شرکت هایی که از تحول دیجیتال استقبال می کنند، فرآیندهای خود را بهبود می بخشند و خدمات جدیدتر و بهتری را به مشتریان خود ارائه می دهند. چارچوب تحول دیجیتال، نقشه راه استراتژیهای تحول دیجیتال را در اختیار کسبوکارها قرار میدهند که حدس و گمان را از فرآیند خارج میکند.
هر سال که می گذرد، فناوری پیشرفت می کند و نوآوری ها و روش های خارق العاده بیشتری برای انجام کارها در اختیار ما قرار می دهد. حجم عظیم پیشرفت های فناوری اغلب بسیار زیاد است، به خصوص اگر در تلاش برای اداره یک کسب و کار هستید.
مصرف کنندگان جدیدترین و بهترین ها را دوست دارند، و اگر شما کسب و کار خود را متحول نکنید و به کار ادامه دهید، بدون شک رقبای شما این کار را خواهند کرد و شما و فناوری قدیمی شما را پشت سر می گذارند.
بیایید به ابعاد و چارچوب تحول دیجیتال نگاه کنیم؛ چه هستند، چرا ضروری هستند، مزایای آنها چیست، و نحوه به کارگیری آنها چگونه است؟ اگر شرکت شما نیز علاقه مند به همگام شدن با فناوری و رقابت است، ادامه مطلب را بخوانید.
چارچوب تحول دیجیتال چیست؟

قبل از تعریف چارچوب تحول دیجیتال، ابتدا باید مشخص کنیم که تحول دیجیتال چیست؟ تحول دیجیتال از جدیدترین فناوری ها برای بهبود و ارتقای فرآیندهای فعلی و ارائه محصولات و خدمات جدید و بهبود یافته استفاده می کند. تحول دیجیتال با تغییر نحوه عملکرد یک کسب و کار و ارائه ارزش به مشتریان خود ارزش ایجاد می کند.
دگرگونی دیجیتال همچنین نشاندهنده تغییر در فرهنگ کسبوکار است، که کسبوکارها را ملزم میکند تا اغلب آزمایش کنند، روشهای ثابت انجام کارها را به چالش بکشند و شکستهای گاه و بی گاه را بپذیرند. این تغییر در فلسفه شامل روشهایی است که برای همیشه وجود داشتهاند. تحول دیجیتال یک فرآیند حیاتی برای هر شرکت یا سازمان بدون در نظر گرفتن اندازه یا صنعت (به عنوان مثال، تاسیسات، تولید، خرده فروشی، بانکداری و …) است.
پس با در نظر گرفتن این تعریف، چارچوب تحول دیجیتال چیست؟ به زبان ساده، چارچوب تحول دیجیتال یک سیستم از قوانین، و یک استراتژی بلند مدت است که برای هدایت کسب و کارها از طریق چشم انداز دشوار تحول دیجیتال استفاده می شود. این ابزاری است که به طور عمده توسط مدیران و مشاوران سازمانی برای تجزیه و تحلیل یک شرکت استفاده می شود تا به آن کمک کند جایگاه خود را در اقتصاد دیجیتال امروزی تغییر دهد.
این چارچوبها یک طرح اولیه، یک برنامه رسمی شامل چک لیستها، معیارها و توالیهای استاندارد شده برای کمک به کسبوکار برای تبدیل شدن به یک موجودیت دیجیتال دوستتر و رشد و تکامل مداوم ارائه میکنند.

چرا چارچوب تحول دیجیتال مهم است؟
چارچوب های تحول دیجیتال برای کسبوکارهای امروزی ضروری هستند، زیرا راهبردی را برای کمک به شرکتها برای نجات از اختلال با تطبیق با فناوریهای فعلی ارائه میدهند. اختلال به افزایش تحولات خارج از سازمان اشاره دارد که خطر تغییر روش کار صنایع را در پی دارد. به عنوان مثال، ظهور خودرو منجر به اختلال جدی در صنعت اسب و کالسکه شد، توسعه کامیون های طولانی مدت صنعت راه آهن را مختل کرد و پخش ویدیو صنعت سینما را مختل کرد. به عبارت دیگر، اینها منبعی برای محافظت از کسب و کارها در برابر اختلال دیجیتال هستند.
چارچوب های تحول دیجیتال برای کسبوکارهای امروزی ضروری هستند، زیرا راهبردی را برای کمک به شرکتها برای نجات از اختلال با تطبیق با فناوریهای فعلی ارائه میدهند.
چه چیزی یک چارچوب تحول دیجیتال خوب را می سازد؟
تحول دیجیتال مزایای قابلتوجهی را برای کسبوکارهایی که در قرن بیست و یکم کار میکنند یا تلاش برای رسیدن به آن فراهم میکنند به همراه دارد.
- نرخ تکثیر دیجیتالی شدن از سرعتی فراتر رفته است که صنایع می توانند با آن تغییر کنند. این نابرابری باعث میشود که مدیریت برای یافتن راههایی برای ادامه مسیر تلاش کند.
- مصرف کنندگان فناوری جدید را دوست دارند و به نظر می رسد به شدت از پیشرفت های جدید آگاه هستند، چیزهایی که انتظار دارند کسب و کارهای مورد علاقه شان در اسرع وقت به آن بپردازند. اگر یک کسبوکار با جدیدترین و بهترین ویژگیهای فنی سازگار نباشد، مشتریان شرکتی را پیدا خواهند کرد که این کار را خواهد کرد!
- بسیاری از سازمان ها استراتژی تحول دیجیتال استانداردی ندارند. کسب و کارهایی که آنها را دارند مزیت رقابتی قابل توجهی به دست می آورند.
- پیشرفت های دیجیتال فقط به خاطر مشتریان نیست. راهحلهای دیجیتالی جدید با کمک به کسبوکارها برای مقرونبهصرفهتر، کارآمدتر و ایمنتر شدن، به نفع آنهاست.
- چارچوبهای تحول دیجیتال، پذیرش دیجیتال را تسهیل میکنند، که به کسبوکارها کمک میکند تا با مسائل مربوط به فناوری اطلاعات مانند محاسبات ابری، جریانهای عظیم داده، و نقاط پایانی متنوع مانند تبلت، تلفنهای هوشمند، لپتاپ، رایانههای رومیزی قدیمیتر مقابله کنند.
- چارچوب های تحول دیجیتال قابل استفاده مجدد هستند. به جای صرف زمان، تلاش و هزینه برای تدوین استراتژی تحول هر بار که شکل جدیدی از فناوری اتفاق می افتد، رهبری فقط باید به چارچوب تعیین شده رجوع کند. این چارچوب یک ابزار «یک اندازه متناسب با همه» است که برای ترکیب هرگونه نوآوری که خود را نشان می دهد مناسب است.
11 ویژگی چارچوب تحول دیجیتال

یک چارچوب تحول دیجیتال خوب این مزایا را فراهم می کند:
- با افزایش عملکرد، کارایی و ثبات را فراهم می کند
- فرآیند کسب و کار را بهبود می بخشد
- بهره وری کارکنان را افزایش می دهد
- ارتباط مستمر در تمام بخش های تجاری را تسهیل می کند
- انتظارات مشتریان را برآورده می کند
- استراتژی های تجاری منسجم ایجاد می کند
انواع مختلفی از چارچوب های تحول دیجیتال برای انتخاب وجود دارد که هر کدام یک رویکرد تحول دیجیتال منحصر به فرد را ارائه می دهند. در اینجا لیستی از 11 ویژگی است که یک چارچوب عالی باید شامل شود:
انواع مختلفی از چارچوب های تحول دیجیتال برای انتخاب وجود دارد که هر کدام یک رویکرد تحول دیجیتال منحصر به فرد را ارائه می دهند.
مجموعه ای از اهداف برای استراتژی تحول: این اهداف هم بلند مدت هستند و هم کوتاه مدت. کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، بنابراین یک رویکرد گام به گام بهترین کار را دارد. هر مرحله تکمیل شده نشان دهنده یک هدف دست یافته است.
تیم تحول دیجیتال: تحول دیجیتال یک کار بزرگ است، بنابراین بهتر است یک تیم اختصاص داده شده به کار داشته باشید. این تیم یک بدنه متقابل است که شرکت را از طریق فرآیند دیجیتالی کردن راهنمایی می کند و مدل های عملیاتی جدید را اتخاذ می کند. تیم تحول را می توان از پرسنل داخلی یا برون سپاری کرد.
کالبد شکافی مدل های عملیاتی فعلی: بهترین راه برای درک اینکه چگونه دیجیتالی کردن می تواند به شرکت شما کمک کند، آشنایی با روش های فعلی انجام کارها است. گردش کار فعلی را به مراحل تقسیم کنید، سپس ببینید که چگونه نرم افزار و دیجیتالی کردن هر کدام را بهبود می بخشد.
استراتژی ارتقای مشتری را بکار ببرید: شرکتها به دو دلیل دستخوش تحول دیجیتالی میشوند؛ اول سادهسازی عملیات به یک واحد مقرونبهصرفهتر و دوم بهبود گسترش و حفظ مشتری. کسبوکارها باید حضور خود را افزایش دهند، ارتباطات قویتری با مشتریان ایجاد کنند و بازخورد را تشویق کنند.
فرصت های رشد را کشف کنید: زمان آن رسیده که ایده هایی را برای چگونگی پیشرفت کسب و کار مطرح کنید. با این مرحله همه چیز درست می شود. آیا فرصت های بازار یا راه های جدیدی برای دستیابی به مشتریان وجود دارد؟ آیا می توان هر فرآیند داخلی را دوباره تصور کرد؟

ایجاد راهنمای گام به گام برای تغییر محیط کسب و کار: شرکت های عظیم به ساختار نیاز دارند. یک طرح بسیار دقیق برای نشان دادن اینکه چگونه می توان با استفاده از نرم افزار مناسب یا راه حل های فنی دیگر، تعاملات مشتری و گردش کار شرکت را انجام داد، تهیه کنید.
تجزیه و تحلیل بهبود فرآیند: این مرحله شامل تحقیق در مورد بازار فناوری فعلی و ارائههای نرمافزاری و فهمیدن این نکته است که چگونه میتوانند وظایف خاص داخلی را بهبود بخشند. آیا گردش کار شرکت شما نیاز به سرهم بندی، احتمالا حذف مراحل غیر ضروری و خودکارسازی وظایف دارد؟
تعریف تکنولوژی مورد نیاز کسب و کار: انواع بسیاری از فناوریهای کنونی را مرور کنید و ببینید کدام یک از آنها بهترین هستند. این شامل:
- اطلاعات بزرگ
- خدمات ابری
- تکنولوژی موبایل
- اینترنت اشیا
- یادگیری ماشین/هوش مصنوعی
- رباتیک
- تولید مواد افزودنی
- فناوری وب
ایجاد جدول زمانی و نقشه راه با شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) : این مرحله نیاز به یک جدول زمانی مشخص و پر از جزئیات دارد. از KPI برای پیگیری عملکرد استفاده کنید. این نقشه راه همچنین مشخص می کند که شرکت به چه نرم افزاری نیاز دارد و چه بخش هایی آن را دریافت می کنند، چگونه برنامه ها به هم متصل می شوند، ساختار داده جدید چگونه به نظر می رسد و غیره.
اجرای طرح تحول: زمان رفتن به سر کار است و شما نقشه راه و دستورات خود را دارید. با این حال، برای تغییرات احتمالی و اصلاحات دوره آماده باشید.
تحلیل دائمی در آینده: از بینش های مبتنی بر داده استفاده کنید تا ببینید تحول چگونه در حال پیشرفت است. این تحلیل برای حفظ رشد شرکت ضروری است.