شماره تماس: 984191011210+

دلایل شکست نرم افزار CRM که قبل از اجرای پروژه های CRM باید بدانید

دلایل شکست نرم افزار CRM

یکی از مهم ترین دلایل شکست نرم افزار CRM شکست در پذیرش دیجیتال است. CRMها ممکن است به دلایل متعددی شکست بخورند، از جمله به طور عمده به دلیل عدم پذیرش دیجیتال این اتفاق می افتد. پذیرش دیجیتال به دلایل متعددی حیاتی است که مهمترین آنها اجرای یک استراتژی تحول دیجیتال موفق است. بدون پذیرش دیجیتال، تحول دیجیتال ممکن نیست. اجرای یک راه حل موفق CRM به زمان، برنامه ریزی و منابع کافی برای موفقیت نیاز دارد.

 با این که نرم افزار CRM به رشد کسب و کارها کمک می کند، اما احتمال شکست پروژه های CRM نزدیک به 90 درصد است. فقدان چشم‌انداز، برنامه‌ریزی ضعیف، داده‌های بد، رویکرد مشتری محور نامتعادل و … را می توان بخشی از دلایل شکست دانست. برای موفقیت سیستم های CRM و ایجاد انگیزه کافی در ذینفعان CRM، جنبه‌های زیر بسیار مهم است: مشارکت سطح بالا از سوی مدیریت، ارتباطات واضح، اهداف SMART، یکپارچگی بین بخشی، و تعهد کافی از تیم‌های فروش.

هدف این مقاله روشن کردن دلایل شکست اجرای CRM است و به شما نشان می دهد که چگونه از آنها جلوگیری کنید. بیایید دلایل شکست نرم افزار CRM و نحوه اجتناب از آنها را تجزیه و تحلیل کنیم.

دلایل شکست نرم افزار CRM – 13 دلیل مهم

شکست CRM

1. اهداف نامشخص

اولین دلیل از دلایل شکست نرم افزار CRM وجود اهداف نامشخص است. از آنجایی که نرم افزار CRM می تواند به بسیاری از بخش های مختلف شرکت شما کمک کند، ممکن است وسوسه شوید سیستمی ایجاد کنید که برای همه کار کند. داشتن اهداف بلندپروازانه برای سیستم خود فوق العاده است، اما اگر پروژه CRM شما تازه شروع شده باشد، از دست دادن تمرکز می تواند منجر به فاجعه شود.

بدون اهداف واضح و قابل دستیابی، ارزیابی عملکرد CRM شما دشوار است. باید از خود بپرسید: «ما در صدد حل چه مشکلی با این نرم افزار هستیم؟» سپس اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را مشخص کنید. همانطور که شرکت رشد می کند و استفاده از CRM در تیم شما تغییر می کند، به طور مکرر این اهداف را مرور کنید و هر گونه تغییر لازم را متناسب با پیشرفت خود انجام دهید.

2. عدم نظارت صحیح مدیریتی

فقدان حمایت، انگیزه و آموزش در سطح رهبری اجرایی عامل دیگری است که باعث نرخ بالای شکست اجرای CRM می شود. برای استفاده حداکثری از CRM، یک تعهد قوی از بالاتر و هم چنین پشتیبانی برای همکاری بین بخشی مورد نیاز است. موفقیت کلی راه حل پیاده سازی CRM شما به عملکرد تیم های فروش، بازاریابی و خدمات مشتری بستگی دارد. این بخش ها باید برای کمک به یکدیگر در دستیابی به اهداف بلندمدت شرکت، نه فقط اهداف کوتاه مدت دپارتمان، با یکدیگر همکاری کنند.

مدیران اجرایی گاهی اوقات برای اجرای اهداف SMART مناسب با مدیریت CRM دچار مشکل می شوند. به عنوان مثال، هنگام انتخاب یک فروشنده نرم افزار مناسب، گزینه های مختلفی را به مدیریت ارائه دهید که مزایا و معایب هر گزینه به وضوح مشخص شده است. این یک حلقه بازخورد و استراتژی گزارش ارائه می کند و هم چنین به اطلاع مدیریت کمک می کند.

3. انتخاب اشتباه فروشنده

انتخاب اشتباه فروشنده نرم افزار، یکی از دلایل شکست نرم افزار CRM است. زیرا موفقیت کسب و کار شما در اجرا و استقرار پروژه CRM به انتخاب بهترین ارائه دهنده CRM بستگی دارد. تحقیقات لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید که فروشنده CRM انتخابی شما می تواند به درستی نیازهای تیم و صنعت شما را برآورده کند. شما نباید تنها یک ارائه دهنده CRM را بر اساس اینکه نرم افزار آنها محبوب ترین یا کم هزینه ترین است انتخاب کنید. اگر این فروشنده نیازهای شما را برآورده نکند، قیمت و محبوبیت چیز با اهمیتی نیست.

قبل از شروع این تحقیق مطمئن شوید که به طور دقیق به چه چیزی نیاز دارید. قبل از تصمیم گیری نهایی، باید سعی کنید یک نسخه آزمایشی انجام دهید و یاد بگیرید که هر یک از جایگزین های CRM شما چه ویژگی ها و گزینه های دیگری را ارائه می دهد. اگر یک ارائه دهنده CRM سعی دارد شما را متقاعد کند که فرآیندها یا رویه های کسب و کار خود را برای انطباق با یک CRM جدید تغییر دهید، ممکن است نشان دهنده این موضوع باشد که آنها برای شما مناسب نیستند.

4. سرمایه گذاری بدون برنامه ریزی

دلایل شکست پروژه های CRM

از جمله دلایل شکست نرم افزار سی آر ام (CRM) که اغلب کمتر به قابلیت های سیستم مربوط می شود، بیشتر به نحوه نگاه شرکت به خود مربوط می شود. شکست پروژه CRM ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که یک کسب‌وکار روی نرم‌افزاری سرمایه‌گذاری می‌کند که ایمیل‌ها و پیام‌های متنی را ساده‌سازی می‌کند، اما مشتریان آن ترجیح می‌دهند با آنها از طریق تلفن یا حضوری تعامل داشته باشند.

برای جلوگیری از شکست سی آر ام، یک کسب و کار باید قبل از سرمایه گذاری در نرم افزار CRM، سناریوی محیط بازاریابی و فروش خود را تجزیه و تحلیل کند. با تحقیق و ارزیابی دقیق نحوه اتصال یک سیستم CRM با مشتریان، گردش کار و الزامات خاص، یک شرکت ممکن است یک پلتفرم مناسب و سازگار ایجاد کند.

5. رد مفاهیم فناوری اطلاعات

مهم است که زیرساخت های فناوری اطلاعات و سرمایه گذاری ها را در نظر بگیرید. خرید راه حل SaaS یک فرآیند بسیار دشوار است. طبق گفته گارتنر، کمیته خرید CRM معمولا از 6 تا 10 سهامدار تشکیل شده است. تیم IT اغلب در این دسته قرار نمی گیرد. هنگام خرید سیستم های CRM بدون کمک همکاران IT خود، واحدهای تجاری به احتمال زیاد مشکلات یکپارچه سازی، سفارشی سازی، پشتیبانی و ارتقاء را تجربه می کنند. انتخاب و اجرای CRM یک رویه چالش برانگیز و پرخطر است. قبل از نصب، بخش فناوری اطلاعات می تواند پشتیبان گیری و انتقال داده ها را انجام دهد.

تیم‌هایی که از نرم‌افزار CRM استفاده می‌کنند ممکن است از کمک آن در مورد درخواست‌های پشتیبانی، مشکلات فنی و سایر مشکلات بهره ببرند. هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از پیاده سازی سیستم، کاربران، داده های دقیقی را برای آن ارائه دهند. با این حال، اگر اهداف روشنی برای کاربران، مدیران اجرایی و تیم فناوری اطلاعات خود دارید، به احتمال زیاد بازدهی عالی دریافت خواهید کرد و در این صورت یکی از دلایل شکست نرم افزار CRM را از بین می برید.

6. همکاری ناکارآمد بخش ها

متقاعد کردن بخش ها برای همکاری در استفاده از CRM چالش برانگیز است، که یکی از اصلی ترین دلایل شکست نرم افزار CRM است. همکاری بین بخش بازاریابی و فروش، کلید اثربخشی CRM است. فروش و بازاریابی هر دو نقش مهمی در تولید سرنخ و تبدیل آنها به مشتریان پولی دارند، علیرغم اینکه ممکن است عملکردهای متفاوتی در تولید و توسعه سرنخ داشته باشند.

بازاریابی باید مخاطبان هدف را شناسایی کند، استراتژی هایی ایجاد کند و از آنها برای دستیابی موفقیت آمیز به آنها، واجد شرایط بودن سرنخ ها و انتقال آنها به فروش استفاده کند. فروش مسئول ارزیابی سرنخ هایی است که بخش بازاریابی برای آنها ارسال می کند، یعنی پرورش سرنخ در هر مرحله از فرآیند فروش و بستن معامله پس از تبدیل شدن سرنخ به مشتری.

یک سیستم CRM برای پشتیبانی از هر یک از این وظایف مورد نیاز است. اما زمانی که فروش و بازاریابی برای ایجاد استراتژی‌های یکپارچه تولید سرنخ و جذب مشتری با یکدیگر همکاری می‌کنند، CRM بهترین عملکرد را دارد.

7. عدم آموزش کاربر CRM

آموزش کارمندان ممکن است پاسخی به این سوال بدهد که چرا CRM شکست می‌خورد؟ و چگونه از آن جلوگیری می‌کند. کاربرانی که به تازگی با پلتفرم CRM آشنا هستند یا در استفاده درست از ویژگی های آن بی تجربه هستند، احتمالا از آن سود زیادی نخواهند برد. اگر اعضای تیم با استفاده از CRM احساس راحتی نکنند، به احتمال زیاد استفاده از آن را متوقف خواهند کرد.

به عنوان مثال، هر مزیتی که یک ابزار CRM ممکن است برای کسب و کار فراهم کند، زمانی که کارمند برای یادگیری نحوه استفاده از آن زمان زیادی می برد، ممکن است از این مزایا بیشتر شود.به منظور جلوگیری از شکست اجرای پروژه CRM ناشی از فقدان آموزش، کسب و کارها باید روی CRMهایی تمرکز کنند که استفاده ساده ای دارند و غنی از آموزش هستند. هنگامی که وظایف خودکار هستند، اعضای تیم می توانند سریع و آسان از CRM استفاده کنند.

نتیجه نهایی

CRM ها نرم افزارهای بسیار مفیدی هستند که اغلب موفقیت یا شکست یک شرکت را تعیین می کنند. وقتی راهکارهای CRM به درستی اجرا نمی‌شوند، این احتمال وجود دارد که اهداف بلندمدت تجاری را از دست بدهید و زمان، تلاش و منابع زیادی را که می‌توان در جاهای دیگر مورد استفاده قرار داد تلف کنید. با این حال، در این مقاله، به طور مفصل به بررسی دلایل شکست نرم افزار CRM و نحوه رفع آن پرداختیم. ما امیدواریم که به شما کمک کند از اشتباهات جلوگیری کنید و فقط کسب و کار خود را توسعه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در مطالب کاواک

کاواک در شبکه‌های اجتماعی

شاید دوست داشته باشید

درخواست پروپوزال