند.
  • ریسک زدایی: با تمرکز بر موفقیت های سریعی که باعث ایجاد شتاب و صرفه جویی در هزینه می شود، ریسک را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در مطالب کاواک

کاواک در شبکه‌های اجتماعی

شاید دوست داشته باشید

درخواست پروپوزال