دیتابیس CRM بهبود تجربه مشتری را آسان می کند و در عین حال ابزارهایی را برای افزایش فروش و ارائه پشتیبانی استثنایی به مشتریان در اختیار شرکت قرار می دهد. برای شرکت ها هرگز کار آسانی نبود که با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. بین رسانههای اجتماعی، ایمیل، تلفن، برنامههای پیامرسانی و گفتگوی زنده؛ شرکتها میتوانند به سرعت و به آسانی مشتریان خود را در کانالهایی که برایشان مهمتر است درگیر کنند. این اکوسیستم چندکاناله مزایای قابل توجهی را برای مشتریان و شرکتها فراهم میکند. ابزار کلیدی که این محیط پشتیبانی را بهینه میکند پایگاه داده CRM یا Database است.
CRM که مخفف مدیریت ارتباط با مشتری است، از پایگاههای اطلاعاتی استفاده میکند که برای جمعآوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل خودکار تمام اطلاعاتی که یک شرکت در مورد مشتریانش جمعآوری میکند، خواه پستی در حساب رسانههای اجتماعی باشد، یا خریدی که در یک فروشگاه آنلاین انجام شده باشد، استفاده میشود.
در این مقاله، ما جزئیات دقیق پایگاه داده سی آر ام، از جمله نحوه ایجاد یک پایگاه داده و در نهایت به حداکثر رساندن تأثیر آن بر کسب و کار را بررسی خواهیم کرد.
دیتابیس CRM چیست؟
دیتابیس CRM یا (CRM Database) مجموعه داده های ابزار مدیریت ارتباط با مشتری یعنی CRM است که هر تعاملی را که یک کسب و کار با مشتریان خود دارد را در یک مکان جمع آوری می کند و سپس تمام آن اطلاعات را در یک داشبورد قابل تنظیم در اختیار شرکتی که از crm استفاده می کند، قرار می دهد. نرم افزار CRM داشبورد قابل تنظیم در اختیار شرکت قرار می دهد.
این بدان معناست که کارکنان پشتیبانی نیازی به استفاده مکرر از چندین سیستم، کپی و پست کردن شماره حساب ها در ابزارهای نرم افزاری مختلف جهت دریافت اطلاعات اولیه در مورد مشتری ندارند. با CRM، تمام دادههای ایجاد شده در مورد مشتریان در ابزارها، حسابها و سیستمهای متفاوت بهطور خودکار در پایگاه داده مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ذخیره میشود و به راحتی برای همه اعضای تیم قابل دسترسی است.
پایگاه داده های CRM در 30 سال گذشته بسیار تکامل یافته اند. در اصل، CRM مکانی بود که مدیران می توانستند برای درک خط لوله فروش شرکت خود به آن مراجعه کنند. اغلب این اطلاعات در یک ابزار ساده مانند صفحهگسترده (فایل اکسل) نگهداری میشد که به کارکنان فروش و مدیریت اجرایی جهت برنامهریزی سه ماهه یا سالانه کمک میکرد. سیستمهای CRM مدرن از آن زمان به پایگاههای داده نرمافزاری پیچیده تبدیل شدهاند که میتوانند به هر ابزاری که یک شرکت برای تعامل با مشتریان خود استفاده میکند متصل شود.
شرکتها میتوانند گزارشهای سفارشی سازی شده را بر اساس KPI های CRM که برای آنها مهم هستند و گردش کار آن ایجاد کنند. البته، درست مانند CRM های قبلی، میتواند بینشهای ارزشمندی را در مورد خط لوله فروش یک شرکت ارائه دهد و به هدایت برنامهریزی و پیشبینیهای شرکت کمک کند.
چرا به پایگاه داده CRM نیاز دارید؟
دیتابیس CRM بهبود تجربه مشتری را آسان می کند و در عین حال ابزارهایی را برای افزایش فروش و ارائه پشتیبانی استثنایی به مشتریان خود در اختیار شرکت قرار می دهد. CRM همچنین به شرکتها کمک میکند تا از تمام دادههایی که درباره مشتریان خود جمعآوری میکنند، با تجزیه و تحلیلهای عمیق و عملی که به آنها کمک میکند سفر مشتری را فهمیده و اینکه چگونه آنها را خوشحال کنند، درک کنند.
این می تواند به شکل ارزیابی کارآمدی کمپین های اتوماسیون بازاریابی، یافتن فرصت های ارزشمند متقابل فروش، یا شناسایی راه هایی برای بهبود سرعت و کارایی کارکنان خدمات مشتری یا تیم فروش باشد. در ادامه به برخی از مهم ترین دلایل نیاز به دیتابیس سی آر ام اشاره می کنیم.
1- مدیریت سرنخ
تعدادی از موارد دیتابیس CRM وجود دارد که شرکت ها باید هنگام ارزیابی اینکه آیا راهکار CRM برای کسب و کار آنها مناسب است، باید در نظر بگیرند. اول، آیا کسب و کار به کمک برای مدیریت سرنخ نیاز دارد؟ CRM می تواند برای شرکت هایی که حجم بالایی از سرنخ ها دارند بسیار مفید باشد، زیرا برای هر مخاطب جدول زمانی ایجاد می کند که به راحتی قابل ردیابی است. CRM همچنین به شرکتها اجازه میدهد یادآوریهای خودکار را برای هر مخاطب تنظیم کنند تا مشتریان بالقوه به فروشندگان خاصی اختصاص داده شوند و هیچ چیز از بین نرود.
2- چرخه های طولانی و پیچیده فروش
یک CRM فروش همچنین میتواند برای سازمانهایی که سرنخهای فروش آنها دارای چندین نقطه تماس در داخل یک شرکت هستند یا چرخههای فروش طولانی و پیچیدهای دارند، بسیار مفید باشد. اگر مشتری با فروش، پشتیبانی و محصول در تماس باشد، یک سیستم CRM به شرکتها کمک میکند تا با ارائه یک دید 360 درجه از مشتری، مطمئن شوند که کار را تکراری نمیکنند یا با درخواست چندین باره اطلاعات یک سرنخ، باعث ناراحتی نمیشوند.
3- داده های مشتری محو شده است
شرکت های مبتنی بر داده نیز با در نظر گرفتن دیتابیس CRM چیزهای زیادی برای به دست آوردن دارند. با قرار دادن همه منابع داده یک شرکت در یک مکان، CRM میتواند گزارشهای عملی را در مورد هر جنبهای از کسبوکار یک شرکت، از پیشبینی فروش گرفته تا معیارهای رضایت مشتری، مانند امتیازات خالص تبلیغکننده و CSAT، اجرا کند.
4- اتوماسیون بازاریابی
راهکارهای CRM برای شرکت هایی که می خواهند اتوماسیون بازاریابی مانند کمپین های بازاریابی ایمیلی را اجرا کنند نیز ارزشمند هستند. CRM انجام همه چیز را از ارسال خبرنامه به کل پایگاه داده مشتریان یک شرکت تا اجرای تقسیم بندی پیچیده برای پیشنهادات بسیار هدفمند را آسان می کند.
عناصر اصلی ساخت یک دیتابیس CRM چیست؟
نرم افزار crm می تواند افزودنی قدرتمندی برای تقریبا هر سازمانی باشد، اما تأثیر آن فقط به اندازه نحوه استفاده از آن در یک سازمان و داده هایی است که در آن قرار می گیرد. در ادامه به برخی از مهم ترین عناصر ساخت دیتابیس در CRM اشاره می کنیم.
1. مدیریت کارکنان
اولین عنصر اصلی دیتابیس CRM مدیریت افراد در کسب و کار است. همانطور که قبلا ذکر شد، CRM کارهایی نظیر به کارگیری افراد در یک سازمان برای حل مشکلات مشتری، پیگیری سرنخ های فروش یا مدیریت کمپین های اتوماسیون بازاریابی را آسان می کند. اما نرم افزار CRM همچنین مدیران را قادر می سازد تا کار را برای همه افراد تیم تعیین و پیگیری کنند و همچنین شفافیتی در مورد وضعیت پروژه ها، چرخه های فروش و موارد دیگر ارائه دهند.
2. مدیریت تماس
مدیریت تماس نیز یک عنصر حیاتی از پلتفرم های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است. با ذخیره تمام مخاطبین یک شرکت در یک مکان که به طور خودکار به روز می شود، دسترسی سریع به برخی از مهم ترین اطلاعات آن برای کل شرکت آسان است. وقتی کارکنان فروش بتوانند زمان بیشتری را با مشتریان کار کنند و زمان کمتری را برای به روزرسانی اطلاعات تماس صرف کنند، میتوانند معاملات بیشتری را سریعتر ببندند.
3. مدیریت سرنخ
یکی دیگر از عناصر دیتابیس نرم افزار CRM مدیریت سرنخ ها است. با وارد شدن سرنخ ها به سیستم، CRM تخصیص خودکار فروشندگان، تعریف مراحل بعدی و پیگیری پیشرفت آنها را آسان می کند. همچنین ماندن در مراحل بعدی برای سرنخ هایی که ممکن است چندین نقطه تماس در یک شرکت داشته باشند را آسان می کند. با CRM یک مکان متمرکز برای به روزرسانی وجود دارد، بنابراین چندین عضو تیم به طور مداوم به دنبال اطلاعات جدید نیستند.
4- اتوماسیون وظایف
اتوماسیون وظایف فروش یکی دیگر از عناصر اصلی پایگاه داده های CRM است. با خودکار کردن بسیاری از وظایف تجاری مرتبط با فروش، مانند پردازش سفارش، به اشتراک گذاری اطلاعات، ردیابی سفارش و مدیریت تماس، مدیریت وظایف فروش به تیم های فروش کمک می کند تا به آرامی و کارآمد عمل کنند و تمرکز قوی تری را بر روی مشتریان، و نه بر روی وظایف اداری، ممکن می سازد.
5. خدمات مشتری
خدمات مشتری نیز عنصر اصلی دیتابیس CRM است. از آنجایی که CRM هر تعامل با مشتری را در داشبورد یکپارچه وارد میکند، کارکنان خدمات مشتری هر آنچه را که برای حل مشکلات مشتری نیاز دارند در اختیار دارند، بدون نیاز به ورود و خروج از سیستمهای مختلف برای دریافت اطلاعاتی مانند شماره حساب، سوابق سفارش یا تعاملات قبلی با خدمات و پشتیبانی.
6. اتوماسیون بازاریابی
دیتابیس CRM همچنین می توانند نقش کلیدی در فعال کردن اتوماسیون بازاریابی ایفا کنند. CRM با ارائه راههای قدرتمند برای تقسیمبندی مشتریان خود به بازاریابان و مهمتر از همه، ادغام با ابزارهای رایج مانند MailChimp، Mailjet، Benchmark و … به کسبوکارها کمک میکند تا موفقیت برنامههایی مانند کمپینهای بازاریابی ایمیلی را انجام داده و میزان موفقیت آن را اندازهگیری کنند.
7. گزارش و تجزیه و تحلیل
در نهایت، گزارش و تجزیه و تحلیل ها جزء اصلی سیستم های CRM هستند. شرکتها میتوانند از CRM برای ایجاد داشبورد و گزارشدهی بر اساس KPI و الزامات تجاری منحصر به فرد خود استفاده کنند. از ردیابی زمانهای حل تیکت خدمات مشتری گرفته تا درک کل خط لوله فروش یک شرکت در سال، CRMها بهبود روابط با مشتری را آسانتر میکنند.
چگونه شرکت ها از ایجاد پایگاه داده CRM سود می برند؟
در اینجا چند مورد از مزایای دیتابیس CRM آورده شده است.
یک پایگاه داده متمرکز برای تیم های فروش
یکی از بزرگ ترین مزایایی که شرکت ها می توانند از استفاده از پایگاه داده سی آر ام انتظار داشته باشند، یک پایگاه داده متمرکز برای سازمان فروش آن است. CRM با حذف نیاز به تک تک کارکنان فروش جهت انجام کارهای طاقت فرسا برای نگهداری پایگاه داده شخصی خود، فرآیند را خودکار می کند و دریافت آخرین اطلاعات از داشبورد CRM را برای هر فردی در شرکت آسان می کند.
یک مکان برای همه ارتباطات مشتری
CRM مدیریت ارتباطات با همه مشتریان و مشتریان بالقوه را در یک مکان ساده می کند. شرکت هایی که از CRM استفاده می کنند می توانند کل سوابق شرکت را در ارتباط با هر مشتری با کلیک یک دکمه مشاهده کنند. دیتابیس CRM همچنین مدیریت روابط را ساده می کند، با قابلیت تنظیم یادآورها و اختصاص عوامل برای حفظ معاملات، و در عین حال شفافیت را برای مدیران فراهم می کند تا مطمئن شوند سرنخ ها پیگیری می شوند.
ورود خودکار داده ها
ورود خودکار داده ها یکی دیگر از مزایای شرکت هایی است که راه حل CRM را پیاده سازی می کنند. کارکنان فروش نیازی برای به روز رسانی اطلاعات تماس ها یا ایمیل های خود با مشتریان در سیستم دیگری ندارند. همه چیز به طور خودکار در نرم افزار CRM ثبت می شود و کارمندان را برای انجام کارهای با ارزش بالاتر برای بستن معاملات و حل مشکلات مشتری آزاد می کند.
سازماندهی تماس های شرکت
مزایای دیتابیس CRM همچنین شامل روش های قدرتمند برای سازماندهی تمام مخاطبین یک شرکت است. CRM دیدن اینکه آیا مشتری از یک وبسایت بازدید کرده، با پشتیبانی تماس گرفته، نسخه نمایشی درخواست کرده و همچنین یادداشتهایی از نمایندگانی که تعاملات قبلی را انجام دادهاند، آسان میکند. CRM همچنین تمام این داده ها را بدون توجه به جایی که مشتری در خط لوله است قابل جستجو می کند.
تقسیم بندی مشتریان
یکی دیگر از مزایای سیستم های CRM، توانایی تقسیم آسان مشتریان یک شرکت است. وقتی تیم های بازاریابی می توانند مشتریان خود را تقسیم بندی کنند، می توانند کمپین های بازاریابی ایمیلی را شخصی سازی شده و موثرتر ارائه دهند. با CRM، تقسیم بندی بر اساس اطلاعات جمعیتی و جغرافیایی، همراه با اطلاعات دقیق تر، مانند مدت زمانی که مشتری از یک وب سایت بازدید کرده است یا اینکه آیا به یک پیشنهاد خاص نگاه کرده است، امکان پذیر است.
گزارش های فروش
CRM به کسبوکارها توانایی ایجاد گزارشهای فروش را میدهد که به آها کمک میکند خط لوله خود را با داشبوردهای سفارشیسازی شده مدیریت کنند که بهخوبی برای ردیابی مهمترین KPIهای شرکت تنظیم شدهاند. گزارش CRM نوع دادههایی را ارائه میکند که مدیران را قادر میسازد کارهایی را که برای بستن معاملات انجام میشود درک کنند، در حالی که بینشی در مورد پیشبینی درآمد برای رهبری ارائه میدهد.
ارتباطات ساده
شرکتهایی که از CRM استفاده میکنند از توانایی سادهسازی ارتباطات بین بسیاری از تیمهای متفاوت نیز بهره میبرند. از آنجایی که همه در یک داشبورد CRM کار میکنند، خواه در بخش فروش، خدمات، پشتیبانی یا مدیریت باشند، واگذاری کار، پیگیری پیشرفت و همکاری با هم تیمیها برای حل مشکلات مشتری، ادامه معاملات و کشف فرصتهای جدید آسان است.
چگونه CRM به شما در سازماندهی داده های مشتری کمک می کند؟
یکی از تاثیرگذارترین ویژگیهای دیتابیس نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، توانایی آن در کمک به کسبوکار در سازماندهی دادههای مشتری است. دادههای مشتری میتواند از دهها منبع درون یک شرکت باشد، خواه بازدید از وبسایت، تماس با تیم پشتیبانی، درخواست نسخه نمایشی یا آدرس تحویل از یک سفارش آنلاین باشد. نتیجه معمولا ترکیبی پر هرج و مرج از انواع مختلف دادهها است که از تعدادی راهحل نرمافزاری مختلف، صفحهگستردههایی که بهصورت دستی مدیریت میشوند و صندوقهای دریافت ایمیل میآیند. CRM به نظم بخشیدن به هرج و مرج کمک می کند.
هنگامی که یک کسب و کار از یک پلت فرم CRM استفاده می کند، یکی از مهم ترین کارهایی که انجام می دهد – اگر بخواهد از راه حل حداکثر استفاده را ببرد – ایجاد یک استراتژی CRM است. این امر مستلزم درک سفر مشتری است: مراحل (و نقاط دردسر) که از مشتری بالقوه بودن شخصی شروع می شود تا زمانی که مشتری می شود – و در نهایت مشتری وفادار، سفر مشتری است. سفر مشتری راه هایی را که مشتری کسب و کار را پیدا می کند، نحوه شناخت مشتریان از شرکت، تصمیم گیری برای تبدیل شدن به مشتری، دریافت پشتیبانی از شرکت و بعدا تعامل مجدد با آن، مستند می کند.
هنگامی که یک شرکت سفر مشتری را به عنوان بخشی از بهترین استراتژی CRM خود درک می کند، از این اطلاعات برای تعریف انواع اطلاعات ذخیره شده در دیتابیس CRM استفاده می کند. این می تواند معیارهایی مانند سابقه خرید، درخواست های آزمایشی، مخاطبین پشتیبانی مشتری و موارد دیگر باشد. سپس CRM به سیستمهای مختلفی که یک کسبوکار برای مدیریت این نقاط تماس استفاده میکند متصل میشود و آنها را در یک نمای کلی 360 درجه از مشتریان ترکیب میکند که میتواند در زمان واقعی جستجو، بخشبندی و بدون وارد کردن دستی دادهها بهروزرسانی شود.
مزایای پایگاه داده CRM چیست؟
قدرت CRM در توانایی دریافت اطلاعات صحیح از یک منبع قابل اعتماد، به مشتری مناسب، در زمان مناسب نهفته است. 3 مزیت یک پایگاه داده CRM عبارتند از:
1- تجربه شخصی مشتری
بازاریابی موثر مستلزم این است که بدانید کدام مشتری را برای چه محصول یا خدماتی که در کمپین، تخفیف یا پاداش آتی معرفی می شود، هدف قرار دهید. این بینش ها از داده های CRM دقیق، یکپارچه و کنترل شده به دست می آیند. یک پایگاه داده یا دیتابیس CRM که یک منبع واحد از حقیقت را برای هر مشتری یا سرنخ ارائه میکند، میتواند تیمهای بازاریابی را قادر سازد تا تجربههای شخصی سازی شدهای را ایجاد کنند که مردم انتظار آن را دارند.
2- روند فروش سریع
سیستم های CRM خوب به طور مداوم اطلاعات تماس را به خوبی سازماندهی می کنند. فروشندگان و بازاریابان در حال حرکت به داده های مشتری در یک مکان دسترسی دارند. نگهداری به روز دادههای مشتری در زمان واقعی نیاز به یک دیتابیس سی آر ام دارد که بتواند جریان های دادههای متعددی را مدیریت کند و همه آن دادهها را به طور موثر یکپارچه کند.
3- حاکمیت منطبق با تضمین حریم خصوصی و دسترسی مناسب
مشتریان و نهادهای نظارتی، انتظار نظارت دقیق بر اطلاعات برای حفظ حریم خصوصی و دسترسی به داده های جمع آوری شده خود را دارند. اگر مشتری از نقض داده بشنود، نه تنها شرکت باید داده های درز کرده را جبران کند، بلکه باید رابطه مثبت تری را دوباره راه اندازی کند.
یک شرکت باید بداند چه دادههای مشتری در اختیار دارد و چگونه این دادهها برای مطابقت با مقررات سختگیرانهتر، مانند مقررات حفاظت از دادههای عمومی (GDPR) و قانون حفظ حریم خصوصی مصرفکننده تغییر شکل دادهاند. عدم انطباق منجر به جریمه های سنگین می شود. یک پایگاه داده CRM به شما امکان می دهد تمام داده های مشتری خود را از ابتدا تا انتها ردیابی کنید و دسترسی و حریم خصوصی لازم را به اطلاعات مشتری ارائه دهید.
انتقال داده ها: 4 مرحله شروع کار با پایگاه داده CRM
دادههای مشتری در بسیاری از کانالهای فیزیکی و فنی مانند ایمیلها، صفحات گسترده، یادداشتهای چسبان، فیسبوک، لینکدین و توییتر وجود دارند. یک سیستم CRM باید همه این داده ها را در یک مکان در دسترس داشته باشد تا بتواند مکالمات و تحلیل های مشتری معنی دار داشته باشد. تنظیم این مورد، و نگهداری آن در زمان واقعی، نیازمند انتقال دادههای کارآمد و ایمن است. انتقال داده ها به دیتابیس CRM ممکن است در ابتدا دلهره آور به نظر برسد. با این حال، این وظایف به مراحل به راحتی قابل مدیریت، تقسیم می شوند:
- برنامه ریزی انتقال داده: ذینفعان، مدیران و کارکنان فنی برای تعیین محدوده داده هایی که باید منتقل شوند و اینکه چگونه سیستم جدیدتر اهداف تجاری و داده را برآورده می کند، گرد هم می آیند. تیم حاکمیت داده، برنامه انتقال داده را مدیریت می کند و نقش ها و مسئولیت ها را تعیین می کند.
- تجزیه و تحلیل و طراحی مهاجرت داده ها: تجزیه و تحلیل مهاجرت داده ها، طرح انتقال داده را آزمایش می کند تا ببیند آیا این برنامه خوب است یا نیاز به اصلاح دارد. اعضای تیم کیفیت داده ها را برای تصحیح هر گونه داده با قالب بندی نامناسب یا داده های خراب و نحوه ایمن سازی داده ها از ابتدا تا انتها مطابق با مقررات ارزیابی می کنند. کارکنان فنی محیط های داده و جزئیات مهاجرت، از جمله مرحله بندی، آزمایش و تولید را هش می کنند.
- پیاده سازی انتقال داده: پیاده سازی انتقال داده ها با یک رویه گام به گام و ایجاد یک منطقه مرحله بندی برای انتقال داده ها آغاز می شود. قبل از تکمیل انتقال کامل داده ها، با زیر مجموعه کوچکی از داده ها شروع کنید. پس از آزمایش کامل، عملیات باید به سیستم جدید منتقل شود.
- بسته انتقال داده ها: این مرحله موفقیت ها و درس های آموخته شده از پروژه انتقال داده را مشخص می کند. تیم مهاجرت هرگونه دانش مورد نیاز برای آموزش یا موفقیت در پروژه های آینده را مستند می کند.
قدم بعدی را با دیتابیس CRM خود بردارید
کسب و کارها باید با حفظ یک دیتابیس CRM با کیفیت و کارایی بالا با مشتریان خود همگام باشند. یک پایگاه داده مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) باید در جمع آوری، مدیریت، تبدیل و به اشتراک گذاری اطلاعات مشتری برتر باشد. قدرت آن در دریافت اطلاعات صحیح از یک منبع قابل اعتماد به مشتری مناسب در زمان مناسب است.
فروشندگان با ادغام چندین فید داده و سیستم داده در پایگاه داده CRM این هدف را قابل دستیابی کرده اند. این امر عملیات فروش و بازاریابی، تجزیه و تحلیل و همکاری را آسان تر می کند، زیرا همه داده ها در زمان واقعی و قابل اعتماد قابل دسترسی هستند.
کلید یک پایگاه داده بهینه سازی شده CRM، انتقال موفقیت آمیز داده و به دنبال آن مدیریت داده ها و بالاترین کیفیت داده است. هنگامی که شرکت شما آماده راه اندازی یا ارتقا دیتابیس CRM است، از نرم افزار CRM کاواک برای شروع با اطمینان از ایمن بودن داده ها و وجود ابزارها جهت انتقال یکپارچه و سریع داده ها استفاده کنید. آزمایش رایگان کاواک را امروز و با تکمیل فرم زیر شروع کنید.