نقش شما به عنوان مدیر فروش یا مدیر، دارای مسئولیت های متعددی است، از توسعه و نظارت بر استراتژی های فروش گرفته تا مربیگری و مدیریت کارکنان فروش. ایجاد گزارش فروش بیانگر یک جزء حیاتی از نقش شما است و می تواند شامل برخی از کارهای سنگین باشد. اینجاست که قالب های گزارش فروش به کار می آیند.
ایجاد و ارائه گزارش های دقیق فروش که همکاران و مدیریت به راحتی آن را درک کنند، می تواند زمان بر باشد. اما با چند الگوی گزارش فروش در زرادخانه خود، پایه و اساس لازم برای ساخت و ارائه سریع گزارش های فروش روزانه، هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه مورد نیاز را خواهید داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع گزارش فروش، الگوها، و نحوه ایجاد آنها، از جمله نمونه های مفید الگوی گزارش فروش برای دانلود، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.
گزارش فروش چیست؟

گزارش فروش یا گزارش تجزیه و تحلیل فروش، نمایش مفصلی از فعالیت ها و عملکرد فروش تیم شما در یک دوره خاص است. ایجاد گزارش فروش مستلزم جمعآوری، تجزیه و تحلیل و ارائه دادههای فروش برای شناسایی روندها و الگوهای فروش و مشتری و تعیین اینکه آیا استراتژی فروش کسب و کار شما مؤثر است یا خیر.
برای اطمینان از اینکه گزارش فروش شما نمای کلی مورد نیاز شما را ارائه می دهد، درک شاخص های کلیدی عملکرد فروش (KPIهای فروش)، فرآیند فروش و روندهای صنعت شرکت شما ضروری است. با استفاده از آن، شما اطلاعاتی را که برای اتخاذ تصمیمات مبتنی بر داده در رابطه با رویکرد و اهداف خود نیاز دارید، در اختیار خواهید داشت که می تواند بر رشد کسب و کار تأثیر بگذارد.

اهمیت گزارش فروش در چیست؟
چرا گزارش فروش مهم است؟ تجزیه و تحلیل فعالیت و عملکرد فروش برای موفقیت استراتژی و فرآیند فروش کلی شما ضروری است. گزارشدهی مؤثر بینشهایی را ارائه میدهد که ممکن است در غیر این صورت مشهود نباشد و میتواند تفاوت بین موفقیت یا شکست تجاری باشد. بیایید به برخی از مزایای اصلی که بخش فروش شما از تولید و تجزیه و تحلیل گزارش های فروش منظم به دست می آورد، نگاهی بیندازیم:
- بهبود عملکرد تیم: عملکرد هر یک از اعضای تیم فروش و عملکرد کل تیم را درک کنید و از آن برای شناسایی پیشرفتهای بالقوه مانند نیازهای مربیگری، تعدیل سهمیهها و موانع در فرآیند فروش خود استفاده کنید.
- تصمیم گیری سریع: گزارشهای فروش منظم به تیمهای مدیریت کمک میکند تا به سرعت مشخص کنند چه چیزی کار میکند، چه چیزی نیست، و کجا باید تنظیماتی برای افزایش درآمد و رشد فروش انجام شود.
- افزایش روحیه تیم: ردیابی و ارائه عملکرد انفرادی کارمند فروش می تواند یک انگیزه عالی باشد، همکاران را به چالش بکشد و رقابت تیمی سالم را برای نتایج فروش بهتر تحریک کند.
انواع مختلف گزارش فروش

اکنون که اهمیت گزارش فروش برای موفقیت تیم خود را می دانید، زمان آن رسیده است که انواع مختلف گزارش های فروش را که ممکن است بخواهید تولید و ارزیابی کنید، بررسی کنید. بله، بیش از یک نوع گزارش فروش وجود دارد و شما می خواهید همه آنها را برای یک دید کلی از عملکرد فروش کسب و کار خود بررسی کنید.
در حالی که ممکن است نیازی به بررسی هر نوع گزارش فروش روزانه نداشته باشید، همچنان باید هر کدام را در فواصل زمانی منظم برای ردیابی فروش، شناسایی روندها و تصمیم گیری سریع برای موفقیت مستمر ایجاد کنید. برای بهترین نتایج، هر یک از این گزارشها باید در یک گزارش فروش جامع که تمام شاخصهای کلیدی عملکرد و معیارهای لازم را پوشش میدهد، گنجانده شود. در اینجا انواع اصلی گزارش فروش وجود دارد که باید با آنها آشنا باشید:
1. گزارش خط لوله فروش
گزارش خط لوله فروش تصویری از روند فروش و سلامت کلی فروش است که تعداد و ارزش معاملات در هر مرحله خط لوله و احتمال بسته شدن آنها را مشخص می کند.
2. گزارش نرخ تبدیل
گزارش نرخ تبدیل اثربخشی توانایی تیم فروش شما برای تبدیل مشتریان بالقوه به سرنخ و سرنخ ها به مشتریان را اندازه گیری می کند.
3. گزارش ریزش مشتری
گزارش ریزش مشتری ابزاری برای ردیابی ریزش مشتری و شناسایی مشکلات احتمالی قیمت گذاری، کیفیت محصول و خدمات برای حل و فصل و تشویق حفظ مشتری است.
4. گزارش پیش بینی فروش
گزارش پیشبینی فروش، پیشبینی فروش آتی را بر اساس دادههای عملکرد تاریخی، روند بازار و سایر عوامل مرتبط ارائه میدهد.
5. گزارش معاملات برد و باخت

گزارش معاملات برد و باخت نمای کلی از نتایج فرصت های فروش، هم به طور کلی و هم توسط اعضای تیم فروش را ارائه می دهد. این اطلاعات گزارش فروش، بینشهایی درباره نرخ موفقیت معامله، فروش از دست رفته، کسب سهمیه، زمینههای بهبود و موارد دیگر ارائه میدهد.
6. گزارش اندازه معامله متوسط
گزارش میانگین اندازه معامله، نمای کلی از میانگین درآمد ایجاد شده در هر معامله بسته را ارائه میکند و به شما کمک میکند تا سهمیههای فروش را تعیین کنید، عملکرد را پیگیری کنید و درآمد فروش را پیشبینی کنید.
7. گزارش طول چرخه فروش متوسط
گزارش متوسط طول چرخه فروش میانگین زمانی را که یک نماینده فروش برای بستن یک معامله صرف می کند، ارزیابی می کند و به شما بینش بیشتری در مورد عملکرد تک تک نمایندگان، کارایی فرآیند فروش و فرصت های بهبود می دهد.
8. گزارش تماس فروش
گزارش تماس فروش، ارزیابی تعامل نماینده فروش با مشتریان بالقوه است و منجر به تجزیه و تحلیل عملکرد تیم فروش، ایجاد استراتژی های برنده و بهینه سازی فرآیند فروش می شود.
9. گزارش استفاده از تضمین بازاریابی
گزارش استفاده از تضمین بازاریابی به شما کمک می کند تا تعیین کنید کدام مواد بازاریابی برای مشتریان بالقوه مرتبط است و در فروش موثر است و بینش هایی را در زمینه های بهبود محتوای بازاریابی ارائه می دهد.
10. گزارش زمان پاسخگویی سرنخ
گزارش زمان پاسخگویی سرنخ، میانگین زمانی را که کارکنان فروش شما برای تماس با مشتریان احتمالی پس از ابراز علاقه میگذرانند اندازهگیری میکند و به بهبود راندمان پیگیری سرنخ و نرخ تبدیل کمک میکند.
11. گزارش درآمد
گزارش درآمد، تفکیک فعالیت های فروش است، کسب و کارهای جدید، تمدیدها و مشارکت های نماینده فروش را برجسته میکند و تأثیر تلاش های اعضای تیم را بر درآمد کلی ایجاد شده نشان می دهد.
قالب گزارش فروش چیست؟

قالب گزارش فروش یک چارچوب گزارش قابل تنظیم است که زودتر از موعد ایجاد شده و در صورت نیاز به عنوان مبنایی برای گزارش فروش استفاده می شود. وارد کردن جدیدترین ارقام و انجام تنظیمات جزئی تمام کاری است که باید هنگام ایجاد گزارش فروش از یک الگو انجام دهید. مدیران و مدیران فروش معمولا یک الگوی اصلی را برای انواع مختلف گزارشهای فروش که نیاز به تولید منظم دارند، نگه میدارند. با در دست داشتن یک الگو، نیازی به ایجاد یک گزارش فروش جدید از ابتدا نیست.

ارزش یک الگوی گزارش فروش
ایجاد الگوهای گزارش فروش برای یکپارچهترین گزارشهای تجزیه و تحلیل فروش شما، راهی عالی برای افزایش دقت دادهها، بهرهوری و رشد است. در واقع، استفاده موثر از الگوهای گزارش فروش می تواند چندین مزیت تاثیرگذار برای شما و تیم فروش شما داشته باشد، از جمله:
- بهره وری بهبود یافته: با یک الگوی قابل تنظیم سریعتر گزارش ایجاد می کنید و زمان بیشتری برای تمرکز روی کارهای مهم تر در اختیار شما قرار می دهد.
- تفسیر بهتر داده ها: استفاده از یک الگوی گزارش فروش تضمین می کند که هر بار که گزارش تهیه می کنید، داده ها را با همان فرمت ارائه می کنید و آشنایی و درک گزارش های شما را برای اعضای تیم آسان تر می کند.
- ردیابی یکنواخت داده: پیروی از الگوی گزارش فروش تضمین میکند که هر بار که گزارشی تهیه میکنید، KPI و معیارهای یکسانی را گزارش میدهید و از نظارت مداوم دادهها اطمینان حاصل میکنید.
- مقایسه آسان عملکرد: ردیابی داده ها به طور مداوم با استفاده از الگوی گزارش، مقایسه داده ها را در دوره های خاص یا در کل آسان تر می کند.
- مشخص کردن روند واضح تر: یکی دیگر از مزایای ردیابی و قالب بندی داده ها از طریق الگوهای گزارش فروش این است که تشخیص روندها و به دست آوردن بینش در هنگام مقایسه داده ها آسان تر است.
نتیجه
الگوهای گزارش فروش خود را به حداکثر برسانید و گزارش خود را با یک راه حل CRM عالی که با تمام ابزارهای گزارش دهی و تجزیه و تحلیلی که نیاز دارید، در حالت خودکار قرار دهید. اجازه دهید کاواک به طور خودکار گزارشهای فروش را برای شما تولید کند و طیف وسیعی از معیارهای مرتبط با اهداف تجاری شما را تجزیه و تحلیل و ارائه کند. برای تجسم و به اشتراک گذاری بهتر داده ها، به راحتی گزارش های فروش خود را با جداول و نمودارهای چشم نواز قالب بندی کنید.