شماره تماس: 984191011210+

مدیریت ارتباط با مشتری چیست برای چه کسانی و چه کسب و کارهایی مناسب است؟

مدیریت ارتباط با مشتری

مدیریت ارتباط با مشتری تمام جنبه های نظارت و بهبود روابط یک کسب و کار با مصرف کنندگان را در بر می گیرد. در حالی که پیش از این فقط شامل نگهداری یک پایگاه داده ساده از جزئیات تماس مشتریان می شد، اکنون رویکردی یکپارچه برای مدیریت پشتیبانی مشتری، تعاملات، بازاریابی، فروش و فرآیندهای مختلف دیگر در سراسر سازمان دارد. درک نحوه عملکرد این سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری می تواند به یک کسب و کار کمک کند تا اطلاعات را سازماندهی کند و فرآیندهای مربوط به مشتریان خود را ساده کند.

سفر خریدار در طول سال‌ها تکامل یافته است و امروزه اداره یک کسب و کار پیچیده‌تر از همیشه شده است. صاحبان کسب و کار و فروشندگان باید مدام با مشتریان خود در ارتباط باشند، مشتریان بالقوه را دنبال کنند، فرصت‌های فروش و فروش متقابل را شناسایی کنند و برنامه‌های حفظ مشتری را آغاز کنند و در عین حال اطمینان حاصل کنند که درآمد شرکت همچنان در حال افزایش است.

نرم افزار CRM چیست؟

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان CRM صاحبان مشاغل و فروشندگان را با کمک به آنها در ساده سازی فرآیند فروش، بهبود همکاری بین بخشی و حفظ روابط تجاری، توانمند می سازد. در این مقاله، سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری را بررسی می‌کنیم، درباره اینکه چرا شرکت‌ها از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند، ویژگی‌ها و عملکردهای ضروری آنها را توضیح می‌دهیم.

سیستم مدیریت ارتباط با مشتری چیست؟

سیستم مدیریت ارتباط با مشتری

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مجموعه ای از برنامه های کاربردی است که برای ذخیره، سازماندهی و پردازش اطلاعات، تعاملات و خدمات مشتری استفاده می شود. سازمان ها در درجه اول از آن برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مشتریان استفاده می کنند. این می تواند به آنها کمک کند تا نیازها و خواسته های مشتریان فعلی و بالقوه را درک کنند و از بخش های فروش و بازاریابی پشتیبانی کنند.

نمونه هایی از ماژول های CRM شامل مدیریت حساب مشتری، پردازش پرداخت و بازگشت و بازپرداخت است. سیستم های CRM فرآیندهای سنتی مستندسازی دستی را خودکار می کنند. با یک CRM، یک کسب و کار می تواند اطلاعات تماس و ارتباطات مربوط به یک مشتری خاص را از پایگاه داده هزاران مشتری در چند ثانیه بازیابی کند.

نکته مهم

با یک CRM، یک کسب و کار می تواند اطلاعات تماس و ارتباطات مربوط به یک مشتری خاص را از پایگاه داده هزاران مشتری در چند ثانیه بازیابی کند.

در ابتدا، حرفه ای ها نرم افزار CRM را روی رایانه های شخصی نگهداری می کردند. با این حال، کسب‌وکارها اکنون CRM را روی سرورها ذخیره می‌کنند تا به نفع کل سازمان باشد و کارمندان بتوانند در مکان‌های جغرافیایی مختلف به آنها دسترسی داشته باشند.

8 ویژگی مهم نرم افزار CRM

انتخاب یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری می تواند دشوار باشد زیرا همه CRM ها یکسان نیستند و هر کدام ویژگی های بسیار متفاوتی را در مقایسه با نمونه های دیگر ارائه می دهند. بنابراین، اگر به دنبال خرید نرم افزار CRM هستید، اما نمی‌توانید تصمیم بگیرید، این بخش به شما کمک می‌کند تا هشت ویژگی ضروری را که در یک نرم‌افزار CRM نیاز دارید، درک کنید.

1. مدیریت تماس ها

تمام اطلاعات ضروری مرتبط با مخاطب/مشتری از قبیل نام، آدرس ایمیل، شماره تلفن، جزئیات کار، ارتباطات گذشته و غیره باید به راحتی قابل دسترسی و تغییر باشند.

2. مدیریت سرنخ

مدیریت سرنخ ها

اگر هنوز به ابزار اکسل یا سایر ابزارها متکی هستید، پیگیری سرنخ ها کاری خسته کننده خواهد بود. ابزار مدیریت ارتباط با مشتری به شما یک نمای کلی از سرنخ ها با وضعیت آنها، امتیاز سرنخ و غیره می دهد. با کلیک بر روی یک ورودی، می توانید نمایه آنها، فعالیت های اخیر در وب سایت خود، ارتباطات قبلی، شکایات و غیره را مشاهده کنید.

3. مدیریت کاریز فروش

ویژگی مدیریت کاریز فروش به شما نمایشی بصری از سرنخ ها و معاملات فعلی تان می دهد. معاملات بر اساس مرحله کاریز فروش تفکیک می شوند. این امر درک وضعیت هر سرنخ را برای فروشندگان آسان می کند و به آنها کمک می کند تصمیم بگیرند کدام سرنخ را دنبال کنند.

4. اتوماسیون فروش

افزودن کارهای اداری تکراری مانند ارسال فاکتور یا پیگیری با سرنخ سرد می تواند بر بهره وری بخش فروش تأثیر منفی بگذارد. با ویژگی اتوماسیون فروش، فروشندگان می توانند کارهای تکراری را خودکار کنند تا بتوانند بر روی هدف فروش تمرکز کنند. گردش کار اتوماسیون بر اساس محرک ها یا قوانین راه اندازی می شود. به عنوان مثال، اگر یک سرنخ پس از سه روز پاسخ نداده باشد، گردش کار پیگیری فعال می شود که در آن ایمیل یادآوری به طور خودکار برای مخاطب ارسال می شود.

انواع CRM

5. پیش بینی فروش

یک ابزار CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری روزانه هزاران داده را پردازش می کند. ویژگی پیش بینی فروش CRM، از این داده ها برای پیش بینی فروش آینده استفاده می کند. به این ترتیب، فروشندگان می توانند درک تقریبی از فروش خود و میزان کارآمدی آنها برای افزایش فروش داشته باشند. فروشندگان می توانند به طور موثر از این اطلاعات استفاده کنند و سرنخ های داغ را به مشتری تبدیل کنند.

نکته مهم

ویژگی پیش بینی فروش CRM، از داده ها برای پیش بینی فروش آینده استفاده می کند.

6. ذخیره سازی و به اشتراک گذاری فایل

به جای تکیه بر برنامه های جانبی ذخیره سازی فایل، فروشندگان می توانند فایل های مهم و اغلب مورد نیاز مانند نقل قول ها، برگه های ویژگی، اسکریپت های فروش و غیره را در یک مخزن متمرکز ذخیره کرده و فوری با همکاران به اشتراک بگذارند.

7. مدیریت ایمیل

می توانید ایمیل خود را با ابزار مدیریت ارتباط با مشتری ادغام کنید تا ایمیل ها را به راحتی ارسال کنید. با ویژگی مدیریت ایمیل، می‌توانید ایمیل‌ها را به طور مستقیم از رابط CRM ارسال کنید، وضعیت سرنخ را علامت‌گذاری کنید، یک نکته را ذکر کنید و ایمیل‌ها را اولویت‌بندی کنید. به این ترتیب، ارتباط با هیچ یک از سرنخ های خود را از دست نخواهید داد.

8. گزارش و تجزیه و تحلیل

این ویژگی، عملکرد فروش را در یک داشبورد خلاصه می کند. می توانید انواع گزارش های جدید را بر اساس نیاز خود سفارشی یا ایجاد کنید و آنها را در قالب های مختلف صادر کنید.

چرا شرکت ها از مدیریت ارتباط با مشتری استفاده می کنند؟

نرم افزار CRM یا همان مدیریت ارتباط با مشتری به شرکت ها کمک می کند تا نیازها و ترجیحات مشتریان خود را درک کنند. این یک پلت فرم یکپارچه برای اتصال اطلاعات مشتری از منابع و بخش های مختلف مانند وب سایت ها، ایمیل ها، مراکز تماس، فروش، تبلیغات و بازاریابی فراهم می کند. سیستم CRM تجزیه و تحلیل داده های مشتریان و یافتن الگوها را آسان می کند تا کسب و کارها بتوانند به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهند.

یک استراتژی موثر CRM موارد مختلفی از اطلاعات مشتری را به هم متصل می کند تا به شما کمک کند محصولات خود را بهتر بازاریابی کنید. به عنوان مثال، بانک ها و مؤسسات مالی باید سن و موقعیت مالی مشتریان خود را بدانند تا وام، کارت های اعتباری و بیمه نامه ها را درست زمانی که مشتری به دنبال آنها است، بازاریابی کنند. به همین ترتیب، اکثر بانک ها از نرم افزار CRM برای شناسایی مشتریان با ارزش خالص بالا و ارائه خدمات تخصصی به آنها استفاده می کنند.

استراتژی CRM

چه بخش هایی از شرکت به سیستم CRM نیاز دارند؟

نرم افزار CRM اغلب به طور مستقیم با برخی از بخش ها همسو می شود، اما بسیاری در شرکت شما می توانند از یکپارچه سازی بهره ببرند، از جمله:

بخش بازار یابی

کارکنان بازاریابی می توانند با استفاده از یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، برنامه های بازاریابی یا تعامل هدفمند مانند بازاریابی ایمیلی خودکار را برای مشتریان ایجاد کنند. آنها همچنین می توانند ارزیابی کنند که چگونه تلاش های بازاریابی گسترده آنها به طور مثبت یا منفی بر پیشرفت مشتری از طریق قیف فروش تأثیر گذاشته است.

فروش و خدمات مشتری

برنامه CRM شاید برای تیم های فروش و خدمات مشتری شما حیاتی باشد. با استفاده از آن، فروشندگان می توانند مشتریان خاص را ردیابی کنند، وظایف آنها را زیر نظر داشته باشند و تأثیر آنها را در بسته شدن فروش به حداکثر برسانند. پرسنل خدمات مشتری می توانند هرگونه مشکل مشتری را برای بهبود اهداف فروش کلی برطرف کنند.

منابع انسانی

یکی از وظایف اصلی بخش منابع انسانی شما مدیریت پرسنل و پیگیری عملکرد آنها است. دسترسی به سیستم CRM شرکت به مدیران منابع انسانی اطلاعات مهمی در مورد کارکنان سایر بخش‌ها از جمله فروش، تعامل با مشتری و رعایت مهلت‌های تعیین تکلیف می‌دهد.

دارایی، مالیه، سرمایه گذاری

دسترسی افراد در بخش مالی به نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) بسیار مهم است. این بخش، سرمایه‌گذاری‌ها و شیوه‌های مالی شرکت را ارزیابی می‌کند تا اطمینان حاصل کند که آنها سود کافی برای توجیه هزینه‌ها، از جمله سیستم CRM، ارائه می‌کنند.

آی تی

از آنجایی که برنامه‌های CRM پیچیده هستند، بهتر است که کارکنان فناوری اطلاعات خود را در برنامه‌های مالکیت و نگهداری سیستم بگنجانید یا حتی به آنها تفویض کنید. اعضای تیم فناوری اطلاعات همچنین می توانند به حل سریع مشکلات فنی یا کاربری کمک کنند تا برنامه CRM به خوبی اجرا شود.

استفاده از نرم افزار CRM

ویژگی ها و عملکردهای نرم افزار CRM

تعاملات مشتری را ثبت می کند: یک سیستم CRM اطلاعات مشتری و تعاملاتی را که با آنها در کانال های ارتباطی مختلف از جمله تلفن، ایمیل و تیکت های پشتیبانی انجام شده است، ثبت می کند.

اسناد را مدیریت می کند: یک سیستم CRM به اشتراک گذاری اسناد و مدارک مختلف را ذخیره و تسهیل می کند.

پایگاه داده مشتریان: یک سیستم CRM مشتریان موجود را بر اساس عوامل مختلفی مانند سن، مکان، درآمد و ترجیحات دسته بندی می کند تا به بخش های فروش و بازاریابی کمک کند کمپین های هدفمند را اجرا کنند.

تقویم و اعلان‌: یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یادآورها و اعلان‌هایی درباره تماس‌ها و جلسات با مشتریان ارسال می‌کند و آنها را با تقویم شما یکپارچه می‌کند. در اکثر نرم افزارهای CRM، می توانید یادآورها را از طریق ایمیل، پیامک و اعلان های دسکتاپ تنظیم کنید.

پشتیبانی از مدیریت سرنخ: یک سیستم CRM سرنخ ها را در تمام مراحل چرخه عمر مشتری مدیریت می کند. این سرنخ ها را بر اساس نیازهای بازاریابی شرکت جذب، ذخیره و تقسیم می کند.

فروش: پلتفرم های CRM می توانند در کل چرخه فروش به شما کمک کنند. شما می توانید فروش را تجزیه و تحلیل کنید، روندها را تجسم کنید و وظایف مختلف یک کسب و کار را خودکار کنید.

بازاریابی: کمپین های بازاریابی خودکار ممکن است از پلتفرم های CRM استفاده کنند. برای مثال، مشتریان بالقوه جدیدی که به لیست پستی یک شرکت می‌پیوندند، می‌توانند به طور خودکار یک ایمیل خوش‌آمدگویی و سپس ایمیل‌های شخصی‌سازی‌شده دیگر را بر اساس پاسخ آنها به یک ارتباط قبلی دریافت کنند.

چه نوع کسب و کارهایی به نرم افزار CRM نیاز دارد؟

یک نرم‌افزار CRM در سازمان‌های B2B و B2C با اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود که به بخش‌ها و صنایع مختلف خدمات ارائه می‌دهد. در اینجا توضیح داده شده است که چگونه یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری به سه نوع کسب و کار کمک می کند:

1. کسب و کارهای کوچک و متوسط

بخش‌های فروش کسب‌وکارهای کوچک و متوسط الزامات دقیقی دارند و ممکن است نیازی به ویژگی‌های خاص و ویژه نداشته باشند. این موضوع در CRM برای کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز صدق می کند و از این رو ویژگی هایی را ارائه می دهد که به SMB ها اجازه می دهد وظایف تکراری را خودکار کنند تا ذینفعان بتوانند بر افزایش درآمد تمرکز کنند.

2. استارتاپ ها

استارت آپ ها در مرحله رشد سریع خود دچار آشفتگی هستند. CRM برای استارت آپ ها این آشفتگی را مدیریت می کند، به بخش های فروش و بازاریابی نظم می بخشد و ویژگی های یکپارچه سازی و گزارش دهی بصری را ارائه می دهد. این به استارت‌آپ‌ها اجازه می‌دهد تا پیشرفت خود را بدون صرف زمان زیادی برای یادگیری ابزار اندازه‌گیری کنند.

نکته مهم

استارت آپ ها در مرحله رشد سریع خود دچار آشفتگی هستند. CRM برای استارت آپ ها این آشفتگی را مدیریت می کند

3. شرکت های بزرگ

شرکت‌ها همیشه به دنبال بزرگ شدن هستند، و آنها به یک خردکننده اعداد قوی با قابلیت‌های همکاری متقابل منهای هر گونه پیچیدگی نیاز دارند. CRMهای تحلیلی و مشارکتی به شرکت ها کمک می کند تا به این هدف دست یابند.

نتیجه

برای به دست آوردن درک عمیق تر از مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM به عنوان یک استراتژی، فرآیند یا فناوری، توصیه می کنیم اطلاعات بیشتری در مورد فناوری CRM بخوانید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نرم افزار، مقاله نرم افزار CRM چیست؟ می تواند به شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در مطالب کاواک

کاواک در شبکه‌های اجتماعی

شاید دوست داشته باشید

درخواست پروپوزال