شماره تماس: 984191011210+

چگونه بهترین نرم افزار ERP را برای کسب و کار خود پیدا کنیم؟

بهترین نرم افزار ERP

برای افزایش رشد کسب و کارها، باید به دنبال مناسب ترین و بهترین نرم افزار ERP باشید که بتواند تمام فرآیندهای پیچیده کسب و کار شما را اداره کند. نرم افزار ERP (برنامه ریزی منابع سازمانی) یک پلت فرم نرم افزاری را به کسب و کارها ارائه می دهد تا بتوانند طیف گسترده ای از عملکردهای تجاری مانند صورت حساب، حقوق و دستمزد، انبارداری و موارد دیگر را مدیریت کند.

از آنجا که فروشندگان نرم افزار، از راهکارهای ERP خود اطلاعات دقیقی در وب سایت و … جهت انتخاب ارائه نمی دهند، انتخاب نرم افزار ERP مناسب برای شرکت، کار آسانی نیست. از این رو، تصمیم گیری مناسب در اولین اقدام هنگام انتخاب نرم افزار ERP بسیار مهم می شود.

در این مقاله، نکاتی را در مورد چگونگی انتخاب بهترین نرم افزار ERP برای کسب و کارها بررسی خواهیم کرد.

نرم افزار ERP چیست؟

یک سیستم ERP نرم افزاری است که به کسب و کار شما اجازه می دهد تا تمام جنبه های عملیات روزانه خود، از حسابداری گرفته تا مدیریت پروژه را مدیریت کند. این نرم افزار به روزرسانی های اطلاعاتی را به طور مداوم انجام می دهد تا داده ‌های آنی را برای همه کارکنان در کسب و کار که به آن دسترسی دارند ارائه دهد.

سیستم های ERP در بسیاری از صنایع و شرکت های تولیدی، و خدماتی رایج هستند. نرم افزارهای ERP به کسب و کارها کمک می کنند تا فعالیت های خود را هماهنگ و ساده کنند. آنها برای شرکت های بزرگ با بخش ها یا شعبه های زیاد بسیار مفید هستند، و هم چنین به ساده سازی گردش کار در کسب و کا های کوچک کمک می کنند. نرم افزارهای ERP برای استفاده در طیف وسیعی از صنایع و کسب و کارها انعطاف پذیر و سازگار هستند.

بهترین نرم افزار ERP چیست؟

بهترین ERP همان ERP است که نیازهای کسب و کار شما را برآورده می کند. اولین نتیجه جستجو در صفحه نتایج Google یا سیستمی که بالاترین رتبه را دارد، بهترین ERP نیست. تشخیص اینکه کدام یک برای نیازهای کسب و کار شما بهترین است، نیازمند آگاهی از ویژگی های نرم افزار ERP و ماژول های اصلی ERP و موارد دیگر است.. تا زمانی که یک ارزیابی کامل ERP انجام ندهید، هرگز متوجه نمی شوید که کدام سیستم ERP برای نیازهای سفارشی کسب و کار شما بهترین است و چرا.

چه در حال خرید یک سیستم ERP برای تولید، ERP برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک، توزیع یا آموزش هستید، یافتن سیستم ERP (برنامه ریزی منابع سازمانی) مناسب می تواند دلهره آور باشد، به خصوص زمانی که ذینفعان متعددی درگیر آن هستند. در اینجا، ما توضیح خواهیم داد که چگونه بهترین ERP را برای کسب و کار خود به راحتی پیدا کنید.

چرا یک کسب و کار به ERP نیاز دارد؟

هر کسب و کاری دارای عملکردها و فرآیندهای متعدد و متنوعی است، از جمله خدمات مشتری، خدمات مالی، مدیریت موجودی و …. این فرآیندها نیاز به راهکاری دارد تا آن فرآیندها به عنوان یک کل یکپارچه با هم کار کنند. بهترین نرم افزار ای آر پی این هدف را به واقعیت تبدیل می کند. این نرم افزار، به عنوان یک پایگاه داده متمرکز برای اطلاعاتی است که بسیاری از بخش های مختلف می توانند از آن استفاده کنند، به علاوه مجموعه ای از قابلیت های پیشرفته برای ساده تر کردن کارهای روزانه.

ویژگی های کلیدی نرم افزار ERP

همه نرم افزارهای ERP موجود در بازار دارای طیف گسترده ای از ویژگی ها هستند و اگر می خواهید بهترین نرم افزار ERP را داشته باشید باید ویژگی های مهم آن را بدانید. برخی از ویژگی های نرم افزار ERP  که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

1- یکپارچه سازی

این شاید مهم ترین ویژگی بهترین نرم افزار ERP باشد. این ویژگی باید همه بازوهای مختلف کسب و کار را با همدیگر ادغام کند و هر نوع محدودسازی داده را که اغلب منجر به ناکارآمدی واحدهای مختلف می شود و با اهداف کسب و کار تقابل ایجاد می کنند، حذف کند. یک نرم افزار ERP قابل اعتماد باید به کسب و کار یک دید واحد از داده های مالی، عملیاتی و تجاری ضروری که برای تصمیم گیری در زمان مناسب استفاده می شود، ارائه دهد.

2- اتوماسیون

در این عصر بسیار تکنولوژیک، هر راهکار تجاری باید چند کار را با هم انجام دهد و ورودی های غیر ضروری وابسته به نیروی انسانی را حذف کند. ویژگی اتوماسیون سیستم ERP، زمان صرف شده برای وارد کردن دستی داده ها را کاهش می دهد، خطاها را حذف می کند و به کاربران اجازه می دهد تا روی کارهای ارزشمندتر تمرکز کنند. با طراحی و معماری درست و استاندارد، بهترین نرم افزار ERP فقط نیاز دارد که داده ها در کل سیستم وارد شود. بعد از آن، هر کارمند از ماژول های مختلف می تواند داده هایی که لازم دارد را استخراج و مصرف کند.

3- تجزیه و تحلیل داده ها

این داده ها هستند که همیشه باید تصمیمات تجاری را هدایت کنند نه فرضیات. اکثر کسب و کارها داده ها را به عنوان بخش مهمی از تمام فرآیندهای خود در اولویت قرار می دهند. یک سیستم ERP باید کارکنان را با طیف گسترده ای از اطلاعات مرتبط توانمند کند و آن را به بینش های عملی تبدیل کند تا عملیات تجاری و تجربه مشتری را بهبود بخشد.

نکته مهم

این داده ها هستند که همیشه باید تصمیمات تجاری را هدایت کنند نه فرضیات.

سیستم های ERP باید قابلیت های تجزیه و تحلیل داده پیشرفته ای داشته باشند و به کاربران اجازه دهند داشبوردهای سفارشی بسازند و اطلاعات مورد نیاز را برای کمک به وظایف روزمره خود استخراج کنند.

4- گزارش دهی

گزارش دهی به تجزیه و تحلیل داده ها مربوط می شود و مستلزم عملکردی است که در آن سیستم می تواند داده ها را در یافته های ارزشمند سازماندهی کند. این کار به روش های مختلفی مانند داشبورد، نمودار گانت و نمودار دایره ای پیاده سازی می شود.

کاربران باید بتوانند گزارش هایی را از هر ماژول در ERP ایجاد کنند. گزارش دهی بهتر به تیم رهبری این امکان را می دهد که هر مشکلی را قبل از وقوع شناسایی و کسب و کار را در مسیر درست هدایت کنند.

5- مدیریت مالی

این ویژگی به کنترل درآمد و هزینه کمک می کند و می تواند به جای نرم افزار حسابداری استفاده شود. ماژول های مدیریت مالی به کسب و کارها کمک می کنند تا تصمیمات بهتری در مورد هزینه ها اتخاذ کنند و دارایی های کسب و کار را مدیریت کنند. حسابداری اغلب یک زیرمجموعه حیاتی از بهترین نرم افزار ERP است.

در حالی که یک نرم افزار حسابداری مستقل نیز می تواند همه این ویژگی ها را ارائه دهد، اما نرم افزار ERP یک نمای کلی از نحوه جریان پول در سازمان و یکپارچه سازی آن، به ویژه برای شرکت های بزرگی که از منابع متعدد پول دریافت و پرداخت می کنند، ارائه می دهد.

6- مدیریت ارتباط با مشتری

مدیریت ارتباط با مشتری در erp

CRM می تواند ماژولی از نرم افزار ERP باشد که داده های مشتریان را مدیریت کرده و تعاملات با آنها را ثبت می کند. پیچیدگی و مجموعه ویژگی ها در این ماژول خاص بسته به نحوه برخورد کسب و کار با مشتریان متفاوت است. ویژگی های نرم افزار CRM به مشتریان و خریداران بالقوه دید آینده نگر می دهد تا به شرکت در تصمیم گیری مشتری محورتر کمک کند. استفاده از نرم افزر CRM در هر کسب و کاری به شناسایی موثر مشتریان جدید و کاهش زمان و تلاش مورد نیاز برای مدیریت اطلاعات مشتری کمک می کند.

7- فروش و بازاریابی

فروش و بازاریابی به یک کسب و کار کمک می کند تا محصولات را به مشتریان برساند و ماژول مرتبط با فروش باید اطلاعات مهمی در مورد چگونگی این اتفاق ثبت کند. در یک سیستم ERP، نقاط پایانی فروش می تواند شامل امکانات POS برای تکمیل پرداخت های حضوری و تجهیزات ثبت سفارش برای تولید سفارش های فروش و برقراری ارتباط با نیازهای مشتریان در سراسر سازمان باشد. با شروع فروش آنلاین، یک بستر نرم افزاری برای تسویه حساب تجارت الکترونیک جهت تکمیل فروش آنلاین ضروری است.

8- مدیریت زنجیره تامین

این بخش از بهترین نرم افزار ERP فعالیت های بین خرده فروشان، توزیع کنندگان، ارائه دهندگان تدارکات و تامین کنندگان را هماهنگ می کند. از تمام فرآیندهایی پشتیبانی می کند که تضمین می کنند کالاها و خدمات به موقع در اختیار مشتریان قرار می گیرند. ویژگی زنجیره تامین می تواند شامل همه چیز از ابتدا تا انتها شود از جمله؛ برنامه ریزی تقاضا، کنترل و سایر فرآیندهای زنجیره تامین.

مزایای نرم افزار ERP

مزایای زیادی برای نرم افزار ERP ذکر شده است. ما نیز در مقاله مهم ترین مزایای نرم افزار ERP برای کسب و کارها به طور مفصل در این باره صحبت کرده ایم که می توانید آن را مطالعه کنید. ولی در اینجا 5 مورد از مهم ترین آنها را که مرتبط با بحث است آورده ایم:

1- بهبود فرآیندهای کسب و کار و هماهنگی

این شاید مهم ترین مزیت بهترین نرم افزار ای آر پی باشد که با هماهنگ کردن تمام بخش های مختلف با یکدیگر، همه فرآیندهای تجاری را کارآمد می کند. کاربران می توانند ERP را متناسب با نیازهای خاص کسب و کار سفارشی سازی کنند. عملکردهای سیستم اغلب خودکار هستند، در نتیجه تداخل بین بخش ها را کاهش می دهد و امکان همکاری بهتر را فراهم می کند. علاوه بر این، کارمندان می توانند به داده های مورد نیاز خود از تیم های مختلف دسترسی داشته باشند، که فعالیت های روزانه آنها را اطلاع رسانی می کند و مبنایی برای تصمیم گیری بهتر فراهم می کند.

2- بهره وری بهتر

علاوه بر دسترسی یکپارچه به داده های سازمان، کارکنان می توانند از برخی ویژگی های نرم افزار ERP برای پیگیری وظایف و تمرکز بر اقدامات با ارزش بالا که بهره وری را افزایش می دهند، استفاده کنند. با حذف تداخل بین بخش ها، کارمندان مجبور نیستند وقت خود را برای جستجوی اطلاعات تلف کنند، زیرا می توانند با کلیک یک دکمه آن را دریافت کنند.

به این ترتیب، فرآیندها و وظایفی که روزهای بیشتری طول می کشد سریع تر اجرا می شوند. بهترین نرم افزار ERP کار کاغذی غیرضروری و ورود دستی داده ها را کاهش می دهد و خطاهای انسانی را که فرآیندها را مختل می کند و بر بهره وری تأثیر منفی می گذارد، کاهش می دهد.

3- مدیریت بهتر

مدیران کسب و کار می توانند از ERP بهره ببرند، زیرا از پروژه های مختلف کسب و کار، دیدی بهتر به آنها می دهد. ارتباط بین بخش های مختلف به مدیران ارشد اجازه می دهد تا با مدیران سطوح پایین تر همکاری کنند و به سرعت هماهنگ شوند تا راهنمایی های لازم را برای بهترین روش های اجرای پروژه های خاص به کارکنان خود ارائه دهند. مدیران کسب و کار می توانند به سرعت کارهای تکراری و بیهوده را شناسایی کرده و آنها را از فرآیند حذف کنند و به سایر کارمندان کمک کنند تا روی با ارزش ترین آنها تمرکز کنند.

4- بهبود کیفیت داده و تجزیه و تحلیل

یک نرم افزار ERP خوب فقط نیاز دارد که داده ها در آن وارد شوند و هم چنین اطلاعات مصرف شده توسط کارمندان مختلف در سراسر کسب و کار معتبر و منسجم باشد. کارشناسان می توانند سیستم را طوری پیکربندی کنند که داده های دست اول را جمع آوری کند و آن را از طریق سیستم بین کاربران توزیع کنند تا به هر کاربر اجازه دسترسی به داده های مورد نیاز را بدهد.

نتیجه داده های با کیفیت بالا، تجزیه و تحلیل بهتر است که منجر به بهبود تصمیم گیری ها می شود. بهترین نرم افزار ERP می تواند برخی از تحلیل ها را خودکار کند و به کارمندان در بخش های مختلف کسب و کار اجازه می دهد تا بینش هایی را از طریق داشبوردها و نمودارهای سفارشی به دست آورند.

نکته مهم

یک سیستم ERP خوب و با کیفیت بالا می تواند تفاوت بین یک کسب و کار و رقبایش باشد.

5- مزیت رقابتی

یک سیستم ERP خوب و با کیفیت بالا می تواند تفاوت بین یک کسب و کار و رقبایش باشد. این مسأله تأثیر قابل توجهی بر عملیات داخلی و خارجی کسب و کار دارد و می تواند به کسب و کار کمک کند فاصله بین خود و رقبایش را افزایش دهد. یک قابلیت سفارشی، بسیاری از کارهای دستی را در کسب و کار حذف می کند، بستری برای عملکرد خوب به کارکنان ارائه می دهد و به همه اجازه می دهد تا بر شایستگی اصلی خود تمرکز کنند.

چگونه راهکار جامع ERP پیدا کنیم؟

راهکار جامع ERP

جستجو برای پیدا کردن راهکار جامع ERP، می تواند یک کار چالش برانگیز باشد. اما با این حال، چند نکته و ترفند می تواند در این زمینه به شما کمک کند:

1- بر اساس نیاز خود تحقیق کنید

جستجو براساس نیاز یکی از حیاتی ترین رویکردهایی است که برای شروع تحقیقات جدی در مورد نیازهای کسب و کار خود به آن نیاز دارید. شما باید به دنبال پاسخ های خاص بر اساس خواست ها و نیازهای سازمان خود باشید. سعی کنید دامنه بررسی ها و تحقیقات خود را گسترش دهید تا ببینید رقبای دیگر چه می کنند و چگونه انتظارات مشتری را برآورده می کنند.

2- گزینه مناسب را انتخاب کنید

هنگامی که درک بهتری از الزامات و فرآیندهایی که باید با آنها شروع کنید به دست آوردید، می توانید به راحتی درباره فناوری ERP جهت برآوردن نیازهای خود جستجو کنید. باید سوابق گذشته شرکت خود را همراه با موقعیتی که می خواهید در آینده باشید در نظر داشته باشید. با انجام این کار، می توانید بهترین نرم افزار ERP را پیدا کنید.

3- هنگام انتخاب شرکت نرم افزاری، دقیق باشید

شکی نیست که یک شریک فناوری مناسب می تواند استقرار و استراتژی پیاده سازی نرم افزار ERP را بر اساس نیازهای شما از مدیریت مالی گرفته تا تولید و مدیریت زنجیره تامین تسهیل کند. به همین دلیل هنگام انتخاب شرکت ارائه کننده نرم افزار ERP، دقت و حساسیت لازم را داشته باشید تا با حداقل چالش های پیاده سازی نرم افزار ERP مواجه شوید.

چگونه ERP مناسب برای کسب و کار خود انتخاب کنید؟

اگر در بازار راهکارهای مدیریت کسب و کار هستید، ممکن است از خود بپرسید که چگونه بهترین نرم افزار ERP مناسب را برای شرکت خود انتخاب کنید و در نرم افزار ERP به دنبال چه چیزی باشید. ERP مناسب می تواند تفاوت زیادی در بهره وری، انسجام و موفقیت سازمان شما ایجاد کند، بنابراین انتخاب نرم افزار ERP که نیازهای شما را برآورده می کند ضروری است. با این حال، بازار شامل صدها راهکار مختلف ERP است، بنابراین انتخاب سیستم ERP مناسب برای شرکت شما ممکن است در ابتدا دلهره آور به نظر برسد.

اولین کاری که هنگام انتخاب نرم افزار ERP باید انجام دهید این است که نیازهای تجاری خاص شرکت خود را تعیین کنید. ارزش آن را دارد که برای تعیین اولویت‌های کسب‌وکارتان وقت بگذارید و ملاحظات مختلف را بسنجید تا ببینید چگونه مزایا و معایب سیستم‌های مختلف در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

در زیر، آنچه را که باید در یک سیستم ERP جستجو کنید و برخی ملاحظات و نکات برای نحوه انتخاب ERP مناسب برای کسب و کارتان را تشریح خواهیم کرد.

راهنمای انتخاب بهترین نرم افزار ERP برای کسب و کارها

انتخاب بهترین erp

اگر به راهکارهای قابل اعتماد و در مقیاس بزرگ مدیریت کسب و کار نیاز دارید، سرمایه گذاری در بهترین نرم افزار ای آر پی را در نظر بگیرید. انتقال به یک سیستم ERP پیشرفته تر با ویژگی ها و قابلیت های مورد نیاز به ساده سازی فرآیندها، تسهیل گردش کار و افزودن ارزش کلی به کسب و کار شما کمک می کند.

راهنمای زیر توضیح می دهد که بهترین ای آر پی چه کاری می تواند انجام دهد، مزایای انتخاب ERP مناسب برای کسب و کار شما را مورد بحث قرار می دهد و توضیح می دهد که در یک راهکار ERP برای مزایای بهینه به دنبال چه چیزی باشید.

اولین کاری که هنگام انتخاب بهترین نرم افزار ERP باید انجام دهید این است که خواست ها و نیازهای تجاری خاص شرکت خود را تعیین کنید. ارزش آن را دارد که برای تعیین اولویت های کسب و کار خود کمی وقت بگذارید و ملاحظات مختلف را بسنجید و مزایا و معایب سیستم های مختلف با یکدیگر مقایسه کنید.

در ادامه، آنچه را که باید در بهترین نرم افزار ای آر پی جستجو کنید و برخی ملاحظات و نکات برای نحوه انتخاب ERP مناسب برای کسب و کارتان را تشریح می کنیم.

1- کارکردها و ویژگی های نرم افزار

هنگام انتخاب بهترین نرم افزار ERP، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که آیا ERP ماژول ها و ویژگی های مورد نیاز کسب و کار شما را دارد یا خیر. اکثر نرم افزارهای برنامه ریزی منابع سازمانی می توانند بسیاری از کارها را انجام دهند، بنابراین مطمئن شوید سیستمی که انتخاب می کنید برای عملکرد مورد نیاز شما بهینه شده است.

نکته مهم

این قابلیت ها و ماژول های سیستم ERP است که باید برای کسب و کار شما کار کند یعنی نباید مجبور باشید که شیوه کسب و کار خود را با ویژگی ها و ماژول های نرم افزار ERP تطبیق دهید.

به عنوان مثال، اگر خدمات مالی یک اولویت مهم است، مطمئن شوید که سیستم ERP که انتخاب می کنید دارای ویژگی های فرآیند حسابداری قدرتمند مانند دفتر کل، حساب های پرداختنی و ماژول های حساب های دریافتنی است. ماژول های اضافی برای حوزه هایی مانند مدیریت موجودی و زنجیره تامین خوب هستند.

مقایسه عملکردها و ویژگی های مختلف سیستم های ERP یکی از بهترین راه ها برای محاسبه بازگشت سرمایه (ROI) است که از هر سیستم دریافت می کنید. این فرآیند به شما کمک می کند تا بفهمید که سیستم ها چه کاری می توانند انجام دهند و چه ارزشی به کسب و کار شما می افزایند.

2- ادغام

هنگامی که به نحوه انتخاب بهترین نرم افزار ERP فکر می کنید، نکته بعدی که باید در نظر بگیرید این است که چگونه سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی با سایر راهکارهای نرم افزاری شما ادغام می شود. پیشرفته ترین نرم افزار ERP اگر نتواند داده های تجاری را به سایر برنامه های نرم افزاری در سازمان شما ارسال و دریافت کند، هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. براساس گزارش خریداران ERP در سال 2015، حدود 59 درصد از خریداران ERP گزارش می دهند که نیاز به تقویت یکپارچگی داده ها بین فرآیندهای مختلف تجاری دلیلی است که آنها به دنبال نرم افزار جدیدی هستند.

3- اعتبار و تخصص فروشنده ERP

هنگامی که در حال بررسی نحوه انتخاب یک سیستم ERP هستید، باید اعتبار و تخصص شرکت ارائه دهنده نرم افزار ERP را نیز بررسی کنید. باید بدانید که آیا یک شرکت ارائه دهنده نرم افزار به دلیل کیفیت و قابلیت اطمینان شهرت بالایی دارد و آیا تجربه ای در زمینه استقرار ERP دارد؟

قبل از انتخاب نرم افزار ERP، حتما بررسی های اینترنتی را انجام دهید تا بدانید مشتریان دیگر نیز درباره تجربه شان از ارائه دهنده نرم افزار چه می گویند.

4- هزینه های ERP

یکی از نکات مهم انتخاب بهترین نرم افزار ERP شامل در نظر گرفتن هزینه های مرتبط است. این هزینه ها شامل هزینه کل سیستم، هزینه پیاده سازی و هزینه هر نوع منابع اضافی مورد نیاز است. هزینه بالا لزوما به معنای ارزش بالا نیست. اگر نرم افزار گران قیمت ERP دارای ویژگی های متعددی باشد که از آنها استفاده نمی کنید، ارزش آن برای کسب و کار شما نسبتا کم خواهد بود.

5- فرآیند پیاده سازی

هنگام انتخاب نرم افزار ERP، به فرآیند پیاده سازی و نیازهای آن فکر کنید. پیاده سازی برخی از سیستم های ERP پیچیده تر و زمان برتر هستند، زیرا کارکنان به آموزش گسترده در مورد نرم افزارهای ناآشنا نیاز دارند. شما باید تعیین کنید که تسلط بر کدام نرم افزار ERP برای کسب و کار شما راحت و ساده است و آیا مزایای اضافی باعث می شود پیاده سازی طولانی تر ارزش آن را داشته باشد؟ همچنین باید بدانید که شرکت نرم افزاری چه پشتیبانی پیاده سازی ارائه می دهد. برخی از سازمان ها آموزش هایی را برای راهنمایی و ساده سازی اجرای شما ارائه می دهند.

6- آینده

در آینده، کسب و کار شما به پشتیبانی مداوم نیاز خواهد داشت. شما باید در مورد مسائل عملی مانند تعداد دفعات ارتقاء نرم افزار و چالش های یکپارچه سازی ERP خود با سخت افزار یا نرم افزار جدید فکر کنید. همان طور که در حال ارزیابی برای انتخاب بهترین نرم افزار ERP هستید، سوالاتی در مورد ارتقاء نرم افزار و خدمات پشتیبانی آن بپرسید تا مطمئن شوید که آیا سیستم برای سالیان طولانی به شما خدمت می کند یا نه؟!

راهکار مناسب ERP برای شرکت ها: تعیینِ «سطح» مناسب

سیستم های ERP معمولا در سه سطح طبقه بندی می شوند: سطح 1، سطح 2، و سطح 3. در حالی که هیچ قانون خاصی وجود ندارد که تعیین کند چه چیزی تفاوت های بین سطوح را تعیین می کند، عواملی وجود دارد که معمولا تعیین می کنند چه شرکتی از کدام سطح استفاده می کند. این عوامل عباتند از:

– اندازه کسب و کار

– تعداد کارکنان سازمان

– کل درآمد سازمان

– پیچیدگی فرآیندهای سازمان

– تعداد کاربرانی که نیاز به دسترسی به ERP دارند

– بودجه

– پیچیدگی نیازمندی ها

1- شرکت های بزرگ: ERP سطح 1

سیستم های ERP سطح 1 عموما برای شرکت های بزرگ در نظر گرفته شده اند. این سیستم ها پیچیده، دارای تمام ویژگی های نرم افزار بوده، پیاده سازی آن دشوار و گران قیمت هستند. تنها چند تولید کننده سیستم ERP سطح 1 وجود دارد که شامل مایکروسافت، اوراکل و SAP هستند.

مزایا

  • مورد استفاده شرکت های بزرگ با سطح درآمدی چندین میلیاردی
  • دارای تمام ویژگی های نرم افزار
  • انعطاف پذیر و به راحتی قابل تنظیم است
  • می تواند با سازمان سازگار شود
  • از طیف وسیعی از قابلیت های کاربردی، از جمله CRM، HCM، توزیع، خرده فروشی، ساخت و غیره پشتیبانی می کند.
  • می تواند هزاران کاربر را پشتیبانی کند

معایب

  • نیاز به زمان اجرای طولانی دارد
  • یادگیری و تسلط بر آن می تواند دشوار باشد
  • گران قیمت
  • پیچیده

2- کسب و کارهای کوچک – متوسط: ERP سطح 2

سیستم های ERP سطح 2 برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط در نظر گرفته شده است. سیستم های سطح 2 معمولا دارای قابلیت های مالی و عملیاتی قوی هستند و ویژگی های کمتری نسبت به سیستم های سطح 1 دارند. سیستم های سطح 2 از شرکت هایی که واحدهای تابعه یا شعبه های آنها از نظر جغرافیایی جدا هستند، پشتیبانی می کنند. بهترین نرم افزار ERP سطح 2 معمولا برای یادگیری پیچیده تر، پیاده سازی آسان تر و بسیار ارزان تر از نرم افزار سطح 1 است.

مزایا

  • ویژگی ها و عملکرد کافی برای شرکت ها و فرآیندهای با اندازه متوسط
  • می تواند سفارشی شود
  • انعطاف پذیر و مقیاس پذیر است
  • از صدها تا چند هزار کاربر پشتیبانی می کند
  • زمان اجرای کوتاه تر از سیستم های سطح 1 دارند

معایب

  • می تواند گران قیمت باشد
  • یادگیری می تواند پیچیده و دشوار باشد
  • ممکن است تمام ویژگی های مورد نیاز را نداشته باشد

3- کسب و کارهای کوچک: ERP سطح 3

سیستم های ERP سطح 3 بسته های نرم افزاری کوچکی هستند که برای شرکت های کوچک با الزامات حسابداری و عملیاتی مناسب در نظر گرفته شده است. در حالی که سیستم های سطح 3 ممکن است به اندازه همتایان سطح 1 و 2 خود از همه ویژگی های نرم افزار ERP برخوردار نباشند، قیمت بسیار پایین تری هم دارند.

مزایا

  • عملکردهای کافی برای یک شرکت کوچک با فرآیندهای اساسی و نیازهای محدود
  • اجرای نسبتا آسان
  • ارزان قیمت

معایب

  • سفارشی سازی، انعطاف پذیری و مقیاس پذیری محدود
  • ویژگی ها و عملکردهای محدود
  • تعداد کاربران محدود

به خاطر داشته باشید که بسیاری از نرم افزارهای ERP سطح 2 می توانند برای شرکت های بزرگ کارایی داشته باشند. زیرا همه شرکت های بزرگ به قابلیت های یک سیستم سطح 1 نیاز ندارند. بسیار رایج است که ببینیم شرکت مادر بر روی یک سیستم سطح 1 اجرا می شود در حالی که شرکت های وابسته کوچک تر یک سیستم سطح 2 را اجرا می کنند. نکته پایانی این است که شما نیاز به درک کامل نیازهای شرکت خود دارید تا تعیین کنید بهترین نرم افزار ای آر پی در کدام سطح را باید ارزیابی کنید.

درخواست دمو رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در مطالب کاواک

کاواک در شبکه‌های اجتماعی

شاید دوست داشته باشید

درخواست پروپوزال